درمان زخم معده: 28 شیوه درمان خانگی زخم معده

زخم‌ معده که با نام‌های زخم گاستریک یا زخم پپتیک نیز مشهور است، از جمله بیماری‌های دردآور و رایج میان مردان و زنان، و حتی کودکان به شمار می‌رود. حدود ۴ میلیون آمریکایی از زخم معده رنج می‌برند؛ در حالی که از هر ۱۰ آمریکایی یک نفر لااقل یک بار در طول زندگی‌اش به این بیماری مبتلا شده است (انجمن گوارش آمریکا). این زخم‌ها ضایعه‌ها و جراحات سر بازی در معده هستند که عمدتا در اثر ترشح اسید معده بیش از پیش تحریک، و باعث سوزش و ناراحتی می‌شوند. از جمله دیگر عوامل ایجاد کننده‌ی زخم معده می‌توان به آسیب‌ها و صدمات بدنی، مصرف الکل و ترش معده، یا فقط مصرف داروهای مسکنی نظیر قرص‌های ضد التهاب غیر استروئیدی، آسپیرین، ناپروکسن یا ایبوپروفن اشاره کرد. زخم‌های معده می‌توانند با برخی علائم مانند استفراغ، سوء هاضمه، دردهای شکمی، حالت تهوع، نفخ و نظایر این‌ها همراه باشند که همگی به شدت آزاردهنده و دردآور هستند.

بیش‌تر آدم‌هایی که به زخم معده مبتلا می‌شوند ممکن است به دردهای شدید و سریع معده دچار شوند، ولی برخی دیگر شاید در ابتدا هیچ گونه علائمی را تجربه نکنند. اگر زخم‌های معده به تدریج کهنه و عمیق شوند، ممکن است به سوراخ شدن و خونریزی معده منجر شوند که با استفراغ و مدفوع خونی همراه است. در این گونه موارد حاد، اکیدا توصیه می‌شود به سرعت به پزشک مراجعه کنید. معمولا درمان‌ سنتی و رایج زخم معده، تجویز داروهای آنتی‌بیوتیک است که می‌تواند به عواض جانبی ناگواری منجر شود؛ از این رو،‌ بیش‌تر آدم‌ها ترجیح می‌دهند تا حد امکان از راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان زخم معده استفاده کنند. در این مقاله، قصد داریم ۲۸ درمان خانگی طبیعی را برای زخم‌های معده به شما معرفی کنیم، و امید داریم این روش‌ها بتوانند به تسکین علائم و درمان زخم‌های معده‌تان کمک کنند. بیش‌تر این درمان‌های خانگی عمدتا معطوف به محافظت و تقویت دیواره‌ی معده در برابر اسید هستند. امیدوار هستیم این روش‌های درمانی با تاثیرات مثبت‌شان ‌بتوانند به خوبی بر وضعیت کنونی‌تان اثر کنند و باعث بهبودی‌تان شوند.

۲۸ برترین درمان خانگی طبیعی برای زخم‌های معده

در ادامه به ۲۸ برترین راه حل‌ خانگی اشاره می‌کنیم که بدون شک به شکلی موثر و بی‌خطر به تسکین زخم‌های معده‌تان کمک می‌کنند.

۱. کلم هویج

استفاده از کلم به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای زخم‌های معده شناخته می‌شود؛ کلم به دلیل وجود اسید لاکتیک در ترکیبات‌اش می‌تواند باعث تولید اسید آمینه در بدن شود؛ و از این طریق، گردش خون را در اطراف دیواره‌ی معده افزایش دهد. بنابراین، می‌تواند به تقویت دیواره‌ی معده کمک نماید و در نهایت، باعث معالجه‌ی زخم معده شود. به علاوه، کلم مقدار زیادی ویتامین C در خود جای داده است که طبق نتایج پژوهش‌ها، برای بیماران مبتلا به عفونت‌های هلیکوباکتر پیلوری مفید است؛ در حالی که، آب هویج از ویتامین U یا به اصطلاح عامل زخم معده‌ی آنتی‌پپتیک تشکیل شده است. ترکیب کلم و هویج می‌تواند به عنوان نخستین و برترین گزینه برای درمان زخم‌های معده به شمار رود.

مواد لازم: یک دوم کلم؛ ۲ عدد هویج

دستورالعمل:

الف. ابتدا کلم و هویج‌ها را به قطعات کوچک تبدیل کنید

ب. سپس آن‌ها را در مخلوط کن بریزید تا عصاره‌شان خارج شود

پ. اکنون نصف فنجان از این نوشیدنی را میل نمایید

ت. این کار را روزی ۳ تا ۴ مرتبه به مدت چند هفته تکرار کنید (پیش از هر وعده‌ی غذایی و پیش از رفتن به تخت‌خواب)

فراموش نکنید، در هر نوبت باید آب کلم و هویج را به صورت تازه میل کنید (از گرفتن عصاره‌شان و نگهداری آن خودداری کنید).

۲. نارگیل

نارگیل با خواص ضد باکتریایی‌اش برای بیماران مبتلا به زخم معده بسیار مفید است.

این خاصیت نارگیل می‌تواند باعث از بین رفتن باکتری‌های ایجاد کننده‌ی زخم معده و افزایش قابلیت‌های آن در مبارزه علیه این بیماری شود. برای درمان زخم معده‌تان می‌توانید شیر نارگیل، آب نارگیل، یا روغن نارگیل نوش جان کنید که هر یک از آن‌ها به شکلی موثر به درمان زخم‌های معده کمک می‌کنند.

روش اول: شیر نارگیل یا آب نارگیل

مواد لازم؛ ۱ فنجان شیر یا آب نارگیل

دستورالعمل:

الف. آب یا شیر نارگیل بنوشید

ب. هم‌چنین می‌توانید گوشته‌ی نارگیل تازه نیز را نوش جان نمایید

پ. این کار را روزانه ۲ تا ۳ مرتبه، دست کم به مدت یک هفته مرتبا انجام دهید

روش دوم: روغن نارگیل

مواد لازم: ۱ قاشق چای خوری روغن نارگیل

دستورالعمل:

الف. روغن نارگیل را نوش جان کنید

ب. این روش را به مدت یک هفته روزی ۲ بار تکرار کنید (یک بار صبح، یک بار نیز شب)

۳. موز

برای درمان زخم‌های معده مصرف موز، چه موز کال و چه رسیده، بسیار سودمند است؛ زیرا موز دارای ترکیبات ضد باکتری است که می‌تواند گسترش زخم معده را مهار کند. به علاوه، موز به دلیل قابلیت‌اش در کاهش میزان اسیدی بودن مایعات معده می‌تواند باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش شود؛‌ و از این طریق، به کاهش التهابات و هم‌چنین تقویت دیواره‌ی معده کمک نماید.

بنابراین، استفاده از موز به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای زخم معده به شمار می‌رود که انجام این کار در خانه به شدت توصیه می‌شود.

مواد لازم: یک عدد موز رسیده

دستورالعمل:

الف. این میوه‌ی خوشمزه و دوست داشتنی را نوش جان کنید

ب. و این کار را  دست کم روزی سه مرتبه انجام دهید

در صورت تمایل، به جای آن می‌توانید شیر موز درست کنید و لذت مصرف آن را چند برابر نمایید.

۴. عسل

عسل حاوی خواص التیام‌بخش قدرتمندی است که می‌تواند در درمان زخم‌های معده بسیار موثر باشد؛ زیرا آنزیم موجود در عسل، که به نام گلوکز اکسیداز مشهور است می‌تواند با تولید هیدروژن پراکسید باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر عامل زخم‌های معده شود. به علاوه، عسل می‌تواند التهابات دیواره‌ی معده را تسکین و کاهش دهد. هم‌چنین، می‌تواند به استحکام بافت دیواره‌ی معده، فرایند دفع، و درمان و پیشگیری از بروز مجدد زخم‌های معده کمک کند. در نتیجه، استفاده از عسل به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای زخم معده، گزینه‌ای است که می‌توان به افراد مختلفی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند توصیه نمود.

مواد لازم: ۲ قاشق چای خوری عسل

دستورالعمل:

الف. هر روز صبح پیش از غذا (به صورت ناشتا) ۲ قاشق چای خوری عسل نوش جان نمایید

هر هنگام که در وضعیت‌تان احساس بهبودی کردید، می‌توانید روزی ۱ قاشق چای خوری عسل مصرف نمایید.

۵. موز و عسل

در این بخش قصد داریم نحوه‌ی ترکیب موز و عسل را به شما آموزش دهیم؛ مصرف مخلوط موز و عسل برای درمان زخم‌های معده بسیار موثر است.

مواد لازم: ۲ تا ۳ عدد موز؛ ۱ قاشق چای خوری عسل

دستورالعمل:

الف. ابتدا پوست موزها را جدا کنید و آن‌ها را به قطعات کوچک خرد نمایید

ب. در ادامه، قطعات کوچک موز را زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند

پ. سپس موزهای خشک شده را آسیاب کنید تا به پودر تبدیل شوند

ت. ۲ قاشق چای خوری پودر موز خشک شده را با عسل به خوبی مخلوط کنید

ث. این مخلوط را نوش جان نمایید

ج. این کار را روزانه ۳ مرتبه به مدت حدود ۱ هفته تکرار کنید

۶. سیر

سیر از جمله چیزهایی است که همیشه در آشپزخانه در دسترس است؛ و نکته‌ی مهم‌تر این‌ که قادر است به درمان زخم معده نیز کمک کند، زیرا دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است که می‌توانند سطح باکتری هلیکوباکتر پیلوری را تحت کنترل قرار دهند (مرکزی پژوهشی سرطان فرد هاچینسن، سیاتل). از این رو، سیر نه تنها می‌تواند التهاب را تسکین دهد، بلکه هم‌چنین از بروز زخم معده نیز پیشگیری نماید.

مواد لازم: ۲ تا ۳ حبه سیر؛ ۱ فنجان آب

دستورالعمل:

الف. ابتدا، حبه‌های سیر را له کنید

ب. سپس، آن‌ها را میل نمایید

پ. بعد از آن، آب را نیز بنوشید

ت. این کار را روزانه ۱ تا ۲ مرتبه تکرار کنید

۷. فلفل هندی

شاید دانستن این‌ که فلفل هندی بتواند در فهرست درمان‌های خانگی برای زخم معده قرار بگیرد، کمی برای‌تان شگفت‌انگیز باشد. ولی فلفل هندی به دلیل وجود کپسایسین در ترکیبات خود، می‌تواند میزان ترشح اسید معده را مهار کند، تولید ترکیبات قلیایی را افزایش دهد،‌ و باعث تحریک گردش خون در لایه‌ی مخاط معده و ترشح مخاط شود (برگرفته از نشریه‌ی بررسی نقادانه‌ی تغذیه و علوم غذایی).

مواد لازم: یک هشتم قاشق چای خوری فلفل هندی؛ ۱ فنجان آب

دستورالعمل:

الف. فلفل هندی را در ۱ فنجان آب بریزید و به خوبی به هم بزنید

ب. سپس این محلول را روزی ۲ مرتبه، به مدت ۲ تا ۳ روز میل نمایید

پ. بعد از گذشت ۲ تا ۳ روز، به تدریج میزان فلفل هندی را به یک چهارم قاشق چای خوری افزایش دهید و مصرف این محلول را روزی دو بار تا ۳ الی ۴ روز پس از آن ادامه دهید

البته می‌توانید به جای این کار، از کپسول‌های فلفل هندی موجود در فروشگاه‌های مواد بهداشتی و دارویی (داروخانه‌ها یا عطاری‌ها) نیز استفاده نمایید. توصیه می‌شود به مدت ۱ هفته، روزی سه مرتبه، پس از هر وعده‌ی غذایی از این کپسول‌ها استفاده کنید.

البته به عنوان یک روش جایگزین، در صورت تمایل می‌توانید بر روی گوشت، سوپ، و دیگر غذاهای مورد علاقه‌تان فلفل هندی بپاشید؛ این کار نیز می‌تواند به درمان زخم‌های معده کمک کند.

۸. ریشه‌ی شیرین بیان

طبق شواهد مختلف، ریشه‌ی شیرین بیان نیز در پیشگیری و درمان زخم‌های معده بسیار موثر است؛ زیرا باعث می‌شود روده‌ها و معده مخاط محافظت کننده‌ی بیش‌تری تولید کنند؛ این مخاط به صورت لایه‌ی پوششی دیواره‌ی معده، می‌تواند از آن در برابر این زخم‌ها محافظت نماید. از این رو، شیرین بیان می‌تواند درد ناشی از زخم معده را کاهش دهد و به فرایند درمان آن سرعت ببخشد.

مواد لازم: ۱ تا ۲ قاشق چای خوری ریشه‌ی شیرین بیان؛ ۱ فنجان آب

دستورالعمل:

الف. آب را بجوشانید و مقدار تعیین شده‌ی ریشه‌ی شیرین بیان را به آن اضافه نمایید

ب. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه شیرین بیان در آب جوش دم بکشد

پ. این دمنوش را از صافی عبور دهید و آن را نوش جان کنید

ت. این کار را به مدت ۱ هفته، روزی ۲ تا ۳ مرتبه انجام دهید

هم‌چنین می‌توانید روزانه ۳ مرتبه، ۲ تا ۳ قرص شیرین بیان عاری از گلیسیریزین را بجوید و سپس ببلعید؛ این کار را به مدت ۱ هفته انجام دهید. نمونه‌های ۳۸۰ میلی‌گرمی از این قرص‌ها را به آسانی می‌توانید در بسیاری از فروشگاه‌‌های غذا و دارو (داروخانه‌ها یا عطاری‌ها) تهیه نمایید.

۹. ریشه‌ی شیرین بیان و برنج سفید

در این بخش قصد داریم نحوه‌ی ترکیب ریشه‌ی شیرین بیان با برنج سفید را برای‌تان توضیح دهیم که با مصرف آن می‌توانید به طور موثر و بی‌خطر، و در داخل خانه‌تان از شر زخم معده خلاص شوید.

مواد لازم: نصف قاشق چای خوری پودر ریشه‌ی شیرین بیان؛ ۱ فنجان آب؛ ۱ فنجان برنج سفید خرد پخته شده

دستورالعمل:

الف. ابتدا پودر شیرین بیان را با آب مخلوط کنید

ب. سپس این محلول را در ظرفی در بسته بریزید و اجازه دهید به مدت یک شب به همان صورت بماند

پ. صبح فردا، برنج را به این دمنوش اضافه کنید

ت. اکنون می‌توانید آن را میل نمایید

ث. این روش درمانی را روزی یک بار به مدت ۱ هفته انجام دهید

البته هم‌چنین، مصرف برنج سفید نیز به تنهایی می‌تواند به تسکین زخم‌های معده کمک کند.

۱۰. نارون قرمز

هم‌چنین استفاده از نارون قرمز نیز می‌تواند به عنوان درمان طبیعی و خانگی زخم معده عمل نماید؛ زیرا پوسته‌ی داخلی این درخت حاوی لعابی است که نه تنها به تسکین و کاهش درد و التهاب کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین باعث دفع چربی‌های اضافه از روده‌های‌تان می‌شود.

مواد لازم: مقداری از پوست داخلی درخت نارون قرمز؛ ۱ فنجان آب گرم

دستورالعمل:

الف. ابتدا پوست نارون قرمز را آسیاب کنید تا به پودر تبدیل شود

ب. سپس ۱ قاشق چای خوری از این پودر را به آب گرم بیفزایید

پ. این محلول را به مدت ۱ هفته، روزی ۳ مرتبه مصرف کنید

۱۱. شنبلیله و عسل

شنبلیله حاوی ترکیبات شفابخش قدرتمندی است که برای سلامتی انسان بسیار مفید هستند. این سبزی می‌تواند در درمان زخم معده بسیار موثر باشد؛ زیرا ترکیبات لعاب‌دار آن با پوشاندن دیواره‌ی معده از بافت آن محافظت می‌کند و فرایند درمان را سریع و آسان‌ می‌نماید. برای بهره‌مندی از خواص این سبزی، هم می‌توانید از تخم شنبلیله و هم از برگ‌های آن استفاده کنید.

روش اول: تخم شنبلیله و عسل

مواد لازم: ۱ قاشق چای خوری تخم شنبلیله؛ ۲ فنجان آب؛ نصف قاشق چای خوری عسل

دستورالعمل:

الف. تخم شنبلیله را در آب بجوشانید

ب. سپس مخلوط آب جوشیده و تخم شنبلیله را از صافی عبور دهید

پ. مقداری عسل به آب اضافه کنید و این مخلوط را به خوبی به هم بزنید

ت. اکنون می‌توانید آن را نوش جان نمایید

ث. این کار را به مدت ۱ هفته، روزی ۲ بار انجام دهید

روش دوم: برگ شنبلیله و عسل

مواد لازم: ۱فنجان برگ شنبلیله؛ ۱ قاشق چای خوری عسل

دستورالعمل:

الف. برگ‌های شنبلیله را بجوشانید

ب. سپس عسل را به آن اضافه کنید

پ. این مخلوط را میل کنید

ت. این کار را به مدت ۱ هفته، روزی ۲ مرتبه تکرار نمایید

رپورتاژ

۱۲. تخم شنبلیله و شیر

مواد لازم: ۱ قاشق چای خوری پودر تخم شنبلیله؛ ۱ فنجان شیر

دستورالعمل:

الف. این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید

ب. این مخلوط را از صافی عبور دهید

پ. محلول از صافی گذشته را میل نمایید

ت. این کار را به مدت ۱ هفته، روزی ۲ بار انجام دهید

۱۳. میوه‌ی بکرایی

استفاده از میوه‌ی درخت بکرایی به عنوان یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای زخم‌های معده به شمار می‌رود. برگ‌های درخت بکرایی که به آن بائل هندی نیز می‌گویند با داشتن تانین می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند؛ زیرا تانین از معده در برابر ترشح بیش از اندازه‌ی اسید محافظت می‌کند. به علاوه، از آن جا که عصاره‌ی میوه‌ی درخت بکرایی حاوی لعاب است، می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. برای درمان زخم معده با استفاده از برگ‌های درخت بکرایی می‌توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید.

مواد لازم: ۲ تا ۳ برگ درخت بکرایی؛ ۱ فنجان آب

دستورالعمل:

الف. برگ‌های درخت بکرایی را به مدت یک شب در آب بخیسانید

ب. صبح فردا، مخلوط آب و برگ‌ها را از صافی بگذرانید

پ. مخلوط صاف شده را با معده خالی (به صورت ناشتا) میل بفرمایید

ت. این روش درمانی را به مدت چندین هفته، روزی یک بار انجام دهید

۱۴. چای سبز

چای سبز با داشتن فلاونوئید به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای زخم معده شناخته می‌شود.

مواد لازم: مقدار اندکی برگ چای سبز یا ۱ تا ۲ عدد چای سبز کیسه‌ای ؛ ۱  فنجان آب

دستورالعمل:

الف. آب را بجوشانید و برگ‌های چای سبز یا کیسه‌ی چای سبز را در آن قرار دهید

ب. اجازه بدهید چای به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به خوبی دم بکشد

پ. سپس چای را بنوشید

ت. این کار را روزانه ۲ تا ۳ بار انجام دهید

۱۵. چای شبدر قرمز

شبدر قرمز همواره برای درمان زخم‌های معده استفاده شده است؛ زیرا حاوی ترکیبی است که می‌تواند میزان اسیدی معده را متعادل کند. به علاوه، شبدر قرمز دارای اثر تسکین دهندگی است و فرایند درمان را تسریع می‌کند.

مواد لازم: مقداری برگ شبدر قرمز؛ ۱ فنجان آب

دستورالعمل:

الف. آب را بجوشانید و برگ‌های شبدر قرمز را در آن بریزید

ب. اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد

پ. این دمنوش را پیش از خواب میل نمایید

ت. این کار را هر شب انجام دهید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید

۱۶. سرکه سیب و جوش شیرین

ترکیب سرکه سیب و جوش شیرین نیز می‌تواند به عنوان درمان خانگی موثر برای زخم معده عمل نماید؛ زیرا با خاصیت قلیایی خود می‌تواند pH معده را متعادل نگه دارد.

مواد لازم: ۲ قاشق چای خوری پر از سرکه سیب؛ ۲ فنجان آب؛ مقداری جوش شیرین

دستورالعمل:

الف. همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید

ب. سپس این مخلوط را میل نمایید

ج. این روش درمانی را روزانه ۱ تا ۲ مرتبه تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود

۱۷. آلوئه‌ورا

آب آلوئه‌ورا می‌تواند ترش و میزان اسیدی بودن معده را که ناشی از بیماری زخم معده است، کاهش و تسکین دهد. از آب آلوئه‌ورا می‌توانید به عنوان یکی از درمان‌های خانگی و طبیعی زخم معده استفاده کنید.

مواد لازم: ۲ قاشق چای خوری ژل آلوئه‌ورا؛ ۱ فنجان آب

دستورالعمل:

الف. همه‌ی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید

ب. سپس، آن را بنوشید

پ. این کار را روزانه ۲ تا ۳ مرتبه تکرار کنید

۱۸. بادام و شیر

در این بخش، به دستورالعمل ترکیب شیر و بادام، و استفاده از این ترکیب به عنوان درمان خانگی برای زخم معده اشاره می‌کنیم.

مواد لازم: مقداری بادام؛ ۱ فنجان شیر

دستورالعمل:

الف. بادام‌ها را در آب بخیسانید و سپس پوست‌شان را جدا کنید

ب. سپس آن‌ها را بکوبید تا به خمیر تبدیل شوند

پ. بعد از آن، این خمیر را به شیر بیفزایید و این مخلوط را به خوبی به هم بزنید

ت. در نهایت، این مخلوط را فورا نوش جان فرمایید

ث. این کار را روزانه ۱ تا ۲ مرتبه تکرار کنید

البته نوشیدن روزانه ۱ تا ۲ فنجان شیر بز به تنهایی می‌تواند به تسکین معده‌تان کمک کند.

۱۹. خیار

استفاده از خیار نیز از دیگر درمان‌‌های خانگی موثر برای زخم معده به شمار می‌رود؛ زیرا خیار دارای اثر خنک کنندگی و پاک کنندگی است. از این رو، خیار می‌تواند به تسکین زخم معده و علائم آن نظیر سوء هاضمه و ترش معده کمک نماید.

نکته‌ی ۱. می‌توانید روزانه ۲ تا ۳ عدد خیار نوش جان کنید

نکته‌ی ۲. به علاوه، می‌توانید آب خیار را نیز بگیرید و سپس، آن را در یخچال قرار دهید. آب خیار را هنگام صبح به صورت ناشتا میل بفرمایید.

۲۰. زنجبیل و عسل

استفاده از ترکیب زنجبیل و عسل یکی دیگر از راه ‌حل‌های طبیعی برای تسکین درد و التهاب زخم‌های معده به شمار می‌رود.

مواد لازم: ۱ قاشق چای خوری عسل؛ ۱ تا ۲ قاشق چای خوری آب زنجبیل

دستورالعمل:

الف. مواد را با یکدیگر مخلوط نمایید

ب. سپس، این مخلوط را میل کنید

پ. این کار را روزانه ۱ تا ۲ مرتبه تکرار کنید

۲۱. قاصدک

هم‌چنین استفاده از قاصدک با نام علمی تاراکساکوم به عنوان راه درمانی عالی برای معالجه‌ی زخم معده شناخته می‌شود. قاصدک یک گیاه دارویی خاص است؛ زیرا از تمام بخش‌های این گیاه می‌توان برای مقاصد درمانی استفاده نمود. از همه مهم‌تر ریشه‌ی قاصدک است که می‌توان از آن، شربتی درست کرد که برای درمان زخم معده مفید است.

نکته‌ی ۱. هم‌چنین، از قاصدک می‌توانید در سالاد نیز استفاده کنید

نکته‌ی ۲. به علاوه، می‌توانید برگ‌های قاصدک را بپزید یا دمنوش قاصدک با طعم قهوه درست کنید.

نکته‌ی ۳. استفاده از این گیاه دارویی را ۲ تا ۴ هفته ادامه دهید،‌ ولی سپس میزان مصرف‌تان را کم کنید، و در نهایت مصرف آن را متوقف نمایید.

۲۲. برگ درخت گز روغن و ماست

ترکیب برگ درخت گز روغن و ماست از دیگر درمان‌های خانگی زخم‌های معده به حساب می‌آید. با استفاده از خمیری که از ترکیب این دو ماده به دست می‌آید، می‌توانید در منزل به صورت موثر به درمان زخم معده‌تان بپردازید. دستورالعمل زیر کمک‌تان می‌کند تا خمیر مورد نظر را درست کنید.

مواد لازم: ۱۰ گرم برگ درخت گز روغن؛ مقداری آب؛ نصف فنجان ماست

دستورالعمل:

الف. برگ‌های درخت گز روغن را به خوبی بکوبید

ب. سپس مقدار کمی آب روی آن‌ها بریزید

پ. ماست را هم به آن‌ها اضافه کنید و همه‌ی مواد را به خوبی به هم بزنید

ت. این خمیر را روزی یک بار مصرف کنید تا از شر زخم معده رهایی یابید

۲۳. روغن کرچک و شیر

استفاده از روغن کرچک از دیگر راه‌های درمانی موثر برای زخم معده است که می‌توانید در خانه از آن بهره‌مند شوید.

مواد لازم: ۲ تا ۳ قطره روغن کرچک؛ ۱ فنجان شیر

دستورالعمل:

الف. ابتدا مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید

ب. سپس این مخلوط را بنوشید

پ. این کار را روزی یک مرتبه تکرار کنید

۲۴. انگور فرنگی هندی

از میان بهترین درمان‌های خانگی زخم معده می‌توان به استفاده از انگور فرنگی هندی اشاره کرد. انگور فرنگی هندی با خواص موجود در آن به عنوان یک روش درمانی موثر برای تسکین درد و التهاب ناشی از زخم معده شناخته می‌شود.

مواد لازم: ۲۵ میلی‌گرم آب انگور فرنگی هندی

دستورالعمل:

الف. آب انگور فرنگی را هنگام صبح به صورت ناشتا میل نمایید

ب. این کار را روزی یک بار انجام دهید تا از زخم‌های معده خلاص شوید

۲۵. خربزه قصبه

خربزه‌ قصبه یا کدو سفید نیز به عنوان یکی دیگر از راه‌های طبیعی برای درمان زخم‌های معده به شمار می‌رود. با پیروی از دستورالعمل زیر می‌توانید آب کدوی سفید را بگیرید و از آن برای بهبود وضعیت‌تان استفاده کنید.

مواد لازم: ۲۰ گرم خربزه قصبه؛ ۱ فنجان آب

دستورالعمل:

الف. این نوع خاص از کدو را رنده کنید

ب. سپس کدوی رنده شده را آن قدر فشار دهید تا عصاره‌ی آن خارج شود

پ. عصاره‌ی آن را در آب بریزید و به خوبی به هم بزنید

ت. در نهایت، این محلول را روزی یک مرتبه، هنگام صبح، با شکم خالی میل نمایید. لازم است صبحانه‌تان را ۲ تا ۳ ساعت پس از نوشیدن این محلول میل کنید.

۲۶. ویتامین E

مصرف مواد معدنی، مواد مغذی، پروتئین‌ها، فیبرها، و ویتامین‌ها برای سلامتی بدن انسان حیاتی است؛ به ویژه، ویتامین E که علاوه بر تمام خواص و فوایدش برای بدن، می‌تواند در درمان زخم معده نیز تاثیرگذار باشد. گفته می‌شود اگر ۴ تا ۶ روز ویتامین E مصرف کنید، به تن‌درستی، افزایش وزن، سلامت اندام‌ها، و بهبود زخم معده و روده‌ها دست خواهید یافت.

نکته. روزانه ۱ تا ۲ بار به مدت ۴ تا ۶ روز از روغن یا کپسول‌های ویتامین E استفاده کنید تا به تاثیرات مثبت آن پی ببرید.

۲۷. خودداری از مصرف الکل و سیگار

در طول مدتی که از زخم معده رنج می‌برید، لازم است به دلایل زیر از نوشیدن الکل و از مصرف سیگار پرهیز نمایید.

همگان قطعا از آثار مخرب نوشیدن الکل، چه هنگام سلامتی و چه هنگام بیماری، با خبر هستند؛ یکی از دلایل مضر بودن الکل بالا بودن میزان اسیدی آن است.

سیگار کشیدن نیز می‌تواند وضعیت‌تان را وخیم‌تر کند، زیرا سیگار دارای سمومی است که می‌توانند باعث افزایش درد و التهاب،‌ و در نتیجه بزرگ‌تر شدن اندازه‌ی زخم‌های معده شوند.

۲۸. آب

نکته‌ی ۱. نوشیدن روزانه یک و نیم تا دو لیتر آب می‌تواند به آب رسانی بدن کمک کند و دردهای ناشی از زخم‌ معده را کاهش دهد.

نکته‌ی ۲. هم‌چنین، می‌توانید ۱ قاشق چای خوری پودر جوانه‌ی جو را به یک فنجان آب بیفزایید؛ این کار را روزانه پنج تا شش مرتبه انجام دهید تا در وضعیت‌تان بهبودی حاصل شود.

این مقاله فهرستی از بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای زخم معده را برای‌تان معرفی کرده است که می‌توانند به طور موثر به بیماران مبتلا به ضعف دستگاه گوارشی و به ویژه زخم‌های معده‌ی دردناک کمک کند. با وجود این، باید خاطر نشان کنیم این مقاله صرفا جهت انتقال اطلاعات به مخاطب تهیه شده است‌، و دارای اهداف آموزشی یا پزشکی نیست؛ از این رو، توصیه می‌شود پیش از استفاده از این درمان‌های خانگی، به ویژه اگر نسبت به هر یک از آن‌ها دارای آلرژی (حساسیت) هستید، با پزشک مشورت کنید تا با خیال راحت و اطمینان به طور کامل از این بیماری خلاصی یابید. در انتها، امیدوار هستیم این ۲۸ درمان خانگی طبیعی برای زخم معده بتوانند به احساس آرامش و رهایی‌تان از درد معده کمک کنند.

نوشته‌های مرتبط