تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها: 20 نوع قهوه مشهور جهان را بشناسید

عادت به نوشیدن روزانه‌ی قهوه در بسیاری از مردم جهان حتی مردم با فرهنگ چای‌نوش هم بسیار رواج یافته است و امروزه نمی‌توان با بهانه‌هایی نظیر بیخواب کردن، لکه قهوه‌ای روی دندان، طعم تلخ و غیره از نوشیدن این نوشیدنی محبوب و خوشرنگ صرف نظر کرد. در این مطلب شما را با تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها آشنا میکنیم و از ۲۰ نوع قهوه مشهور جهان نام میبریم که شادی با برخی از آنها همین امروز آشنا شوید و تا به حال اسمش را نشنیده باشید.

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

۱. قهوه ساده قدیمی (coffee)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

قهوه ساده یک ویژگی منحصر به فرد دارد: این نوع قهوه محبوب‌ترین نوشیدنی در جهان است و روزانه توسط میلیون ها آدم درسراسر جهان مصرف می‌شود. این نوشیدنی یکی از کالاهای بسیار پرفروش در جهان است و از این لحاظ تنها پس از نفت مقام دوم را دارد! چیز زیادی لازم نیست تا یک قهوه‌ی خوش‌طعم و مزه آماده کنید. برای تهیه‌ی قهوه‌ی ساده به این مواد و وسایل زیر نیاز دارید: قهوه‌ساز دستی، آب و قهوه‌ی تازه پودرشده و در بعضی مواقع یک فیلتر. برای تهیه این قهوه پودر قهوه را در قهوه ساز دستی ریخته و آب جوش را به آن می‌‌افزایم همینطور می توانیم یک فیلتر در دستگاه بگذاریم و سپس قهوه را اضافه کنیم که در آن صورت به آن قهوه فیلتر شده می گویند. این روش سنتی پخت قهوه‌ است و اکثر ماشین‌های قهوه جوش نیز براساس همین پرنسیب عمل می‌کنند.

۲. قهوه ترک(Turkish coffee)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

قهوه ترک دارای طعم و مزه‌ای بی‌نظیر است و ریشه در سنت پرسابقه و باستانی ترکیه دارد. این نوع قهوه را به راحتی در کافی‌شاپ‌ها پیدا نمی‌کنید. اما اگر به دنبال این نوشیدنی هستید، نگران نباشید. ما مراحل دقیق تهیه‌ی آن را برای شما آماده کرده‌ایم تا دست به کار شوید و قهوه ترک خودتان را آماده کنید. در اینجا می توانید بهترین دستورالعمل درست کردن قهوه ترک را پیدا کنید.

۳.اسپرسو (Espresso)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

برای پخت اسپرسوی معمولی نیاز به ۹ تا ۱۰ گرم پودر قهوه است. زمان استخراج اسپرسو (Extraction) یعنی زمان عبور آب از پودر قهوه بین ۲۷ تا ۲۹ ثانیه است. واضح است که برای پخت اسپرسو دوبل (doppio) به دو برابر یعنی ۱۸ تا ۲۰ گرم قهوه نیاز است.

۴.اسپرسو ریسترتو (Ristretto)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

در پخت اسپرسو ریسترتو از همان پرنسیب پخت اسپرسو استفاده می‌شود اما زمان تماس آب با قهوه کمتر است و فقط ۱۶ تا ۱۹ ثانیه طول می‌کشد. به همین دلیل اسپرسو ریسترتو “قوی‌تر” است.

۵.اسپرسو لونگو (Lungo)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

لونگو در زبان ایتالیایی به معنی طولانی است. برای تهیه اسپرسو لونگو از آب بیشتری استفاده می‌شود و به همین دلیل “ضعیف‌تر” از اسپرسوی معمولی است. اما به دلیل استفاده از آب بیشتر تلخی بیشتری نیز از قهوه استخراج می‌شود.

۶.قهوه کورتادو(Cortado coffee)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

کورتادو قهوه‌ی مورد علاقه‌ی مردم در اسپانیا، پرتغال و امریکای لاتین است که اغلب به عنوان یک نوشیدنی بعد از ظهر از آن لذت می‌برند. این نوشیدنی از اسپرسو تهیه می‌شود و با مقدار کمی‌ شیر گرم کمی رقیق می‌شود و میزان اسید آن کاهش می‌یابد. شیر استفاده شده برای کورتادو کمی خنک‌تر از ماکیاتو است اما قوام شیر استفاده شده در لاته را دارد. اگر نمی‌توانید بین قهوه‌ی سرد و داغ یکی را انتخاب کنید، برای ایجاد تنوع کورتادو را امتحان کنید. در اینجا می توانید طرز تهیه یک کورتادوی اصیل را یاد بگیرید.

۷.کاپوچینو (Cappuccino)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

کاپوچینو نیز از یک “شات” اسپرسو به همراه شیر بخار پز و کف کرده تشکیل شده است. اما در کاپوچینو شیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کاپوچینوی کلاسیک از سه لایه شیر و قهوه تشکیل شده است: اول کف شیر که سفت‌تر است، سپس لایه دوم کف، بعد از آن کمی شیر مایع و در نهایت قهوه.

۸.فراپاچینو (Frappuccino)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

فرپوچینو محصول ویژه‌ی استارباکس است، قهوه‌ی مخلوط با یخ و سایر مواد تشکیل‌دهنده که روی آن خامه‌ی زده‌شده ریخته می‌شود.

۹.لاته ماکیاتو (Latte Macchiato)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

لاته ماکیاتو چیزی نیست جز یک “شات” اسپرسو و شیر کف کرده. در زبان ایتالیایی لاته (Latte) به معنی شیر و (Macchiato) به معنی نقش یا لکه‌دار است. تفاوت اصلی در نحوه سرو کردن لاته ماکیاتو این است که در لیوان بزرگ شیشه‌ای صورت می‌گیرد و در مقایسه با کاپوچینو دارای شیر بیشتری نیز هست.

۱۰.کارامل ماکیاتو (Caramel Macchiato)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

رپورتاژ

این قهوه خنک و خوشمزه و طراوت‌بخش یکی دیگر از نوشیدنی‌های کلاسیک استارباکس است و کارامل ماکیاتو را نیز درست مانند فرپوچینو، می‌توان ظرف مدت ۵ دقیقه آماده کرد. این نوشیدنی برای رفع تشنگی و پذیرایی کردن از مهمان‌ها مناسب است. مواد لازم برای تهیه آن یخ، شیر سرد، شربت وانیلی، سس کارامل، اسپرسو است. در این لینک می توانید طرز تهیه کارامل ماکیاتو  را بخوانید.

۱۱.قهوه موکا (mocha coffee)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

این نوع از کافه لاته یک نوآوری امریکایی است که طرز تهیه‌ی آن از بیسِرین نوعی نوشیدنی قهوه الهام گرفته شده‌است. کافه موکا یک نوشیدنی بر پایه‌ی اسپرسو با شیر و شکلات داغ است. در این لینک می توانید طرز تهیه قهوه موکا حتی بدون دستگاه را بخوانید.

۱۲.آمریکانو (Americano)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

آمریکانو از ریختن یک شات اسپرسو در فنجان و اضافه کردن آب گرم به آن ساخته می‌شود. آمریکانو را می‌توان با شیر یا بدون شیر نیز نوشید.

۱۳.فلت وایت (Flat White)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

فلت وایت از اسپرسو ریسترتو دوبل با شیر کف کرده پخته می‌شود. البته میزان کف شیر در فلت وایت بسیار کمتر از لاته ماکیاتو یا کاپوچینو است. فلات وایت، قهوه مورد علاقه استرالیایی‌ها است.

۱۴.قهوه با یخ (Iced Coffee)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

قهوه با یخ همانگونه که از اسمش پیدا است از قهوه فیلتر شده به همراه یخ ساخته می‌شود و بیشتر در فصل تابستان نوشیده می‌شود. برخی به آن شیر نیز اضافه می‌کنند و برخی نیز با شکر. البته باید توجه داشت که شکر به علت سردی این نوشیدنی به سختی حل می‌شود و به همین دلیل برخی از شکر مایع یا دیگر شربت‌ها استفاده می‌کنند.

۱۵.قهوه سرد (Cold Brew)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

برای تهیه قهوه سرد، پودر قهوه را در آب ریخته و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری می‌کنند. سپس قبل از مصرف قهوه را از فیتلر عبور می‌دهند. از آنجایی که قهوه سرد پخته نمی‌شود، عطر و طعم آن متفاوت‌تر از قهوه‌های پخته شده است. قهوه سرد نیز بیشتر در ماه‌های گرم سال نوشیده می‌شود.

۱۶.قهوه بستنی (Affogato)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

قهوه بستنی هم بیشتر در ماه‌های گرم سال نوشیده می‌شود. آفوگاتو (Affogato) در ایتالیایی به معنی غرق شده است. این قهوه از یک شات اسپرسو و بستنی وانیلی ساخته می‌شود، البته برخی آن را با بستنی فندق بیشتر دوست دارند.

۱۷. قهوه دارچینی(Cinnamon coffee)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

هر روز نوشیدن قهوه نیز ممکن است عادت طبیعی برخی از آدم‌ها باشد. و البته این عادت بدون حضور برخی از تنقلات کامل نخواهد بود. بنابراین، یک رول دارچینی به طور معمول قهوه را همراهی می‌کند. اما یکی از کارهای خاص و منحصر به فرد این است که کمی پودر دارچین با قهوه ترکیب شود. طعم و مزه‌ی نوشیدنی‌تان کمی مزه‌دار می‌شود اما همچنان عطر و بوی قهوه به قوه‌ی خودش باقی است. در حال حاضر حاضر ترکیب کردن دارچین و قهوه یکی از شیوه‌های محبوب برای نوشیدن قهوه در کافی‌شاپ‌ها است.

۱۸.قهوه کوبانو(Cubano coffee)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

قهوه کابینو – که با نام قهو‌ه‌ی کوبایی یا اسپرسوی کوبایی نیز شناخته می‌شود – نوعی اسپرسو است که ریشه در کوبا دارد. زمانی که ماشین‌های اسپرسو برای نخستین بار از ایتالیا به این کشور وارد شده بود، تولید این نوع نوشیدنی آغاز شد. این شات اسپرسو پس از دم کردن شیرین می‌شود و به عنوان پایه‌ای برای سایر نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. قدرت آن دو برابر قهوه‌ی سنتی امریکایی است و کوبایی‌ها آن را به عنوان بخشی از مراسم صبحانه‌شان مصرف می‌کنند. در اینجا می توانید طرز تهیه قهوه کوبانو را یاد بگیرید.

۱۹. قهوه ایرلندی (Irish Coffee)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

قهوه ایرلندی، قهوه‌ای بخصوص است که در هر کافه‌ای یافت نمی‌شود و از قهوه شیرین شده به همراه ویسکی و خامه ساخته می‌شود. این قهوه در سال ۱۹۴۰ توسط آشپز رستوران فرودگاه شنن ایرلند ابداع شد و به دلیل تعریف‌های مسافران پروازهای بین‌المللی از آن، شهرت جهانی یافت. قهوه‌ ایرلندی برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ در سان فرانسیسکو آمریکا نیز سرو شد.

۲۰. قهوه فرانسه (French coffee)

تفاوت انواع قهوه و روش تهیه آنها

قهوه فرانسه، قهوه ای است نسبتاً رقیق. و برخلاف اسپرسو که در فنجان های کوچک سرو می شود، در فنجان بزرگ یا لیوان مصرف می شود. برای تهیه این قهوه هم میتوانید از دستگاه فرنچ پرس استفاده کنید و هم قهوه ساز برقی .نکته مهم در تهیه این قهوه پودر خوب آسیاب شده آن است که باید دقت کنید حتما پودر قهوه خوب خریداری کنید.

نوشته‌های مرتبط