از بین بردن موهای زائد مردان: 11 روش عالی برای همه افراد با انواع پوست ها

امروزه مردان به آراستگی و حذف موهای بدن علاقه‌ی بیش‌تری پیدا کرده‌اند، اما همه‌ی روش‌ها برای از بین بردن موهای زائد مردان به درد همه نمی‌خورند. چیزی ‌که به طور معمول به عنوان یک عمل زنانه دیده می‌شود، کم کم به یک عمل مردانه تبدیل شده‌ و از جانب اجتماع نیز پذیرفته شده‌است.

تعداد مشتریان مردی که برای حذف موهای بدن مراجعه می‌کنند به طور پیوسته افزایش یافته‌است و با وجود بیش از 60٪ از زنانی که می‌گویند یک مرد علاقمند به آراستگی و مراقبت شخصی را ترجیح می‌دهند، این تعداد مطمئنا باز هم افزایش خواهد یافت. حذف مو هنگامی‌ که به درستی انجام می‌شود، کمک‌تان می‌کند که هم تمیزتر به نظر برسید و هم برای جنس مخالف جذابیت بیش‌تری داشته باشید.

با این حال، همه‌ی روش‌های حذف برای همه‌ی آدم‌ها، همه‌ی انواع پوست یا حتی همه‌ی قسمت‌های بدن نیست. پروفسور النا مک‌اینتاش توضیح می‌دهد که گزینه‌های مختلفی برای این کار موجود است و آن‌ها را به طور مفصل توضیح می‌دهد:

روش های از بین بردن موهای زائد مردان

۱. اصلاح کردن (کوتاه کردن موها)

اصلاح موهای بدن یک راه آسان برای مراقبت از ظاهرتان بدون مراجعه به سالن‌های زیبایی است. واضح است که اصلاح مو، موها را حذف نمی‌کند، بلکه مقدار اضافی آن‌ها را کم می‌کند و باعث می‌شود که آن قسمت خاص از بدن‌تان تمیز و مرتب بماند. به همین دلیل اصلاح مو ممکن است برای قسمت‌هایی مانند ابروها، زیر بغل و آلت تناسلی ایده‌آل باشد.

این روش هیچ گونه عارضه‌ی جانبی نیز ایجاد نمی‌کند. با این حال، نکته‌ی منفی مرتبط با روش اصلاح موهای زائد این است اثرات آن بسیار کوتاه مدت است و نیاز به توجه دقیقی دارد برای این‌که همیشه مرتب و منظم به نظر برسید.

۲. شیو کردن

این روش رایج‌ترین شکل حذف مو است، زیرا انجام آن ارزان، سریع و ساده است، و در نتیجه یک گزینه‌ی جذاب برای مردان امروزی محسوب می‌شود. با این حال، تراشیدن مو صرف نظر از راحت و ساده بودن‌اش، یکی از موقتی‌ترین روش‌های حذف موهای زائد است: بسته به ناحیه‌ی شیو شده، نتیجه فقط تا 24 ساعت باقی می‌ماند.

علاوه بر این، سوزش و تحریک پوست و موهایی که در داخل پوست رشد می‌کنند نیز یک عارضه‌ی جانبی شایع است که به خصوص برای مردان مبتلا به پوست حساس رخ می‌دهد. هنگام حذف موها با این روش، همیشه در جهت رشد مو، آن‌ها را شیو کنید؛ برای مقابله با مشکلات پوستی مرتبط با شیو و تراشیدن، برای خرید یک ژیلت با کیفیت هزینه کنید و یادتان باشد که به طور مرتب سر آن را عوض کنید.

پس از شیو کردن، پوست تراشیده شده را مرطوب کنید یا کرم‌های بعد از شیو روی پوست بزنید.

۳. کندن مو (با موچین)

استفاده از ابزارهایی که مو را می‌کنند برای خلاص شدن از موهای زائد در هر قسمتی از بدن یا برای مرتب کردن مناطق خاصی که در آن موی زیادی وجود ندارد، ایده‌آل است. با این حال، کندن مو با موچین یا هر ابزار دیگری می‌تواند دردناک باشد، و مانند بسیاری از انواع روش‌های حذف موهای زائد، ممکن است موها گاهی اوقات رو به داخل رشد کنند. علاوه بر این، به دلیل این که شما باید موهای خود را یکی یکی بردارید، این روش برای حذف موهای قسمت‌های بزرگ بدن ایده‌آل به نظر نمی‌رسد.

قبل از کندن مو، بهتر است دوش گرم بگیرید یا آب گرم روی منطقه‌ی مورد نظر بپاشید تا منافذ پوست باز شوند و بنابراین کندن مو راحت‌تر شود و درد آن هم کاهش بیابد. هنگام کندن مو، به آرامی هر تار را ‌در جهت رشد مو بکشید تا احتمال رشد کردن مو به داخل یا سوزش پوست کاهش بیابد.

۴. بند انداختن

بند انداختن در واقع یکی از قدیمی‌ترین روش‌های حذف موی بدن است و شامل استفاده از نخ به شیوه‌ی خاصی رو موها می‌شود. این روش حذف موهای زائد یک تکنیک دشوار است که طول می‌کشد تا شخص بتواند در آن مهارت پیدا کند، بنابراین احتمالا به تنهایی و در خانه قابل انجام نیست. این روش ارزان، سریع و کمی دردآوروآو است اما نیاز به تمرین زیادی برای ماهر شدن دارد.

متاسفانه، بند انداختن فقط در سطوح مسطح قابل انجام است و مو را در خطوط مستقیم حذف می‌کند، و به همین دلیل برای صورت و سایر مناطق کوچک مناسب‌تر است اما برای مناطق بزرگ‌تر یا منحنی ابدا ایده‌آل نیست.

۵. وکس

رپورتاژ

این روش حذف مو شامل پخش کردن موم گرم در منطقه‌ی مورد نظر و سپس استفاده از یک نوار برای حذف وکس و مو همراه با هم است. وکس روش موثری است و می‌تواند تا چهار هفته دوام داشته باشد. علاوه بر این، وکس بسیار ارزان است و کیت‌های انجام آن به راحتی در دسترس هستند، و به همین دلیل می‌توانید خودتان به راحتی آن را در خانه انجام دهید.

با این حال باید توجه داشته باشید که درد ناخوشایند همراه با وکس، مخصوصا برای اولین بار، غیر قابل اجتناب است، و در حالی که حذف موها را به خوبی تضمین می‌کند، اما می‌تواند منجر به سوزش پوست و رشد موهای زیرپوستی شود. برای مقابله با رشد موهای زیرپوستی، منطقه‌ی دارای مو را کاملا تمیز کنید و خوب آن را مرطوب کنید تا موهای جدید به صورت نرمال رشد کنند.

۶. اپیلاسیون

اپیلاسیون، که به عنوان “اپیلاسیون ایرانی” نیز شناخته شده‌است، یک نوع حذف موی شبیه به وکس است که در آن مواد شیرین مذابی روی پوست پخش می‌شود و سپس با یک نوار پارچه‌ای یا کاغذی موها را در جهت مخالف رشد مو می‌کشید تا از ریشه خارج شوند. اکثر مواد اپیلاسیون کاملا طبیعی هستند و حتی می‌توانند در خانه تهیه شوند.

از آن‌جایی که موم مخصوص اپیلاسیون بیش‌تر به موها می‌چسبد تا به پوست، فرآیند حذف موها با این روش ممکن است موثرتر باشد و در عین حال درد کم‌تری هم داشته باشید. موم اپیلاسیون قرمزی و سوزش پوست را نیز کاهش می‌دهد، و به همین دلیل یک روش جذاب است برای کسانی که پوست حساسی دارند. اما استفاده از اپیلاسیون نیز درست مانند وکس، ممکن است سبب رشد موهای زیرپوستی شود.

۷. پودر موبر

پودر موبر حاوی مواد شیمیایی است که با ساختار پروتئین موها واکنش نشان می‌دهند و آن را تا حدی تجزیه می‌کنند که می‌تواند به سادگی شسته شود و از بین برود. این پودر در ترکیب با آب روی موهای ناخواسته پخش می‌شود و به مدت 15 دقیقه می‌ماند. بعد از گذشت این مدت می‌توانید به راحتی موها را حذف کنید بنابراین پودر موبر ماده‌ای ایده‌ال برای برنامه‌ی دوش یا حمام‌تان است.

به طور کلی، تاثیر این روش طولانی‌تر از تیغ زدن و شیو کردن است. حذف موها با استفاده از پودر موبر تاثیری حدودا دو هفته‌ای دارد به این دلیل که مواد شیمیایی موجود در آن به داخل منافذ پوست نفوذ می‌کند و به این ترتیب موهای زیر پوست را حذف می‌کند. علاوه بر این استفاده از این روش پوستی نرم‌تر و صاف‌تر به شما می‌دهد.

این پودر به راحتی به کار می‌رود و به طور گسترده‌ای در دسترس است. با این حال، خطر واکنش آلرژیک پوستی به مواد شیمیایی قوی موجود در آن وجود دارد و همچنین کمی کثیفی دارد و بوی بدی به جا می‌گذارد.

۹. مهارکننده‌های رشد مو

مهارکننده‌های رشد مو به فولیکول مو نفوذ کرده و رشد مو را مهار می‌کنند. این محلول‌ها پس از اصلاح یا اپیلاسیون روی پوست اعمال می‌شود و سپس کمی مالش داده می‌شود. به این ترتیب مواد موثر به پوست نفوذ کرده و به فولیکول مو می‌رسند.

تغییرات حاصل از این روش اغلب در عرض چند هفته قابل مشاهده هستند و استفاده‌ی مداوم از مهارکننده‌های رشد مو باعث می‌شود که موها کم کم از بین بروند. ایراد مهار‌کننده‌های رشد مو  این است که گاهی برای برخی از آدم‌ها عمل نمی‌کنند، چرا که بدن هر فرد واکنش متفاوت دارد.

۱۰. الکترولیز

یک میله‌ی نازک فلزی به دریچه‌ی فولیکول‌های مو وارد می‌شود و یک جریان الکتریکی سطح پایین از طریق آن به پوست شما وارد شده و فولیکول مو را از بین می‌برد و بنابراین موها قادر به رشد دوباره نخواهند بود. این فرایند به شدت کند انجام می‌شود و حذف هر فولیکول مو تا 20 ثانیه طول می‌کشد و زمان زیادی برای از بین بردن همه‌ی موها مورد نیاز است.

پس از الکترولیز، پوست شما ممکن است به طور موقت قرمز، متورم و حساس شود. این روش هنگامی‌ که به طور مرتب و به درستی انجام شود، می‌تواند موهای ناخواسته را به طور دائمی حذف کند اما خطراتی را هم ایجاد می‌کند: در موارد بسیار نادر، الکترولیز می‌تواند باعث بروز زخم و تغییر رنگ پوست در مناطق تحت درمان شود.

۱۱. لیزر

از بین بردن موهای زائد مردان با استفاده از لیزر چیزی است که شما می‌توانید توسط خودتان در خانه انجام دهید و دارای ایراد بزرگی است و آن این‌که معمولا گران است. لیزر با هدف قرار دادن ریشه‌های فولیکول مو آن‌ها را نابود می‌کند. و این نتیجه بدون آسیب رساندن به پوست حاصل می‌شود. در حالی که هنگام حذف مو با استفاده از لیزر، احساس درد کمی ممکم است تجربه شود،‌ اما قطعا از درد اپیلاسیون یا وکس کم‌تر است. حذف موها با لیزر می‌تواند تقریبا در هر قسمتی از بدن و در یک منطقه‌ی بزرگ‌تر از الکترولیز انجام شود.

اثرات جانبی استفاده از لیزر، مانند باقی ماندن جای زخم و تغییرات رنگی، بسیار نادر و اغلب موقتی است. نتایج حذف لیزر در افرادی که دارای پوست روشن و موهای تیره هستند موثرتر است زیرا این کنتراست باعث می‌شود که موها راحت‌تر حذف شوند.

به طور معمول، برای تضمین حذف موها به صورت دائمی، سه یا چهار روش مورد نیاز است و قبل از انجام این روش باید از سایر انواع روش‌های حذف مو که سلول‌های مو را از بین می‌برند مانند وکس پرهیز کنید، زیرا در این صورت چیزی وجود ندارد که لیزر بر آن تمرکز کند.

نوشته‌های مرتبط