طرز تهیه پیتزا اسفناج و پنیر ایتالیایی که واقعا خوشمزه است

پیتزا تاریخچه ای طولانی دارد و تاریخ پیدایش آن به دوران باستان بر می‌گردد زمانی که مردم یک نوع نان درست می‌کردن که روی آن چاشنی‌های مختلفی می‌ریختند. پیتزای مدرن اما در اواخر قرن ۱۸ام در ناپل ایتالیا به وجود آمد. اولین پیتزا ترکیبی از نان، گوجه فرنگی و پنیر بود و غذای فقرا به حساب می‌آمد. امروزه، خوراکی مرسومی در سرتاسر جهان است و انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد. بسیاری از آدم‌ها برای خودشان دستور پخت پیتزای منحصر به فردی دارند. در این نوشتار با ما در بخش دستور غذاهای ملل همراه باشید تا طرز تهیه پیتزا اسفناج و پنیر ایتالیایی که واقعا خوشمزه است را بدانید.

پیتزا اسفناج و پنیر ایتالیایی

  • زمان آماده‌سازی: ۲۵ دقیقه
  • زمان پخت: ۳۰ دقیقه
  • مناسب برای مصرف ۶ نفر
  • سطح دشواری: متوسط

مواد مورد نیاز برای خمیر پیتزا

الف. ۲۵۰ گرم آرد نان، به همراه مقداری بیش‌تری برای ورز دادن خمیر
ب. ۲۲۰ گرم آرد گندم کامل
پ. نمک
ت. ۱ قاشق چای خوری روغن زیتون
ث. ۷ گرم خمیر مایه
ج. اسپری روغن آشپزی

مواد مورد نیاز برای سس

چ. نصف قاشق چای خوری ارگانو یا پونه‌ی کوهی خشک شده
ح. ۴ عدد گوجه فرنگی، خرد شده
خ. ۲ حبه سیر، خرد شده
د. نمک و فلفل سیاه تازه‌ی آسیاب شده
ذ. ۵ قاشق غذاخوری برگ تازه‌ی ریحان خرد شده

مواد مورد نیاز برای روی پیتزا

ر. ۲ قاشق چای خوری روغن زیتون
ز. نمک و فلفل سیاه تازه‌ی آسیاب شده
ژ. ۲۴۰ گرم پنیر موزارلای رنده شده
س. ۲ قاشق غذاخوری پنیر پارمسان رنده شده یا یک جایگزین گیاهی
ش. ۱۵۰ گرم اسفناج، بخارپز، خشک، و درشت خرد شده
ص. ۹۰ گرم پنیر ریکوتا (اگر به پنیر ریکوتای آماده دسترسی ندارید می توانید به شرح زیر خودتان این پنیر را درست کنید)
ض. برگ ریحان خرد شده برای تزیین
ط. پوست فلفل چیلی برای روی پیتزا (اختیاری)

رپورتاژ

طرز تهیه پنیر ریکوتای خانگی

. برای تهیه‌ی پنیر ریکوتا، به ۸ فنجان شیر کامل، ۱ فنجان خامه پر چرب، نصف قاشق چای خوری نمک، و یک‌چهارم فنجان سرکه سفید نیاز دارید. شیر، خامه، و نمک را داخل یک شیرجوش بریزید و آن را روی شعله‌ی متوسط قرار دهید. شیر را مرتبا به هم بزنید. ۵ دقیقه به این کار ادامه دهید. با استفاده از یک دماسنج مخصوص آشپزی، دمای شیر را چک کنید تا به ۹۵ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد. سپس شیرجوش را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا مواد داخل آن‌ها تا حدودی خنک شوند. پس از مدت کوتاهی، با یک دست شیر را مرتبا به هم بزنید، و با دست دیگر سرکه را به آرامی به شیر اضافه کنید. به این ترتیب، شیر شروع به دلمه بستن می‌کند. حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دلمه‌ها از آب پنیر جدا شوند و یک لایه‌ی ضخیم ایجاد کنند. در نهایت، پنیر ریکوتا را با استفاده از توری یا پارچه تنظیف صاف کنید.

طرز تهیه خمیر پیتزای خانگی

برای تهیه‌ی خمیر، هر دو نوع آرد و یک‌چهارم قاشق چای خوری نمک را داخل یک کاسه‌ی بزرگ با هم ترکیب کنید و سپس، در وسط ظرف یک گودی ایجاد کنید. ۳۰۰ میلی‌لیتر آب گرم را به همراه روغن زیتون و خمیر مایه داخل این گودی بریزید. مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید، و آن‌قدر به هم بزنید تا به یک خمیر نرم و زبر تبدیل شود؛ سپس خمیر را به یک سطح صاف پوشیده از آرد منتقل کنید و آن‌قدر آن را ورز دهید تا به یک خمیر نسبتا سفت و پف کرده تبدیل شود. خمیر را به یک ظرف نچسب پوشیده از روغن منتقل کنید. روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت یک ساعت استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود. سپس خمیر را به دو بخش تقسیم کنید و هر کدام را به دو گلوله یا چانه‌ی بزرگ تبدیل کنید. مجددا هر دو چانه‌ی خمیر را داخل کاسه قرار دهید، درب کاسه را با یک پارچه بپوشانید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه‌ی دیگر نیز استراحت کنند.

طرز تهیه سس پیتزای خانگی

برای تهیه‌ی سس پیتزا، ارگانو، گوجه فرنگی، و سیر را داخل یک تابه‌ی کوچک ترکیب کنید؛ سپس تابه را روی شعله‌ی متوسط قرار دهید تا مواد داخل آن به آرامی به جوش بیایند. مواد را به هم بزنید و با استفاده از یک کفگیر گوجه فرنگی را به خوبی له کنید تا مایع داخل مواد تبخیر شود و سس غلیظ و یکدستی ایجاد شود – برای انجام این کار حدودا ۱۵ دقیقه کافی است. ظرف را از روی حرارت بردارید، و مقداری نمک، فلفل، و ریحان به آن بیفزایید.

طرز تهیه پیتزا اسفناج و پنیر

برای تهیه‌ی پیتزا، دو عدد سینی را داخل فر بگذارید و دمای آن را به ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد برسانید. هر دو خمیر را روی کاغذ روغنی که به اندازه‌ی سینی فر بریده شده‌اند، به صورت یک لایه‌ی بسیار نازک پهن کنید – این خمیرها را به شکل بیضی یا دایره‌ای در بیاورید.

روی هر یک از دو لایه‌ی نازک خمیر به اندازه‌ی ۱ قاشق چای خوری روغن بمالید؛ سپس یک‌چهارم قاشق چای خوری نمک و یک‌هشتم قاشق چای خوری فلفل روی آن‌ها بپاشید، و آن‌ها را با احتیاط به سینی‌های داخل فر (که اکنون بسیار داغ هستند) منتقل کنید. اجازه دهید نان‌ها حدود ۸ الی ۱۰ دقیقه بپزند تا به رنگ قهوه‌ای روشن در بیایند. سپس، نان‌ها را از فر خارج کنید و سس پیتزا را به طور یکنواخت روی سطح هر یک از نان‌ها بمالید – به اندازه‌ی یک سانتی‌متر از لبه‌ی نان را سس نمالید. سپس روی سس را با موزارلا، پارمسان، و اسفناج بپوشانید. اکنون سینی‌ها را مجددا داخل فر بگذارید و اجازه دهید پیتزاهای‌تان به مدت ۶ الی ۸ دقیقه‌ی دیگر بپزند تا نان‌ها برشته و پنیرها نیز کاملا آب شوند و سطح آن‌ها کمی قهوه‌ای رنگ شود – در صورت نیاز، سینی‌ها را بچرخانید و جا به جا کنید.

سینی‌ها را از فر خارج کنید و به اندازه‌ی یک قاشق غذاخوری ریکوتا و ریحان تازه روی آن‌ها بریزید. در صورت تمایل، مقداری نمک و پوست خرد شده‌ی فلفل قرمز نیز روی پیتزاهای‌تان بپاشید.

نوشته‌های مرتبط