روش های شستشوی لحاف های پشمی

لحاف های پشمی با الیاف طبیعی ساخته می شوند که بسیار ظریف هستند و نیاز به مراقبت ویژه دارند.  لحاف های ساخته شده از پارچه های طبیعی، مانند پشم، بسیار ظریف هستند. آنها برای به دست آمدن محصول نهایی فرآیندهای صنعتی بسیار کمی را طی کرده اند. به طور کلی کیفیت بسیار خوبی دارند  اما در برابر نظافت مکرر بسیار شکننده هستند. به همین دلیل نحوه شستشوی لحاف پشمی با حفظ کیفیت آن را مرور خواهیم کرد.
اینکه آیا باید با دست شسته شوند یا در ماشین لباسشویی؟ آیا به خشکشویی نیاز دارند؟ بهترین روش شستشوی آن بدون آسیب رساندن به الیاف طبیعی آن چیست؟

چگونه لحاف های پشمی را با دست بشوییم؟

قبل از هر کاری برای شسشتوی لحاف پشمی، ابتدا برچسب مراقبتی  لحاف پشمی را به دقت مطالعه کنید، زیرا در آنجا اطلاعاتی در مورد مناسب ترین نوع شستشو، دمای آب و نوع صابون توصیه شده را خواهید یافت.
سپس با انجام مراحل زیر می توانید آن را بشویید:
باید از وان یا یک لگن بزرگ استفاده کنید تا لحاف به راحتی در آن ، جا بگیرد . وان حمام یا لگن را با آب ولرم پر کنید و صابون خنثی یا یک شوینده ملایم به آن اضافه کنید. در مرحله بعد، شما باید لحاف را به طور کامل درون آب قرار داده و  زیر آب ببرید .   توجه کنید که اصلا از نرم کننده استفاده نکنید.
بگذارید دو ساعت بیشتر لحاف پشمی در آب باقی بماند و کاملا خیس بخورد.  سعی نکنید آن را مالش دهید یا از برس یا اسفنج برای از بین بردن لکه خاصی استفاده نکنید.
برای شستشوی آن باید وان حمام یا لگن را خالی کرده و دوباره آن را با آب تمیز پر کنید. لازم نیست لحاف را فشار دهید، زیرا ممکن است به ساختار آن آسیب برساند. اگرکف یا کثیفی باقی بماند، خود پشم از طریق یک فرآیند طبیعی از آن جدا می شود.
برای خشک کردن آن، وان یا لگن را خالی کنید و بدون چلاندن لحاف ، ان را داخل لگن یا وان خالی قرار دهید .  در این صورت پشم به تنهایی آب را از الیاف خود آزاد می کند. ممکن است 2 تا 3 ساعت طول بکشد تا دیگر آب از لحاف چکه نکند و تنها کمی مرطوب باشد.
در نهایت، باید اجازه دهید لحاف در هوای آزاد خشک شود ، اما این کار باید دور از نور مستقیم خورشید انجام شود ، زیرا ممکن است رنگ های اصلی تحت تأثیر قرار گیرند.

چگونه لحاف های پشمی را در ماشین لباسشویی بشوییم؟

اگر تصمیم به شستشوی لحاف پشمی در ماشین لباسشویی دارید ، سعی کنید از برنامه شستشوی مخصوص لباس های پشمی و آب سرد استفاده کنید و از خشک کردن لحاف پشمی توسط دور خشک کن ماشین لباسشویی اجتناب کنید.
زیرا در صورت استفاده از چرخه خشک کن، لحاف ‌های پشمی منقبض و کوچک می‌شوند، بنابراین به یاد داشته باشید که آن را خاموش کنید.  اگر دستگاه برنامه ای برای شستشوی منسوجات پشمی ندارد، چرخه شستشوی مخصوص  را انتخاب کنید .
پیشنهاد دیگر این است که برای جلوگیری از خراب شدن آن در برابر نور مستقیم خورشید، آن را روی یک سطح صاف یک شب قرار دهید و از آویزان کردن آن خودداری کنید، زیرا ممکن است لحاف پشمی شما تغییر شکل دهد .

خشکشویی لحاف پشمی

سپردن لحاف پشمی به خشکشویی بدون شک یکی از ایمن ترین گزینه ها برای شستشوی لحاف های پشمی و حفظ کیفیت آنها است.  زیرا در این مراکز معتبر تکنسین هایی مشغول بکار هستند که در کار خود حرفه ای بوده و می دانند چه کاری انجام دهند ، بنابراین شما می توانید با اطمینان تمیز کردن و شستشوی لحاف خود را به آنها بسپارید.
شستن پتو در خشکشویی ، خشکشویی تشک خوشخواب و انواع لحاف از خدمات رایج مراکز خشکشویی هستند .

جایگزین های دیگر برای تمیز کردن لحاف های پشمی شامل چیست؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، تا حد امکان باید از شستن لحاف پشمی خودداری شود. برای انجام این کار، نکاتی را برای تمیز نگه داشتن آن با شما در میان می گذاریم:

– تهویه و هوا دهی منظم به لحاف

تهویه لحاف های پشمی برای نگهداری آنها در شرایط مطلوب ضروری است. در حالت ایده آل، باید آن ها را هر روز تکان دهید و برای چند ساعت در جایی آویزان کنید که هوا بخورد.

– لکه بری لحاف

در صورت ایجاد لکه در ناحیه خاصی، نیازی به شستن کل لحاف نیست، اما می توانید به صورت موضعی و نقطه ای لکه را از بین ببرید .  الیاف پشم آب را دفع می کند. آبگریز است اجزای طبیعی این فیبر برای از بین بردن ذرات کثیفی کار می کنند. اگر لحاف پشمی شما لک شده است، سعی کنید بر روی لکه آب صابون اسپری کنید تا ببینید آیا جدا می شود یا خیر. هرگز لازم نیست روی لکه را مالش دهید.

– تمیز کردن با بخار

این یک گزینه بهینه است، به خصوص اگر لحاف بوی خاصی مانند بوی غذا یا رطوبت را به خود جمع کرده باشد.  اگر بخارشوی در خانه دارید ، می توانید روغن های ضروری را برای خوشبو کردن به آن اضافه کنید.

نوشته‌های مرتبط