شخصیت شناسی گروه خونی براساس طالع بینی ژاپنی

در ژاپن کافی است سر بحث را در یک کافه باز کنید یا به یک ضیافت شام بروید آن وقت احتمال آنکه مکالمه‌های‌تان، از یک جایی به بعد، به بحث شخصیت شناسی گروه خونی بکشد بسیار زیاد خواهد بود.

خارجی‌ها گاهی درباره‌ی این شیفتگی و علاقه‌ی ژاپنی‌های به نوع گروه خونی حیرت می‌کنند، که اغلب وقتی کسی را برای اولین بار می‌بینند یا برای آشنا شدن با کسی پیش‌قدم می‌شوند از آن برای باز کردن سر صحبت استفاده می‌کنند.

شخصیت شناسی گروه خونی براساس طالع بینی ژاپنی

این باوری جدی در ژاپن است که نوع گروه خونی‌تان شخصیت‌تان را تعیین می‌کند. این مفهوم نسبت مدرن است چون خود انواع گروه خونی در ۱۹۰۱ کشف شدند.

نظریه‌ی ارتباط نوع گروه خونی و شخصیت بار اول در ۱۹۱۶ به وجود آمد و بعدها توسط ارتش که ظاهرا از نوع گروه خونی برای تحلیل نقاط قدرت و ضعف سربازانش استفاده می‌کرد به کار گرفته شد، و طبق گزارش‌ها بر اساس همین گروه خونی در خلال جنگ جهانی دوم گروه‌های نبرد را سازمان‌دهی کردند.

با وجود این، این ایده تا زمانی که در دهه‌ی ۱۹۷۰ توسط روزنامه‌نگار ماساهیکو نومی (در کتاب پر فروشش «وابستگی بر اساس گروه خونی») بازنگری شد تا حدود زیادی مسکوت مانده بود.

وی تا زمان مرگش در ۱۹۸۱، بیش از ۱۰ کتاب محبوب درباره‌ی این موضوع نگاشت، که پس از او پسرش، توشیتاکا نومی، به گسترش این مطالعات از طریق کتاب‌ها و تحقیقات خود برای موسسه‌ی «ویژگی‌های گروه خونی انسان‌ها» پرداخت. این دو به عنوان کسانی که تئوری شخصیت و گروه خونی را در جریان فکری ژاپن وارد کردند بسیار مورد احترام و تمجید بوده‌اند.

این نظریه بر اساس مطالعات مشاهده‌ای آدم‌های چهار گروه خونی پایه‌گذاری شده است، و درحالی که هیچ ادله‌ی علمی واقعی برای اینکه نوع گروه خونی شخصیت افراد را مشخص می‌کند وجود ندارد، اکثر آدم‌ها بر این باورند که حداقل بعضی چیزها در اینباره حالت نیمه علمی دارند.

خب، گروه خونی درباره‌ی شخصیت چه می‌گوید؟

بیایید نگاهی بیندازیم به ویژگی‌های کلیشه‌ای مختص به هر گروه خونی.

توجه داشته باشید که نسبت به هر گروه خونی سلیقه‌ها و تمایلاتی اعمال شده است، اما موارد زیر عمومی‌ترین ویژگی‌هایی هستند که بارها و بارها مطرح و دیده شده‌اند. همچنین توجه کنید که گروه خونی، دست کم در تئوری موجود، از نقطه نظر + یا – بحث نمی‌شود، و فقط حرف اصلی هر گروه مد نظر است.

۱. شخصیت گروه خونی نوع A

افراد دارای گروه خونی A بسیار منظم، خاص، دقیق، ریزبین، و کمال گرا هستند. آن‌ها دوست دارند کارها به روشی خاص انجام شوند، که ممکن است برای دیگران آزارنده به نظر برسد.

آن‌ها همچنین نسبتا ساکت و خجالتی هستند، دوست دارند بیشتر بحث‌ها را گوش و دنبال کنند تا اینکه در دست بگیرند. آن‌ها آدم‌های حساسی هستند و خیلی زود حرف یا حرکتی را به دل می‌گیرند.

۲. شخصیت گروه خونی نوع B

آدم‌های دارای گروه خونی نوع B خونگرم، متین، و شاد و سر زنده هستند. آن‌ها در گفتن آنچه فکر می‌کنند بسیار رک و صادق هستند، که به شرایط بستگی دارد، و می‌تواند به عنوان ویژگی‌ خوب یا به عنوان خودخواهی تلقی شود.

آن‌ها قدرت تمرکز بالایی دارند اما فقط روی چیزهایی که مورد علاقه‌شان باشد، و تمایل دارند به چیزهایی بپردازند که کمترین اهمیت را برای اطرافیانشان دارد.

۳. شخصیت گروه خونی نوع O

افراد دارای گروه خونی O با شخصیت و سازگار هستند و با هر نوع آدمی کنار می‌آیند. به همین خاطر، اغلب واسطه‌ها یا حلال مشکلات خوبی به شمار می‌آیند.

آن‌ها کار خسته کننده یا پر حاشیه را دوست ندارند. افراد نوع O کلی‌نگر، خیال اندیش و دارای اعتماد به نفس هستند. هرچند ممکن است اعتماد به نفس بیش از حد آن‌ها گاهگاهی خودخواهی به نظر برسد. جالب آنکه، اکثر نخست وزیران ژاپن گروه خونی نوع O داشته‌اند.

۴. شخصیت گروه خونی نوع AB

افراد گروه خونی AB به عنوان نادرترین گروه خونی، اغلب تلفیقی از دو تیپ شخصیتی به حساب می‌آیند: ویژگی‌های دقیق و خاص گروه A همراه با آزاد اندیشی و آزادیخواهی گروه B .

آن‌ها معمولا خلاق و کنجکاو هستند و جالب است که گفته می‌شود اکثر آدم های نابغه متعلق به گروه خونی AB هستند.

سازگاری شخصیتی بین انواع گروه‌های خونی

خب در مورد سازگاری بین انواع گروه‌های خونی چطور؟ موارد زیر در این زمینه صادق است:

-A بیش از همه با  A و AB  سازگار است.

– B بیش از همه با ‌B و AB سازگار است.

– O بیش از همه با O و AB  سازگار است.

– AB بیشترین سازگاری را با AB، B، A و O دارد.

افراد گروه خونی O در حالی که با شخصیت هستند و با همه نوع آدمی کنار می‌آیند، صلح طلب و اهل میهمانی هستند، اما در واقع می‌توانید مشاهده کنید که با آدم‌های دیگری که گروه خونی نوع O و AB دارند بهتر از همه کنار می‌آیند.

در طرف دیگر، گفته می‌شود آدم‌های دارای گروه خونی AB با هر نوع گروه خونی سازگاری دارند.

ژاپنی‌ها مسئله‌ی گروه خونی را تا چه اندازه جدی می‌گیرند؟

در جامعه‌ای که خودش را کلا به لحاظ قومی همگن می‌داند، نوع گروه خونی به عنوان راهی مقبول و اجتماعی برای تمایز تبدیل شده است. این روشی راحت برای دسته‌بندی تفاوت‌ها محسوب می‌شود.

رپورتاژ

هر چند در نگرِ سطحی، فقط یک نوع جالب برای باز کردن سر صحبت به شمار می‌رود که به صورت اجتناب ناپذیر به بازی حدس زدن درباره‌ی اینکه طبق مشاهدات صورت گرفته از گرایشات رفتاری افراد به چه گروه خونی تعلق دارند، اما اکثر مردم پاسخ این سوال را با سطح جدیت بسیار بالایی دنبال می‌کنند.

گفته می‌شود یکی از دلایل پا گرفتن نظریه‌ی شخصیت از نوع گروه خونی در ژاپن آن است که، بر خلاف بسیاری دیگر از قومیت‌ها که ممکن است اغلب از دو گروه خونی باشند، تما چهار گروه خونی به صورت یکدست توزیع شده‌اند. این باعث می‌شود جمعیت ژاپن کاملا متنوع باشد و در نتیجه این نظریه جذاب تر به نظر برسد.

برای آنکه پی ببریم تا چه اندازه این نظریه در بین عموم مردم ژاپن جا افتاده و پذیرفته شده است، بیاید نگاهی بیندازیم به چند مثال از این که چطور انواع گروه خونی بر زندگی روزمره‌ی ژاپنی‌ها سایه انداخته است.

طالع بینی گروه خونی

طالع بینی یا سرنوشت بر اساس نوع گروه خونی ( کاتسوئکیگاتا اورانای) روزی را که پیش رو دارید پیش بینی می‌کند و می‌توان در روزنامه‌های روز، در برنامه‌های تلویزیونی و صفحه‌های تلویزیون‌های تبلیغاتی در قطار‌ها آن‌ را مشاهده کرد.

خرید کردن برای گروه خونی‌تان

در ژاپن، می‌توانید برای گروه خونی‌تان محصولاتی خرید کنید، مانند نوشابه، آدامس و نمک حمام که ظاهرا تمایلات کمتر مطلوب مختص گروه خونی‌تان را «متعادل می‌کند». حتی کاندوم‌هایی بر اساس گروه خونی وجود دارند.

طی فروش سال نوع، فروشگاه‌ها گاهی بر اساس گروه خونی کیسه‌های شانس ویژه‌ای ارائه می‌کنند.

قرار گذاشتن و گروه خونی

سایت‌های دوستیابی، و در واقع در مقایس بزرگتر کل افراد، از گروه خونی برای تعیین سازگاری عشقی با طرف خود استفاده می‌کنند.

پروفایل‌های آنلاین گروه خونی

نوع گروه خونی به شاخص تعیین هویت آن قدر محبوبی تبدیل شده است که در پروفایل‌های عمومی مانند وبسایت‌ها و پلتفروم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک لحاظ شده است.

سلبریتی‌ها پر طرفدار و ماموران دولت نوع گروه خونی‌شان را آنقدر مهم می‌دانند که در سایت‌های رسمی‌شان بگنجانند. من حتی وبسایت‌های مربوط به آرایشگاه را دیدم که آرایشگران‌شان را بر اساس نوع گروه خونی فهرست کرده بودند.

نوع گروه خونی در ورزش و تحصیلات

ورزشکاران حرفه‌ای ممکن است تمرین‌هایشان را بر اساس نوع گروه خونی‌شان تنظیم کرده باشند. این کار به طور ویژه و چشمگیر توسط تیم سافتبال زنان ژاپن انجام شد که در رقابت‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن مدال طلا گرفتند.

بعضی از کودکستان‌ها کلاس‌های‌شان را بر اساس گروه خونی ساماندهی می‌کنند و مطابق آن بچه‌ها را آموزش می‌دهند.

نوع گروه خونی در محل کار

اگر در یک مصاحبه‌ی شغلی گروه خونی‌تان را پرسیدند تعجب نکنید.

استفاده از آن به عنوان وسیله‌ای برای تصمیم گیری جهت انتخاب نقش‌ها و مسئولیت‌های مناسب چندان غیر رایج نیست و بعضی از شرکت‌ها هستند که کارکنان‌شان را بر مبنای گروه خونی سازماندهی می‌کنند.

 

کتاب‌هایی درباره‌ی شخصیت شناسی و گروه خونی

نوشته‌های فراوانی در زمینه‌ی نوع گروه خونی و شخصیت‌شناسی وجود دارد، که توصیه‌هایی در زمینه‌ی کار، عشق و رژیم غذایی می‌کنند.

ماساهیکو و توشیتاکا نومی، روی هم بیش از ۶ میلیارد نسخه از کتاب‌های‌شان را در ۲۰۰۸ فروخته اند، که چهار مورد از آن‌ها جزو ۱۰ پرفروش‌ترین کتاب‌های مربوط به تعیین شخصیت افراد از روی گروه خونی بودند.

مشکلات و دغدغه‌های گروه‌های خونی در ژاپن

با اینکه ممکن است برای بسیاری سرگرمی بی‌ضرری به حساب بیاید، اما امکان و احتمال تبعیض‌هایی وجود دارد.

ژاپنی‌ها حتی برای آن اصطلاحی ابداع کرده‌اند به نام «بورا-هارا» یا «آزار خونی». این نگرش به خاطر آزارهای صورت گرفته در مدرسه و محل کار، و پایان دهی به روابط ناشاد مورد سرزنش قرار گرفته است.

در کل، این گروه خونی B است که به خاطر نوع گروه خونی‌اش سخت‌ترین اوقات را می‌گذراند، به ویژه در عالم عشق و عاشقی.

در کسب و کار، A ها بیش از همه‌ی گروه‌ها به خاطر اصول اخلاقی، توجه‌شان به جزئیات و کم رویی نسبی طرفدار دارند که یعنی اعتماد به نفس بیش از حد ندارند. آن‌ها به نظر می‌رسد بهترین مدیران باشند.

افراد گروه خونی A اغلب به نظر می‌رسد در محل کار راحت‌تر باشند در حالی که کارکنان سایر گروه‌های خونی می‌توانند انتظار داشته‌ باشند کارشان با جزئیات و دقت مورد بررسی و نظارت قرار بگیرد. گزارش شده است بعضی کارفرماها از کارکنان گروه‌های خونی غیر A خواسته‌اند برای شبیه‌تر بودن به گروه‌ خونی A تلاش کنند و اشتیاق نشان بدهند.

چه معتقد باشید چیزی وجود دارد که بین شخصیت و نوع گروه خونی ارتباط ایجاد می‌کند یا فکر می‌کنید باید آن را یک نوع شوخی و سرگرمی در نظر گرفت، مباحث گروه خونی چیزی خواهد بود که هنگام صحبت کردن با ژاپنی‌ها یک بار حداقل با آن روبرو خواهید شد.

وقتی سابقا در ژاپن تدریس می‌کردم، بچه‌ّهای کلاس‌های من اغلب همان جلسه اول از من درباره‌ی گروه خونی‌ام سوال می‌کردند. این روش آن‌ها برای مطمئن شدن از این بود که من چه نوع معلمی می‌توانم باشم. جدی؟ آسان گیر؟ اهل درس و کتاب؟

برای بسیاری از ژاپنی‌ها، که در جامعه‌ای بزرگ شده و بار آمده‌اند که نوع گروهی خونی از همان سنسن پایین حقیقتی مهم به شمار می‌آید و بر افکار عمومی حکومت می‌کند، باورش سخت است که قبول کنند یک خارجی ممکن است گروه خونی‌اش را نداند و نشناسد مگر آن که دلیلی برای آن وجود داشته باشد.

با اینکه ممکن است گروه خونی معنی و مفهوم وجودی شما نباشد، این موضوع اغلب به عنوان یک «روان کننده‌ی بحث» در ژاپن به حساب می‌آید، و در واقع موضوعی «جهت شناساندن شما» است که از طریق معرفی صورت می‌پذیرد. اگر با صداقت پاسخ ندهید یا این عقیده را مسخره کنید، ممکن است بی‌ادبانه یا گستاخانه به نظر برسد.

اغلب باور بر این است خارجی‌هایی که مدعی هستند گروه خونی‌شان را نمی‌دانند، در واقع از سر خجالت و شرم نوع گروه خونی‌شان را پنهان می‌کنند.

 

نوشته‌های مرتبط