5 تا از ویژگی های پکیج خورشیدی ویلا که حتما قبل از خرید باید بدانید

5 تا از ویژگی های پکیج خورشیدی ویلا که حتما قبل از خرید باید بدانید:

اگر ویلای شما به هر دلیلی برق ندارد و یا دسترسی به آن بسیار سخت و گران است و میخواهید برق مورد نیازتان را از طریق انرژی خورشیدی تامین کنید حتما قبل از خرید به 5 نکته ی زیر دقت کنید:

نکته اول برآورد دقیق میزان برق (وات مصرفی) مورد نیاز

قبل از انتخاب و خرید برق خورشیدی ، ضروری است میزان برق مصرفی ویلایتان را محاسبه کنید. برای این کار میتوانید چک لیستی از تمامی تجهیزات برقی ویلا یتان مانند تعداد لامپ ها همرا با وات مصرفی و ساعاتی که روشن هستند ، وات مصرف پمپ های موجود مانند پمپ فشار ساختمان ، تصفیه خانه استخر به همراه ساعاتی که روشن هستند مشخص نمودن نوع سیستم های سرمایشی و گرمایشی مجموعه ، سیستم های حفاظتی و نظارتی مانند دوربین مداربسته و دزدگیر و هر آن چه که نیاز به برق دارد در آن چک لیست آورده شود.

نکته دوم انتخاب مناسب پنل خورشیدی و جانمایی آن

باتوجه به مشخص شدن مصرف برق ویلا ، باید پنل خورشیدی مناسبی هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفیت انتخاب شود . یکی از فاکتور هایی که در انتخاب پنل خورشیدی موثر هست جانمایی و فضای مناسب قرار گیری آن میباشد. وجود سایه های مزاحم مانند شاخه و برگ درختان ، کمپرسور کولر گازی و یا کولر آبی، محدودیت تابش آفتاب در طلوع و غروب بدلیل ساختمان های مجاور ، محدودیت زاویه و جهت مناسب قرار گیری پنل ، همگی مواردی هستند که میتواند در انتخاب ونحوه نصب پنل تاثیر گذار باشند.

پیشنها مجموعه برقرسان این است که حتما در پنل خورشیدی انتخابی شما توان بالا ، PERC ، HALF-CELL ، HALF-CUT و MONOFACIAL باشد.

نکته سوم انتخاب مناسب اینورتر (سانورتر) خورشیدی

قطعا در سیستم های خورشیدی، اینورتر (سانورتر) قلب سیستم هست. این قطعه ولتاژ DC پنل و باتری خورشیدی را به برق شهری تبدیل می کند . وجود قطعات موتوری و پمپی مثل پمپ تصفیه استخر ، پمپ فشار ساختمان و… وجود یک مبدل قوی در سیستم را میطلبد . توان و آمپر خروجی اینورتر باید معادل پیک مصرفی مجموعه تون در نظر گرفته شود .

نمونه پروژه پکیج برق خورشیدی ویلا

نکته چهارم انتخاب کنترل شارژر خورشیدی

اگر در سیستم های برق خورشیدی می خواهید چه از اینورترهای ساده خورشیدی و یا سانورتر استفاده میکنید حتما در انتخاب کنترل شارژر دقت کنید. کنترل شارژر خورشیدی  بطور کلی دستگاهی جهت تنظیم و مدیریت ولتاژ و جریان  خروجی از پنل های خورشیدی ،برای محافظت از باتری ها در مقابل شارژ بیش از اندازه است. کنترل شارژر یکی از اصلی ترین قطعه در سیستم های خورشیدی جدا از شبکه  می باشد. در صورتی که کنترلی بر نحوه شارژ باتری وجود نداشته باشد باتری ها بر اثر شارژ بیش از حد آسیب خواهند دید. در زمانی که خروجی ولتاژ برق پنل خورشیدی زیاد باشد این ولتاژ را کنترل کرده و مانع آسیب رسیدن به باتری خورشیدی میشود. و در زمانی که ولتاژ دو سر باتری خورشیدی بیشتر از ولتاژ خروجی پنل باشد مانع برگشت ولتاژ به دو سر پنل خورشیدی شده و از آسیب رساندن به پنل خورشیدی جلوگیری میکند.

رپورتاژ

نوع اول کنترل شارژر MPPT

  • کنترل شارژرهای MPPT (Maximum Power Point Tracking) از قابلیت ردیابی حداکثر توان استفاده می کنند. آنها ولتاژ دریافتی از مجموعه پنل را به گونه ای تنظیم می کنند که بدون افت قابل ملاحظه ای در توان که ناشی از تغییر ولتاژ می باشد ، ولتاژ مناسب شارژ کردن باتری ها را در اختیارشان می گذارد.در شارژکنترلرهای MPPT توان ورودی و خروجی تقریبا با هم برابر بوده و شارژکنترلر تلفات بسیار کمی دارد.این شارژکنترلرها، ولتاژ خروجی پنل را توسط یک مدار سوییچینگ با ولتاژ باتری تطبیق می‌دهند و ولتاژ اضافی را به جریان تبدیل می‌کنند و به همین دلیل است که معمولا در شارژکنترلرهای MPPT جریان خروجی (جریان باتری‌ها) از جریان ورودی (جریان پنل‌های خورشیدی) بیشتر است.شارژکنترلرهای MPPT دارای محدودیت ولتاژ ورودی هستند و برای اتصال پنل خورشزدی به ورودی، باید به حداکثر ولتاژ ورودی توجه نمود.یک شارژکنترلر MPPT, حداکثر توان پنل را به باتری منتقل می‌کند و به همین دلیل به آن MPPT یا دنبال‌کننده نقطه حداکثر توان (Maximum Power Point Tracer) می‌گویند.

نوع دوم کنترل شارژر PWM

  • شارژکنترلر PWM (Pulse Width Modulation) از مدولاسیون پهنای پالس استفاده میکند. در این روش ، با نزدیک شدن شارژ باتری به حداکثر میزان مجاز آن ، توان داده شده به باتری به تدریج و با یک شیب ملایم ، یک روند نزولی به خود می گیرد. این خاصیت موجب افزایش طول عمر باتری می شود. این شارژ کنترلرها نیز مانند همه ی شارژ کنترلرها وظیفه ی کنترل شارژ و دشارژ باتری ها را بر عهده دارند . آنها ولتاژ ورودی باتری ها را طوری تنظیم می کنند که به انها آسیبی وارد نشود . وقتی که انها را برای کنترل شارژ باتری ها بکار می گیرید این شارژ کنترلر لحظه به لحظه با چک کردن میزان شارژ باتری ، میزان شارژ (جریان ) مورد نیاز را تغییر می دهد یعنی هر چقدر که باتری به شارژ کامل نزدیک می شود میزان جریان شارژ هم کم می شود .

نکته پنجم باتری خورشیدی

برای تامین برق مورد نیاز در شب ، نیاز هست در روز برق خورشیدی اضافی را در باتری خورشیدی ذخیره کنیم. نوع و تعداد باتری خورشیدی بستگی به میزان برق مصرفی در شب و به تعداد روز های ابری هوا دارد . تعداد باتری ها را باید با در نظر گرفتم میزان سطح شارژ و دشارژ در نظر گرفت. کیفیت یک باتری را تعداد سیکل هایی که می تواند شارژ و دشارژ شود مشخص میکند و البته بازدهی حداکثری داشته باشد، اگر مجموعه شما در جغرافیایی قرار دارد که روز های ابری آن زیاد هست و یا اگر میخواهید قطعی برق خورشیدی را در هوای ابری پشت سرهم نداشته باشید باید در انتخاب تعداد باتری دقت بفرمایید. عمده ترین باتری هایی که در صنعت برق خورشیدی استفاده میشوند :

باتری ژل سولار

  • باتری ژل خورشیدی بعنوان یک باتری VRLA (با دریچه تنظیم شده)، نوعی باتری سرب اسیدی است که در آن با افزودن سیلیس(سیلیکا) به الکترولیت، ماده ژل مانند ایجاد می شود. باتری های سولار بدون نیاز به نگهداری هستند یعنی نیاز به بررسی سطح الکترولیت و افزودن مکرر آب در زمان استفاده ندارند. زیرا چرخه بازیابی اکسیژن از اتلاف آب جلوگیری نموده و الکترولیت ژل امکان نشتی اسید از باتری را به حداقل رسانده است.

از این باتری سولار برای استفاده در کاربری هایی که در آن ها باتری تعداد زیاد سیکل شارژ و دشارژ بالا را تحمل می کند.

باتری لیتیومی

  • اگر قیمت بالای باتری های لیتیومی مطرح نباشد بهترین گزینه برای سیستم های برق خورشیدی باتری های لیتیومی میباشند.بروزترین باتری خورشیدی از لحاظ تعداد دفعات شارژ و دشارژ بالا ، تکنولوژی ، وزن کم ، راندمان بالا قطعا باتری های لیتیومی هستند.

نتیجه

در نتیجه مطالب بالا داشتن برقی مناسب ، مطمئن و کاربردی خورشیدی نیاز داراد توسط کارشناسی خبره و متعهد میزان برق مورد نیاز محاسبه شده و توسط تجهیزات برند و معتبر و تعداد کافی آن برق خورشیدی شما نصب گردد .

مجموعه برقرسان با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه ی انرژی های خورشیدی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

نوشته‌های مرتبط