مدرک MBA چیست؟ راه‌های گرفتن مدرک MBA

مدرک MBA یکی از مهم‌ترین مدارک تحصیلی در حوزه مدیریت است که به فارغ‌التحصیلان این امکان را می‌دهد تا مهارت‌های لازم برای مدیریت کسب‌وکارهای پیچیده و پویا را به‌دست آورند. این مدرک ارزشمند پله‌ای مهم برای افرادی خواهد بود که می‌خواهند به سمت مدیریت و رهبری در سازمان‌های بزرگ پیش بروند یا قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خود را دارند.

گرفتن مدرک MBA با سپری کردن دوره‌های متنوعی همراه خواهد بود که از جمله آن‌ها می‌توان به مدیریت استراتژیک، مالی، بازاریابی، منابع انسانی و… اشاره کرد. این دوره‌های آموزشی شگفت‌انگیز به فارغ‌التحصیلان در توانایی‌های تحلیلی، تصمیم‌گیری و ارتباطی برتر در محیط‌های کسب‌وکار کمک می‌کند. از راه‌های گرفتن مدرک MBA می‌توان به شرکت در دوره تحصیلی دانشگاه‌ها، مدارس تجارت، برنامه‌های آنلاین و حضوری موسسات آموزش آزاد اشاره کرد. برنامه‌های آنلاین موسسات معتبر به دانشجویان کمک می‌کند تا در زمان و مکان دلخواه خود به مطالعه و یادگیری دروس بپردازند. مدرک MBA به افراد فرصت می‌دهد تا به پیشرفت شغلی، توسعه حرفه‌ای و بهبود مهارت‌های مدیریتی دست یابند.

مدرک MBA چیست؟

MBA مخفف عبارت Master of Business Administration است. مدرک MBA نشان‌دهنده دوره تحصیلی پیشرفته و تخصصی در حوزه مدیریت خواهد بود. دوره MBA برای افرادی طراحی شده است که به‌دنبال پیچیدگی‌های حوزه کسب‌وکار هستند و قصد دارند تا با چالش‌های این زمینه کاری به‌خوبی آشنا شوند و با استفاده از تجربیات برای پیشرفت گام بردارند. مدرک MBA بالاتر از اصول اولیه رهبری و مدیریت هستند؛ چراکه شاخه‌های گوناگونی از تجارت را دربرمی‌گیرند.

رشته MBA با هدف پرورش درک عمیق افراد شرکت‌کننده از پویایی سازمان، تمرکز بر دانش تئوری و تجربه عملی به جذب دانشجو می‌پردازد. این رشته با برنامه‌های درسی جامع که حوزه‌هایی مانند مدیریت، حسابداری، امور مالی، بازاریابی و… را تحت پوشش قرار می‌دهد به پیشرفت حرفه‌ای افراد در توسعه شخصی و زندگی شغلی کمک شایانی خواهد کرد.

مدرک MBA که پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته جذاب به افراد اهدا خواهد شد، امکان اشتغال افراد فارغ‌التحصیل را در مقامات سازمانی فراهم خواهد کرد. باتوجه به گرایش‌های متنوع رشته MBA همانند بازاریابی، مدیریت استراتژیک، منابع انسانی، مالی، سرمایه‌گذاری و… پست‌های سازمانی پیشرفته و بلندمرتبه‌ای به فارغ‌التحصیلان پیشنهاد و اهدا می‌شود.

به نقل از دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران؛ مدرک MBA معمولاً به دو صورت قابل دریافت است:

  • بصورت تمام وقت در دانشگاه ها (که از رشته های تجربی، ریاضی، انسانی و فنی و حرفه ای دانشچویان می توانند مشغول به تحصیل شوند)
  • و یا پاره وقت به صورت فشرده یکساله در موسسات آزاد و کارگزاری های دانشگاه‌ها (ویزه مدیران و کارمندان که شرایط تحصیل دانشگاهی ندارند و بدنبال کسب مهارت های این رشته در کوتاه مدت می باشند)

منبع

راه‌های گرفتن مدرک MBA با دوره‌های فشرده

افرادی که در سازمان‌های کوچک و بزرگ اشتغال دارند یا به پست‌های مدیریتی مشغول هستند، پس از مدتی به‌دنبال دریافت مدرک MBA خواهند بود. این ارتقا تحصیلی چندین نتیجه ارزشمند را به‌دنبال دارد. پیشرفت حرفه‌ای در پست و مقامی که افراد به آن مشغول هستند، یکی از بزرگترین اهداف محسوب می‌شود. انگیزه درآمد بالاتر نیز موضوعی است که از آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد؛ چراکه افراد دارای مدرک MBA درآمد و حقوقی بالاتر از سایرین خواهند داشت. این درآمد بیشتر به‌دلیل مهارت‌های فارغ‌التحصیلان رشته MBA خواهد بود. ارتقا جایگاه و مقام به‌عنوان مدیران ارشد و مشاوران باتجربه سازمان نیز از دیگر اهدافی است که افراد علاقمند را به سمت این رشته جذاب هدایت می‌کند.

گرفتن مدرک MBA از طریق تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی مزایا و معایبی را برای افراد به‌دنبال خواهد داشت. داشتن تحصیلات آکادمیک با مدارک معتبر آرزوی بسیاری از افراد است؛ ولی شرایط تحصیل در دانشگاه‌ها برای افرادی که به‌دنبال رشته MBA هستند، کمی سخت خواهد بود. حضور مداوم سر جلسات درس، تحصیل تئوری، عدم تجربه عملی عناوین درسی، طولانی بودن زمان تحصیل و دستیابی به مدرک MBA بسیاری از افراد را از تحصیل در این رشته منصرف خواهد کرد؛ چراکه اکثر افرادی که به‌دنبال تحصیل در این رشته هستند، افراد شاغل در مقامات سازمانی خواهند بود که شرایط شغلی آن‌ها حضور مداوم سر جلسات درس دانشگاه را ایجاب نمی‌کند.

جلسات فشرده آنلاین و نیمه‌حضوری موسسات معتبر گزینه ایده‌آلی برای افرادی است که به‌دنبال تحصیل در رشته MBA با مدرک معتبر هستند. نه‌تنها زمان تحصیل در این دوره‌ها کوتاه‌تر خواهد بود؛ بلکه علاوه‌بر مباحث تئوری امکان تجربه کارگاه‌های عملی را نیز خواهند داشت. همین مزیت می‌تواند سبب جذب بسیاری از افراد در گرفتن مدرک MBA با دوره‌های فشرده شود. گرفتن مدرک MBA با دوره‌های فشرده گزینه عالی برای افرادی با زمان محدود یا تمایل به یادگیری سریع است.

آیا مدرک MBA برای همه مناسب است؟

مدرک MBA یکی از محبوب‌ترین مدارک تحصیلی در حوزه مدیریت تلقی می‌شود؛ ولی نمی‌توان آن را برای تمامی افراد مناسب دانست. مدرک MBA برای افرادی مناسب خواهد بود که اهداف، شرایط و ویژگی‌های خاصی را دنبال می‌کنند. موارد ذیل از جمله ویژگی‌های افرادی است که مدرک MBA برای آن‌ها مناسب خواهد بود.

اهداف حرفه‌ای

چنانچه افرادی به‌دنبال ارتقا موقعیت حرفه‌ای، توسعه مهارت‌های مدیریتی و کسب دانش عمیق‌تر در زمینه‌های مدیریتی باشند، مدرک MBA برای آن‌ها مفید و کارآمد خواهد بود.

زمان و انرژی

دوره MBA نیازمند صرف زمان و انرژی از سمت شرکت‌کنندگان خواهد بود. چنانچه افراد تمایلی به صرف زمان برای کسب تجارب عملی و دانش تئوری داشته باشند، این مدرک مناسب آن‌ها خواهد بود.

تجربه کاری

افرادی که تمایل دارند تا تجربه کاری و حرفه‌ای خود را ارتقا دهند و به موقعیت‌های بالاتر صعود کنند، گرفتن مدرک MBA مناسب آن‌ها خواهد بود. این در حالی است که این رشته و مدرک معتبر برای افرادی که هنوز تجربه کاری چندانی ندارند، بیش از یک مدرک تحصیلی ارزشمند خواهد بود و به معجزه‌ای در دوران حرفه‌ای آن‌ها تبدیل خواهد شد.

رپورتاژ

هزینه

تحصیل در برنامه‌های MBA معمولا شامل هزینه خواهد شد. افرادی که در این رشته ثبت‌نام می‌کنند و به تحصیل در آن مشغول می‌شوند، باید بدانند که این صرف هزینه برای تحصیل با ارتقا شغلی و افزایش درآمد آن‌ها بر اثر مهارت و توانایی‌هایی کسب شده به‌زودی جبران خواهد شد.

به‌این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که شرایط شخصی و اهداف حرفه‌ای افراد ازجمله موضوعاتی است که می‌توان تعیین‌کننده مناسب بودن مدرک MBA باشد.

اعتبار مدرک MBA در دوره‌های یکساله

مدرک MBA در دوره‌های یکساله مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است؛ ولی اعتبار آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه این عوامل مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

موسسه آموزشی

توجه به اعتبار موسسات آموزشی در اولویت امور قرار می‌گیرد. موسسه آموزشی که مدرک MBA یکساله را ارائه می‌دهد، باید مورد اعتماد و معتبر باشد. اعتبار این مدرک از سازمان و وزارتی که آن را مورد تایید قرار داده است، قابل ارزیابی و پیگیری خواهد بود.

محتوای برنامه

محتوای برنامه آموزشی تئوری و عملی که موسسات آموزشی برای ارائه مدرک یکساله درنظر گرفته‌اند، حائز اهمیت خواهد بود. چنانچه این محتوای آموزشی غنی و سرشار از آموزش مهارت‌های لازم برای موفقیت در حوزه مدیریت باشد، اعتبار مدرک افزایش خواهد یافت.

تجربه کاری

افرادی که تجربه کاری در حوزه‌های مختلف مدیریتی و سازمانی را داشته باشند، تکمیل مدرک تحصیلی MBA یکساله اعتبار بیشتری به آن‌ها خواهد بخشید. اعتبار مدرک MBA یکساله باتوجه به ارزش موسسه آموزشی تعیین می‌شود. برخی موسسات نام‌آشنا با همکاری با اساتید به‌نام در این حوزه به برندی معتبر در این زمینه تبدیل شده‌اند و گوی رقابت را از سایر رقبا ربوده‌اند.

شبکه ارتباطی حرفه‌ای

اعتبار مدرک MBA را از شبکه ارتباطی که با سایر اساتید و دیگر شرکت‌کنندگان می‌توان متوجه شد. موسسات معتبر آموزشی با همکاری با اساتید باتجربه در حوزه مدیریت می‌توانند تعاملی حرفه‌ای را از طریق ایجاد شبکه ارتباطی با دانشجویان و اساتید را به‌وجود بیاورند و گرفتن مدرک MBA را از این موسسات باارزش‌تر جلوه دهند.

مدرک MBA یکساله برای مهاجرت مناسب است؟

مدرک MBA یکساله می‌تواند برای مهاجرت به کشورهای دیگر مفید باشد؛ ولی این موضوع می‌تواند به عوامل مختلفی از جمله اعتبار مدرک MBA بستگی داشته باشد. در ادامه این موارد بررسی شده‌اند.

اعتبار مدرک

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، اعتبار مدرک MBA و موسسه آموزشی باید مورد تایید کشوری مقصد قرار بگیرد. باید از این موضوع اطمینان کافی حاصل کرد که موسسه آموزشی که مدرک یکساله MBA را از آن دریافت می‌کنید، معتبر باشد. اعتبار این مدرک در مراکز مهاجرتی و کاری به شناخته شدن و اعتبار موسسه آموزشی بستگی دارد.

دانشگاه تهران به‌عنوان برترین مرجع آموزشی کشور یکی از بهترین انتخاب‌های افراد برای کسب مدرک MBA برای مهاجرت خواهد بود. دانشگاه تهران با برگزاری دوره‌های فشرده و معتبر آموزشی در زمینه MBA به مدیران و افراد علاقمند به این حوزه کمک بزرگی کرده است.

بازار کار

به‌منظور استفاده از مدرک یکساله MBA برای مهاجرت باید بازار کار کشور مقصد مورد ارزیابی قرار بگیرد. با این وجود بسیاری از کشورهای روبه توسعه دنیا به‌دنبال جذب افرادی با چنین توانمندی‌هایی هستند تا به پیشرفت هرچه بیشتر دست یابند.

نوشته‌های مرتبط