آموزش ماساژ: 9 تکنیک آسان ماساژ در منزل که باید یاد بگیرید

اگر می‌خواهید فرد مهم زندگی‌تان را ماساژ دهید شاید لازم باشد مهارت‌تان را تقویت کنید و چند تکنیک ماساژ موثر را یاد بگیرید. متاسفانه وقتی صحبت از یادگیری بهترین حرکات ماساژ است، شاید دانستن این‌که از کجا باید شروع کنید سخت باشد.

هرچند بسیاری از متخصصان دارای مدرک معتبر هستند و درباره‌ی چگونگی ماساژ خوب مطالعه کرده‌اند، اما شاید شما هنوز تصمیم نگرفته‌اید در کلاس‌های ماساژ حرفه‌ای شرکت کنید.

خوشبختانه وقتی توصیه‌های زیر را درباره‌ی ماساژ یاد بگیرید، می‌توانید به خوبی پشت یک فرد را ماساژ بدهید. به علاوه در ادامه چند توصیه‌ی فوق‌العاده برای آموزش ماساژ شانه و گردن آمده‌است که می‌توانید در خانه برای یک ماساژ فوق‌العاده‌ی گردن یا شانه از آن استفاده کنید.

آموزش ماساژ

چگونه ماساژی دیوانه‌کننده بدهیم

اگر آماده‌ی یک ماساژ عالی در خانه هستید، باید هنگام استفاده از تکنیک‌های ساده‌ی ماساژ که در ادامه آمده‌است، چند نکته‌ی کلی را در نظر داشته‌باشید.

مطمئن شوید با شدت یا سرعت خیلی زیاد مالش نمی‌دهید چون ممکن است عضلات فرد را اذیت کنید. با کف دست، شصت‌ها، و قسمت گوشتی نوک انگشتان ضربات آرام و یک‌نواخت بزنید.

هم‌چنین فقط روی بالای کمر تمرکز نکنید. مطمئن شوید به قسمت‌های دردناک دیگر مانند پایین کمر، گردن، پشت سر، دست‌ها و پاها نیز ضربه می‌زنید.

طوری ماساژ دهید که فرد راحت باشد

برخی آدم‌ها که عضلات‌شان خیلی سفت است. ممکن است هنگام ماساژ گرفتن راحت نباشند و آرامش کامل، حتی در خانه، برایشان دشوار باشد. چند روش وجود دارد که کمک کنید فرد بیش‌تر احساس راحتی کند.

شما باید هنگام ماساژ دادن به محلی که ماساژ در آن انجام می‌شود ابعاد دیگری اضافه کنید. شاید بخواهید هنگام ماساژ کمی رایحه‌درمانی کنید و عصاره‌های معطر را به محیط اضافه کنید.

اگر فرد روی شکم دراز کشیده است فراموش نکنید صورت او را در حالتی مناسب قرار دهید. شاید لازم باشد برای راحتی او چند بالش قرار دهید.

هم‌چنین ممکن است بخواهید یک حوله‌ی داغ روی کمر فرد بگذارید. این به تقویت شانه و کمر کمک می‌کند و عضلات را نرم می‌کند.

آموزش ماساژ  5 دقیقه‌ای

اکر شما یا فرد برای یک جلسه ماساژ کامل وقت ندارید باز هم می‌توانید فقط در 5 دقیقه یک ماساژ عالی بدهید. برای ماساژ 5 دقیقه‌ای باید چند مرحله را دنبال کنید.

از فشار ساعد استفاده کنید. ساعدتان را روی شانه‌های فرد، نزدیک گردن قرار دهید. کف دست‌ها باید رو به پایین و قسمت گوشتی ساعد روی عضلات باشد. اجازه بدهید وزن‌تان مستقیما روی شانه منتقل شود. به سمت جلو هل ندهید.

این وضعیت را چند ثانیه حفظ کنید و بعد دست‌تان را به آرامی به اندازه‌ی یک اینج روی شانه حرکت دهید. دوباره به سمت پایین فشار وارد کنید. دست‌ها را حرکت دهید تا قسمت استخوانی ساعد روی شانه‌ها قرار بگیرد. سپس حرکت را ابتدا تکرار کنید.

شانه‌هایش را بمالید. به سمت پهلوی فرد بروید. با انگشتان‌تان سر شانه‌ها را لمس کنید و به آرامی به سوی گردن بروید تا جایی که عضلات نرم را حس کنید. انگشت شصت را روی قسمت نرم قرار دهید. برای قدرت بیش‌تر یک شصت را روی دیگری قرار دهید. به آرامی با شصت‌تان به سمت پایین فشار وارد کنید.

انگشت شصت را چند ثانیه روی این عضله نگه دارید، سپس به آرامی فشار را کم کنید. به اندازه‌ی عرض انگشت شصت به سمت گردن بروید و این حرکت را تکرار کنید. وقتی به گردن رسیدید به نقطه‌ی شروع برگردید و حرکت را تکرار کنید. سپس همین کار را برای شانه‌ی دیگر انجام دهید.

گردن او را ماساژ دهید. در کنار فرد بایستید. هنگامی که در سمت راست ایستاده‌اید دست چپ را به حالت C خم کنید. آن را پشت گردن فرد قرار دهید. با انگشتان و شصت به آرامی به گردن فشار وارد کنید.

فشار را کم نگه دارید و هم‌زمان با دست‌تان حرکت دورانی ملایمی انجام دهید. برای هر نقطه 5 حرکت انجام دهید، سپس به سمت بالا و پایین گردن بروید و حرکت را تکرار کنید. پوست را نپیچانید یا دست‌تان را بیش از حد سُر ندهید. اکثر این تکنیک‌ها باید با حرکات انگشت انجام شود.

از حرکات مالشی ملایم در امتداد سر و پشت فرد استفاده کنید، به نحوی که انگار با برس پرزها را می‌گیرید. هم‌زمان از هر دو دست استفاده کنید یا جای دو دست را با هم عوض کنید تا در پشت فرد احساسی یک‌نواخت ایجاد کنید.

تکنیک بالا باید تقریبا 5 دقیقه طول بکشد.

آموزش ماساژ بافت عمیق 

تکنیک‌های ماساژ بافت عمیق به تسکین تنش‌ها در عمق ساختار عضلانی بدن کمک می‌کند. هنگام ماساژ بافت عمیق باید آناتومی عضلات بدن را بشناسید. باید بدانید چگونه بدون ایجاد درد فشار شدید وارد کنید.

متخصصان حرفه‌ای ماساژ آموزش زیادی می‌بینند، اما شما هم می‌توانید در خانه ماساژ بافت عمیق را به بهترین نحو انجام بدهید.

اول آناتومی عضلات پشت را مطالعه کنید. هنگام اجرای این تکنیک‌ها عضلات را در ذهن‌تان تصویرسازی کنید.

روغن‌ها را روی پشت فرد بمالید. ساعدتان را روی پهنای کمر فرد قرار دهید و فشار را به تدریج زیاد و کم کنید. وزن بدن‌تان را به فرد منتقل کنید و ساعدتان را به سمت پایین کمر سُر بدهید. از فشار آوردن به بخش‌های استخوانی و ستون فقرات اجتناب کنید.

رپورتاژ

برای بررسی عضلات هر فرد و آستانه‌ی تحمل او از نوک انگشتان و شصت استفاده کنید. فشار را آغاز کنید. ناحیه‌هایی را که تحرک عضلات‌شان محدود است و نقاط سفت وجود دارد پیدا کنید.

در ناحیه‌های مشکل‌دار فشار ملایمی وارد کنید. از نوک انگشتان و شصت استفاده کنید، اما با شانه‌هایتان فشار وارد نکنید. خیلی سریع حرکت نکنید.

با فرد ارتباط برقرار کنید، و مطمئن شوید کاری که می‌کنید حس خوبی به او می‌دهد. اگر در حال درد کشیدن است ماساژ را متوقف کنید.

آموزش ماساژ ورزشی

در ماساژ ورزشی قسمت‌هایی از بدن هدف گرفته می‌شود که یک ورزشکار مرتبا از آن‌ها استفاده می‌کند و هدف خاصی در ذهنش دارد. این ماساژ کمک می‌کند دامنه‌ی حرکت عضلات‌تان گسترش پیدا کند و برای بهبود عضلات مفید است. در ماساژ ورزشی تکنیک‌های مفید مختلفی وجود دارد، اما 3 اصل اساسی وجود دارد که باید به خاطر داشته‌باشید.

هدف ماساژ را در نظر داشته‌باشید. هدف از ماساژ ورزشی چیست؟ شاید هدف بالا بردن گردش خون، تحریک مسیرهای عصبی، افزایش قدرت، افزایش انعطاف‌پذیری، یا بهبود حالت بدن باشد. ممکن است از ماساژ به عنوان گرم کردن یا سرد کردن پس از ورزش استفاده شود.

به تکنیک‌ها فکر کنید. از کدام تکنیک‌ها استفاده خواهیدکرد؟ شاید بخواهید مجموعه‌ای از تکنیک‌ها از جمله مالش، لرزش، تکان دادن، فشرده کردن، فشار مستقیم یا مالش اصطکاکی را به کار ببرید.

به زمان نیز فکر کنید. ماساژ چه زمانی انجام می‌گیرد؟ شاید بخواهید ماساژ را به عنوان گرم کردن قبل از فعالیت یا سرد کردن بعد از آن انجام دهید. شاید ورزشکار در طول دوره‌ی آمادگی یا دوره‌ی نقاهت آسیب دیدگی به ماساژ ورزشی نیاز داشته‌باشد.

اگر از 3 اصل بالا پیروی کنید، می‌توانید به فرد ماساژی خوب بدهید که برای بدن و ورزش او مفید باشد.

نقاط حساس

نقاط حساس نقاط گره روی بدن هستند که در ناحیه‌ای دیگر درد ایجاد می‌کنند. مثلا ممکن است یک نقطه‌ی حساس روی گردن سبب درد پشت شود. معمولا آسان‌ترین راه این است که خودتان ماساژ نقطه‌ی حساس را انجام دهید.

وقتی یک نقطه‌ی حساس را شناسایی کردید، شروع ماساژ می‌تواند واقعا ساده باشد. نقطه‌ی حساس را با انگشتان، شصت‌ها، مشت زدن، یا آرنج مالش دهید، هر کدام که برایتان راحت‌تر است. اگر دسترسی به یک ناحیه برایتان دشوار است از توپ تنیس یا فوم رولر استفاده کنید. مستقیما روی آن نقطه فشار وارد کنید و به مدت 10 تا 100 ثانیه فشار را ادامه دهید. هم‌چنین می‌توانید ضربه‌های ملایم بزنید.

به فشار توجه ویژه‌ای داشته‌باشید. به چیزی که احساس می‌کنید درست است اعتماد کنید. محکم مالش دهید اما نه خیلی شدید. کمی “درد خوب” ایرادی ندارد. با انجام صحیح این روش باید در نقطه‌ی حساس احساس رضایت بکنید، و بدن‌تان باید آرام‌تر و بهتر شود.

روغن ماساژ

استفاده از روغن ماساژ روشی فوق‌العاده برای بهتر شدن ماساژ است و باعث می‌شود دست‌های شما با نرمی بیش‌تری روی بدن فرد بلغزد. روغن ماساژ خیلی بهتر از لوسیون جواب می‌دهد.

کاربرد اصلی روغن ماساژ روان‌کنندگی و کاهش اصطکاک است، اما در عین حال ممکن است شما بخواهید از روغن ماساژ به عنوان پیش‌زمینه‌ی رایحه‌درمانی و روغن‌های معطر استفاده کنید.

هنگام خرید روغن ماساژ، به خواص آن دقت کنید. قیمت آن چه‌قدر است؟ تمیز کردن آن آسان است؟ خواص تغذیه‌کنندگی، آب‌رسانی، و جذب آن را در نظر داشته‌باشید.

هم‌چنین دقت کنید که چگونه فراوری شده‌است. یک روغن ماساژ فوق‌العاده خوب فرابکر است و به شیوه‌ی پرس سرد به دست می‌آید، خلوص بالایی دارد و مواد مغذی طبیعی آن حفظ شده‌است.

بیش از حد فشار وارد نکنید

هنگام ماساژ دادن، به اندازه‌ی کافی فشار وارد کنید. نقطه‌ی مناسبی را پیدا کنید که می‌توانید در آن ناحیه بدون ایجاد درد کمی فشار وارد کنید.

بهترین روش برای یافتن حد وسط این است که با فرد ارتباطی شفاف برقرار کنید تا دقیقا بدانید چه احساسی دارد. حتما در نقاط استخوانی و ستون فقرات فشار کم‌تری وارد کنید.

آموزش ماساژ سوئدی

فواید ماساژ درمانی به روش سوئدی فراتر از آرامش بخشیدن است. ماساژ سوئدی علاوه بر آرام کردن کل بدن، می‌تواند فوایدی مانند افزایش سطح اکسیژن در خون، کاهش سموم در عضلات، بهبود انعطاف‌پذیری، تسکین تنش، و بهبود جریان خون دارد.

ماساژ سوئدی 5 گام اصلی دارد.

با حرکات لغزشی و سُر دادن و ضربات رفت و برگشتی شروع کنید تا عضلات را آماده کنید. فشار را مکررا کم و زیاد کنید تا تنش عضلات را رفع کنید و گره‌ها را از بین ببرید. عضلات را با دست جمع کنید تا ماساژ عمق بیش‌تری داشته‌باشد. برای جمع کردن عضلات فرد از شصت‌ها و پنجه استفاده کنید و بدن او را برای تکنیک‌های دیگر آماده کنید.

ضربات ریتمیک بزنید. دو دست‌تان را به حالت فنجان به هم بچسبانید و به عضلات فرد ضربه بزنید. این کمک می‌کند عضلات آرام و شل شود و انرژی بگیرد.

برای ایجاد اصطکاک، بدن فرد را با کف دست‌هایتان مالش دهید. این تکنیک حرارت ایجاد می‌کند و باعث آرام شدن عضلات می‌شود.

از تکنیک‌های ارتعاش و لرزش استفاده کنید. برای لرزاندن پوست و ناحیه‌های عضلانی بدن فرد از پاشنه‌ی دست یا نوک انگشتان استفاده کنید. حرکات رفت و برگشتی را به کار ببرید. این کار عضلات فرد را شل می‌کند.

این‌ها بهترین تکنیک‌های ماساژ است که می‌توانید در خانه برای آرامش شریک عشقی‌تان استفاده کنید. حتما هنگام ماساژ دادن پشت مطمئن شوید با دقت و ملایم عمل می‌کنید و فرد را به برقراری ارتباط تشویق کنید تا مطمئن شوید شریک عشقی‌تان بهترین ماساژ زندگی‌اش را می‌گیرد و از آرامشی که شما برایش فراهم می‌کنید لذت می‌برد.

 

نوشته‌های مرتبط