خواص آب هویج: ۵۰ فایده شگفت انگیز آب هویج برای سلامتی و درمان

هویج یکی از محبوب‌ترین سبزیجات ریشه‌دار سراسر دنیا است، و بدون شک یک ابرخوراکی است. این سبزی چه خام مصرف شود یا پخته، جزء جدایی‌ناپذیر هر آشپزخانه ای است. اما می‌دانستید که مصرف روزانه‌ی آب هویج می‌تواند از مصرف یک یا دو هویج در روز مفیدتر باشد؟ در این نوشتار با خواص آب هویج آشنا خواهید شد.

در واقع، با توجه به این حقیقت ساده که یک لیوان آب هویج حداقل از سه الی چهار هویج به دست می‌آید، سالم‌تر بودن آن را می‌توان درک کرد. هر برنامه‌ی رژیمی را که ورق بزنید، قطعا به آب هویج برمی‌خورید. این آب‌میوه سرشار از مود مغذی و دیگرمواد معدنی ضروری مانند منگنز، پتاسیم، ویتامین کا و  بسیاری دیگر است.

می‌خواهید از فواید دیگر آب هویج مطلع شوید؟ ادامه‌ی این مطلب را بخوانید.

مقدمه

اسم علمی ـ دواکوس کروتا ساب‌اس‌پی. ساتیووس

بومی ـ اروپا و غرب آسیا

هویج فقط برای باگز بانی نیست! هویج قطعا یک موهبت است زیرا منبعی غنی از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری است.

هویج مملو از بیوتین، مولیبدن، فیبر غذایی، پتاسیم، ویتامین کا، ویتامین های ب۱، ب۶، ب۲، و ای، منگنز، نیاسین، پانتوتنیک اسید، فولات، فسفر، و مس است.

این مواد به درمان و پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر سرطان و دیابت کمک می‌کنند و بینایی، پوست، مو و ناخن را تقویت می‌کنند. نوشیدن روزانه‌ی آب‌هویج عادتی است که هر کسی باید در خود نهادینه کند، چرا که هم سالم و هم خوشمزه است. پیدا کردن چنین ترکیبی کار ساده‌ای نیست!

گنجاندن عنصر جدیدی در رژیم غذایی‌تان می‌تواند سوالات بسیاری را مطرح کند، به خصوص درباره‌ی زمان و چگونگی مصرف آن. نگران نباشید، ما اینجاییم که تردیدهای شما را برطرف سازیم.

خواص آب هویج برای سلامتی

آب هویج برای بدن ما بسیار مفید است زیرا بسیاری از ناخوشی‌ها را برطرف می‌کند. بیایید نگاهی بیندازیم به فواید مصرف روزانه‌ی آب‌هویج.

۱. سیستم ایمنی را تقویت کرده و بیماری‌های قلبی را کنترل می‌کند

باورتان نمی‌شود، اما مصرف منظم یک لیوان آب‌هویج به صورت روزانه، واقعا می‌تواند ایمنی‌تان را بالا ببرد. هم‌چنین قلب‌تان را سالم نگه می‌دارد.

هویج یک منبع غنی ویتامین آ و بتاکاروتن است که آن را در دفع میکروب‌ها موثر می‌سازد. فراوانی ویتامین آ در آب‌هویج می‌تواند از شروع بیماری‌ها و سکته‌های قلبی جلوگیری کند. ویتامین آ با حفظ سلامت پوشش اندام‌های داخلی از آلوده شدن آن‌ها با ارگانیسم‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کند.

۲. کلسترول را کاهش می‌دهد

سطح کلسترول‌تان در نوسان است؟ آب‌هویج را امتحان کنید زیرا خیلی بهتر از محصولات تجاری است که به درصد صفر چربی ترانس خود می‌بالند.

پتاسیم حاضر در آب‌هویج می‌تواند سطح کلسترول را کاهش داده و به این ترتیب خطر ناراحتی‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

۳. به انعقاد خون کمک می‌کند

آب‌هویج ویتامین کا دارد که به انعقاد خون کمک می‌کند. به این ترتیب مانع از دست دادن خون شده و فرآیند درمان را هم تسریع می‌کند.

۴. زخم‌های خارجی را ترمیم می‌کند

مصرف آب‌هویج فرآیند ترمیم زخم‌های خارجی را تسریع می‌کند. بنابراین، بار دیگر که با بریدگی یا خراش مواجه شدید، نوشیدن آب‌هویج را فراموش نکنید. ویتامین سی که به فراوانی در آب‌هویج پیدا می‌شود، به ترمیم درمان زخم‌های بدن کمک می‌کند.

۵. از سرطان جلوگیری می‌کند

آب‌هویج مانند یک عامل ضدسرطان عمل می‌کند. گفته می‌شود مصرف فراوان کاروتنوئید موجود در آب‌هوبج، موارد ابتلا به سرطان‌های مثانه، پروستات، کولون، و سینه را کاهش می‌دهد.

۶. سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کند

فکر می‌کنید فقط اسفناج می‌تواند شما را مثل ملوان زبل قوی کند؟ آب‌هویج هم در این زمینه است.

ویتامین کا موجود در آب‌هویج، برای ساخت پروتئين در بدن حیاتی است. هم‌چنین به پیوند کلسیم کمک می‌کند که به نوبه‌ی خود منجر به ترمیم سریع‌تر استخوان‌های شکسته می‌شود. پتاسیم موجود در آب‌هویج نیز به تقویت سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

۷. کبد را پاکسازی می‌کند

آب‌هویج می‌تواند کبد را پاکسازی و سم‌زدایی کند. مصرف منظم این آب‌میوه‌ی خوشمزه می‌تواند به دفع سموم کبد کمک کند. جریان خون نمی‌تواند از طریق کلیه‌ها سموم و مایع صفرا را از بدن خارج کند. باید از طریق پوست خارج شوند. آب‌هویج به این فرآیند کمک می‌کند و تضمین می‌کند مایع صفرای مضر از بدن دفع شود. وقتی کبد به خوبی عمل کند، از تجمع چربی جلوگیری کرده و به گوارش سریع مواد غذایی کمک می‌کند. این امر مانع از اضافه وزن و چاقی می‌شود.

۸. عفونت‌ها را درمان می‌کند

بدن ما به صورت روزانه در معرض میلیون‌ها میکروب و عفونت قرار دارد. آب‌هویج به خاطر خواص ضدویروسی و ضدعفونی‌کننده‌اش، هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی می‌تواند از عفونت‌ جلوگیری و آن را درمان کند. مصرف خوراکی آن عفونت‌های داخلی ایجاد شده در دهان، گلو، معده، روده، مجرای ادراری، و روده‌ی بزرگ را درمان می‌کند. آب‌هویج هم چنین سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، برونشیت، اوریون، سرخک، کهیر، کبودی دردناک، زخم معده، پسوریازیس، کفگیرک، قانقاریا و غیره را درمان می‌کند.

۹. گاز معده را تخلیه می‌کند

همه‌ی ما احساس نفخ را برهه‌ای از زندگیمان احساس کرده‌ایم. این اتفاق به دلیل تجمع گاز در معده رخ می‌دهد و ممکن است واقعا دردناک باشد.

طبیعت ضد نفخ آب‌هویج به برطرف شدن این گاز جمع شده در معده و روده‌ها کمک می‌کند، و در نتیجه باعث تسکین آن می‌شود.

۱۰. ادرار را افزایش می‌دهد

مطالعات نشان داده است که آب‌هویج یک ادرارآور خیلی قوی است. آب‌هویج در افزایش ادرار نقش کلیدی دارد، که در نهایت به برطرف شدن تقریبا ۴٪ از چربی کل بدن کمک می‌کند. هم‌چنین اسید اوریک و صفرای اضافه را دفع کرده، سنگ‌های کلیه را از بین برده، میکروب‌های عفونت‌ساز را خارج ساخته می‌کند و کلیه‌ها را پاک نگه می‌دارد.

۱۱. قاعدگی‌ها را منظم می‌کند

چه از چرخه‌های نامنظم یا قاعدگی‌های دردناک رنج ببرید، آب‌هویج می‌تواند دوای دردتان باشد.

این آب‌میوه با عمل کردن به عنوان یک ماده‌ي قاعده‌آور، می‌تواند چرخه‌ی قاعدگی‌تان را بهبود دهد.

۱۲. تباهی لکه‌ی زرد را درمان می‌کند

نوشیدن منظم آب‌هویج می‌تواند به افراد مسن کمک کند از خطرات تباهی لکه‌ی زرد دور بمانند.

هویج سرشار از بتاکاروتن است که از طریق واکنش های آنزیمی خود را تجزیه می‌کند و به پروویتامین ویتامین آ تبدیل می‌شود.این ماده‌ی مغذی مسئول ظرفیت آنتی‌اکسیدان هویج است.

۱۳. بهداشت دهان را بهبود می‌دهد

آب‌هویج می‌تواند لثه‌هایتان را سالم نگه دارد و بهداشت دهان را ارتقا دهد.

این آب‌میوه سرشار از ترکیباتی مانند آنتی‌اکسیدان‌های معدنی است که لثه‌ها را تحریک کرده و سبب ترشح بیش‌تر بزاق می‌شوند. همه‌ی ما می‌دانیم که بزاق، با طبیعت قلیایی خود، با تهاجم باکتریایی در دهان مبارزه می‌کند.

۱۴. منبع کالری است

بدن انسان برای بقاء به کالری نیاز دارد چون بدون کالری سلول‌های ما خواهند مرد. آب هویج منبع خوبی از کالری‌های مورد نیاز بدن است. اگر مصرف کالری ما بیش از حد کم یا زیاد باشد با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

۱۵. چربی آب هویج برای ما مفید است

یک لیوان آب هویج فقط حاوی ۰.۷ گرم چربی است. این چربی سالم به سلامت اعضای بدن من جمله کلیه‌ها، کبد، قلب و روده‌ها کمک می‌کند. چربی منبع انرژی به شمار می‌آید. در یک گرم چربی حدودا ۹ کالری وجود دارد. چربی منشاء رشد سلولی نیز هست و در حفظ تولید هورمون‌ها نقش ایفا می‌کند. چربی به سلامت پوست نیز کمک می‌کند. در کسانی که از کمبود چربی رنج می‌برند نشانه‌هایی از پوست خشک و تیره دیده می‌شود.

۱۶. منبع پتاسیم است

یک لیوان آب هویج حاوی ۱۸٪ پتاسیم توصیه شده‌ی روزانه‌ است. پتاسیم یک الکترولیت مهم و به شدت مورد نیاز است. پتاسیم را می‌توان یک ماده‌ی مغذی مهم برای سلامتی به حساب  آورد. این ماده از سکته جلوگیری می‌کند چون نقش مهمی در حفظ عملکرد مغز در وضعیت نرمال دارد. وجود این ماده برای جلوگیری از بروز سکته‌ی مغزی ضروری است.

۱۷. فشار خون را کنترل می‌کند

پتاسیم موجود در آب هویج به بر طرف کردن عدم تعادل سدیم و در نتیجه کنترل فشار خون کمک می‌کند. بنابراین، پتاسیم به عنوان یک عنصر مهم عمل و فشار خون را در سطح نرمالی حفظ می‌کند.

۱۸. بر اضطراب و استرس غلبه می‌کند

پتاسیم موجود در آب هویج برای کسانی که از ناراحتی‌های ذهنی و روانی ناخواسته مانند اضطراب و افسردگی رنج می‌برند بسیار مهم است. پتاسیم یک عامل استرس زدای قوی و کامل به حساب می‌آید، در نتیجه مصرف کافی آب هویج عملکرد بهینه‌ی ذهنی انسان‌ها را تضمین می‌کند.

۱۹. تعادل آب بدن را حفظ می‌کند

پتاسیم موجود در آب هویج نقش مهم دیگری نیز بر عهده دارد و آن متعادل نگه داشتن سطح آب بدن است. انواع مختلفی از سلول‌ها نیز وجود دارند که برای عملکرد بهینه به سطح متعادلی از آب نیاز دارند. و پتاسیم این تعادل را در سلول‌ها ایجاد می‌کند.

خواص آب هویج برای مراقبت‌های دوران بارداری

آب‌هویج به ویژه برای مراقبت‌های دوران بارداری مفید است، زیرا سلامت مادر و فرزند را بهبود می‌دهد.

۲۰. برای شیردهی مفید است

مادران شیرده و بانوان باردار باید آب‌هویج مصرف کنند زیرا به تولید شیر کمک می‌کند.

مصرف آب‌هویج در دوران بارداری کیفیت شیر مادر را افزایش داده، آن را سرشار از ویتامین آ می‌سازد. از آن‌جایی که ویتامین آ به رشد سلول‌ها کمک می‌کند، برای رشد نوزاد بسیار مفید است.

۲۱. از ایجاد عفونت در جنین جلوگیری می‌کند

وقتی طی سه ماه آخر بارداری آب‌هویج مصرف شود، احتمال ایجاد عفونت‌های خطرناکی که بر نوزاد اثر بگذارد، کاهش می‌یابد. بنابراین، به زنان باردار توصیه می‌شود دو بار در روز آب‌هویج مصرف کنند.

۲۲. کلسیم فراهم می‌کند

نوشیدن هویج کلسیم بدن را تامین می‌کند، که برای زنان باردار ضروری است زیرا  باید برای وضع حمل قوی باشند.

۲۳. سیستم ایمنی کودکان را تقویت می‌کند

گنجاندن آب‌هویج در رژیم غذایی کودک نوپای‌تان قطعا ایده‌ی خوبی است.

این آب‌میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، و سیستم ایمنی را در کودکان خردسال تقویت می‌کند، و به این ترتیب سبب محافظت آن‌ها در برابر بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

خواص آب هویج برای کاهش وزن

این آب‌میوه‌ی لذیذ به شدت سیرکننده است. هم‌چنین، از آن‌جایی که مقدار اندکی کالری دارد، برای فردی که بخواهد وزن کم کند، بهترین نوشیدنی طبیعی و سالم است. آب‌هویج حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است، بنابراین نیازی نیست به آن شکر اضافه کنید. آب گرفتن هویج، سیب، کرفس، و خیار با یکدیگر یک نوشیدنی سالم برای کاهش وزن را می‌سازد.

۲۴. رشد عضلات را بهبود می‌بخشد

همه ما می‌دانیم تنها هدف کاهش وزن، از دست دادن چربی اضافه بدن است، که با مصرف آب‌هویج به راحتی قابل دستیابی است.

ویتامین آ به ترمیم بدن پس از یک تمرین سخت کمک می‌کند و رشد عضلات را تقویت می‌کند. فسفر موجود در آب‌هویج، عضلات را ساخته، بازسازی و حفظ می‌کند.

رپورتاژ

۲۵. سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد

آب‌هویج حاوی مقدار زیادی ویتامین ب کمپلکس است، که به تجزیه‌ی گلوکوز، چربی، و پروتئين کمک می‌کند. آب‌هویج به ساخت عضلات و افزایش سوخت‌وساز کمک می‌کند، و به این ترتیب کاهش وزن را تسریع می‌کند. ویتامین ب کمپلکس نیز به کاهش استرس و افسردگی کمک می‌کند که معمولا مانع از کاهش وزن می‌شوند. فسفر آب‌هویج سرعت سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد، استفاده‌ی بهینه از انرژی را در بدن تضمین می‌کند، و درد پس از ورزش را کاهش می‌دهد.

مطالب مرتبط: میوه برای فشار خون: 20 بهترین میوه برای تنظیم فشار خون بالا

۲۶. ظرفیت حمل اکسیژن را افزایش می‌دهد

مقدار آهن موجود در آب‌هویج می‌تواند ظرفیت حمل اکسیژن بدن را افزایش دهد، و کمک کند برای کاهش وزن بیش‌تر ورزش کنید.

۲۷. انرژی فوری فراهم می‌کند

پس از یک جلسه ورزش سخت احساس می‌کنید تمام نیرو و انرژی‌تان تحلیل رفته است؟ یک لیوان آب‌هویج بنوشید تا انرژی از دست رفته‌تان را بازیابید.

حضور قدرتمند آهن در آب‌هویج، آن را قادر می‌سازد انرژی فوری را برای بدن فراهم کند. آهن هم‌چنین تامین مناسب اکسیژن مغز را نیز تضمین می‌کند، که منجر به هوشیاری ذهنی و خستگی کمتر می‌شود.

۲۸. سطح قند خون را کنترل می‌کند

همه‌ی ما می‌دانیم طعمه‌ی دیابت شدن می‌تواند وزن را بالا ببرد. با این حال، مصرف آب‌هویج می‌تواند سطح قند خون‌مان را متعادل سازد.

منیزیوم، منگنز، و کاروتنوئيد‌های موجود در آب‌هویج می‌تواند سطح قند خون را تثبیت کرده و به کاهش وزن ناشی از دیابت کمک کند. کاروتنوئيدها تاثیر معکوسی بر مقاومت انسولینی دارند، به این ترتیب سطح قند خون را افزایش کاهش می‌دهند.

۲۹. به گوارش کمک می‌کند

آب‌هویج در واقع برای معده بسیار مفید است زیرا پوشش معده را تسکین می‌دهد و فرآیند گوارش را تسریع می‌کند.

از آن‌جایی که هویج مقدار زیادی فیبر دارد، می‌تواند به گوارش کمک کند و باعث شود مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

۳۰. بدن را پاک‌سازی می‌کند

آب‌هویج بدن را پاک‌سازی و هرگونه سمی را دفع می‌کند، به این ترتیب به کاهش وزن کمک می‌کند.

آب هویج خام تازه، مجرای گوارشی را از سموم و مواد زائد، و مواد غیرقابل گوارش را از روی بافت‌ها، فیبرهای عضلانی، جریان خون، مفاصل و اندام‌های داخلی را پاک می‌کند. این امر چاقی را بهبود بخشیده و از آن جلوگیری می‌کند. هم‌چنین از بیماری‌هایی نظیر زردی، نقرس، ورم، آرتریت و غیره جلوگیری می‌کند.

خواص آب هویج برای زیبایی

آب‌هویج نه تنها فواید بسیاری برای سلامتی دارد، اما مقدار زیادی از مشکلات پوستی را نیز حل می‌کند. فواید آن برای زیبایی شامل موارد زیر است:

۳۱. خشکی پوست و جای زخم‌ها را بهبود می‌بخشد

پوست‌تان کدر و بی‌روح به نظر می‌رسد؟ آب‌هویج می‌تواند شما را نجات بدهد!

پتاسیم به کاهش خشکی پوست کمک می‌کند و جای زخم‌ها و لکه‌ها را بهبود می‌دهد. هم‌چنین با بهبود رنگ پوست، به آن جان می‌دهد. بعلاوه به بهبود آب‌رسانی کمک کرده و رطوبت پوست را حفظ می‌کند.

خواص آب هویج ۳۲: از آکنه جلوگیری می‌کند

به جای استفاده از تعدادی محصول تجاری، می‌توانید به روشی طبیعی از شر آکنه‌های سرسخت خلاص شوید. کافی است آب‌هویج را در برنامه هرروزتان بگنجانید تا تفاوت را احساس کنید.

از آن‌جایی که آب‌هویج سرشار از ویتامین ای است، می‌تواند با سم‌زدایی بدن از آکنه جلوگیری کند.

خواص آب هویج ۳۳: منبع ویتامین‌های لازم پوست است

آب‌هویج به عنوان یک مکمل ویتامین برای پوست عمل می‌کند و سبب درخشش آن می‌شود.

هم‌چنین حاوی مواد مغذی و سالم بسیاری است که می‌توانند مشکلات پوستی نظیر اگزما، که بر اثر کمبود ویتامین آ ایجاد می‌شود، درماتیت، و راش را کاهش دهند

خواص آب هویج ۳۴: آسیب‌های ناشی از آفتاب را کنترل می‌کند

از این که با آفتاب روبه‌رو شوید می‌ترسید؟ نگران نباشید، آب هویج بخورید و با آسیب‌های ناشی از آفتاب خداحافظی کنید.

بتاکاروتنوئيد به کاهش آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند و مقاومت پوست را نسبت به آسیب آفتاب کاهش می‌دهد.

خواص آب هویج ۳۵: با پیری مبارزه می‌کند

آب‌هویج می‌تواند فرآیند سالخوردگی را آهسته سازد.

بتاکاروتن در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود. این ماده انحطاط سلولی را کاهش داده و روند پیر شدن را کند می‌کند. به شدت مقدار کلاژن پوست بهبود می‌دهد که پوست را سفت و سالم نگه می‌دارد. این امر به حفظ کشسانی پوست کمک کرده و نشانه‌های قابل مشاهده‌ی پیری مانند پوست افتاده و چین‌وچروک‌ها را کاهش می‌دهد.

خواص آب هویج ۳۶: به رشد موها کمک می کند

نوشیدن منظم آب‌هویج می‌تواند گیسوان‌تان را زیبا و سالم سازد. آب هویج به رشد موها کمک کرده و از شوره‌ی پوست سر جلوگیری می‌کند.

خواص آب هویج ۳۷: ناخن‌ها را تقویت می‌کند

اگر می‌خواهید با ناخن‌هایی سالم و زیبا خودنمایی کنید، آب هویج بنوشید. آب‌هویج ناخن را تقویت کرده و سبب درخشندگی و یکدستی آن‌ها می‌شود.

خواص آب هویج ۳۸: برای سفید کردن پوست استفاده می‌شود

شاید حیرت‌آور باشد، اما آب هویج باعث می شود پوست‌تان چنددرجه روشن‌تر شود.

تنها کاری که لازم انجام است انجام دهید آن است که مقداری آب هویج بردارید و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. آن را روی پوست صورت و گردن بزنید و به آرامی ماساژ دهید. مقداری سودای معمولی بردارید و به آب اضافه کنید و صورت‌تان را پس از ۲۰ دقیقه با این آب بشویید.

فایده‌های آهن موجود در آب هویج

۳۹. حامل اکسیژن به سلول‌ها است

آهن ماده‌ی معدنی ضروری و مورد نیاز بدن است. فایده‌ی ویژه‌ی آهن حمل اکسیژن به سلول‌های خونی است. یک لیوان آب هویج حدودا ۱.۱ میلی گرم آهن یا حدود ۱۴٪ مصرف توصیه شده‌ی روزانه‌ی آهن بدن را فراهم می‌آورد.

۴۰. دمای بدن را کنترل می‌کند

آهن تسهیل کننده‌ی تنظیم دمای بدن است. هرچه ظرفیت جذب آهن بدن بالاتر باشد، کنترل دمای بدن نیز بهتر خواهد بود.

۴۱. به شکل گیری آنزیم‌ها کمک می‌کند

آهن عنصری حیاتی برای تشکیل آنزیم‌های مختلف و سایر مواد ضروری بدن مانند سیتوکروم، میوگلوبین، و کاتالاز است.

۴۲. به پیشگیری و درمان کم خونی کمک می‌کند

کمبود آهن در خوراکی‌های روزانه می‌تواند باعث کم خونی شود. مصرف خوراکی‌هایی که حاوی آهن باشند، مانند آب هویج، می‌تواند بعضی از انواع کم خونی را درمان کند.

فایده‌های ویتامین C موجود در آب هویج

۴۳. بر آنفولانزا غلبه می‌کند

ویتامین C مستقیما آنفولانزا را درمان نمی‌کند اما، همان طور که می‌دانیم مصرف ویتامین C  تاثیر چشمگیری بر تسریع درمان بیماری آنفولانزا دارد. و به همین خاطر آب هویج که حاوی ویتامین ‌C زیادی است می‌تواند به درمان آنفولانزا کمک کند.

۴۴. قدرت بینایی را تقویت می‌کند

برآورده کردن و تامین ویتامین C مورد نیاز بدن که در آب هویج موجود است ممکن است به پیشگیری از آب مروارید کمک کند.

فایده‌های ویتامین A موجود در آب هویج

۴۵. به سلامت ریه‌ها کمک می‌کند

آب هویج برای سلامت ریه‌ها بسیار خوب است. چون ویتامین A موجود در آب هویج می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه کمک کند.

۴۶. در رشد جنین موثر است

برای رشد و پرورش جنین در رحم و تعیین ژن‌ها در شکل‌گیری ارگان‌های بدن در مرحله‌ی رشد جنینی به ویتامین A نیاز است و این ویتامین به فور در آب هویج یافت می‌شود.

فایده‌های ویتامین E موجود در آب هویج

۴۷. خون را رقیق می‌کند

ویتامین E موجود در آب هویج خون را رقیق می‌کند تا از سکته یا لخته شدن خون جلوگیری کند. فایده‌ی ویتامین E در زمینه‌ی رقیق کردن خون آن است که به پیشگیری از سخت شدن شریان‌ها ، درد سینه، حملات قلبی، پا درد ناشی از مسدود شدن شریان‌ها و فشار خون بالا کمک می‌کند.

۴۸. نیروی بدنی و جسمی را تقویت می‌کند

ویتامین E گاهی برای افزایش استقامت بدنی، کاهش آسیب عضلانی بعد از تمرین ورزشی، افزایش انرژی، و افزایش نیروی عضلانی استفاده می‌شود. از این رو خوردن آب هویج که دارای مقدار مناسبی ویتامین E است می‌تواند به برآورده شدن این اهداف کمک کند.

۴۹. منبع پروتئین است

آب هویج منبع نسبتا خوبی برای پروتئین است چراکه در هر یک لیوان آن ۱.۳ گرم پروتئین وجود دارد. این پروتئین‌ فایده‌های زیادی برای بدن ما به همراه دارد من جمله: ساخت عضله – برای ساخت عضله به مواد مغذی مانند پروتئین نیاز است، تقویت سیستم ایمنی بدن، تعادل تولید و ترشح هورمون‌ها، تعادل pH بدن، و عمل به عنوان تنظیم کننده‌ی فرایند سوخت و ساز بدن به شکل آنزیم و هورمون.

۵۰. سایر فایده‌های آب هویج

یک لیوان آب هویج می‌تواند فایده‌های دیگری نیز برای سلامتی به همراه داشته باشد که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

– می‌تواند اشتها را تحریک کند و باعث سلامتی سیستم گوارشی شود.

– بالاخص در مورد زوج‌ها، خواص تقویت باروری آب هویج شایان ذکر است؛ این نوشیدنی غده‌ی پورفیرین را تحریک و هورمون جنسی را افزایش می‌دهد. این خواص در صورتی که آب هویج همراه با آب گوجه فرنگی و سیب مصرف شود می‌تواند به بیشترین حد خود برسد و بالاترین میزان تاثیر را در قدرت باروری زوج‌ها داشته باشد.

– و اما در زمینه‌ی زیبایی باید به اطلاع شما برسانم که آب هویج به خاطر داشتن مقدار زیادی ویتامین A برای حفظ سلامت پوست، ناخن‌ها، و مو و تقویت آن‌ها بسیار مفید است. بنابراین اگر به زیبایی خود اهمیت می‌دهید به شما توصیه می‌شود روزانه یک لیوان آب هویج بنوشید.

میوه برای درمان اسهال: 10 میوه و سبزیجات عالی برای درمان اسهال

منبع https://drhealthbenefits.com/food-bevarages/beverages/juices/carrot-juice-benefits
نوشته‌های مرتبط