۵۰ روش افزایش عزت نفس که معجزه می‌کنند

زمانی که عزت نفس شما پایین است، کاملا با مفهوم دوست داشتن خودتان بیگانه و غریبه هستید. در این شرایط خود را نیازمند و بی‌ارزش می‌بینید و احساس می‌کنید که چیزی برای دوست داشتن وجود ندارد. در حقیقت، به نظر می‌رسد که دلایل بسیار بیشتری برای بیزار بودن از خودتان دارید که اصلا با دوست داشتن خودتان بیگانه هستید. عزت نفس پایین نوعی پیش‌گویی محقق‌کننده (Self-fulfilling prophecy) است. هرچه احساس ناخوشایندتری نسبت به خودتان داشته باشید، انرژی و انگیزه کمتری برای انجام دادن کارهایی دارید که موجب تقویت و افزایش عزت نفس در شما می‌شود. زمانیکه مغز شما روی تفکر منفی و دایره‌ای قفل می‌کند، عزت نفس شما بطور مداوم کاهش پیدا می‌کند و اعتقاداتی در شما تقویت می‌شود که پایه و اساسی در واقعیت ندارند.

تغییر افکار و رفتار شما عزت نفستان را ارتقا می‌دهد. باید افکار و رفتارهایی جدید را تمرین کنید تا مسیر احساسات شما درمورد خودتان تغییر یابد. به این ترتیب لازم است که برای ماندگار کردن عشقی سالم به خودتان این افکار و رفتارها را تمرین کنید.

در ادامه شما را با ۵۰ کاری آشنا می‌کنیم که باعث تقویت و افزایش عزت نفس شما می شود.

۱.در کاری مهارت به‌دست آورید

وقتی شما کاری را تمرین کنید که از آن لذت می‌برید و در آن کار متخصص و ماهر می‌شوید، افزایش شایستگی و انضباط حاصل از این تمرین، منبع غرور و رضایت از انجام آن کار در شما خواهد بود.

۲. تمامیت و کمال خود را دوباره به‌دست آورید

وقتی در زندگی در جدایی از کمال و تمامیت خود به سر می‌برید، احساساتی ناخوشایند مثل ناهماهنگی، گناه و تهی بودن را تجربه می‌کنید. تصویر ذهنی خود از کمال و تمامیت را برای خودتان تعریف کنید و تغییرات لازم برای زندگی کردن در راستای این تصویر ذهنی جدید را به‌وجود آورید.

۳. برای افزایش عزت نفس ورزش کنید

ورزش کردن به شما کمک میکند تا از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی احساس بهتری داشته باشید. ورزش موجب می‌شود که سلامت و سرزندگی خود را مدیریت کنید.

۴. داوطلب شوید

خدمت کردن به دیگران و حمایت از آنها به ما کمک می‌کند که احساس تعالی و باارزش بودن را تجربه کنیم. به عبارت دیگر، ما راهی پیدا کرده‌ایم تا از طریق خدمت به دیگران همدلی و اتصال خود را به آنها نشان دهیم.

۵. از یک حیوان خانگی مراقبت کنید

حیوانات خانگی عشق بدون شرط را به ما می‌دهند و اشتیاق و تمایل ما به توجه و عشق و محبت را تامین می‌کنند. حیوانات خانگی به ما شفقت و مسئولیت‌پذیری را آموزش می‌دهند و مسیر تمرکز ما را از مسائل و مشکلاتمان منحرف می‌کنند.

۶. به ظاهر خود اهمیت دهید

وقتی شما در بهترین وضعیت ظاهری خود قرار دارید، احساس بهتری را تجربه می‌کنید. تصویر ذهنی شما از عزت نفس و اعتماد به نفس در ظاهرتان نشان داده می‌شود- حتی اگر چنین چیزی را احساس نکنید. اما وقتی بگونه‌ای عمل می‌کنید که گویی عزت نفستان بالا است، درنهایت احساسات شما به آن واقعیت می‌بخشد.

۷. یک کار خلاقانه انجام دهید

کارهای خلاقانه شما را در وضعیتی جاری و سیال قرار می‌دهند که در این حالت شما با آنچه که انجام می‌دهید ارتباطی درونی برقرار می‌کنید. این کارها مغز را برانگیخته کرده و بطور بالقوه شما را به سمت سرگرمی یا کاری هدایت می‌کند که مورد علاقه شما است.

۸. زخم‌های گذشته را التیام دهید

آسیب‌ها و مسائل گذشته شما می‌توانند شما را در سطوحی با عزت نفس پایین گرفتار کنند. از حمایت یک مشاور خبره و آموزش دیده بهره‌مند شوید تا به شما در التیام بخشیدن زخم‌های کهنه و قدیمی کمک کند.

۹. یک برنامه مهیج را طراحی کنید

برای یک سفر یا ماجراجویی برنامه‌ریزی کنید طوریکه بتوانید در انتظار یک اتفاق هیجان انگیز قرار بگیرید. فرآیند برنامه‌ریزی این رویداد شما را سرگرم و هدفمند نگه می‌دارد.

۱۰. محیط پیرامون خود را تغییر دهید

رفتن به یک سفر، کار کردن از یک محیط دیگر یا گذراندن اوقاتی خارج از خانه به شما در تقویت انرژی و انگیزه هایتان کمک می‌کند.

۱۱. با یکی از دوستان خود وقت بگذرانید

دوستان خوب ما را به همان شکلی که هستیم می‌پذیرند، ما را برای آنچه که هستیم دوست دارند و راهی برای همراهی و خوشگذرانی ما فراهم می‌کنند. بهترین دوستان ما بازتابی از خوبی‌های درونی ما هستند.

۱۲. ارزش‌های خود را شفاف کنید

ارزش‌های اصلی زندگی خود را تعیین کنید؛ اصولی که می‌خواهید زندگی شما بر محور آنها متمرکز شود. زندگی خود را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید که در کدام قسمت‌ها با ارزش‌های خود هماهنگی ندارید و تغییرات لازم را برای اصلاح آنها اعمال کنید.

۱۳. برای افزایش عزت نفس دستاوردهای خود را بنویسید

به مسیر زندگی خود تا اکنون فکر کنید و دستاوردهای خود در جوانی و بزرگسالی را به یاد آورید. هرآنچه را که انجام داده‌اید و از به یاد آوردن آن احساس غرور می‌کنید را یادداشت کنید.

۱۴. مطالب انگیزشی و الهام بخش بخوانید

کتاب‌ها و مقالاتی را بخوانید که شما را تعالی می‌دهند و موجب می‌شوند احساساتی مثبت را تجربه کنید. از برنامه‌های منفی تلویزیون، وب سایت ها، تبلیغات یا هرچیز دیگری که تصویر ذهنی ضعیفی را در شما تقویت می‌کند، دوری کنید.

۱۵. خودتان را توسعه دهید
راهی پیدا کنید و خارج از محیط امن خود قدم بردارید. کش و قوسی به خودتان بدهید و چیز جدیدی را تجربه کنید، با افرادی متفاوت ملاقات کنید یا به روشی غیرمتداول به موقعیتی نزدیک شوید.

۱۶. از رابطه هایتان مراقبت کنید

عشق، زمان و توجه خود را روی افرادی متمرکز کنید که بیشترین اهمیت را به آنها می‌دهید. روابط خود را پرورش دهید و راه هایی را پیدا کنید که به وسیله آنها می‌توانید ارتباطاتی کامل ساخته و از تجربه هایی پرمایه تر با عزیزان خود بهره‌مند شوید.

۱۷. فردی را آموزش دهید

شما مهارت‌ها و توانایی هایی دارید که می‌توانید آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید. به فردی که علاقمند به یادگیری است آنها را آموزش دهید. دانش و تجربه خود را همچون هدیه‌ای پیشکش کنید.

۱۸. تایید کردن را تمرین کنید

یک دفترچه مهرورزی تهیه کنید و در آن جملات و عبارات مثبت و عاشقانه مربوط به خودتان را یادداشت کنید. این عبارات و جملات را هرروز پس از بیدار شدن از خواب و شب قبل از خوابیدن تکرار کنید.

۱۹. عقاید محدود‌کننده را به چالش در آورید

وقتی خودتان را درحالی دستگیر می‌کنید که افکاری منفی در مورد ارزشهای خودتان در سر دارید، این عقاید و افکار را با یادآوری شواهدی متضاد به چالش در آورید. دلایلی برای درست نبودن عقاید محدود‌کننده یا حداقل عقاید نادرست خود پیدا کنید.

۲۰. برای افزایش عزت نفس شور و شوق زندگی خود را پیدا کنید

اگر تا کنون شور و شوق زندگی خود را پیدا نکرده اید، زمانی را در زندگی خود برای جست‌وجوی آن اختصاص دهید. فرآیند داشتن یک هدف و تلاش برای واقعیت بخشیدن به آن زندگی شما را هدفمند می‌کند.

۲۱. به دیگران محبت کنید و محبت دریافت کنید

عشق و محبت فیزیکی را به خانواده و دوستان خود بدهید و آن را از آنها دریافت کنید. حمایت هایی که از طریق تماس فیزیکی به یکدیگر می‌دهید، روابط افراد را محکم می‌کند، نگرانی و اضطراب را کاهش می‌دهد، خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و ارتباطات جدیدی خلق می‌کند.

۲۲. استانداردهای خود را افزایش دهید

در حوزه‌های مختلف زندگی خود انتظاراتتان از خودتان را افزایش دهید. تلاش کنید تا کاری را کمی بهتر انجام دهید، کمی فراتر بروید یا عاشقانه تر از گذشته رفتار کنید. سطح استانداردهای خود را کمی بالاتر قرار دهید و خواهید دید که بخاطر کسی که هستید به خودتان افتخار می‌کنید.

۲۳.برای افزایش عزت نفس هدف داشته باشید

با خودتان فکر کنید که هدف زندگی شما چه چیزی می‌تواند باشد. شما چرا اینجا هستید؟ میراث شما چه خواهد بود و چطور می‌توانید این میراث را به محور مرکزی زندگی خود تبدیل کنید؟

۲۴. در جای درستی زندگی کنید

آیا در شهر یا جامعه‌ای زندگی می‌کنید که در آنجا احساس راحتی دارید؟ یا جایی زندگی می‌کنید که ارزش‌های شما و سبک زندگی ایده آل شما را نشان نمی‌دهد؟

۲۵. از افرادی که انرژی شما را تحلیل میبرند دوری کنید

اگر افرادی در زندگی شما وجود دارند که شما را زمین می‌زنند، انرژی شما را تخلیه می‌کنند یا از شما به نفع خودشان استفاده می‌کنند، به‌تدریج آنها را از زندگی خود خارج کنید. خود را در میان افرادی مهربان و حمایتگر قرار دهید که قدر و ارزش شما را می‌دانند.

رپورتاژ

۲۶. ارتباطات خود را گسترش دهید

شبکه ارتباطی خود با دوستان و همکارانتان را توسعه دهید تا بتوانید افق‌های خود را گسترش داده و فرصت‌های شغلی و زندگی جدیدی را برای خود خلق کنید.

۲۷.برای افزایش عزت نفس طلب بخشش کنید

اگر خطایی را در حق دیگری مرتکب شده اید، با احساس گناه یا شرم زندگی نکنید. عذرخواهی کنید، آن خطا را جبران کنید و از او طلب بخشش کنید.

۲۸. بدهی‌های خود را پرداخت کنید

مقروض بودن می‌تواند عزت نفس شما را کاهش داده و اضطراب و نگرانی همیشگی را در شما به‌وجود آورد. قرض‌های خود را پرداخت کنید و با آنچه که دارید زندگی کنید.

۲۹. از استعمال دخانیات، مصرف نوشیدنیهای الکلی یا مواد مخدر تفریحی دوری کنید

اینگونه زیاده روی‌ها غیرسالم هستند، احساس ناخوشایند جسمی را در شما به همراه دارند و موجب می‌شوند که نوعی احساس بی‌نظمی و وابستگی به موادی را تجربه کنید که عواطف و هیجانات شما را تسکین می‌دهند.

۳۰. مرزهای شخصی برای خودتان تعیین کنید

مرزهای شخصی خود را بشناسید و آگاه باشید که وقتی دیگران از آن مرزها عبور می‌کنند واکنش شما چه خواهد بود. قاطع تر باشید و به دیگران اجازه ندهید که از شما سواستفاده کنند یا شما را بازیچه خود قرار دهند.

۳۱.برای افزایش عزت نفس مربی گری کنید

مربی کسی باشید که به حمایت، رهبری و راهنمایی نیاز دارد. احترام آنها به شما موجب بالا رفتن عزت نفس شما می‌شود.

۳۲. سرعتتان را کم کنید و کارها را ساده تر کنید

یک زندگی بیش از حد برنامه‌ریزی شده و پیچیده موجب شدت گرفتن استرس و غرق شدن در آن می‌شود. باین ترتیب وقتی برای شما باقی نمی‌ماند تا تغییراتی مثبت در زندگی خود به‌وجود آورید و عزت نفس را در خودتان بسازید. شروع کنید، بخش‌های اضافی را از لیست کارهایی که باید انجام دهید پاک کنید و تمام حوزه‌های زندگی خود را ساده تر کنید.

۳۳. خود را از عقاید دیگران جدا کنید

وقتی نگران این باشید که دیگران در مورد شما چگونه فکر می‌کنند یا شما را چطور قضاوت می‌کنند، هرگز برای بودن آنچه که می‌خواهید باشید احساس آزادی نمی‌کنید. شروع کنید و براساس آنچه که خودتان می‌خواهید انتخاب و تصمیم گیری کنید نه آنچه که فکر می‌کنید دیگران از شما می‌خواهند.

۳۴. بدگویی از دیگران وسخن چینی را تمام کنید

اگرچه ممکن است غیبت، بدگویی و سخن چینی بطور لحظه‌ای و کوتاه مدت برای شما هیجان انگیز و نیروبخش باشد اما آنچه که در نهایت برای شما باقی می‌گذارد نوعی تنفر و بیزاری از خودتان خواهد بود. با خودتان قرار بگذارید که به غیبت و بدگویی از دیگران برای همیشه خاتمه دهید.

۳۵. مبتکر و آغازگر کاری باشید

منتظر دیگران نباشید تا برایتان برنامه‌ریزی کنند، با مراکزی تماس بگیرند یا با ایده هایشان برای شما از راه برسند. آغازگر باشید، نخستین پاسخگو باشید، فردی باشید که مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد. این کار را تمرین کنید حتی اگر با انجام آن در ابتدا احساسی ناخوشایند را تجربه می‌کنید.

۳۶.برای افزایش عزت نفس مدیریت خشم را یاد بگیرید

خشم اغلب پاسخی است به احساساتی مثل خود ارزشی پایین و ناامیدی. روزنه هایی مناسب برای خروج احساسات خود پیدا کنید. پیش از آنکه به خشم تبدیل شوند، آنها را به یک فرد حمایتگر ابراز کنید.

۳۷. شکست را به عنوان بخشی از رشد در آغوش بگیرید

طرز فکر خود را درمورد شکست هایی که تجربه کرده‌اید تغییر دهید. آنها را بخشی ضروری از رشد و یادگیری خود بدانید. شکست‌ها سندی بر تلاش شما هستند و همیشه در آنها درسی برای یادگرفتن وجود دارد.

۳۸. فکر کردن بیش از اندازه را متوقف کنید

چرخ دنده افکار تکراری که دائما در مغز شما تراوش می‌کند را متوقف کنید. کاری مثبت را شروع کنید که ذهن شما را منحرف می‌کند و ارزش وقت صرف کردن را دارد.

۳۹. رفتارهای وقت گیر را حذف کنید

راه هایی سودمند، خلاقانه و مورد تایید در زندگی را پیدا کنید و زمان خود را به آنها اختصاص دهید نه اینکه ساعت‌های طولانی و متمادی به تماشای تلویزیون بپردازید یا وقتتان را در بازی‌های ویدیویی هدر بدهید.

۴۰. مشتاق کمک گرفتن از دیگران باشید

کمک خواستن از دیگران و طلب حمایت آنها نشانه ضعف نیست بلکه نشانه نیروی اراده و شهامت شما است. کمک گرفتن از دیگران به معنای آن است که شما آماده تغییرات مثبت هستید.

۴۱. برای افزایش عزت نفس با خودتان و دیگران صادق باشید

اگر با دروغ زندگی می‌کنید و داستان هایی دروغین مربوط به کسی که هستید و احساسی که تجربه می‌کنید را به خودتان یا دیگران می‌گویید درواقع خود را در دام نارضایتی و ناراحتی گرفتار می‌کنید. شما باید صادق وپذیرا باشید تا قلبتان در برابر عشق و دوست داشتن خودتان گشوده شود.

 ۴۲. بر لحظه حال متمرکز بمانید

این تنها واقعیت موجود است. وقتی گذشته و آینده برایتان دردناک است، بر کارهایی که در دست دارید تمرکز کنید و آنها را کاملا متمرکز انجام دهید.

۴۳. شکرگزاری را تمرین کنید

هر روز، عباراتی امیدوار‌کننده و نوید بخش بنویسید و تمامی آن چیزی که برای آنها احساس شکرگزاری می‌کنید را یادداشت کنید؛ تمامی نعمت‌ها و موهبت‌های مربوط به افرادی که زندگی‌های آنها تاثیری مثبت بر شما داشته است.

۴۴. ذهنیت حقارت آمیز خود را به ذهنیتی برابر تغییر دهید

مقایسه کردن خود با دیگران را متوقف کنید. ارزش‌های خود را با آنچه که آنها دارند و شما ندارید اندازه گیری نکنید. خود را برابر با هر فردی که ملاقات می‌کنید بدانید و صرف نظر از جایگاه او در زندگی، ظاهر او یا هوش و ذکاوتش، او را یک دوست بدانید.

۴۵. برای افزایش عزت نفس در مسیر یادگیری باقی بمانید

خود را یک فراگیر مادام العمر بدانید و با ذهنیت یک فرد مبتدی به همه چیز نگاه کنید- پذیرا، مشتاق و علاقمند به یادگیری.

۴۶. ترس‌های خود را به شکلی متفاوت نشان دهید

ترس‌های خود را به انرژی برای تغییر تبدیل کنید. وقتی ترسی را تجربه می‌کنید، از این احساس قدرتمند برای اقدام کردن در کاری مثبت و تعالی بخش استفاده کنید.

۴۷. تعریف جدیدی از موفقیت برای خود ارائه دهید

موفقیت برای شما چه مفهومی دارد؟ آیا موفقیت از نظر شما به معنای ثروت، قدرت یا اموال و دارایی هایتان است؟ نگرش خود را تغییر دهید و موفقیت را به شکل انجام تجربه هایی جدید، روابط دوست داشتنی و کارهایی معنادار بدانید.

۴۸. اهداف کوچکی برای خود تعیین کنید

هر روز برای خود یک یا دو هدف کوچک مشخص کنید که غیرقابل مذاکره باشند. در پایان سال، به چیزی فراتر از انتظار خود دست یافته اید.

۴۹.برای افزایش عزت نفس تکامل فردی را مطالعه کنید

دانش آموز همیشگی رشد فردی و خودیاری باشید. در حوزه زندگی با هوش هیجانی وبلوغ فردی بخوانید، گوش بدهید، مطالعه کنید و یاد بگیرید. تکامل فردی را یک سفر مادام العمر بدانید.

۵۰. عشق خود را به دیگران نشان دهید

حتی اگر عشق در گذشته به شما آسیب رسانده است اما هرگز برای نشان دادن عشق خود درنگ نکنید. هرچه عشق بیشتری را آشکار کنید، عشق بیشتری به سوی شما بازمی گردد. با خودتان شروع کنید. به گونه‌ای عاشق خودتان باشید که به بهترین دوست یا خواهر یا برادر خود عشق می‌ورزید.

عزت نفس اغلب نیازمند تمرین و تعهد است. شما باید به ارزش اهمیت احساس خوشایند در رابطه با خود آگاه باشید، ارزش خود را بدانید و با کسی که هستید خوشحال و راضی باشید. در غیر اینصورت، باید در دام افسردگی، ناراحتی و افکار منفی خود گرفتار بمانید.

شروع کنید و افکار و رفتارهایی را تمرین کنید که عزت نفس شما را تقویت می‌کنند. طوری رفتار کنید که گویی خودتان را باور دارید و به همان کسی که هستید عشق می‌ورزید حتی اگر احساسات شما اینگونه نیست. دلایلی عقلانی به خودتان بدهید تا احساس غرور، موفقیت و ارزشمند بودن را بواسطه یادگیری ها، رشد فردی، تعیین اهداف و دستاوردهایتان تجربه کنید.

هنگامی که کمال منحصر بفرد همان کسی که هستید و آنچه که به جهان هستی ارائه می‌دهید را می‌پذیرید، خواهید دید که بیش از هر فرد دیگری شایسته دریافت عشق و محبت خودتان هستید.

 

نوشته‌های مرتبط