۷ راهکار مدیریت زمان برای افراد پرمشغله که استرس خود را کاهش دهند

به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، پرمشغله بودن به یک رسم و قاعده تبدیل شده است، نه یک مورد استثنا در میان آدم‌ها. اگر احساس می‌کنید پرمشغله و پر استرس هستید، و زمان کافی برای انجام اقداماتی جهت تسکین استرس‌تان در برنامه‌ی کاری خود ندارید، احتمالا در نهایت، احساس خستگی و بی‌حالی خواهید کرد یا بر اثر استرس مزمن به شدت تحت فشار و عذاب خواهید بود. در ادامه با ما همراه باشید تا ۷ راهکار مدیریت زمان برای افراد پرمشغله که استرس خود را کاهش دهند را بدانید.

مسلما تسکین استرس بسیار مهم است، و این مسئله به ویژه برای آدم‌های پرمشغله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. با وجود این، آن دسته از آدم‌هایی که بیش از دیگران مشغول و پرکار هستند، کم‌تر از دیگران قادر خواهند بود عادات ناپسندشان را کنار بگذارند و عادات سالمی را در زندگی در پیش بگیرند. برای رفع عادات بد و ایجاد عادات خوب باید انرژی قابل توجهی در زندگی‌تان صرف کنید.

با توجه به اهمیت عاداتی که در کنترل استرس به شما می‌کنند، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای خود و کاهش سطوح استرس‌تان انجام دهید، یافتن راه‌هایی ساده و سریع برای کنترل استرس، و پیروی از آن‌ها به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره‌تان است.

برای افزایش انرژی، تسکین استرس، و صرفه‌جویی در وقت در طول روز – چیزهایی که آدم‌های پرمشغله واقعا در زندگی‌شان به آن‌ها نیاز دارند – توصیه‌های زیر را انجام دهید!

۱. یافتن برخی راه‌ها برای تسکین سریع استرس

اگر در طول روز احساس می‌کنید سراسر تحت تاثیر استرس قرار دارید، برنامه‌ی کاری شلوغ و پراسترس به شما اجازه نخواهد داد بتوانید به انجام کارهای بپردازید که باعث آرامش و کاهش استرس شوند. با وجود این، برخی راه‌های سریع و موثر وجود دارند که بدون صرف وقت زیاد و به هم ریختن برنامه‌های کاری‌تان می‌توانند سطح استرس‌تان را کاهش دهند.

استراتژی‌های تسکین استرس نظیر تمرین‌های تنفسی می‌توانند به توقف واکنش بدن در برابر استرس کمک کنند؛ به این ترتیب، استرس مزمن‌تان برای مدتی متوقف می‌شود و می‌توانید به زندگی پرمشغله‌ی خود برگردید.

یکی از تمرین‌های تنفسی موثر برای کاهش استرس، تمرین تنفس عمیق است؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم از ۲۱ مهمترین فواید تمرین تنفس عمیق برای سلامتی که اثبات شده‌اند آگاه شوید.

۲. محدود کردن میزان مصرف کافئین

اگر شما نیز از آن دسته آدم‌هایی هستید که هنگام نیاز به افزایش انرژی بدن‌تان، به سرعت به یک فنجان قهوه‌ یا یک قوطی نوشابه متوسل می‌شوید، باید بدانید شما با این کار خودتان را در بلند مدت دچار خستگی مفرط خواهید کرد! دلیل این مسئله نیز تا حدودی بر این حقیقت استوار است که کافئین باعث می‌شود نتوانید خواب شبانه‌ی کاملی را تجربه کنید؛ به این ترتیب، مصرف کافئین باعث ایجاد چرخه‌ی معیوبی می‌شود که به کمبود خواب مزمن منجر خواهد شد.

با درک اثرات احتمالی مصرف کافئین، قادر خواهید بود از مزایای محدود کردن مصرف قهوه و چای در طول روز، و یافتن راه‌های بهتر برای افزایش انرژی‌تان بدون مصرف کافئین بهره‌مند شوید. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم از مضرات کافئین: ۱۹ عارضه جانبی کافئین که باید بدانید آگاه شوید.

۳. افزایش میزان خواب و استراحت

وقتی برنامه‌ی کاری شلوغ و پراسترسی داشته باشید، معمولا خواب یکی از اولین چیزهایی است که چه به طور ناخودآگاه، چه از روی عمد قربانی می‌شود. این کار پیامدهای ناخوشایندی به همراه دارد، زیرا باعث می‌شود پیش از بیش احساس خستگی و بی‌حالی کنید، و در نتیجه‌، مرتکب اشتباهاتی شوید که جبران آن‌ها در طول روز وقت بیش‌تری از شما خواهد گرفت.

رپورتاژ

بنابراین، بهتر است از ۹ روش علمی بهبود کیفیت خواب افراد مبتلا به بیخوابی به خوبی آگاه شوید.

۴. گنجاندن فعالیت‌های بدنی کوتاه در برنامه‌ی کاری روزانه‌تان

اگر احساس بی‌حالی و رخوت می‌کنید، انجام کمی فعالیت بدنی واقعا می‌تواند انرژی‌تان را افزایش دهد. با این‌که آدم‌های پرمشغله معمولا زمان اضافه برای انجام فعالیت‌های بدنی در برنامه‌ی کاری خود پیدا نمی‌کنند، با برخی ترفندها می‌توانید بدون نیاز به صرف مدت طولانی از وقت‌تان برای رفتن به یک باشگاه ورزشی، فعالیت بدنی مفیدی در طول روز داشته باشید؛ مثلا می‌توانید تمرین‌های ورزشی را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید و در هر فرصت کوتاهی در طول روز که به صورت طبیعی اندکی وقت اضافه برای‌تان ایجاد می‌شود، بخشی از این تمرین‌ها را انجام دهید.

۵. تقویت نگرش “‌من می‌توانم‌”

تجربه‌ شما از استرس بر نگرش‌تان و آن‌چه درباره‌ی موقعیت‌ها و شرایط مختلف به خود می‌گویید، بستگی دارد. برای مثال، اگر تصمیم بگیرید استرس را نه به عنوان تهدید، بلکه به عنوان یک چالش ببینید، احساس انرژی بیش‌تری خواهید داشت.

با استفاده از ۱۰ بهترین تکنیک مثبت اندیشی که از امروز امتحان کنید، می‌توانید نگرش خود را نسبت به مشکلات اطراف بهبود ببخشید.

۶. گنجاندن روش‌های تسکین استرس سریع در سبک زندگی‌تان

اگر زمان کافی برای یادگیری و استفاده از روش‌های جدید مدیریت استرس ندارید، برخی از روش‌های تسکین استرس می‌توانند در کم‌ترین زمان ممکن بیش‌ترین تاثیر را برای‌تان به همراه داشته باشند. برای مثال، گنجاندن روش‌هایی نظیر مصرف مکمل‌های ویتامین و پخش موسیقی در محیط کار یا به وسیله‌ی هدفون، حتی در پرمشغله‌ترین سبک زندگی به طرز حیرت‌آوری می‌تواند میزان قابل ملاحظه‌ای از استرس‌تان را کاهش دهد.

۷. تقویت توان “‌نه گفتن‌”‌

آدم‌ها دلایل مختلفی برای مشغولیت و فشردگی برنامه‌های‌شان دارند، ولی بسیاری از آدم‌ها، نه به خاطر شرایط و مقتضیات خود، بلکه بیش‌تر به این‌ خاطر گرفتار کمبود وقت می‌شوند که نمی‌توانند درخواست دیگران را علی‌رغم برنامه‌ی کاری فشرده‌شان رد کنند. با رعایت برخی اصول می‌توانید فقط در شرایطی درخواست‌های دیگران را بپذیرید که برنامه‌ی زمانی آزادتری داشته باشید، و در غیر این صورت، به راحتی بتوانید به آن‌ها “‌نه بگویید‌”‌. اگر زمان کافی در اختیار ندارید، این مسئله را به طرف مقابل بگویید؛ پیش از آن‌که نظر مثبت‌تان را بیان کنید، جدول زمانی خود را در نظر بگیرید؛ و اگر درخواست طرف مقابل را نپذیرفتید، سعی کنید در زمان دیگری آن را جبران کنید.

اگر یاد بگیرید “‌نه بگویید‌”‌، زمان کافی برای “‌بله گفتن‌”‌ به چیزهای دیگر پیدا می‌کنید؛ “‌بله گفتن‌”‌ به خودتان و تکنیک‌هایی که کمک‌تان می‌کنند استرس‌تان را مدیریت کنید.

کربوهیدرات: ۲۰ بهترین خوراکی سرشار از کربوهیدرات در رژیم غذایی

منبع verywellmind
نوشته‌های مرتبط