مزوتراپی مو: مزایا، عوارض و مراحل درمانی آن

اگر در دوره ای از زندگیتان با ریزش موی شدید مواجه شده باشید، احتمالا به کسی برخورده اید که مزوتراپی مو را به شما پیشنهاد کرده باشد. مزوتراپی که در ابتدا در سال 1952 برای کاهش درد ایجاد شده بود، امروزه برای از بین بردن چربی، کاهش سلولیت پوست، از بین بردن چروک صورت، سفت کردن پوست و درمان ریزش مو به کار می رود. امروزه، استفاده از مزوتراپی برای درمان ریز مو به یک روش رایج تبدیل شده و البته این را هم باید گفت که مزایا و معایب خودش را دارد. چیزی که کاهش ریزش مو و کنترل این مشکل را تا حدودی تضمین می کند، باید قبل از گرفتن تایید کارشناسان مورد ارزیابی و بررسی کاملی قرار بگیرد.

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی مو به زبان ساده به یک روش درمانی گفته می شود که در آن ترکیب ویتامین ها، مواد معدنی و آمینواسیدهای ضروری برای رویش مو به پوست سر تزریق می شود. این کار باعث می شود تا موقعیت مو در فولیکول و ضخامت تار مو تقویت شود و ریزش موی سر نیز متوقف شود.

مزوتراپی به روشی گفته می شود که تزریق های کوچکی در سراسر پوست سر انجام می شود. ترکیبات مختلفی برای تزریق در پوست سر وجود دارد که معمولا شامل عصاره های گیاهی و فاکتورهای رشد سلول‌های بنیادی گیاهان است و رشد مو را بهبود می دهد. اگر این فرایند برایتان ترسناک به نظر می رسد، نباید اصلا نگران باشید! اگرچه بحث تزریق در میان است، اما این تزریق ها صرفا شامل ویتامین ها و مواد معدنی است که برای رشد موهایتان ضروری است.

مزایای مزوتراپی

مزوتراپی مو مزایای متعددی دارد که عبارتند از: بدون درد و کم تهاجمی بودن، بسیار ارزانتر از جراحی، مدت زمان بهبودی بسیار کوتاه و حدود 4 الی 5 روز می‌باشد، تقویت سلامتی پوست سر، کاهش التهاب پوست سر و… . (منبع: مقاله مزوتراپی مو سایت مرکز لیا)

چه کسانی از مزایای مزوتراپی برخوردار می شوند؟

این روش درمانی برای هر کسی که درگیر ریزش مو باشد، مناسب خواهد بود. اگرچه این روش اصولا برای رفع کچلی (ناقص یا کامل نقاط مختلف بدن) در نظر گرفته شده بود، اما هر کسی که از ریزش مو رنج می برد، می تواند از مزوتراپی مو استفاده کند. اما مزوتراپی برای کسانی که به صورت ژنتیکی در حال کچل شدن هستند و یا درگیر الگوی طاسی هستند، احتمالا عملکرد بخصوصی نخواهد داشت. دلیل این موضوع آنست که این روش درمانی تنها در تحریک فولیکول های غیرفعال مو موثر است و آن را تقویت می کند و نمی تواند یک فولیکول جدید ایجاد کند. بعلاوه با توجه به احتمال وجود خطر استفاده از مزوتراپی برای افراد باردار یا دارای بیماری حاد پوستی، التهاب پوستی، دیابت یا کم‌خونی، استفاده از آن برای این افراد اصلا توصیه نمی شود.

اگر گزینه مناسبی برای مزوتراپی مو نیستید، با پزشکتان درباره اینکه آیا برای تزریق پی آر پی به مو یا کاشت مو مناسب هستید یا خیر، صحبت کنید. زیرا اگر این روش برای شما مناسب نباشد، پزشکان روش دیگری را برای شما پیدا می‌کنند.

در سرنگ مزوتراپی چه موادی وجود دارد؟

هر تزریق شامل ترکیبی از چند ماده مفید – مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مفید دیگری – است که کارشناسان برای هر بیمار و به صورت جداگانه انتخاب می کنند؛ دو تا شش ماده فعال در هر سرنگ قرار دارد. خانواده ویتامین ب که تامین کننده ساز و کار طبیعی بدن است، در رشد و ترمیم مو نقش بسیار مهمی ایفا می کند. بعلاوه از مواد دیگری که در مزوتراپی استفاده می شود می توان به مس و روی اشاره کرد که از دیستروفی ساختار مو جلوگیری می کند . هیالورونیک اسید، مسئول تامین مواد مغذی پیاز مو و تسریع رشد مو است. آمینو اسیدها، عامل اصلی شکل دهنده مو هستند و منجر به تشکیل الیاف کراتینی می شود. فاکتورهای رشد، گردش جریان خون در پوست سر را به حالت نرمال در می آورد و با این کار به تقویت فولیکول های مو و افزایش تراکم مو منجر می شود. کوآنزیم ها پر کننده مو با انرژی مورد نیاز و تقویت کننده ساختار مو هستند.

رپورتاژ

روند مزوتراپی مو

مزوتراپی مو به دو روش انجام می شود:

مزوتراپی شیمیایی

موادی مثل بوفلومدیل، ماینوکسیدیل، فیناستراید، داتاستراید، بایوتین، ویتامین ها و سیلیسیوم ارگانیک به لایه مزودرم پوست تزریق می شود. این مواد در همکاری با یکدیگر، رشد موی طبیعی را با بهبود جریان خون، خنثی سازی DHT اضافه، کاهش التهاب و تحریک کلاژن سازی پوست تقویت کرده و جلوی ریزش مو را می گیرد.

مزوتراپی مکانیکی

پزشک سوراخهای بسیار کوچکی را در ناحیه دارای ریزش ایجاد می کند و به این وسیله، رشد مو را تحریک می کند. این حرکت می تواند کلاژن سازی و تولید الاستین را تحریک نموده و به تشکیل بافتهای جدید در مو کمک کند. در این فرایند، آسیبی به کلاژن فعلی وارد نمی شود.

نگهداری و مراقبت

شاید بتوان با انجام مزوتراپی مو، نیاز به انجام جراحی کاشت مو یا گزینه های دردناک و گران دیگر را از بین برد. اما بیمار باید برای دستیابی به بهترین نتایج، یک رژیم غذایی سالم داشته باشد و از مصرف غذاهای آماده و بدون ارزش غذایی خودداری نموده و یک برنامه مرتب ورزشی داشته باشد.

مزوتراپی مو یک روش بدون جراحی است که در آن به منظور تقویت فرایند رشد مو از تزریق مواد دارویی به پوست سر استفاده می شود. استفاده از مزوتراپی برای رشد مو یا افزایش ریزجریان های پوست سر، کاهش فرایند کوچک شدن فولیکول مو و تامین مواد مغذی مورد نیاز برای مو به رشد موهای فرد کمک می کند. درد بسیار اندک این روش باعث شده که در سالیان اخیر به محبوبیت بسیاری در میان افراد دست پیدا کند. هزینه درمان با توجه به نوع درمان و تعداد جلسات مورد نیاز تعیین می شود. اما یادتان باشد که قبل از تصمیم گیری به انجام آن، درباره عوارض جانبی اش با پزشکتان صحبت کنید. برای آشنایی بیشتر با این روش با یک متخصص مجرب و مورد اعتماد صحبت کنید.

آیا عوارض جانبی و خطری برای مزوتراپی مو وجود دارد؟

با اجرای مزوتراپی مو توسط یک کارشناس مجرب و معتبر، اصولا نباید انتظار عوارض جانبی زیادی را داشت. در واقع ماهیت غیرتهاجمی مزوتراپی مو باعث شده که اکثر افراد بتوانند بعد از جلسه درمان به ادامه فعالیت هایشان برسند. هیچ عارضه جانبی برای مزوتراپی مو گزارش نشده است، اما احتمال وجود سوزش یا درد وجود دارد که آن را هم می توان با کرم های بیحسی، مدیریت کرد.

اما حساسیت به هر یک از این مواد می تواند باعث ایجاد خارش شود، که البته به طور کلی جای نگرانی خاصی نخواهد بود. بنابراین اگر قصد انجام مزوتراپی مو را دارید، حتما درباره مواردی که به آن حساسیت دارید، با پزشکتان صحبت کنید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

نوشته‌های مرتبط