تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها نسبت به کار انفرادی

با مطلبی جذاب در مورد تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها و شرکت در خدمتتان هستیم. تاثیر مهم فعالیت های یک تیم که کاملا منسجم عمل می کند، می تواند برای تمامی مدیران، مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان سازمان ها و شرکت ها قابل درک باشد. از اینرو توجه به این تیم سازی و تشکیل آن توسط افراد همفکر و خلاق می تواند برای هر مجموعه ای مفید و کارساز باشد. امروزه با توجه به اینکه فعالیتهای شرکت ها و سازمان در عصر دیجیتال بسیار گسترده و متنوع شده است می بایست با استفاده از کار تیمی خدمات لازم را به مشتریان ارائه داد و از این منظر باید نگاه خاص به اصول تشکیل یک تیم داشته باشیم تا در نهایت بازدهی و بهره وری مطلوبی را برای سازمان مربوطه کسب کنیم. در ادامه این مطلب به بررسی تاثیر کار تیمی در موفقیت شرکت ها و سازمان ها می پردازیم.

آشنایی با مفهوم تیم و گروه

مدیران سازمان ها قبل از اینکه بخواهند فعالیت های مربوط به یک تیم و گروه های کاری را تشکیل ایجاد کنند باید تفاوت ها و سازوکار تیم و گروه را بخوبی بدانند. مطمئنا مدیران باهوش در سطح کلان کشور باید به این امر واقف باشند که تمایز بین تیم و گروه هرچقدر کم و کوچک باشد ولی بسیار مهم و با اهمیت است. با درک و شناخت خصوصیات این دو می توانیم هنگامی که فعالیتی را آغاز می کنیم با نگاهی کامل به سراغ شروع کار برویم و رهبری اعضای مجموعه را برعهده بگیریم.

تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها نسبت به کار انفرادی

لازم است بدانیم در هر محیط کاری، یک گروه از دو یا چند همکار تشکیل می شود که همدیگر را بصورت بخش های متمایز خواهند شناخت ولی در اصل بصورت کاملا استقلال یافته و مستقل می توانند کار کنند. برای اینکه مدیران ارشد سازمان ها فعالیت های یک گروه را بهتر درک کنند مثالی را ذکر می کنیم. تصور کنید شرکتی در مورد ارتباط با مشتریان فعالیت می کند وقتی می خواهیم گروه ارتباط با مشتریان این شرکت را معرفی کنیم مشاهده خواهیم کرد که گروه اول بر روی مشتریان کشوری خاص کار می کند، گروه دوم بر روی مشتریان استانی و همچنین گروه سوم بر روی مشتریان خارجی کار می کنند که فعالیت های آنها هرچند بصورت متمرکز می باشد ولی مجزا و مستقل از هم عمل می کنند.

اما در مورد تیم شرایط به این شکل نیست و در اصل معنای تیم عبارتست از دو یا چند همکار و کارمند که در زمینه های مختلفی از یک فعالیت و صنعت جهت دست پیدا کردن به یک پروژه یا هدف مشترک با یکدیگر همکاری می کنند. اگر بخواهیم در این رابطه مثالی بزنیم می توانیم به تیم هایی مانند تیم کاری شرکت دیجی کالا، شرکت اسنپ و… اشاره کنیم که مجموعه ای متشکل از تیم برنامه نویسی وبسایت، تیم ارتباط با مشتریان، تیم بازاریابی و تبلیغات و… می باشد که بر روی یک هدف که آن هم ارائه خدمات و محصولات با بالاترین کیفیت به مخاطبان است بصورت مشترک کار می کنند. بدست آوردن و رسیدن به هدف نهایی در تیم حرف اول را می زند و برای درک تاثیر کار تیمی در موفقیتسازمان ها، همه افراد باید برای رسیدن به آن بصورت صمیمانه و بدون هیچگونه اختلافی فعالیت کنند تا به بهترین بازدهی و بهره وری برسند.

کارکنان شرکت ها شاید کمتر به این موضوع توجه کرده باشند که آموزش دیدن برای انجام اموری که برعهده گرفته اند چقدر می تواند به رشد و پیشرفت آنها کمک کند اما اگر شما به عنوان مدیر منابع انسانی و یا مدیر یک شرکت به دنبال افزایش سطح دانش و توانایی های کارکنان سازمان هستید لازم است بدانید که مجموعه آموزش فرادرس با ارائه طرحی با عنوان طرح آموزش سازمانی فرادرس تلاش کرده است تا هرچه بیشتر دسترس کارکنان سازمان ها را به آموزش های مورد نیازشان هموار و کوتاه کند. در این طرح آموزشی میتوانید با استفاده از تخفیف ویژه آموزش های مورد نیاز کارکنان سازمان را از فرادرس تهیه کنید تا کارکنان بتوانند به راحتی فرایند آموزش دیدن را آغاز کنند. اگر تمایل دارید تا بیشتر با این طرح آموزشی آشنا شوید پیشنهاد میکنیم قبل از مطالعه ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید و در صورت تمایل با پر کردن فرم تماس موجود در این صفحه منتظر تماس از سوی کارشناسان فرادس باشید:

هدف اصلی از تشکیل تیم چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال که هدف اصلی از تشکیل تیم چیست پاسخ دهیم باید بگوییم که در سالهای گذشته مدیران سازمان ها و شرکت های مختلف به این نتیجه رسیده اند که در هر حالت چند فکر و ذهن، موثرتر از یک ذهن خواهد بود و مدیران را برای کسب اهداف و رسیدن به آنها کمک خواهد کرد. از این جهت گروه های متعددی را در زمینه ی کاری خودشان ایجاد کردند تا همکاران آنها بتوانند فکر و ایده ی خود را در مورد اهداف گروه با دیگران به اشتراک بگذارند. در کنار آن نیز تیم های تخصصی را ایجاد کردند تا بتوانند در پروژه و اهداف خاص مجموعه شان شرکت داده شوند و از تخصص افراد در زمینه های مختلف استفاده کنند. به همین دلیل هدف اصلی از تشکیل تیم و گروه در یک سازمان این است که بتوانیم از تخصص های موجود در گرو کار تیمی و همچنین فعالیت های کار گروهی برای رفع نیازهای مهم و اساسی در محیط کسب و کارمان استفاده کنیم.

تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها نسبت به کار انفرادی

اهمیت تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها

همانطور که در بالا ذکر شد کار تیمی می تواند با سرعت و رشد قابل قبولی ما را به اهدافمان نزدیک کند و در این راه باید به تمامی جوانب و مشکلاتی که در مسیر انجام فعالیت ها ممکن است پیش بیاید و توسط تیم های کاری در یک سازمان معرفی می شود دقت کافی شود. ولی مسئولین امر باید دقت داشته باشند تفکر کاملا اشتباهی است که اگر یک فرد می تواند کاری را در طول زمان مشخصی مثلا 5 ماه انجام دهد، پس با 5 نفر می توانیم همان کار را طی 1 ماه انجام دهیم!

گاهی به اشتباه مدیران سازمان ها هنگامی که مشاهده می کنند زمان تحویل و انجام یک پروژه نزدیک شده است سعی می کنند کار را بسرعت دلخواه شان به پیش ببرند و گمان می کنند با افزودن چند فرد دیگر می توانند سرعت انجام کار را نیز بالا ببرند. ولی باید بگوییم این تفکر اشتباه و نادرست است چرا؟!

علت اشتباه بودن این اقدام را می توانیم اینگونه بیان کنیم که وقتی یک فرد یا افرادی را به یک پروژه اضافه می کنیم باید مدت زمانی را جهت ارتباط و هماهنگی آنها با سایر افراد تیم درنظر بگیریم. عدم توجه به این موضوع باعث می شود زمان اضافه ای تلف شود و به همین دلیل نه تنها زمان انجام کار و تحویل پروژه کاهش نخواهد یافت بلکه با اضافه شدن افراد جدید این زمان بیشتر نیز خواهد شد و تاخیر بیشتری ایجاد می شود. پس باید به این نکته دقت شود که با افزودن نیروی انسانی جدید در یک پروژه که با تاخیر همراه شده است، تاخیر و اتلاف وقت بیشتری صورت خواهد گرفت و تاثیر کار تیمی در موفقیتپروژه کاهش پیدا خواهد کرد. البته باید در نظر داشته باشیم که این فکر اشتباه است که کار گروهی را بطور کلی از پروژه ها حذف نماییم بلکه باید هرچیزی را با قاعده و برنامه ریزی به پیش ببریم تا برای کسب اهداف و به نتیجه رسیدن هر پروژه ای با مشکل مواجه نشویم.

تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها نسبت به کار انفرادی

معایب کارهای انفرادی در مقایسه با کارهای تیمی

حال که با اهمیت کار تیمی و ایجاد تیم های تخصصی در زمینه های مختلف آشنا شدیم نیاز است تا برخی مشکلات و معایب مربوط به انجام پروژه ها و کارها را بصورت انفرادی بدانیم تا از ابتدا برای هر کاری بفکر تشکیل تیم های متخصص باشیم تا در مسیر انجام پروژه های سازمانی با شکست مواجه نشویم. در ادامه به برخی مشکلات و معایب اجرای پروژه ها بصورت فردی اشاره خواهیم کرد.

عدم امکان یادگیری در طول پروژه

رپورتاژ

مشخص است که وقتی به تنهایی دست به انجام کاری می زنید به نوعی توانایی های شما کمتر توسط بقیه افراد و همکاران شما به چالش کشیده می شود و شما نیز نمی توانید ایده های ذهنی خود را با کسی در میان گذاشته و از آنها مشورت بگیرید. همانطور که می بینید اهمیت و قدرت کار تیمی در این مرحله کاملا قابل درک خواهد بود و این کمبود راهنمایی و همفکری را حس خواهید کرد. زمانی که هر فردی برای انجام یک پروژه زمان می گذارد بعدها متوجه خواهد شد که در پروژه ها و فعالیت های کمی حضور داشته و به همین جهت دانش او محدود به پروژه های انجام شده خود خواهد بود تا پروژه های جمعی و گروهی.

عدم پیشرفت پروژه و کاهش اعتماد بنفس فرد

معمولا نمی توانیم زمان دقیق پایان پروژه رو از پیش اعلام کنیم و اکثر فعالیت هایی که در یک پروژه اجرا می شوند با تاخیر همراه خواهد بود. حال اگر فقط یک شخص مسئولیت کل پروژه را عهده دار باشد با کوچکترین مشکلی تمام پروژه با تاخیر مواجه خواهد شد و ضررهای آن متوجه تنها یک فرد می شود که این مشکل می تواند باعث کاهش اعتماد بنفس هر فردی شود و او را برای ادامه دادن و انجام پروژه های دیگر دلسرد کند.

به عنوان مثال اگر یک فروشنده مواد غذایی در یک مغازه بخواهد بصورت انفرادی تمامی کارهای مربوط به چیدن اجناس، فروش محصولات، سفارش بار، ایجاد امنیت و… را انجام دهد با مشکل مواجه خواهد شد و هر مورد از این وظایف را نیز همراه با نقص انجام خواهد داد. ولی اگر بخواهیم می توانیم تاثیر و کاربرد کار تیمی را در همین مغازه مشاهده کنیم اگر برای هر فعالیتی شخصی را در نظر بگیریم که مسئولیت کامل کار خود را بعهده بگیرد. نتیجه ی این اقدام هم این است که همه در کنار هم برای رسیدن به یک هدف مشترک که مثلا در یک مغازه فروش و سود بیشتر است همکاری می کنند.

افزایش ابهامات پروژه های انفرادی

از جمله معایبی که می توانیم برای کار انفرادی مثال بزنیم مشکل افزایش ابهامات در طول انجام یک پروژه است که باعث می شود درک درستی نسبت به نحوه انجام کار و میزان پیشرفت آن وجود نداشته باشد. از طرفی هنگامی که تنها یک فرد مسئولیت اجرای پروژه را داشته باشد فقط او می تواند راه های میانبر را استفاده کند و بقیه افراد هیچ اطلاعی از آن ندارند که این مورد باعث می شود با نبودن آن فرد کل پروژه با مشکل مواجه شود.

افزایش زمان انجام پروژه

اگر در سازمان ها یک پروژه را در قالب یک تیم کاری شروع بکار کنیم، با انجام بخش های مختلف قوت قلب و عزت نفس به شما داده خواهد شد تا بتوانید وظایف محوله را مدیریت کنید و خود را با دیگران همگام و همراه کنید تا بتوانید در موعد مقرر و در زمان تعیین شده جهت اتمام پروژه فعالیت هایتان را به نحو احسن انجام دهید. این خود می تواند تاثیر کار تیمی در موفقیت اتمام یک پروژه را ثابت کند. حال اگر پروژه ی مذکور بصورت انفرادی شروع شود شما باید بصورت پاره وقت و با زمان بیشتری بر روی پروژه کار کنید تا بتوانید بصورت کم و بیش بخش های آن را کامل کنید ولی باید توجه داشته باشیم که این زمان ممکن است طی شش ماه آنهم بصورت پراکنده بطول بیانجامد که دیگر نه سازمان مربوطه و نه فرد انجام دهنده از شیوه ی اجرای کار رضایت ندارید و در نگاه کلی پروژه ای که باید ظرف مدت 1 ماه به اتمام می رسیده به مدت 6 ماه با تاخیر انجام شده است.

تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها نسبت به کار انفرادی

بررسی ویژگی ها و مزایای کار تیمی

حال که با معایب کار انفرادی و مشکلاتی که در حین انجام پروژه ممکن است با آن مواجه شوید آشنا شدیم می خواهیم به بررسی ویژگی ها و مهمترین مزایای کار تیمی بپردازیم. در ادامه برخی از مهمترین دلایلی که می توانیم با استفاده از کار تیمی فعالیت ها و پروژه ها را در سازمان و شرکت ها مدیریت کنیم معرفی خواهیم کرد.

تقویت یادگیری و افزایش خلاقیت

از جمله اولین مزایایی که می توانیم برای کار تیمی نام ببریم تقویت یادگیری و افزایش خلاقیت است. هنگامی که افراد در یک تیم با همدیگر فعالیت دارند خلاقیت در بین آنها افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین ایده و نظرات خوبی ارائه خواهد شد که خود نتیجه و ثمره ی کار تیمی می باشد. با ارائه راهکارهای نوین و جدید می توانیم دیدگاه های قدیمی و کهنه را کنار بگذاریم و به فکر روش های موثر و مفید برای ارتقای سطح کیفی پروژه ها باشیم.

ایجاد اعتماد بین اعضای تیم

لازمه ی فعالیت در یک تیم کاری این است که افراد به یکدیگر اعتماد کنند و کار تیمی باعث ایجاد روابط مستحکم و کاملی بین همکاران خواهد شد. البته این به معنی آن نیست که هیچ اختلافی وجود ندارد بلکه یک تیم از همکاری و همیاری اعضای آن تاثیر می پذیرد و پیوندهای بین آنها را محکمتر می سازد. اعتماد کردن به هم تیمی ها به شما نوعی حس آرامش و اطمینان خواهد داد که می تواند تاثیر کار تیمی در موفقیت یک مجموعه را بالا ببرد و در نتیجه ی آن می توانید اوقاتی را با آرامش کامل در کنار سایر اعضای تیم سپری کنید و تصمیمات درستی را در این مسیر اتخاذ کنید. بطور کلی در کار تیمی، داشتن اعتماد به یکدیگر کلیدی بوده و بدون داشتن اعتماد، تیم از بین خواهد رفت. بطور مثال در یک تیم فوتبال باید این حس اعتماد بین هم تیمی ها وجود داشته باشد که با هم همکاری کنند تا خلق موقعیت گُل کنند، اگر این اعتماد وجود نداشته باشد تیم هیچگاه موفق نخواهد شد و دائما شکست خواهد خورد.

داشتن نقش مهم و حس ارزشمند بودن

در بسیاری از پروژه هایی که بصورت تیمی انجام می شود کارمندان تشویق می شوند تا به سهم و نقش خود در تیم افتخار کنند و حس ارزشمند بودن داشته باشند. این حس کمک خواهد کرد تا تیم بتواند در برابر مشکلات و سختی ها از خود محافظت کند و حس رضایت را در بین کارمندان و کارکنان افزایش دهد.

تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها نسبت به کار انفرادی

جمع بندی درباره تاثیر کار تیمی در موفقیت

در این مقاله سعی کردیم به موضوع تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها بصورت بنیادین اشاره کنیم و از ابتدا دلایل شکست کارهای انفرادی و به مشکل خوردن آن ها را شرح دهیم. در ادامه با برخی از محدودیت ها و معایبی که پروژه های بصورت تک نفره و انفرادی دارند پرداختیم و دلایل شکست آن را با ذکر دلایل مختلف عنوان کردیم. در انتها مشخص کردیم که چرا کار تیمی تاثیرگذارتر و مفیدتر از کار انفرادی است و مزایای این روش را بصورت کامل بیان کردیم. حال برای اینکه بخواهید با تمامی جزئیات مربوط به حاضر شدن در یک تیم و دریافت تاثیرات مثبت آن در زندگی خود آشنا شوید می توانید یکی از مهمترین بسته های یادگیری عرضه شده در این زمینه را از مجموعه آموزشی فرادرس دریافت کنید تا چه در زندگی فردی و چه جمعی بتوانید از محتوای ارزشمند آن استفاده کنید. برای این منظور جهت آشنایی با آموزش سازمانی فرادرس می توانید از طریق لینک زیر با شرایط عضویت و شرکت در این طرح آموزشی آشنا شوید.

نوشته‌های مرتبط