با جشن گرفتن موفقیت ها ، اعتماد به نفس تان را افزایش دهید

تصویری که از موفقیت در ذهن خود دارید چیست؟ ممکن است فکر کنیم که موفقیت به معنای توانایی جمع‌آوری دارایی‌های مادی، دستیابی به موقعیت شغلی خاص یا داشتن مبلغ خاصی پول در بانک است. اما موفقیت در زندگی روزمره چطور؟ موارد غیر ملموس از قبیل انجام کارهای معنادار، زندگی با هدف، پیدا کردن شجاعت برای انجام کارهای جدید، مقاومت در برابر وسوسه، تسلط بر مهارتی خاص؟

مردم در طول زندگی خود همچنان پیش می‌روند و هرگز موفقیت‌ها را جشن نمی‌گیرند، زیرا در غالب مواقع موفقیت را تشخیص نمی‌دهند. تعریف شخصی ما از موفقیت تأثیر زیادی در درک ما از خودمان و مفاهیمی دارد که در تجربیات خود قرار می‌دهیم. ایجاد تعریف واقعی و شخصی از موفقیت در هنگام صحبت در مورد شیوه‌های درست جشن گرفتن و خوشحالی مهم است.

چرا موفقیت را جشن بگیریم؟

دیوید د استنو، دکترای روانشناسی و نویسنده کتاب «موفقیت عاطفی: قدرت قدرشناسی، شفقت و غرور» رابطه‌ی بین احساسات و موفقیت را مطالعه می‌کند. دستنو بر این باور است که احساساتی مانند غرور، می‌تواند مردم را به موفقیت بیشتر در آینده برساند. وی در مورد احساسات اجتماعی مانند قدردانی، شفقت و غرور می‌گوید:

“این احساسات – قدردانی، شفقت و غرور – آسان‌تر از اراده و انکار خود که زیربنای رویکردهای سنتی کنترل بر خویشتن و قدرت هستند، ایجاد می‌شوند. و گرچه اراده به سرعت تخلیه می‌شود، احساسات مثبت اجتماعی هرچه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، قوی‌تر می‌شوند. ”

دکتر دستنو ادامه می‌دهد که این احساسات اجتماعی که در هنگام جشن گرفتن تجربه خواهیم کرد نه تنها به ما کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری و انگیزه بیشتری برای آینده ایجاد کنیم، بلکه مسری هستند. وی اظهار داشت، “احتمالاً اطرافیان ما هم با دیدن ما بیش از پیش از این احساسات استفاده خواهند کرد.” فوق‌العاده نیست؟ ما می‌توانیم از مزایای جشن گرفتن دستاوردهای خود لذت ببریم و در عین حال اطرافیان خود را برای دستیابی و جشن گرفتن کارهای خود تشویق کنیم.

جشن گرفتن در مقابل پاداش دادن

هنگامی که به جشن گرفتن فکر می‌کنیم، ممکن است به فکر پاداش دادن به خود پس از انجام یک هدف یا کار خوب باشیم. اگرچه ممکن است پاداش دادن به خود احساس همان جشن گرفتن را داشته باشد، اما پاداش معمولا این حس را ایجاد می‌کند که پس از کسب جایزه، دیگر کاری نمانده و نیازی به تلاش بیشتر در زمینه آن کار خاص نیست.

جشن گرفتن در مورد قدردانی از روند کار، تلاش خودتان و کسانی است که در طول مسیر از شما حمایت کرده‌اند. به علاوه به شما یادآوری می‌کند که دوست دارید کجا برسید.

انگیزه خارجی وقتی است که برای انجام یک کار احساس انگیزه داریم زیرا می‌خواهیم یک پاداش خارجی مانند هدیه، جایزه یا پول به دست آوریم. فرآیند تکمیل وظیفه بیشتر روی کسب نتیجه متمرکز می‌شود تا تلاشی که برای رسیدن به آن نتیجه مورد نظر نیاز است. وقتی بیش از حد به انگیزه و پاداش خارجی اعتماد می‌کنیم، با به دست آوردن آن، یافتن انرژی برای انجام کار و ادامه آن دشوار خواهد بود.

از طرف دیگر، انگیزه ذاتی انگیزه‌ای است که از درون انسان ناشی می‌شود تا اینکه فقط بر نتیجه یا پاداش تمرکز کند. این نوع انگیزه بیش از نتیجه با روند و تلاش مورد نیاز برای انجام کار ارتباط دارد. آدم‌ها وقتی انگیزه ذاتی داشته باشند، به دلیل لذتی که از یک کار می‌برند به آن می‌پردازند، حتی اگر در پایان جایزه‌ای برای به دست آوردن وجود نداشته باشد. جشن گرفتن موفقیت به گونه‌ای درست و سالم به ما این امکان را می‌دهد که احساسات مثبت پیرامون تلاش خود را افزایش داده و انگیزه ذاتی‌مان را بیشتر کنیم.

چگونه می‌توان موفقیت‌ها را به گونه‌ای سالم جشن گرفت

چند روش ساده وجود دارد که می‌توانید موفقیت خود را جشن بگیرید و انگیزه خود را برای ادامه مسیرتان به سمت و سوی رضایت شخصی ارتقا دهید.

تمرکز بر درون خودتان

چه چیزی را قرار است جشن بگیرید؟ مطمئناً، پیروزی در فلان بازی یا رسیدن به مقدار خاص فروش دلیل جشن گرفتن خواهد بود، اما اگر نتیجه را کنار بگذاریم و به سفری که برای رسیدن به آنجا طی شده‌است نگاه کنیم، بیشتر دوست دارید چه چیزی را جشن بگیرید؟ وقت بگذارید و روی مواردی مانند عناصر سیستم ارزشی خود که تصمیم‌گیری شما را هدایت می‌کنند و نقاط قوت شخصی که به شما در رسیدن به هدف کمک می‌کند، تأمل کنید.

در زمان تأمل، ممکن است از خود سوالاتی مانند موارد زیر بپرسید:

– در این سفر بیشتر از چه چیزی لذت بردم؟

– از چه نقاط قوتی استفاده کردم؟

– نسبت به چه چیزی بیشتر احساس اطمینان می‌کنم؟

رپورتاژ

– در این مسیر چطور از موانع عبور کردم؟

پاسخ به سوالاتی از این دست می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید جشن موفقیت شما برای چیست. هنگامی که در مورد آنچه که جشن می‌گیرید دقت به خرج بدهید، در حال سپاسگزاری و تقویت نقاط قوت شخصی هستید که احتمالاً در کارهای آینده‌ استفاده خواهد شد. به جشن خود معنا و هدف بدهید تا اعتماد به نفسی را هم برای چالش بعدی ایجاد کنید.

هنگام جشن گرفتن موفقیت‌ها می‌توان به راحتی دیگران را فراموش کرد،  کسانی که ممکن است با کمک‌های کوچک یا بزرگ به ما در رسیدن به خط پایان کمک کرده باشند. گنجاندن دیگران در جشن‌مان راهی عالی برای ایجاد و تقویت ارتباط با همکاران، عزیزان یا دیگرانی است که در این راه به ما کمک کرده‌اند. در مورد روش‌هایی که به شما در دستیابی به هدف‌تان کمک می‌کنند بازخوردی ویژه داشته و از کمک آنها ابراز قدردانی کنید.

مردم از احساس کمک، مورد پذیرش قرار گرفتن و ارتباط با یکدیگر لذت می‌برند. هنگامی که موفقیت را با دیگران جشن می‌گیرید، نوعی روابط معنادار و هدفمند را پرورش می‌دهید که به همین افراد اجازه می‌دهد تا در آینده به شما کمک کنند.

در زمان حال حضور داشته باشید

به نظر می‌رسد که در زندگی پرسرعت امروز غالب ما آدم‌ها همیشه به آینده توجه داریم. وقتی به یک هدف رسیدیم، سریعاً به هدف دیگری می‌پردازیم، غالباً بدون اینکه هیچ جشنی بگیریم  و قدردانی کنیم. در حقیقت، برخی از آدم‌ها تصور می‌کنند که با جشن گرفتن موفقیت‌های‌شان و قدردانی، ممکن است توجه سایر آدم‌ها را به زندگی خودشان جلب کنند و اینگونه مشکلاتی ایجاد کرده زیمنه دستپاچه شدن و ناراحتی را برای خودشان فراهم کنند.

تجلیل از موفقیت‌های‌تان، به ویژه به شیوه‌هایی که ما در این نوشتار مطرح می‌کنیم، شامل کاهش سرعت زندگی برای درک و تجربه آن و مزه کردن موفقیت‌های‌تان در کنار کسانی است که برای شما مهم هستند.

به خودتان لذت بدهید

 

با روش‌های سرگرم کننده که ذهن، بدن و روح شما را پرورش می‌دهند جشن بگیرید. تصمیم بگیرید که جشن‌تان را به روش‌هایی برگزار کنید که بیشترین لذت را برای‌تان به ارمغان می‌آورند. نمونه‌هایی از روش‌های جشن گرفتن همزمان با رسیدگی به خود و لذت بردن عبارتند از:

– مهمانی شام با عزیزان

– قدم زدن در پارک

– تماشای طلوع یا غروب خورشید

– گرفتن ماساژ یا درمان آبگرم

– بازی با دوستان

– استفاده از یک دفتر روزنگار جدید

– رفتن به یک ماجراجویی

– امتحان کردن یک سرگرمی جدید

کلام پایانی

نکته بسیار مهم در مورد جشن گرفتن موفقیت‌ها به روش‌های سالم، به سادگی صرف وقت برای انجام آن است. از تلاش‌ها و انرژی که برای انجام هدف‌تان صرف کرده‌اید و موفقیت‌های‌تان لذت ببرید. افراد دیگری را که در این راه به شما کمک کرده‌اند وارد داستان کنید و به یاد داشته باشید که جشن‌تان طوری باشد که ذهن، بدن و روح شما را پرورش دهد.

نوشته‌های مرتبط