کرونا ویروس: ۱۱ نکته درباره درباره علائم، پیشگیری و درمان بیماری کرونا

درک کنونی درباره‌ی نحوه‌ای که ویروس باعث می‌شود بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (کوید-۱۹) منتشر شود تا حدود بسیار زیادی بر مبنای آن چیزی است که درباره ی کرونا ویروس‌های مشابه میدانیم. پس با این مطلب درباره کرونا ویروس با سایت بازده همراه باشید.

۱. سرایت شخص به شخص

گمانه زنی ها بر آن است که کرونا ویروس اساسا و بیشتر از شخص به شخص سرایت پیدا می‌کند.

– بین کسانی که در تماس نزدیک با یکدیگر هستند.

– از طریق ترشحات تنفسی وقتی شخص مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند.

– این ترشحات می‌توانند در دهان و بینی آدم‌هایی که نزدیک فرد مبتلا هستند نفوذ کنند یا احتمالا به داخل ریه‌ها استنشاق شوند.

۲. سرایت از طریق تماس با سطوح یا اشیاء آلوده

این احتمال هست که شخص با تماس سطحی یا شی‌ای که روی آن ویروس وجود دارد و بعد موقع تماس دست ها با دهان، بینی یا احتمالا چشم‌ها به کرونا ویروس یا کوید-۱۹ مبتلا شود، اما فکر نمی کنیم این راه اصلی انتقال و گسترش ویروس باشد.

۳. چه موقع سرایت اتفاق می‌افتد؟

– کسانی که بیشترین علامت ها را دارند (بیمارترین‌ها) احتمالا از همه بیشتر مسری و واگیر هستند.

– بعضی‌ از سرایت‌ها ممکن است قبل از آنکه افراد علائمی داشته باشند اتفاق بیفتد؛ گزارش‌هایی از این مورد در کرونا ویروس جدید وجود داشته است، اما این هم دلیل اصلی پخش و سرایت ویروس نمیتواند باشد.

۴. قدرت انتشار و سرایت این ویروس چه اندازه است؟

میزان سهولت سرایت ویروس می‌تواند از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. بعضی ویروس‌ها بسیار مسری هستند (مانند سرخک)، در حالی که بعضی دیگر سرایت کمتری دارند. عامل دیگر این است که آیا سرایت در طول نسل‌های متفاوت آدم‌ها ادامه پیدا می‌کند (آیا سرایت ادامه دار است). این ویروس که باعث کوید-۱۹ می‌شود به نظر به راحتی و مدام در استان ووهان و سایر قسمت‌های چین پخش می‌شود. در ایالات متحده سرایت شخص به شخص فقط در موارد تماس‌های نزدیک اتفاق می‌افتد و تا به امروز که بیش از این اتفاق نیفتاده است.

۵. هنوز چیزهای زیادی مانده است که یاد بگیریم

کوید-۱۹ یک بیماری نوظهور است و چیزهای بیشتری باید درباره‌ی انتقال، شدت، و سایر ویژگی‌های آن و همین طور اینکه در باقی جاهای دنیا من جمله ایالات متحده چه اتفاقی خواهد افتاد یاد بگیریم.

۶. علائم کرونا:

در رابطه با موارد بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ تایید شده (کوید-۱۹) ، بیماری های گزارش شده از علائم خفیف تا بیماری شدید و حتی مرگ را به ثبت رسانده اند. علائم شامل موارد زیر است:

– تب

– سرفه

– تنگی نفس

«تا به این لحظه می‌توان گفت علائم کوید-۱۹ ممکن است ظرف ۲ روز تا حتی ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس نمایان شوند. این بر مبنای آن چیزی است که پیشتر در رابطه با دوره‌ی کمون یا نهفتگی ویروس های مرس-کو مشخص شده بود.»

۷. پیشگیری و درمان

در ابتدا پیشگیری:

در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (کوید-۱۹) وجود ندارد. بهترین  راه پیشگیری این بیمار اجتناب از قرار گرفتن در معرض ویروس است. با وجود این، به عنوان یادآوری، به شما پیشنهاد می‌کنیم هر روز اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید تا از پخش و گسترش بیماری‌ها تنفسی پیشگیری کنید،

من جمله:

– از تماس مستقیم و نزدیک با افرادی که بیمار هستند بپرهیزید.

– از لمس چشم‌ها، بینی و دهان پرهیز کنید.

– وقتی بیمار هستید در خانه بمانید.

– موقع عطسه و سرفه زدن با دستمال صورت خود را بپوشانید، و بعد دستمال استفاده شده را درون سطل زباله بیندازید.

– اشیاء و سطوحی را که مرتبا لمس میشوند با استفاده از اسپری یا مایع‌های ضد عفونی کننده‌ی خانگی مرتبا تمیز و ضدعفونی کنید.

– توصیه‌های مربوط به استفاده از ماسک صورت را رعایت کنید:

– به آدم‌هایی که سالم هستند چندان توصیه نمی‌کنیم برای محافظت خودشان از بیماری‌های تنفسی من جمله کوید-۱۹ ماسک بزنند!

– ماسک باید توسط کسانی استفاده شود که علائم کوید-۱۹ را دارند تا به پیشگیری از گسترش و سرایت بیماری به دیگران کمک شود. استفاده از ماسک همچنین برای کادر پزشکی و پرستاران حیاتی است و همین طور کسانی که از شخصی بیمار مراقبت می‌کنند (چه در خانه یا درمانگاه)

– دست‌های‌تان را مرتبا با آب و صابون دست کم به مدت ۲۰ ثانیه بشویید، به ویژه بعد از رفتن به دستشویی، پیش از صرف غذا، و بعد از گرفتن بینی، سرفه  یا عطسه کردن.

– اگر آب و صابون در دسترس‌تان نیست، از ضدعفونی‌ کننده های الکل دار با درصد حداقل ۶۰ استفاده کنید. اگر دستان‌تان کثیف است و مشخص است همیشه آن‌ها را با آب و صابون بشویید.

۸. درمان:

– هیچ درمان ضد ویروسی مشخص توصیه‌ شده‌ای برای کوید-۱۹ وجود ندارد. کسانی که مبتلا به کوید-۱۹ هستند باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند تا علائم‌شان بهبود پیدا کند. برای موارد شدید، درمان باید شامل مراقبت از عملکرد ارگان های حیاتی بدن باشد.

کسانی که فکر می‌کنند ممکن است در معرض کوید-۱۹ بوده باشند باید بلافاصله با مرکز مراقبت‌های درمانی تماس بگیرند.

رپورتاژ

۹. آزردگی و نفرت و بیماری کوید-۱۹

خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ در حال حاضر در ایالات متحده پایین است چرا که مقامات مسئول در حوزه‌ی بهداشت و سلامت اقدامات سریع و لازم را انجام داده‌اند. با وجود این، بعضی از آدم‌ها نگران ابتلای به این بیماری هستند. ترس و اضطراب می‌تواند باعث آزردگی اجتماعی و نفرت نسبت به چینی‌ها یا آسیایی‌ها در سایر قاره ها بشود.

آزردگی و تبعیض می‌تواند موقعی رخ بدهد که مردم یک بیماری عفونی، مانند کوید-۱۹ را انتقال می‌دهند، مردمی از یک نژاد یا ملیت، حتی اگرچه همه تمام جمعیت یا همه ی مردم آن ناحیه هم لزوما در معرض خطر بیماری نباشند (به عنوان مثال چینی-آمریکایی‌ها و سایر آسیایی-آمریکایی‌هایی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند).

نفرت و رنجش به همه آسیب می‌زند چرا که باعث ترس یا خشم بیشتر در قبال آدم‌های معمولی می‌شودبه جای بیماری که عامل اصلی این مشکل است. ما می‌توانیم با کینه و رنجش مبارزه کنیم و با ارائه‌ی حمایت‌های اجتماعی از آسیب دیدن دیگران پیشگیری کنیم. می‌توانید این حقیقت را به دیگران انتقال دهیم که چینی یا آسیایی بودن احتمال گسترش و شیوع کوید-۱۹ را افزایش نمی‌دهد.

کسانی – من جمله افرادی از تبار آسیایی – که اخیرا به چین سفر نکرده‌اند یا در تماس با کسی که مورد مبتلا یا مشکوک کوید-۱۹ است نبوده‌اند هرگز نسبت به سایرین خطر بیشتری برای انتقال و گسترش کوید-۱۹ به شمار نمی‌روند!

– ویروس‌ها نمی‌توانند جمعیت، قومیت، یا نژاد خاصی را هدف قرار بدهند و آلوده کنند.

– چینی‌های سایر کشورها ممکن است نگران و مضطرب باشند که دوستان یا بستگانی که در یک منطقه با آن‌ها زندگی می‌کنند رفتار ناخوشایندی با آن‌ها داشته باشند. با کینه و رنجش برخورد کردن می‌تواند ترس و اضطراب را بدتر کند. در طول شیوع این بیماری حمایت اجتماعی است که می‌تواند به کنترل و مبارزه با آن کمک کند.

حمایت اجتماعی

کسانی که از چین بیش از ۱۴ روز پیش باز گشته اند و علائمی ندارند به این ویروس آلوده نیستند و تماس با آن‌ها ویروس و بیماری را به شما انتقال نخواهد داد!

– کسانی که به نواحی شیوع کوید-۱۹ مسافرت کرده‌اند می‌خواهند با ارائه‌ی خدمات ارزشمند به به حصول اطمینان از اینکه این بیماری بیشتر منتشر نخواهد شد کمک کنند.

– کمک به مبارزه با شیوع بیماری می‌تواند چالشی ذهنی و عاطفی باشد. این‌ کمک کننده‌ها پس از بازگشت‌شان به حمایت اجتماعی نیاز دارند.

– دولت ایالات متحده، قدم‌های بی سابقه‌ای در رابطه با سفر در واکنش به رشد تهدید سلامت عمومی ناشی ازکروناویروس جدید برداشته است، من جمله تعلیق ورودها به ایالات متحده از سوی ملیت های خارجی که ظرف ۱۴ روز گذشته به چین سفر کرده اند. اقداماتی برای شناسایی این ویروس در بین کسانی که اجازه ورود به ایالات متحده را یافته اند (شهروندان، تبعه‌های آمریکا و خانواده‌های‌شان) که طی ۱۴ روز گذشته به چین سفر کرده بودند نیز در حال اجرا است.

مسئولین و مقامات حوزه‌ی بهداشت و سلامت عمومی می‌توانند به مواجهه با رنجش و نفرت به وجود آمده در واکنش به بیماری کوید-۱۹ کمک کننده باشند.

چند نکته

– حریم خصوصی و محرمانه بودن مراجعه‌ی افرادی که به دنبال مراقبت و کمک پزشکی هستند را محترم بشمارند.

– به صورت منظم خطر یا بی‌خطری ارتباط با محصولات، آدم‌ها و اماکن مختلف را گوشزد کنند.

– بدون دامن زدن به ترس، آگاهی درباره‌ی کوید-۱۹ را افزایش بدهند.

– اطالاعات درست در رباطه با گسترش ویروس را در اختیار مردم قرار بدهند.

– بر علیه رفتارهای منفی، من جمله حرف‌های منفی در رسانه‌های اجتماعی درباره‌ی گروهی از مردم صحبت کنند.

– مراقب تصاویری که به اشتراک گذاشته می‌شوند باشند. مراقب باشند که این تصاویر به مشکلات بیشتر دامن نزند!

– با گروه‌هایی که مورد نفرت و کینه قرار گرفته اند به شخصه دیدار کنند و از طریق کانال‌های رسانه‌های اجتماعی من جمله رسانه‌های خبری.

– حمایت لازم از افراد بازگشته از کشور چین یا کسانی که نگران برخورد دوستان و آشنایان‌شان در منطقه‌ی مبتلا شده با خود هستند فراهم آورند.

۱۰. اگر به بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (کوید-۱۹) مبتلا شدید چه کاری باید انجام بدهید؟

اگر دچار تب و علائم بیماری تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس شدید، ظرف ۱۴ روز از سفر به چین، باید با پزشک یا درمانگاه تماس بگیرید و درباره‌ی سفر یا تماس نزدیک اخیر خود صحبت کنید. اگر با کسی که این علائم را نشان می‌داده تماس داشته‌اید، باید به مراکز درمانی مراجعه و درباره‌ی تماس خود با فرد یا افراد مبتلا توضیح بدهید. متخصصان حوزه‌ی درمان و سلامت بر روی شما کار خواهند کرد تا تشخیص بدهند آیا نیازی به تست کوید-۱۹ وجود دارد یا خیر.

۱۱. اقدامات مهم برای پیشگیری از سرایت و گسترش بیشتر کرونا ویروس

لطفا موارد زیر را رعایت کنید:

۱. در خانه بمانید مگر در صورتی که به مراجعه به پزشک یا درمانگاه نیاز باشد.

۲. خودتان را از سایر آدم‌ها یا حیوانات منزل دور کنید.

۳. پیش از مراجعه به پزشک سعی کنید تماس تلفنی بگیرید و وضعیت‌تان را شرح دهید.

۴. ماسک بزنید!

۵. موقع عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی تان را با دستمال بپوشانید.

۶. مدام دست‌های‌تان را با آب و صابون یا مایع ضدعفونی کننده بشویید و تمیز کنید.

۷. هرگز وسایل شخصی را به صورت مشترک استفاده نکنید.

۸. هر روز تمام سطوحی را که با آن‌ها زیاد تماس دارید تمیز و ضد عفونی کنید.

۹. علائم‌تان را زیر نظر بگیرید.

۱۰. تا زمان بهبود کامل تحت قرنطینه و ایزوله‌ی خانگی بمانید و استراحت کنید.

انجام تست کرونا در منزل؛ پوشش کامل مناطق تهران و کرج

منبع cdc.gov

No featured products found

نوشته‌های مرتبط