خرید و فروش بیت کوین

آیا به دنبال خرید بیت کوین هستید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ بسیاری از اصطلاحات پیچیده بیت کوین وجود دارد که افراد را از خرید واقعی بیت کوین و همچنین نوسانات شدید دور می‌کند؛ بنابراین ما اینجا هستیم که خرید و فروش بیت کوین را به زبانی ساده و قابل‌فهم برای شما بررسی کنیم. سرمایه‌گذاری در بیت کوین پیچیده به نظر می‌رسد اما اگر آن را به‌صورت مرحله‌ای تقسیم کنید بسیار آسان‌تر است.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نوعی ارز و پول الکترونیک است که از آن می‌توانید در هرجایی از دنیا که باشید استفاده کنید و از آن برای خرید کالا و خدمات بهره ببرید. شاید باورکردنی نباشد که یک ارز دیجیتال بتواند هزاران دلار ارزش داشته باشد. درواقع خطوط کدی که هر بیت کوین را تشکیل می‌دهد ارزش ندارند و بازارها برای هر بیت کوین ارزش‌گذاری می‌کند.

چند دلیل برای ارزش‌گذاری بیت کوین

۱. عرضه و تقاضا: مسلماً عرضه و تقاضا در هر ارز ازجمله ارزهای دیجیتال مؤثر است؛ بنابراین محبوبیت ناگهانی بیت کوین و تقاضای زیاد آن توسط مردم به‌ویژه در سال‌های اخیر به افزایش قیمت 10 هزار دلاری آن کمک کرده است. ازآنجاکه تعداد محدودی بیت کوین نیز وجود دارد (به‌طور دقیق 21 میلیون) و بیش از 7 میلیارد نفر در جهان زندگی می‌کنند اگر همه می‌توانستند به‌راحتی بیت کوین استخراج کنند این ارز ارزش چندانی نداشت؛ اما همه این کار را نمی‌توانند انجام دهند. به همین دلیل این ارز ارزش بالایی کسب کرده است.

۲. به دست آوردن آن دشوار است: درست مانند طلا استخراج بیت کوین نیز دشوار است و برای این کار به فناوری بسیار خاصی (انرژی زیادی) نیاز دارد. وقتی به دست آوردن چیزی سخت‌تر است بیشتر مردم آن را می‌خواهند. درنتیجه ارزش آن افزایش می‌یابد.

۳. مکان‌های بیشتری بیت کوین را می‌پذیرند: اگر نتوانید از یک ارز استفاده کنید آن هیچ ارزشی ندارد. بیشتر مشاغل در حال پذیرش بیت کوین به‌عنوان پرداخت قانونی در سراسر جهان هستند. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

قصد داریم در ادامه مراحل خرید بیت کوین را به زبان ساده برای شما بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

خرید و فروش بیت کوین

۱. کیف پول بیت کوین تهیه کنید.

قبل از خرید بیت کوین باید یک کیف پول بیت کوین تنظیم کنید. کیف پول بیت کوین فقط یک مرکز ذخیره‌سازی مجازی است. درست مثل کیف پول واقعی شما که پول نقد و کارت‌های اعتباری شما را در خود نگه می‌دارد. کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند ازجمله:

کیف پول‌های نرم‌افزاری که روی هارددیسک رایانه شما ذخیره‌شده است. حتی این نرم‌افزارها قابل‌نصب بر روی گوشی‌های تلفن همراه شما خواهند بود.

یک سرویس آنلاین و تحت وب. به این نوع از کیف پول‌ها نیز با مرورگرهای اینترنت (مانند کروم) می‌توان متصل شد.

سرویس سخت‌افزاری و آفلاین که بیت کوین شما را حفظ می‌کند. یک کیف پول فیزیکی است که می‌توانید آن را خریداری کنید.

رپورتاژ

۲. صرافی بیت‌ کوین را انتخاب کنید.

پس از داشتن کیف پول باید در یک صرافی ثبت‌نام کنید. صرافی شرکتی است که پول معمولی را درازای ارز رمز پایه مانند بیت کوین می‌پذیرد. شما می‌توانید برای خریدوفروش این ارز دیجیتالی راه‌های مختلفی را امتحان کنید. خریدوفروش بیت کوین را هم از طریق افراد حقیقی و هم از سایت‌های صرافی ارز دیجیتال می‌توان انجام داد. توصیه می‌کنیم که این کار را از طریق صرافی‌های معتبر انجام دهید. خرید بیت کوین از صرافی‌های ایرانی و خارجی امکان‌پذیر است. در برخی اوقات گفته‌شده است که با سرچ Buy Bitcoin به همراه نام کشور محل زندگی خود می‌توان بهترین راه خرید بیت کوین را در محل زندگی خود بیابید.

۳. ثبت‌نام و احراز هویت با مدارک شناسایی

پس از یافتن صرافی باید ثبت‌نام کرده و بررسی‌های امنیتی را انجام دهید. با ارسال تصویر مدارک شناسایی خود احراز هویت را انجام دهید. این کار برای جلوگیری از کلاه‌برداری و پول‌شویی احتمالی انجام می‌گیرد. برخی از صرافی‌ها برای اطمینان بیشتر شاید از شما عکس سلفی نیز بخواهند. در صرافی‌های خارجی معمولاً احراز هویت با پاسپورت انجام می‌گیرد. نحوه احراز هویت در سایتی که شما انتخاب کرده‌اید به‌طور کامل توضیح داده خواهد شد.

۴. انتقال پول به صرافی و خرید بیت کوین

برخی اوقات صرافی‌ها فقط نقش واسطه بین خریداران و فروشندگان را دارند. آن‌ها برای هر سفارش اندکی کارمزد دریافت می‌کنند. در بعضی دیگر نیز کاربران با خود صرافی مستقیماً معامله می‌کنند. پس از خرید نیز می‌توانید بیت کوین خود را به کیف پول شخصی خود انتقال دهید.

با چقدر پول می‌توان بیت کوین خرید؟

شما برای خرید بیت کوین نباید سرمایه کلان داشته باشید. حتی می‌شود یک‌هزارم از یک بیت کوین را خرید. همچنین می‌توان گفت شما با 100 هزار تومان نیز می‌توانید این ارز را خریداری کنید. البته برخی از صرافی‌ها مبلغی را به‌عنوان حداقل خرید تعریف می‌کنند اما در کل محدودیتی برای خرید وجود ندارد.

کارمزد خریدوفروش بیت کوین چقدر است؟

صرافی‌ها برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال کارمزد دریافت می‌کنند. این موضوع دور از ذهن نیست، همان‌گونه که برای خرید سهام بورسی، کارگذاری‌ها نیز یک مبلغ اضافی به‌عنوان کارمزد می‌گیرند. نرخ این کارمزد به‌صورت درصدی است. درواقع هرچقدر مبلغی که مورد معامله قرار می‌گیرد بیشتر باشد، میزان کارمزد نیز بیشتر است.

خرید و فروش بیت کوین

فروش بیت کوین

مراحل فروش بیت کوین نیز مانند خرید آن است. اگر شما دارای بیت کوین باشید می‌توانید از طریق کیف پول خود اقدام به ثبت سفارش فروش کنید. در صورت موافقت خریدار، وجه مورد معامله به‌ حساب کاربری شما واریز می‌شود و بیت کوین به کیف پول خریدار منتقل می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به مراحل خریدوفروش بیت کوین پرداختیم تا با نحوه معاملات این ارز آشنا شوید. نکته‌ای که مهم است این است که در خرید بیت کوین از افراد، جوانب احتیاط را رعایت کنید و به هر فردی اعتماد نکنید. افزایش قیمت و ارزش بیت کوین این روزها باعث شده است که بر روی آن به‌عنوان یک دارایی باارزش، سرمایه‌گذاری شود. امیدواریم در این مقاله شما را با خریدوفروش این ارز دیجیتالی آشنا کرده باشیم.

نوشته‌های مرتبط