گواهینامه ایزو (ISO) و مزایای اخذ آن چیست؟

گواهینامه ایزو مهر تاییدی است برای یک شرکت یا یک سازمان، که از یک نهاد شخص ثالث به نام سازمان بین المللی ایزو(ISO) به علت داشتن مطابقت با استانداردهای بین المللی توسعه یافته برای مبادلات در سطح بین الملل دریافت می­کند.

این روزها صاحبین کسب و کار ها برای اثبات کیفیت محصولات و خدمات خود در میان بازار های جهانی  نیاز به مدرک بین المللی ایزو دارند؛ زیرا صدور گواهینامه می­تواند ابزار مفیدی برای افزایش اعتبار آنها باشد، این مدرک نشان خواهد داد که محصول یا خدمات شما انتظارات مشتریان شما را برآورده می کند و شامل استاندارد های بین المللی است.

در نتیجه گواهینامه ISO، شرکت هایی را که متعهد به استانداردهای کیفیت و سیستم های مدیریتی و نظارت مورد نیاز برای برآورده کردن این استانداردها هستند را مشخص می کند.

دستیابی و حفظ گواهینامه ایزو مبتنی بر سیستمی از ممیزی های داوطلبانه و مستقل است. این مسئولیت پذیری به سازمان ها کمک می کند تا کیفیت محصولات و خدمات خود را حفظ و بهبود بخشند. برای برخی از صنایع، صدور گواهینامه یک قراردادی است.

سازمان بین المللی ایزو چیست؟

سازمان جهانی استاندارد معروف به اختصار ISO، معروف است و برای ارائه استاندارد به مجموعه‌ای از سازمان ها و شرکت‌ها کار می‌کند. هدف اصلی آن تسهیل تجارت است، اما تمرکز آن بر بهبود فرآیند، ایمنی و کیفیت در چندین زمینه می­باشد.

سازمان بین المللی استاندارد  ISO در سال 1947 تاسیس شد؛ اعضای آن در ژنو سوئیس هستند؛ در واقع سازمان های استاندارد شبکه ای از سازمان های به هم مرتبط و متحد می­باشند. هر کشور یک نماینده ISO دارد و 163 نهاد استاندارد عضو آن هستند.

این به این معنی است که شما یا شرکت شما نمی­توانید اعضای فردی باشید، اما عضو ملی توانایی تاثیرگذاری بر مسیر ISO را دارید.

در واقع اطلاعات کلی دستورالعمل های گواهینامه ایزو به صورت رایگان در دسترس است، اما دستورالعمل های کامل باید خریداری شود. ISO با ارائه استانداردهای مشترک بین کشورهای مختلف نقش مهمی در تسهیل تجارت جهانی ایفا می کند.

استانداردهای این سازمان همه زمینه ها را پوشش می دهد، از مراقبت های بهداشتی گرفته تا فناوری، تولید، امنیت و محیط زیست.

ISO یک نهاد حاکم و دولتی نیست؛ همچنین قدرت اجرای قوانین یا مقررات را نیز ندارد. اما کسب‌وکارها در سراسر دنیا از دستورالعمل‌های آن پیروی می‌کنند تا فرآیندهای کارآمد و ایمنی را ارائه دهند.

برای مثال: به کمربند ایمنی در یک ماشین فکر کنید؛ اگر استاندارد برای هر وسیله نقلیه متفاوت باشد، چه احساسی خواهید داشت؟ رعایت استانداردها مهم است.

وقتی در مورد دستورالعمل های ISO می شنوید، اغلب یک عدد با آن همراه است. به عنوان مثال: ISO 9001، ISO 27000، ISO 31000، و … .

عددی که بعد از ISO ظاهر می شود استاندارد را طبقه بندی می کند. تمام استانداردهای خانواده ISO 9000 به مدیریت کیفیت اشاره دارد. ISO 9001 یکی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO است و معیارهایی را برای رعایت تعدادی از اصول مدیریت کیفیت تعریف می کند.

به عنوان مثال: یک شرکت می تواند گواهینامه ایزو 9001 را دریافت کند، به این معنی که مراحل و ساختارهای مشخص شده در دستورالعمل را دنبال می کند. بیایید نگاهی به چند دستورالعمل بیندازیم و توضیح دهیم که چرا یک سازمان از آنها برای مدل کسب و کار خود استفاده می کند.

ساختار سازمانی گواهینامه ISO

در واقع از دستورالعمل های اصلی ISO 9001، این است که بر کیفیت کالا یا خدمات متمرکز باشد. با این حال، برای ساختار سازمانی نیز راهنمایی دارد. اگر از دستورالعمل گواهینامه ایزو 9001 پیروی کنید، نشان می دهید که متعهد به بهبود فرآیندهای تجاری و کیفیت در سازمان خود هستید.

به یاد داشته باشید که هدف سازمان ISO از صدور  مدرک استانداردسازی است. وقتی شرکت‌ها از یک فرآیند استاندارد برای ایجاد ساختار سازمانی خود پیروی می‌کنند، به وضوح مشخص می‌شود که چه کسی چه عملکردی را انجام می‌دهد.

ISO 9001 نه تنها به ساختار می پردازد، بلکه راهنمایی هایی در مورد شرح وظایف نیز ارائه می دهد. اینکه به طور خاص چه کسی چه کاری انجام می دهد و چه کسی مسئول چه کاری است.

شما می­توانید به عنوان مدیر فروش ارشد استخدام شوید، اما  در واقع چه کاری انجام می دهد؟  مسئول چه فرآیندهایی در سازمان هستید؟

گواهینامه ایزو راهنمایی روشنی در مورد نحوه تعریف مشاغل ارائه می دهد.با این حساب هنگامی که ساختار و شرح وظایف کارمندها را دارید، می توانید فرآیندهای کیفی را توسعه دهید.

گ.اهینامه ایزو

سازگاری بهبود یافته و تاثیرات آن در کسب و کار

ISO 9001 از شما برای افزایش کنترل فرآیندهای تجاری پشتیبانی می کند. هر چه بیشتر کسب و کار خود را کنترل کنید، ثبات شما بیشتر می شود. افزایش ثبات به این معنی است که مشتریان شما هر بار که با شما تجارت می کنند همان خدمات خوب یا همان محصولات با کیفیت را دریافت می کنند.

وقتی اطمینان از کیفیت وجود داشته باشد، مردم بارها و بارها به شما مراجعه می کنند. هنگامی که یک شرکت دارای گواهی ISO باشد، می توانید محصول یا خدمت خود را قیمت گذاری کند و در نتیجه انتظار درآمد بهتری برای کسب و کار خود داشته باشد.

رپورتاژ

فرآیندهای کسب و کار با گواهی ایزو

بهبود فرآیندهای کسب و کار باید هدف هر حرفه ای باشد. راهنمای ISO 9001 همچنین به بهبود فرآیند کسب و کار و مدیریت فرآیند کسب و کار می پردازد. اگر ساختار خود را به شیوه ای معنادار سازماندهی کرده اید، گام بعدی ایجاد فرآیندهایی است که کارآمد باشند.

صدور گواهینامه ISO 9001 مستلزم آموزش و توسعه کارکنان و مدیریت شما است. همچنین ابزارهای لازم را برای انجام وظایف خود مانند رویه ها، دستورالعمل ها و معیارها برای آنها فراهم می کند. بر این اساس، کارمندان شرکت دارای گواهینامه ایزو  به طور خودکار کار سیستماتیک را یاد خواهند گرفت.

 همچنین پروفایل آنها دارای ارزش افزوده می­شود. دانش آنها در مورد کارشان بیشتر غنی می شود زیرا دریک شرکت مبتنی بر استانداردهای ایزو فعالیت می کنند.

فرهنگ حرفه ای بودن در محل شرکت حفظ خواهد شد. با داشتن یک گواهی بین المللی، کارمندان، مقامات و مدیریت مجبور به حفظ فرهنگ حرفه ای خواهند شد. پیروی از اصول و اخلاقیات باعث پیشرفت شرکت، برای تجارت با بسیاری از صنایع دیگر خواهد شد.

تکنیک بازاریابی آسان با گواهی ISO

گواهینامه ایزو به کسب و کار، محصولاتتان یا خدمات شما در سطح جهانی ارزش و اعتبار بیشتری می بخشد. بنابراین می شود از این عامل به عنوان یک  تبلیغ موثر استفاده کرد. شما به راحتی می توانید محصولات خود را با کسب اعتبار کیفیت از طریق گواهینامه ISO 9001 بازاریابی کنید.

برای یک تبلیغ ساده جالب و تضمین شده کافیست برچسب ایزو را روی محصول خود داشته باشید.

شرکت های مشاوره گواهینامه ایزو چه کمکی به شما می­کنند؟

شرکت های مشاور استانداردهای بین المللی ایزو مانند ISO 9001 و ISO 14001 و … را توسعه می دهند و کمک می کند مراحل دریافت گواهی آسان تر شود، اما در صدور گواهینامه  دخالتی ندارند و گواهی صادر میکند. این کار توسط نهادهای صدور گواهینامه خارجی انجام می شود.

جالب است که بدانید بسیاری از سازمان‌ها حتی به شرکت‌های مشاور کمک می‌کنند تا این دستورالعمل‌ها را اجرا کنند.

چگونه می توانم از استانداردهای ISO جدید مطلع شوم؟

بهترین راه برای یادگیری در مورد استانداردهای ISO جدید، اصلاح شده یا به روز شده از خود سازمان ISO است. به عنوان سازمانی که استانداردها را تعیین می کند، آنها بهترین منبع خواهند بود. اما همچنان شرکت های مشاوره گواهینامه ایزو نیز می توانند اطلاعات جدید را در اختیار شما قرار دهند.

متداول ترین گواهینامه های ایزو

  •         ISO 9001به مشتریان شما کمک می کند تا در اولویت قرار گیرند.
  •         ISO 27001از سیستم ها، داده ها و شهرت شما محافظت می کند.
  •         ISO 14001اثرات زیست محیطی شما را کاهش می دهد.
  •         ISO 45001به شما کمک می کند از افراد خود محافظت کنید.
  •         ISO 22301از کسب و کارها در برابر اختلال محافظت می کند.

مزایای مشترک در تمام گواهینامه ISO

  •         افزایش بهره وری
  •         کاهش هزینه ها
  •         بهبود رضایت مشتری
  •         کارکنان متعهد تر
  •         کاهش خطرات
  •         کاهش حق بیمه
  •         به مناقصه کمک می کند

گواهینامه ایزو به سهامداران کلیدی نشان می دهد که شما یک کسب و کار را به خوبی اداره می کنید؛ و دارای ساختار پایدار و آماده برای رشد هستید.

هزینه صدور گواهینامه

هزینه های صدور گواهینامه ایزو بسته به اندازه سازمان و سطحی که شرکت در حال حاضر با توجه به فرآیندها و رویه ها در آن اداره می شود، متفاوت است

اگر تصمیم دارید بیش از یک استاندارد را همزمان اجرا کنید، هزینه های ترجیحی آنها در دسترس است. ما یک سرویس ساده و مقرون به صرفه با شرایط پرداخت انعطاف پذیر ارائه می دهیم

با توجه به سفارشی بودن پیشنهادات ما و تعداد متغیرهایی که می تواند بر هزینه اجرا تاثیر بگذارد، ما دوست داریم با مشتریان بالقوه خود ملاقات کنیم تا قبل از ارائه هزینه ها، کمی بهتر آنها را بشناسیم

ما به حمایتی که از ارزیابی اولیه تا صدور گواهینامه ISO و فراتر از آن به مشتریان خود ارائه می دهیم افتخار می کنیم

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با گواهینامه ایزو و مزایای آن آشنا کنیم، امیدواریم که مطالب مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد

نوشته‌های مرتبط