گزارش شفاف سازی گوگل یا Google safe browsing  چیست؟

در ابتدا مروری کوتاه بر گزارش شفاف سازی گوگل یا Google safe browsing میکنیم. safe browsing یا مرور ایمن؛ سرویسی است که تیم امنیتی گوگل به منظور شناسایی وب سایت های نا امن در سرتاسر وب ایجاد نموده است تا از طریق آن آسیب های احتمالی را به کاربران گوگل و مدیران سایت اطلاع رسانی کند. در این گزارش شفاف سازی، گوگل جزئیاتی را در مورد خطرات وب سایت های نا امن به منظور افزایش آگاهی به مدیران سایت نمایش داده تا هم وب سایتی امن تر داشته باشند و هم اینکه از وب سایت های ایمن استفاده نمایند.

بنابراین اگر سیستم های گوگل سایتی را نا امن معرفی کنند “مرور ایمن گوگل ” اخطاری را به کاربران خود ارسال می کند. این اخطارها مانع بازدید کاربران از سایت های نا امن شده و به آنها کمک می نماید تا بصورت ایمن آنلاین بمانند. لازم است در اینجا در مورد اصطلاح دیگری به نام page experience یا تجربه صفحه نیز بحث مختصری داشته باشیم.

به تازگی گوگل خبر از الگوریتم رتبه بندی جدیدی به نامexperience  یا تجربه صفحه داده است که برای بررسی و رتبه بندی صفحات وب بر اساس چگونگی درک کاربران از تجربه تعامل با صفحه وب طراحی شده است. بنابراین اگر گوگل تصور کند که کاربران سایت شما در صفحات شما تجربه ضعیفی دارند دیگر آن صفحات را مانند قبل رتبه بندی نمی کند.

گوگل گزارش تجربه صفحه در کنسول جستجو را بروزرسانی می کند.

گوگل ابزار تست نتایج غنی را به طور مداوم آپدیت می کند تا از داده های ساختاریافته بیشتری پشتیبانی کند. گوگل پیام های مرور ایمن را در تجربه صفحه گوگل حذف می کند.

ابزارهای مرور ایمن و تجربه صفحه از گزارش حذف می شوند. گوگل اعلام نمود ما متوجه شدیم این مشکلات همیشه با کنترل سایت های مدیران به وجود نمی آید. در زیر نموداری وجود دارد که حذف مرور ایمن از فهرست پیام های تجربه صفحه را نشان می دهد.

گزارش شفاف سازی گوگل

 اصطلاحاتی که در نمودار بالا امده است عبارتند از:

Core Web Vitals : یا هسته ی حیاتی وب . زیر مجموعه ای از وب ویتال است که در تمام صفحات وب اعمال می شود وباید توسط صاحبان سایت اندازه گیری شود.

: Largest Contentful Paint  یا تاثیر بزرگ ترین ترسیم محتوایی . LCP یکی از فاکتورهای مهم در اندازه گیری سرعت صفحات وب است. با استفاده از LCP یک کارشناس سئو می تواند به ارتقای طراحی وب سایت خود و اندازه گیری آن بیاندازد.

: first input delay fidیا تاخیر اولین ورودی. یک معیار مهم و کاربرمحور برای اندازه گیری میزان پاسخگویی به load یا بارگذاری است. در وب سایت ،برداشت اول میتواند اشکال مختلفی داشته باشد. مانند برداشت اول از طراحی سایت یا برداشت های اول از سرعت و پاسخگویی صفحه.

: cumulative layout shift  یا  جابه جایی متراکم چیدمان، معیاری مهم کاربر محور برای سنجش ثبات تصویری است. این معیار مجموع امتیازات مربوط به هر تغییر چیدمان را در کل جابجایی های غیرمنتظره چیدمان که در طول مدت اجرای یک صفحه رخ می دهد اندازه گیری می کند.

رپورتاژ

: mobile friendly الگوریتم موبایل فرندلی تنها بر نتایج جستجویی که توسط موبایل انجام می گیرد تاثیر دارد. با آپدیتی که برای الگوریتم موبایل فرندلی انجام شد سایت هایی که متناسب با مویایل نباشند جایگاه خود را در رتبه بندی گوگل از دست خواهند داد.

: HTTS به معنای پروتکل امن انتقال ابرمتن است که در واقع پروتکلی برای برقراری ارتباط های ایمن است.

:intrusive interstitials  یا جریمه گوگل برای پاپ آپ های غیر مرتبط. برای جریمه سایت هایی است که به تجربه رابط کاربری اهمیت نداده و قصد فریب موتورهای جستجو را دارند.

شما می توانید این نمودار را با نمودار اصلی در تصویر زیر مقایسه کنید.

گزارش شفاف سازی گوگل

در این نمودار گزینه ی Safe Browsing  یا مرور ایمن وجود دارد.

چرا گوگل مرور ایمن را حذف کرد؟

گوگل  تصمیم گرفت مرور ایمن را که به صورت پیام اعلان می شد را حذف کند. این مشکل همیشه مربوط به مدیران سایت نیست. زیرا ما می دانیم که این مسائل همیشه تحت کنترل مدیران سایت نمی باشد و گاهی وب سایت ها قربانی حملات شخص ثالث می شوند.

بنابراین مرور ایمن به عنوان پیام رتبه بندی استفاده نمی شود و پس از آن در گزارش تجربه صفحات نشان داده نمی شود.  هر چند کنسول جستجوی گوگل به اعلان پرچم های مرور ایمن در خارج از تجربه صفحه ادامه می دهد. گوگل همچنین ویجت تجربه صفحه را حذف می کند تا از نمایش اطلاعات مشابه در کنسول جستجوی گوگل جلوگیری کند.

گوگل تغییراتی را در گزارش تجربه صفحه داده است که عبارت است از :

  • یک بنر با مضمون بدون اطلاعات اخیر به اعلان های Core Web Vitals و تجربه صفحه اضافه کرده است.
  • رفع اشکالی که سبب شد اگر اطلاعات Core Web Vitals در دسترس نبود پیام Filling HTTPS را نشان دهد.
  • بخش متن خالی در گزارش تجربه صفحه و گزارش Core Web Vitals دوباره بیان کرد.

گوگل: “البته ما نمی خواهیم تجربه یک مرور نا ایمن را برای کاربران سایت شما ایجاد کنیم. پس شما می توانید در مورد کنسول جستجوی گوگل بیاموزید. اما این موضوع به رتبه بندی سایت شما در گوگل مربوط نمی شود .”

نوشته‌های مرتبط