۴۰ رایج ترین نوع سرطان بعد از ۴۰ سالگی

در گذر زمان، سلول‌های بدن به خاطر هر چیزی از پرتوهای زیان‌بار آفتاب گرفته تا عادت‌های بدی همچون سیگار کشیدن آسیب می‌بینند. و اگر آن آسیب ادامه‌دار باشد و روی هم تلنبار شود، در نتیجه‌ی آن خطر ابتلای شما به سرطان در سال‌های بعدی زندگی‌تان افزایش پیدا می‌کند. در واقع، هر ساله ۸۰ درصد از تمام سرطان‌های تشخیص داده شده در آمریکا در کسانی است که ۵۵ سال و بیشتر دارند. می‌خواهید بدانید وقتی ۴۰ سالگی، ۵۰ سالگی و …  را رد می‌کنید بیشتر باید مراقب چه چیزهایی باشید؟ از ناراحتی‌های رایج‌تر مثل سرطان پستان تا بیماری‌های نادری مثل سرطان آدرنال، این‌ها رایج ترین نوع سرطان هستند که با افزایش سن باید درباره‌ی آن‌ها از پزشک سوال کنید و مراقب باشید به آن‌ها مبتلا نشوید.

۱. سرطان پستان (سرطان سینه)

متاسفانه بزرگترین عوامل خطر برای سرطان سینه زن بودن و پا به سن گذاشتن هستند. سرطان سینه در زنان رایج ترین نوع سرطان است و احتمال آن با افزایش سن بیشتر می‌شود.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، اکثر موارد سرطان سینه در زنان بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد. سایر عواملی که می‌توانند خطر ابتلا را افزایش دهند کدامند؟ ژنتیک، سابقه‌ی باروری، و داشتن پستان‌های سفت.

۲. سرطان سینه‌ی متاستاتیک

بر خلاف سرطان سینه‌ی مرسوم، سرطان سینه متاستاتیک خارج از پستان‌ها و در سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد، مثل مغز، استخوان‌ها، و ریه‌ّها. متاسفانه، ۳۰ درصد از کسانی که مراحل اولیه‌ی سرطان سینه در آن‌ها تشخیص داده می‌شود در مقطعی از عمر خود دچار سرطان سینه‌ی متاستاتیک خواهند شد. اکثرا این بیماری در زنان بالای ۶۱ سال تشخیص داده می‌شود.

۳. سرطان چشم

سرطان چشم احتمالا چیزی نیست که تا به حال به آن فکر کرده باشید، اما پیش بینی می‌شود در ایالات متحده ۳.۳۰۰ مورد جدید از این بیماری در ۲۰۱۹  ثبت بشود. و این نوع سرطان قطعا موردی است که با پا به سن گذاشتن باید به آن فکر و توجه کنید: انجمن انکولوژی بالینی آمریکا می‌گوید کسانی که بالای ۵۰ سال سن دارند بیشتر از همه مبتلا می‌شوند که سن متوسط تشخیص این بیماری ۵۵ سال است.

۴. لنفوم هاجکین

خطر ابتلا به لنفوم هاجکین  – نوعی از سرطان که بر سیستم لنفاوی تاثیر می‌گذارد – در دو سن متفاوت افزایش می‌یابد. طبق نظر انجمن سرطان آمریکا، این بیماری عموما در اوایل بزرگسالی (به خصوص اواخر دهه‌ی ۲۰ سالگی) و در اواخر بزرگسالی (معمولا بعد از ۵۵ سالگی) به وجود می‌آید.

۵. لنفوم غیرهاجکین

با افزایش سن، خطر ابتلا به لنفوم غیرهاجکین نیز افزایش می‌یابد که یکی از انواع رایج سرطان خون است. بر اساس مرکز درمان سرطان آمریکا، ۷۷ درصد از تمام موارد در کسانی رخ می‌دهد که بالای ۵۵ سال دارند و متوسط سن ابتلا ۶۷ سال است.

۶. سرطان معده

سرطان معده – که با عنوان سرطان گاستریک نیز شناخته می‌شود – یکی از رایج‌ترین سرطان‌های پس از ۴۰ سالگی است. از بین ۲۷.۵۰۰ موردی که برآورد می‌شود در آمریکا در ۲۰۱۹ مبتلا بشوند، ۶۰ درصد از آدم‌های مبتلا انتظار می‌رود بالای ۶۵ سال داشته باشند.

۷. سرطان مثانه

اگر سیگاری باشید خطر ابتلا به سرطان مثانه در شما افزایش پیدا می‌کند. در واقع، بر اساس نظر انجمن سرطان آمریکا، سیگاری‌ها سه برابر بیشتر احتمال دارد به سرطان مثانه مبتلا شوند تا غیر سیگاری‌ها.

اما در عین‌ حال فاکتور سن نیز در خطر ابتلا به این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کند. سرطان مثانه ششمین سرطان رایج است و اغب در مردان بیشتر از زنان اتفاق می‌افتد. این تومورها اغلب در بیماران بالای ۵۵ سال سر و کله‌شان پیدا می‌شود.

۸. سرطان روده‌ی کوچک

سرطان روده‌ی کوچک بسیار نادر است، اما چند عامل خطر هست که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید. این بیماری مردان را نسبت به زنان اندکی بیشتر مبتلا می‌کند، و در بین آمریکایی- آفریقایی‌ها رایج‌تر است و سیگار کشیدن، الکل و رژیم غذایی پر از گوشت قرمز و خوراکی‌های دودی می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. سن نیز عامل مهمی است. این بیماری اکثرا در افراد مسن‌تر با متوسط سن ابتلا ۶۰ و ۷۰ سال به بالا رخ می‌دهد.

۹. سرطان کیسه صفرا

عوامل خطر متفاوت بسیاری برای سرطان کیسه صفرا وجود دارد، من جمله داشتن سنگ صفرا، زن بودن، و اضافه وزن یا چاقی. همچنین اغلب به عنوان سرطان اشخاص مسن نیز شناخته می‌شود، که متوسط سن ابتلا به آن ۷۲ سال است.

۱۰. سرطان پوست

با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش می‌یابد چون طی سالیان میزان قرار گرفتن در معرض پرتوهای ماوراء بنفش مضر بیشتر می‌شود.

خب، احتمال این که در سنین بالا به سرطان پوست مبتلا شوید چقدر است؟ تا ۷۰ سالگی، از هر پنج آمریکایی یک نفر به سرطان پوست مبتلا خواهد شد و بیش از دو نفر به خاطر آن در هر ساعت جان خود را از دست می‌دهند. با وجود این، انجام معاینات پوست منظم توسط پزشک یا متخصص پوست می‌تواند به تشخیص و درمان زودهنگام آن کمک کند.

۱۱. سرطان کبد

عوامل بسیاری هستند که می‌توانند شما را در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان کبد قرار بدهند. و در حالی‌که بعضی از این عوامل را می‌توانید کنترل کنید – مانند مصرف سنگین الکل و دخانیات – سن یکی از عواملی است که از کنترل‌تان خارج است. اکثر کسانی که مبتلا به سرطان کبد تشخیص داده می‌شوند سنی بین ۴۰ تا ۹۰ دارند.

۱۲. سرطان خون

لوسمی (سرطان خون) – سرطانی که بر بافت‌های خون ساز در بدن تاثیر می‌گذارد – ممکن است به نظر برسد فقط بچه‌ها را مبتلا می‌کند، اما بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع، موسسه‌ی ملی سرطان می‌گوید هرچند رایج‌ترین سرطان در کودکان زیر ۱۵ سال است، اغلب در بزرگسالان بالای ۵۵ سال دیده می‌شود.

۱۳. سرطان ریه

در نگاه کلی و عمده، سرطان ریه عامل اصلی مرگ ناشی از سرطان است. بر اساس نظر انجمن سرطان آمریکا، برآورد می‌شود این سرطان عامل ۱۴۳.۰۰۰ مرگ و میر تا انتهای سال ۲۰۱۹ باشد. در عین حال که خطر ابتلا به سرطان ریه در صورت سیگاری بودن افزایش می‌یابد، اما بالا رفتن سن نیز نقش مهمی دارد. وقتی بین سنین ۵۵ تا ۸۰ سالگی باشید خطر ابتلا به آن بیشترین حد ممکن را دارد.

۱۴. سرطان مری

هر زمان که دخانیات مصرف می‌کنید – چه سیگار، پیپ، قلیان یا انواع جویدنی آن – خودتان را در معرض خطر ابتلا به سرطان مری قرار می‌دهید. با وجود این، طبق نظر انجمن سرطان آمریکا، در رابطه با این نوع از سرطان، سن هم به اندازه‌ی دخانیات عامل خطر مهمی به شمار می‌آید؛ در هر جامعه، کمتر از ۱۵ درصد تمام موارد این سرطان در بین افراد زیر ۵۵ سال دیده می‌شود.

۱۵. سرطان کلیه

سرطان کلیه هر ساله بیش از ۴۰.۰۰۰ مرد و ۲۳.۰۰۰ زن را مبتلا می‌کند، که سیگار کشیدن شایع‌ترین عامل خطر آن است. اما، افزایش سن نیز یک عامل خطر دیگر به حساب می‌آید؛ در ۲۰۱۶، تعداد موارد ابتلا با افزایش سن به بالای ۸۰ سالگی نسبت مستقیم داشت.

۱۶. سرطان آدرنال (غدد فوق کلیه)

سرطان آدرنال – که بر غدد فوق کلیه که بالای هر کلیه واقع شده‌اند تاثیر می‌گذارد – هر ساله فقط حدود ۲۰۰ نفر را مبتلا می‌کند. با این حال که از سایر انواع سرطان‌های فهرست ما رواج کمتری دارد، همچنان آگاهی از آن حائز اهمیت است. انجمن سرطان آمریکا می‌گوید ۱۵ درصد از موارد به خاطر نقایص ژنتیکی، اضافه وزن، سیگار کشیدن و داشتن زندگی‌ ساکن و کم تحرک اتفاق می‌افتند. سن و سال هم می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، چون اکثر موارد تشخیص داده شده در افراد حدودا ۴۶ سال به بالا اتفاق می‌افتد.

۱۷. سرطان پانکراس / لوزالمعده

برآورد می‌شود در ایالات متحده فقط در سال ۲۰۱۹ ۵۶.۰۰۰ نفر به سرطان لوزالمعده مبتلا شوند. و در حالیکه سیگار کشیدن بزرگترین عامل خطر است (خطر را دو برابر می‌کند)، سن و سال نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. انجمن سرطان آمریکا می‌گوید تقریبا تمام افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده بیش از ۴۵ سال دارند، و سن متوسط بیماران در زمان تشخیص ۷۰ سال است.

۱۸. سرطان تیروئید آناپلاستیک

زنان نسبت به مردان در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان تیروئيد قرار دارند، به طوری که از هر ۴ مورد مبتلا به سرطان تیروئيد ۳ نفر زن هستند. با این حال، جنسیت تنها عامل خطر نیست. سرطان تیروئيد آناپلاستیک – یکی از چهار نوع سرطان تیروئيد – معمولا در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر رخ می‌دهد.

۱۹. سرطان روده بزرگ

با پا به سن گذاشتن، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز افزایش می‌یابد. اکثر موارد در کسانی رخ می‌دهد که بالای ۵۰ سال دارند و متوسط سن ابتلا برای مردان ۶۸ و برای زنان ۷۲ سال است. طبق نظر انجمن سرطان آمریکا، پیش بینی می‌شود فقط تا پایان سال ۲۰۱۹ در آمریکا ۱۰۰.۰۰۰ مورد جدید از ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ تشخیص داده شود.

۲۰. سرطان رکتوم (راست روده)

رپورتاژ

به مانند سرطان روده‌ی بزرگ، خطر سرطان رکتوم – که بر لایه‌ی داخلی رکتوم (راست روده) تاثیر می‌گذارد – فقط با افزایش سن است که بیشتر می‌شود. برآورد می‌شود در ۲۰۱۹ در ایالات متحده بیش از ۴۴.۰۰۰ مورد جدید تشخیص داده شود و سن مرسوم تشخیص در مردان و زنان ۶۳ سال است.

۲۱. سرطان مقعد

سرطان مقعد در حال افزایش بوده است، به طوری که طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا انتظار می‌رود در ۲۰۱۹ تعداد ۸.۳۰۰ مورد تشخیص داده شود.

زنان نسبت به مردان خطر ابتلا نسبتا بالاتری دارند، و سن نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. همانطور که انجمن سرطان آمریکا ذکر می‌کند، عموما این بیماری در افراد مسن‌تری که اوایل دهه‌ی ۶۰ سالگی‌شان را می‌گذرانند رخ می‌دهد.

۲۲. سرطان تخمدان

با آنکه سرطان تخمدان به ندرت در زنان زیر ۴۰ سال دیده می‌شود، وقتی به یائسگی برسند هر چیزی تغییر می‌کند. این بیماری پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است و بیش از نیمی از بیمارانی که این بیماری در آن‌ها تشخیص داده می‌شود بیش از ۶۵ سال دارند. سایر عوامل خطر که احتمال ابتلا را افزایش می‌دهند به غیر از پا به سن گذاشتن، اضافه وزن یا چاقی، بچه دار شدن بعد از ۳۵ سالگی، استفاده از درمان‌های بارورسازی، و سابقه‌ی ژنتیکی و خانوادگی هستند.

۲۳. سرطان رحم

یک سری عوامل خطر متفاوت وجود دارد که باعث ایجاد سرطان رحم در زنان می‌شود، من جمله اضافه وزن یا چاقی، پریود شدن پیش از ۱۲ سالگی، و یائسگی پس از ۵۰ سالگی. عامل رایج دیگری هست؟ بله، سن و سال. بر اساس نظر انجمن انلکوژی زنان و زایمان، کسانی که بین ۵۰ و ۷۰ سال دارند، خطر ابتلائشان افزایش می‌یابد، و بیش از نیمی از زنان تشخیص داده شده بیش از ۵۵ سال دارند.

۲۴. سرطان مخاط رحم

وقتی بحث از سرطان مخاط رحم – نوع به خصوصی از سرطان رحم – می‌شود، عوامل خطر بسیاری هست که زنان باید مواظب آن‌ها باشند. چاقی، سابقه‌ی خانوادگی سرطان مخاط رحم یا سرطان روده بزرگ، و داشتن دیابت نوع ۲ می‌توانند خطر ابتلا را افزایش دهند، درست مثل بالا رفتن سن. طبق نظر انجمن سرطان آمریکا، متوسط سن ابتلا بالای ۶۰ سال است.

۲۵. سرطان واژن

سرطان واژن – که  طبق نظر کلنیک مایو در سلول‌های دیواره‌ی واژن اتفاق می‌افتد – یک عامل روشن و مشخص ندارد. یکی از عوامل خطر اولیه صرفا سن و سال است، که رایج‌ترین سن تشخیص این بیماری بالای ۶۰ سال است.

۲۶. سرطان لوله‌ی فالوپ

سرطان لوله‌ی فالوپ – که بر سلول‌های دیواره‌ی داخلی لوله‌ی فالوپ تاثیر می‌گذارد – می‌تواند در زنان در هر سنی اتفاق بیفتد، اما اکثرا زنان بین ۵۰ تا ۶۰ سال را مبتلا می‌کند. سایر عوامل خطر هم مهم هستند؟ سفید پوست بودن، کم فرزندی یا بی‌فرزندی، سابقه‌ی خانوادگی سرطان لوله‌ی فالوپ، و جهش‌های ژنتیکی خاص.

۲۷. سرطان دهانه‌ی رحم

در ۲۰۱۹، پیش بینی می‌شود بیش از 13.000 مورد جدید سرطان دهانه‌ی رحم در آمریکا تشخیص داده شود و بیش از 4.000 زن به خاطر این بیماری جانشان را از دست بدهند. به همین خاطر است که شناختن عوامل خطر و انجام معاینات منظم – به خصوص با پا به سن گذاشتن – اهمیت پیدا می‌کند. انجمن سرطان آمریکا می‌گوید سرطان دهانه‌ی رحم بیشتر زنان بین ۳۵ تا ۴۴ سال را مبتلا می‌کند، در حالی‌که حدود ۱۵ درصد از تمام موارد گزارش شده در زنان ۶۵ سال به بالا اتفاق افتاده است.

۲۸. سرطان مغز

خطر سرطان مغز کمتر از یک درصد است. و درحالی‌که علتی سطحی و آشکار برای آن وجود ندارد، بعضی عوامل خطر هستند که باید از آن‌ها آگاه باشیم، من جمله زن بودن، داشتن سیستم ایمنی در معرض خطر، و سن. مرکز مداوای سرطان آمریکا می‌گوید تعداد موارد سرطان مغز با افزایش سن بیشتر می‌شود، که اغلب بعد از ۶۵ سالگی اتفاق می‌افتد.

۲۹. تومور هیپوفیز

سرطان هیپوفیز بر غده‌ی هیپوفیز تاثیر می‌گذارد، غده‌ای که زیر مغز و درست بالای حفره‌ی بینی واقع شده است. بر اساس نظر موسسه‌ی سرطان آمریکا، اکثر ۱۰.۰۰۰ مورد تشخیص داده شده در هر سال مربوط به بزرگسالان مسن‌تر است، و – خوشبختانه – اکثرا نیز خوشخیم هستند.

۳۰. کندروسارکوم و کوردوما (سرطان مغز و استخوان)

از میان انواع مختلف سرطان استخوان، یکی دو مورد از آن‌ها در بزرگسالان رایج‌تر هستند. کندرسارکوم (که بر غضروف استخوان ران ، لگن ، زانو و ستون فقرات تاثیر می‌گذارد) از همه بیشتر در سنین ۵۱ سالگی به بعد تشخیص داده می‌شود، و کوردوما (که در استخوان‌های پایه‌ی جمجمه و ستون فقرات رخ می‌دهد) بیشتر از همه کسانی را که دهه‌ّهای پنجا و شصت سالگی‌شان را می‌گذرانند مبتلا می‌کند.

۳۱. سرطان سر و گردن

سرطان سر و گردن – که شامل سرطان‌های دهان، گلو، بینی، سینوس‌ها و سایر نواحی آن منطقه می‌شود – اغلب در افراد بالای ۵۰ سال تشخیص داده می‌شود. با وجود این، سن تنها عاملی نیست که خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد: هر کسی که از دخانیات یا نوشیدنی‌های الکلی بیش از حد استفاده کند با هر بار روشن کردن یک نخ یا نوشیدن یک پیک احتمال و خطر ابتلایش افزایش می‌یابد. ۹۰ درصد از اوقات، بیماران سرطان سر و گردن را سیگاری‌ها تشکیل می‌دهند. هفتاد و پنج درصد اوقات، آن‌ها سوء مصرف الکل دارند. این قابل پیشگیری‌ترین نوع سرطان است.

۳۲. سرطان حفره‌ی بینی و سینوس پارانازال

کسانی که مواد خاصی را در محل کارشان استنشاق می‌کنند – مانند گرد چوب، گرد چرم، آرد و نیکل – خطر ابتلائشان به سرطان‌های حفره‌ی بینی و سینوس پارنازال افزایش می‌یابد.

استفاده‌ی دخانیات و مرد بودن نیز عوامل خطری هستند که باید همراه با سن و سال به آن توجه کنید: اکثر موارد در افراد بین ۴۵ تا ۸۵ سال اتفاق می‌افتد.

۳۳. سرطان لب و دهان

سرطان لب و حفره‌ی دهان – که نوعی از سرطان سر و گردن است – اغلب در مردان اتفاق می‌افتد و دو عامل اصلی دارد: مصرف دخانیات و الکل. اکثر افراد مبتلا به این بیماری بالای ۶۰ سال دارند.

۳۴. سرطان نازوفارنکس

سرطان نازوفارنکس – نوع کمتر شناخته شده‌ای از سرطان سر و گردن – وقتی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی در گلو و پشت بینی تجمع می‌کنند. بر اساس نظر کلینیک مایو، بزرگترین عوامل خطر شامل این موارد می‌شوند: مرد بودن، نژاد آسیای شرقی یا آفریقای شمالی داشتن، و بین ۳۰ تا ۵۰ ساله بودن.

۳۵. سرطان غدد بزاقی

سرطان غدد بزاقی وقتی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی در بافت‌های غدد بزاقی تشکیل می‌شوند و اغلب از نشانه‌های تشخیص آن دشواری عمل بلع و احساس قلمبگی در گلو است. این بیماری عامل یک درصد از موارد سرطان در ایالات متحده است، و عوامل خطر معدودی برای آن وجود دارد. به غیر از قرار گرفتن در معرض مواد خاص و انجام پرتودرمانی در سر و گردن، سن بالا نیز از عوامل خطر اصلی است – اغلب حردود ۶۴ سال به بالا.

۳۶. سارکوم بافت نرم

بیش از ۵۰ نوع مختلف سارکوم بافت نرم وجود دارد، که در بافت‌های نرمی مانند چربی‌ها و عضلات به وجود می‌آیند. در حالی که سارکوم‌ها فقط یک درصد از کل سرطان‌ها را تشکیل می‌دهند، اما در مردان اندکی بیشتر رخ می‌دهند و اکثرا در افراد بالای ۶۰ سال اتفاق می‌افتند.

۳۷. مولتیپل میلوما

چند عامل خطر مختلف برای به وجود آمدن مولتیپل میلوما وجود دارد، نوعی از سرطان که در سلول‌های پلاسما تشکیل می‌شود. در معرض رادیواکتیو یا مواد شیمایی بودن می‌تواند بر میزان خطر ابتلای‌ شما تاثیر بگذارد، و این بیماری در آمریکایی آفریقایی‌ها نسبت به سفید پوستان دو برابر بیشتر اتفاق می‌افتد. سن نیز نقش دارد، به نحوی که اکثریت آدم‌های دچار این بیماری بالای ۶۰ سال سن دارند.

۳۸. سرطان آلت مردی

سرطان آلت مردی بر بافت ذکر (آلت مردها) تاثیر می‌گذارد، و با آنکه از اغلب سایر سرطان‌ها کمتر رایج است، اما اگر ویروس پاپیلومای انسانی داشته باشید، سیگار بکشید، و اگر بیش از ۵۰ سال سن داشته باشید خطر ابتلا‌ئتان افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت، ۸۰ درصد از مردانی که سرطان آلت دارند ۵۰ ساله و بیشتر هستند.

۳۹. سرطان بیضه

سرطان بیضه – که عموما به صورت یک غده یا ورم در بیضه‌ّهای مردها شروع می‌شود – از هر ۲۵۰ مرد یک نفر را در طول عمرش مبتلا خواهد کرد. در حالی که متوسط سن تشخیص ۳۳ سال است، هشت درصد از موارد در افراد بالای ۵۵ سال اتفاق می‌افتد.

۴۰. سرطان پروستات

از هر ۹ مرد یک نفر در مقطعی از عمر خود به سرطان پروستات مبتلا خواهد شد. این رایج‌ترین سرطان تشخیص داده شده در بین مردان است، و دمین عامل مرگ و میرهای ناشی از سرطان. عوامل خطر اصلی با سن، نژاد – در آمریکایی آفریقایی‌ها بیشتر است – و رژیم غذایی افزایش پیدا می‌کند، چمن با خوردن چربی‌های حیوانی این خطر بیشتر می‌شود.

نوشته‌های مرتبط