نگرش مثبت چیست: 4 ویژگی شخصیتی افراد مثبت نگر

احتمالا بارها درباره عباراتی نظیر نگرش مثبت و افراد مثبت نگر شنیده‌اید. آیا با خودتان فکر کرده‌اید معنای این حرف‌ها چیست؟ از خودتان پرسیده‌اید چرا نگرش مثبت مهم است؟ در این مقاله به بیان تفسیرها و تعریف‌هایی درباره‌ی معنای نگرش مثبت می­پردازیم.

معمولاً چه مواقعی دیگران به شما می‌گویند که نگرش منفی خودتان را کنار بگذارید و نگرشی مثبت را انتخاب کنید؟ احتمالاً هم به شما می‌گویند وقتی روی ارتعاش منفی هستید، انتظار شکست دارید و به توانایی‌های خودتان شک می‌کنید. آن‌ها تلاش می‌کنند تا شما را تشویق کنند مثبت شوید و از شما می‌خواهند اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید و خودتان را بیشتر باور کنید.

نگرش مثبت لازمه‌ی رسیدن به شادی، لذت و پیشرفت در زندگی است‌. این حالت ذهنی راه نور، امید و اشتیاق را به زندگی کسانی که از آن برخوردارند باز می‌کند.

داشتن نگرش مثبت در زندگی به این معنا نیست که همه چیز همیشه به آرامی در حرکت است و جاده‌ی زندگی عاری از هر گونه دست‌انداز است. نگرش مثبت به این معناست که در صورت روبرو شدن با موانع احتمالی در مسیر زندگی، آن مانع بازدارنده‌ی شما نخواهد بود یا حالت ذهنی شما را تغییر نخواهد داد؛ به این ترتیب، شما به حرکت ادامه می‌دهید، بار دیگر سعی می‌کنید، علی رغم هر مانع احتمالی، تمام تلاش‌تان را به کار می‌برید و بهترین کاری که در توان دارید را انجام می‌دهید.

نگرش مثبت یعنی چه؟

در ادامه برخی تعاریف ارائه شده برای نگرش مثبت را با هم می‌خوانیم.

۱. نگرش‌مثبت یک جور حالت ذهنی است که نتایجی مطلوب و دلچسب را برای فرد پیش‌بینی و قابل‌تصور می‌کند.

۲. نگرش‌مثبت یعنی تمایل به آزمودن چیزهای جدید و انجام کارهای تازه.

۳. نگرش‌مثبت یعنی باور به اینکه همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.

۴. نگرش‌مثبت به انسان کمک می‌کند تا خیرخواهی را در دیگران ببیند.

۵. نگرش‌مثبت نوعی نگرش ذهنی است که با آن چشم فرد به روی خیر و فضیلت در زندگی باز می‌شود نه به روی شر و شکست.

۶. نگرش‌مثبت ذهنیتی است که به شما کمک می‌کند فرصت‌ها را ببینید و آن‌ها را شناسایی کنید.

۷. نگرش‌مثبت یعنی مثبت اندیشی.

۸. نگرش‌مثبت عبارت است خوش‌بینی و حفاظت و مراقبت از ذهنیت مثبت.

۹. نگرش مثبت نوعی نگرش ذهنی است که بر نیمه‌ی روشن زندگی تمرکز می‌کند.

۱۰. نگرش‌مثبت ذهنیتی است مبتنی بر ” من می‌توانم” و ” چنین چیزی ممکن است”.

رپورتاژ

ویژگی شخصیتی افراد مثبت نگر

1.نگرش مثبت یک جور دیدگاهِ ذهنیِ مبتنی بر خوش‌بینی است؛ در انتظارِ رخ دادنِ وقایعی خوشایند. معاشرت با افرادی که از چنین نگرشی برخوردار هستند راحت‌تر است؛ آن‌ها انسان‌هایی شادتر هستند و شادی و خوشی را در محیط پیرامون خود می‌پراکنند.

  1. فردی که دارای وضعیت ذهنیِ مثبت است روی مشکلات و سختی‌های گذشته اتراق نمی‌کند؛ به آن‌ها اجازه نمی‌دهد تا حاکم بر زندگی‌اش باشند. چنین فردی ترجیح می‌دهد از اشتباهات گذشته درس بگیرد و پیش براند.
  2. نگرش مثبت می‌تواند تمام ابعاد و جنبه‌های زندگی شما را به طرز مطلوبی تحت‌تاثیر قرار بدهد. افراد دارای دیدگاه مثبت با اعتماد به نفس به زندگی، چالش‌ها و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند نگاه می‌کنند و مطمئن هستند که قادرند از پس آن‌ها بر بیایند.
  3. افراد دارای نگرش مثبت در نگرش منفیِ ترس، فقدانِ عزتِ نفس و انفعال گیر نمی‌کنند. فردِ دارای نگرش مثبت به شکست‌ها یا موانع اجازه نمی‌دهد سد راهش شوند. او همیشه تلاش می‌کند راهی برای پیروز شدن بر آن‌ها پیدا کند.

چطور نگرش مثبت داشته باشیم

با دور ریختن افکار منفی شروع کنید. آیا معمولاً به شکست و اینکه زندگی‌تان چقدر بد است فکر می‌کنید؟ باید دست از این کارتان بردارید. این افکار زمینه‌ساز شکل‌گیری موقعیت‌های منفی و ناخوشایند هستند.

وقتی افکار منفی بر ذهن شما حاکم می‌شود، به دنبال راه‌حل و پیشرفت نمی‌گردید. فقط منفی‌ها را می‌بینید و انتظار همان‌ها را دارید. این نگرش بر طرز فکرتان و کارهایتان تاثیر می‌گذارد و ناخودآگاه باعث می‌شود انتخاب‌های بدی داشته باشید.

باید از فکر کردن به این افکار ناخوشایند بپرهیزید و آن‌ها را با افکار مثبت مرتبط با موفقیت و شادی جایگزین کنید. در ابتدا شاید این کار برایتان سخت باشد ولی با مداومت و استمرار، قادر می‌شوید چگونگی فکر کردن‌تان را تغییر بدهید.

آیا نگرش مثبت بخشی از زندگی شماست یا به نگرش منفی اجازه می‌دهید تا برنده‌ی میدان باشد؟ می‌توانید خودتان را محک بزنید و جواب این سوال را پیدا کنید.

سعی کنید به یاد بیاورید در عرض ۲۴ ساعت گذشته چه افکاری داشته‌اید. آن‌ها را روی کاغذ بنویسید. دو فهرست تهیه کنید؛ یکی شامل افکار منفی‌تان و دیگری شامل افکار مثبت‌تان. حالا این دو فهرست را با هم مقایسه کنید. کدام یک سنگین‌تر از دیگری است؟

آیا همه‌ی این افکار منفی برایتان باارزش هستند؟ آیا به آن‌ها نیاز دارید؟  آیا بهتر نیست از شر آن‌ها خلاص شوید و آن‌ها را با افکاری از فهرست افکار مثبت‌تان جایگزین کنید؟

این کار را به مدت یک یا دو هفته ادامه دهید. خواهید دید که افکار مثبت‌تان بیشتر از افکار منفی می‌شوند.

سخن بزرگان پیرامون نگرش مثبت

نگرش شما مثلِ یک جعبه مداد رنگی است که جهان خود را با آن رنگ می‌کنید. اگر دائم تابلوی خود را خاکستری رنگ بزنید، در نهایت اثری تار و غم‌انگیز خلق کرده‌اید. چند رنگ‌ روشن همراه با چاشنیِ شوخ‌طبعی به این تابلو اضافه کنید تا ببینید که رنگ و روی اثرتان روشن می‌شود. ( آلن کلین)

بزرگ‌ترین کشف هر نسل این است که انسان قادر است با تغییر نگرش خود، زندگی‌اش را تغییر دهد. ( ویلیام جیمز)

هر جا که می‌روی، فرقی نمی‌کند که هوا چطور است؛ همیشه آفتاب‌ات را با خودت همراه کن. ( آنتونی جِی. دی‌انگلو)

تو راهنمای نگرش خودت هستی! هیچ کسِ دیگری نمی‌تواند افکارت را برای تو بسازد. ( لی جِی. کولان)

 

نوشته‌های مرتبط