۱۰ نکته برای موفقیت در زندگی و کسب و کار و دستیابی به آرزوهایتان

وقتی خواستم کسب و کار خودم را راه‌اندازی کنم، و دانش‌ام را در خصوص روانشناسی انگیزشی با دیگران در میان بگذارم و آن‌ها را آموزش بدهم، متوجه شدم این کار آن‌چنان که فکر می‌کردم، ساده نیست. راه‌اندازی یک کسب و کار جدید واقعا آسان نیست. باید از تمام راحتی‌ها و آسودگی‌های درآمد ثابت و بدون خطر چشم‌پوشی کنید و داخل یک پرتگاه مملو از ناشناخته‌ها و مسائل غیر قابل پیش‌بینی بپرید. چیزهای زیادی پیش روی‌تان ایجاد می‌شوند که شما را از جهش به سوی موفقیت در زندگی و کسب و کار و دستیابی به آرزوهایتان باز می‌دارند – چیزهایی نظیر ترس و عدم امنیت. و موردی که بیش از همه می‌تواند در موفقیت شما تاثیرگذار باشد، انگیزه است.

در این راه، توصیه‌ها و نصیحت‌های آدم‌های بزرگ و موفق می‌تواند راهنمای مسیرتان باشد؛ از این رو، پیشنهاد می‌کنیم جملات انگیزشی: ۴۹ نقل قول الهام بخش برای انگیزه دادن به شما را به خوبی مطالعه بفرمایید.

وقتی به عقب نگاه می‌کنم تفاوت را به خوبی متوجه می‌شوم. به یاد می‌آورم چه چیزهایی (یا چه کسانی) من را به سمت جلو هل می‌دادند – حتی روزهایی که خودم هم نمی‌خواستم به سمت جلو حرکت کنم. تفاوت در این بود: روزهایی که یک ورزشکار حرفه‌ای بودم، تمام لحظات زندگی‌ام سازمان‌دهی شده بود و من باید پیشرفت‌ها و سایر مسائل را به مربی‌ام گزارش می‌کردم. وجود یک ساختار در زندگی باعث می‌شود بر کار‌های‌تان تمرکز داشته باشیم؛ هم‌چنین، مربی نیز همواره ما را به چالش می‌اندازد و به سمت جلو هل می‌دهد.

خوشبختانه این مرحله نیز سپری شد و من توانستم مجموعه‌ای را تاسیس کنم به نام Onbotraining – شرکتی برای ارائه‌ی خدمات راهنمایی و مربی‌گری برای کمک به آدم‌ها در تحقق اهداف‌شان. من تصمیم گرفتم تمام درس‌هایی را که در طول مسیر زندگی‌ام آموخته‌ام، جمع‌آوری کنم و در اختیار سایر آدم‌ها قرار بدهم تا همه بتوانند برای تبدیل شدن به یک آدم بهتر تلاش کنند.

بنابراین، در این مقاله تصمیم دارم به ۱۰ نکته برای موفقیت در زندگی و کسب و کار و دستیابی به آرزوهایتان، اشاره کنم.

موفقیت در زندگی و کسب و کار

۱. بر تعهدات‌تان تمرکز کنید، نه انگیزه‌های‌تان

شما چه‌قدر به تحقق اهداف‌تان متعهد هستید؟ رسیدن به هدف تا چه میزان برای‌ شما اهمیت دارد، و شما حاضر هستید چه چیزهایی را در زندگی برای تحقق این اهداف قربانی کنید؟ اگر به طور کامل به هدف‌تان متعهد شوید، انگیزه نیز در پی آن، ایجاد خواهد شد.

بنابراین، ابتدا باید متعهدانه برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید، و با آگاهی از ۱۱ تکنیک افزایش انگیزه و قدرت مغز برای دستیابی به اهداف مسیر خود را برای رسیدن آن‌ها هموار کنید.

۲. به دنبال رسیدن به دانش باشید، نه نتیجه

اگر بر هیجان‌های موجود در اکتشاف، اصلاح، پژوهش، و تجربه تمرکز کنید، همیشه وجودتان سرشار از انگیزه خواهد بود. اگر فقط بر نتایج تمرکز کنید، انگیزه‌تان مانند یک هوای طوفانی عمل خواهد کرد – با فروکش کردن طوفان، همه چیز بار دیگر آرام و ساکن می‌شود. بنابراین، نکته‌ی کلیدی که باید به آن توجه کنید، این است که باید به مسیر سفر تمرکز کنید، نه فقط مقصد. دائما به چیزهایی فکر کنید که می‌توانید در طول مسیر بیاموزید و در نهایت، از آن‌ها برای بهبود وضعیت خود استفاده کنید.

برای تایید حرف‌های‌ام، توصیه می‌کنم ۳۳ جمله زیبا از هنری فورد درباره موفقیت، زندگی و یادگیری را به خوبی مطالعه و درک کنید.

۳. مسیر سفر را برای خود جذاب کنید

این یک بازی فوق‌العاده جذاب است! به محض این‌که بار دیگر بخواهید همه چیز را جدی و سخت بگیرید، به احتمال زیاد هیجان‌های منفی بر شما غلبه خواهند کرد؛ به این ترتیب، چشم‌اندازتان را از دست خواهید داد و بار دیگر در دام مشکلات گرفتار خواهید شد.

به همین خاطر، توصیه می‌کنیم هوش هیجانی‌تان را افزایش دهید؛ از این رو، بهتر است مقاله‌ی افزایش هوش هیجانی: با این تمرین هوش هیجانی خود را ارتقا دهید را با دقت مطالعه بفرمایید.

۴. از شر افکار ساکن و راکد خلاص شوید

افکار بر احساسات تاثیر می‌گذارند و احساسات نیز نحوه‌ی نگرش‌تان را به کار تعیین می‌کنند. آدم‌ها افکار مختلفی در ذهن‌شان دارند، و همیشه باید تصمیم بگیرند بر کدام یک از این افکار تمرکز کنند: افکاری که شما را از لحاظ هیجانی گرفتار و زمین‌گیر می‌کنند (ترس، تردید، و غیره) یا افکاری که شما را به سمت جلو سوق می‌دهند (هیجان‌های مثبت، تجربه، امتحان چیزهای جدید، خروج از منطقه‌ی امن ذهنی، و غیره).

افکار منفی آدم‌ها را در هر سطح و جایگاهی تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ اگر از علت‌های ایجاد این افکار آگاه باشید، بهتر می‌توانید از آن‌ها خلاص شوید. بنابراین، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی ۵ روش موثر کاهش استرس و احساسات منفی  را مطالعه کنید.

رپورتاژ

۵. از قدرت تخیل‌تان استفاده کنید

مرحله‌ی پس از خلاصی از شر افکار منفی، استفاده از قدرت تخیل‌تان است. وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، شما سرشار از انرژی مثبت خواهید بود، و وقتی دچار مشکلات و چالش‌ها می‌شوید، بیش از هر وقت دیگری به انرژی بیش‌تر نیاز دارید. بنابراین، لازم است نام موقعیت‌تان را تغییر دهید. نباید دائما تکرار کنید که “‌من در موقعیتی دشوار قرار گرفته‌ام‌”‌ یا “‌من از شغل‌ام متنفر هستم‌”‌؛ فکر کنید این حرف‌ها و احساسات منفی چه چیزهایی را بر می‌انگیزاند؟‌ باید از قدرت تخیل‌تان استفاده کنید! حتی در صورتی که با بدترین رئیس دنیا و خسته کننده‌ترین شغل دنیا سر و کار دارید، باز هم چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بیاموزید. من تمرین بسیار خوبی به شما پیشنهاد می‌کنم: فقط به مدت ۳ روز، فقط و فقط به افکار مثبت داشته باشید و حرف‌های مثبت بزنید. خواهید دید چه اتفاقی برای‌تان خواهد افتاد.

هم‌چنین، روش های مثبت اندیشی: ۲۰ شیوه ایجاد انرژی مثبت در زندگیتان

۶. خودتان را نازپرورده نکنید

انگیزه یعنی عمل، و عمل به نتیجه منجر می‌شود. گاهی اوقات دست به عمل می‌زنید، ولی این عمل نتایج دلخواه‌تان را به همراه ندارد. بنابراین، ترجیح می‌دهید آن‌چنان به خودتان سخت نگیرید و خودتان را در موقعیت دشوار قرار ندهید. در این شرایط، دائما منتظر زمان و فرصت مناسب می‌مانید، و خودتان را گرفتار رکود، و گاهی اوقات حتی گرفتار افسردگی می‌کنید. از این حالت خارج شوید، خودتان را به چالش بکشید، و کاری انجام دهید که همیشه دل‌تان خواسته است – حتی اگر فکر می‌کنید از انجام این کار می‌ترسید.

همیشه این جمله را به خاطر بسپارید: هر چه دشمن یک کسب و کار بزرگ تر، بهتر

۷. از مسائلی که حواس‌تان را پرت می‌کنند، دوری کنید

در طول مسیرتان برای رسیدن به موفقیت همیشه کارهای بیهوده و منحرف کننده سر راه‌تان قرار می‌گیرند؛ به خصوص، کارهای آسان و معمولی که غالبا انجام آن‌ها را به وارد شدن به یک چالش جدید و یک پروژه‌ی واقعی و دشوار ترجیح می‌دهید. یاد بگیرید همواره بر چیزهایی تمرکز کنید که از همه مهم‌تر هستند. فهرستی از کارهایی را تهیه کنید که انجام‌شان فقط وقت‌تان را تلف می‌کنند و خودتان را متعهد کنید که همواره از آن‌ها دور باشید.

یکی از روش‌های حفظ تمرکز و دوری از مسائلی که حواس‌تان را پرت می‌کنند، انجام مراقبه است؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی آموزش مدیتیشن در خانه: ۷ گام مراقبه برای آرام کردن ذهن را مطالعه بفرمایید.

۸. به دیگران متکی نباشید

هرگز از دیگران انتظار نداشته باشید شما را به اهداف‌تان برسانند؛ نه دوست، نه رئیس، و نه حتی شریک. همه‌ی آن‌ها مشغول انجام کارهای خود و درگیر رسیدن به اهداف‌شان هستند. هیچ‌کس جز خودتان نمی‌تواند شما را شاد کند به اهداف‌تان برساند. همه چیز به شما متکی است.

مثلا یکی از توصیه‌هایی که همواره کارشناسان به افراد می‌کنند، این است که تصمیم گیری در مسائل مالی باید بر اساس ارزش های خودتان باشد نه دیگران.

۹. برنامه‌ریزی کنید

همیشه از ۳ مرحله‌ی جلوتر کارهای‌تان باخبر باشید؛ بیش‌تر از آن نیاز نیست. همیشه تقویم هفتگی‌تان را با کارهایی که باید در طول هفته انجام دهید پر کنید؛ در این تقویم بنویسید چه کارهایی را چه وقت و چگونه باید انجام دهید. چه وقت – چه کار – و چگونه مهم‌ترین چیزهایی هستند که باید در برنامه‌ی کاری‌تان قید شوند. هر روز کارهایی را که انجام داده‌اید، چیزهایی که آموخته‌اید و کارهایی که باید انجام دهید تا وضعیت کاری‌تان را بهبود ببخشید، به خوبی مرور کنید.

برنامه‌ریزی برای زندگی بهتر با ۲۰ سوال مهم که باید از خودتان بپرسید، از جمله کارهای کلیدی است که برای رسیدن به موفقیت باید در نظر بگیرید.

۱۰. خودتان را از فرسودگی در امان نگه دارید

وقتی به شدت برای انجام یک کار انگیزه دارید، به آسانی ممکن است دچار خستگی و فرسودگی شوید. حواس‌تان به خودتان باشد و مراقب هر نشانه‌ای از خستگی باشید، و زمانی را برای استراحت اختصاص دهید. وقتی برای استراحت و ریلکسیشن برنامه‌ریزی می‌کنید، و در برنامه‌ی هفتگی‌تان زمانی را به تفریح و سرگرمی اختصاص می‌دهید، جسم و ذهن‌تان به آرامش می‌رسند. دائما کارهای متنوع انجام دهید؛ همیشه یکی در میان کارهای خلاقانه و منطقی، کارهای بدنی و ذهنی، و کارهای گروهی و انفرادی انجام دهید. مکان و موقعیت برخی کارهای‌تان را تغییر دهید. مراقبه کنید، یا فقط چند نفس عمیق بکشید، چشم‌های‌تان را ببندید، یا به مدت پنج دقیقه روی یک چیز خاص تمرکز کنید.

و توصیه می‌کنیم ۷ راه مقابله با فرسودگی شغلی که همه باید بدانند را یاد بگیرید و انجام دهید.

شما کمبود انگیزه دارید؛ ولی نه به خاطر این‌که تنبل هستید یا هدف خاصی را دنبال نمی‌کنید. گاهی اوقات حتی بزرگ‌ترین ستاره‌های سینما، پولدارترین تاجران دنیا، یا موفقیت‌ترین ورزشکاران در جهان انگیزه‌شان را از دست می‌دهند. آن‌چه باعث تقویت انگیزه در این آدم‌ها می‌شود، کنجکاوی است؛ کنجکاوی درباره‌ی این حقیقت که چگونه می‌تواند بهتر شوند یا سرعت رسیدن آن‌ها به موفقیت بیش‌تر شود. بنابراین، مهم‌تر از همه‌ی توصیه‌هایی که در این مقاله به شما کرده‌ایم، سعی کنید کنجکاو باشید؛ این مسئله شما را به اهداف و موفقیت‌ها نزدیک می‌کند.

نوشته‌های مرتبط