17 مهمترین خواص عرق بهار نارنج برای پوست، مو و سلامتی

شکوفه های درخت نارنج را بهار نارنج گویند. گل های این درخت یکی از معطرترین گل های مرکبات است. درخت نارنج از پیوند بین دو گونه از مرکبات یعنی دارابی و نارنگی به دست آمده است. گیاه نارنج بومی مناطق استوایی آسیا از جمله هند و چین است و در مناطق گرم و نیمه گرم به خوبی رشد می کند. در ایران در استان های گیلان و مازندران و فارس رویش بیشتری دارد. قسمت های مورد استفاده این گیاه، گل، برگ، میوه و آب نارنج است که همگی دارای خواص دارویی هستند. در ادامه مهمترین خواص عرق بهار نارنج برای پوست، مو و سلامتی آمده است.

خواص عرق بهار نارنج

۱. روشن کردن رنگ پوست

عرق بهار نارنج به دلیل اثرات شگفت انگیزی که روی پوست دارد، شناخته شده است. این عرق یک تونر عالی برای پوست های چرب است. درعین حال عرق بهار نارنج بسیار ملایم است و به عنوان یک ماده ی تشکیل دهنده در محصولات تهیه شده برای نوزادان به کار می رود. تونری را که استفاده می کنید با این ماده ی کاملا طبیعی جایگزین کنید، اما اطمینان حاصل کنید که عرق بهار نارنجی که دارید به شیوه ی تقطیر طبیعی به دست آمده و خالص است.

۲. آرامش اعصاب

یکی از دلایلی که عرق بهار نارنج به طور گسترده ای در آروماتراپی استفاده می شود اثر آرام بخشی است که روی اعصاب دارد. افزودن آن به آب داخل وان باعث کاهش تنش می شود و و حتی سردرد را درمان می کند. این ماده در کاهش استرس و اضطراب نیز نقش بسیار پررنگی دارد.

۳. نرم کردن پوست

یکی دیگر از خواص عرق بهار نارنج به آبی که با آن حمام می کنید، توانایی آن برای نرم و درخشان کردن پوست است. این ماده پوست شما را مرطوب خواهد کرد و باعث می شود که در تمام طول روز احساس کنید که پوستی ابریشمی دارید. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که ۴/۱ فنجان از این عرق شگفت انگیز، ۳ قاشق غذاخوری عسل و ۲ تا ۳ فنجان شیر گرم را به آب داخل وان اضافه کنید تا پوستی زیبا و نرم به دست بیاورید.

۴. درمان درد معده و شکم

در خاورمیانه، عرق بهار نارنج به شیوه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این عرق را به عنوان یک درمان طبیعی برای ناراحتی معده، سوء هاضمه و گاز معده به کودکان می دهند. اعتقاد بر این است که عرق بهار نارنج برای رفع مشکلات شکم شگفتی می آفریند و به همین دلیل یک درمان عالی طبیعی و بدون خطر برای رفع این مشکل محسوب می شود.

۵. درمان قرمزی و سوزش پوست

همان طور که قبلا نیز عنوان شد، عرق بهار نارنج اثرات فوق العاده ای بر روی پوست دارد. این ماده به خصوص برای پوست های حساس و چرب مناسب است. عرق بهار نارنج به رفع سوزش پوست کمک می کند و قرمزی را که با پوست تحریک شده همراه است، کاهش می دهد. اگر پوست شما مستعد چنین مشکلاتی است، می توانید از عرق بهار نارنج به عنوان یک درمان موثر استفاده کنید.

۶. درمان زخم روی بدن حیوانات

همان طور که خواندید، عرق بهار نارنج بسیار ملایم است و در تهیه ی محصولات مراقبت از پوست کودک در فرانسه استفاده می شود. دقیقا به خاطر همین ملایمت است که می توان آن را برای حیوانات خانگی نیز به کار برد. اگر حیوان خانگی شما دچار زخم شود، می توانید از این آب برای کمک به درمان سریع تر آن استفاده کنید.

۷. درمان آفتاب سوختگی

عرق بهار نارنج و دیگر عرق های به دست آمده از انواع گل، با توجه به توانایی که برای زیبایی و نرم شدن پوست دارند، در طیف گسترده ای از لوسیون های پوستی و کرم ها یافت می شود. پوست شما می تواند از این نوع عرق برای درمان آفتاب سوختگی نیز بهره بگیرد. اثر ملایم آن به تسکین اثر سوختگی ناشی از نو خورشید روی پوست کمک خواهد کرد.

خواص عرق بهار نارنج ۸. نرم کننده مو

عرق بهار نارنج همچنین در تهیه ی بسیاری از محصولات مراقبت از مو استفاده می شود.این ماده نه تنها بوی فوق العاده ای دارد بلکه مزایایی نیز برای موها دارد. عرق بهار نارنج به تمیز کردن موهای شما کمک می کند و سبب درخشان و قوی شدن آن ها می شود. این ماده موهای شما را براق هم می کند..

۹. تازه کردن هوا

یکی از بهترین چیزهایی که در مورد عرق بهار نارنج می توانیم بگوییم، عطر خوش آن است. هنگامی که این عرق را در خانه داشته باشید، به خوشبو کننده های تجاری هوا نیازی ندارید. فقط چند قاشق چایخوری از این عرق را در یک کاسه آب بریزید تا عطر طبیعی آن در خانه تان پخش شود.

رپورتاژ

۱۰. بهبود خواب

قبلا متوجه شدید که عطر و بوی عرق بهار نارنج اثر آرام بخش دارد. این ویژگی بهار نارنج برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند، عالی است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که مقدار کمی از آن را بر روی ملحفه ی تخت تان بریزید. فقط دقت کنید که چند قطره از آن را در گوشه ای از ملحفه بریزید چرا که عرق بهار نارنج می تواند پارچه را لک کند.

۱۱. مرطوب کردن پوست

عرق بهار نارنج می تواند بیش ترین رطوبت را به پوست بدهد. بنابراین قادر است آب کافی برای پوست فراهم کند. حفظ آب در سلول های پوست بسیار اهمیت دارد. به این ترتیب می توانید از خشکی پوست جلوگیری کنید و ظاهر پوست را بهبود ببخشید. این همان فایده ای است که روغن زیتون نیز برای پوست دارد.

۱۲. آنتی اکسیدان قوی

عرق بهار نارنج دارای میزان فراوانی از آنتی اکسیدان ها است. بنابراین، می تواند به جلوگیری از اثرات منفی یا جانبی رادیکال های آزاد کمک کند. این ماده اثرات منفی آلودگی را بر روی پوست از بین خواهد برد. بنابراین، با استفاده از آن می توانید پوست سالمی داشته باشید که جوان تر و سفت تر به نظر می رسد. چنین تاثیری بسیار ارزشمند است زیرا امروزه مسائل استرس زا و ترافیک سنگین آسیب زیادی به پوست وارد می کنند و ماشین ها سبب وارد شدن سموم به هوا می شوند. بنابراین، عرق بهار نارنج ماده ای عالی برای حفظ سلامت پوست است.

۱۳. مبارزه با بیماری های پوستی

یکی دیگر از خواص عرق بهار نارنج این است که می تواند بیماری های پوستی را دور از شما نگه دارد. و به این ترتیب می تواند از پدیدار شدن مشکلات پوستی مانند آکنه و اگزما جلوگیری می کند. علاوه بر این، عرق بهار نارنج درمان خوبی برای مشکلات پوستی محسوب می شود. بنابراین، استعمال آن بر روی پوست به طور منظم سبب می شود که پوست تان ظاهر بهتری پیدا کند. به طور کلی این ماده برای سلامت پوست عالی است و ساختار آن را بهینه می کند.

خواص عرق بهار نارنج ۱۴. سفت کردن پوست

عرق بهار نارنج همچنین می تواند به سفت شدن پوست کمک کند. بنابراین، داروی خوبی برای دوره ی پس از بارداری که پوست در اثر کشش شل شده است، محسوب می شود. این ماده مواد مغذی را به پوست می رساند و در نتیجه باعث بهتر شدن پوست می شود. علاوه بر این، عرق بهار نارنج می تواند ظاهر پوست را جوان و سفت کند.

۱۵. کاهش چین و چروک صورت

عرق بهار نارنج انتخاب مناسبی برای کاهش چین و چروک و حذف خطوط ریز است. این تاثیر به دلیل وجود ویتامین C فراوان در این نوع عرق است که سبب می شود علائم و نشانه های پیری دیرتر روی صورت پدیدار شوند. بنابراین، می توانید این ماده را به طور مرتب استفاده کنید تا به نتایجی فوق العاده دست پیدا کنید!

۱۶. جلوگیری از بروز ترک های پوستی

عرق بهار نارنج فواید بسیار زیادی برای پوست دارد. این ماده ی مفید و موثر می تواند احتمال بروز ترک های پوستی را کاهش دهد. این تاثیر به دلیل توانایی عرق بهار نارنج برای سفت و صاف کردن پوست است. بنابراین، این ماده می تواند پوستی سالم و عاری از سلولیت و علائم کشیدگی به شما بدهد.
علاوه بر این، می تواند پوست را نرم تر کند و میزان دیدپذیری ترک ها را کاهش دهد. این یکی از مزایایی است زنان باردار طرفدارش هستند. علاوه بر این استفاده از عرق بهار نارنج یک شیوه ی کاملا طبیعی برای جلوگیری از بروز ترک های پوستی در دوران بارداری است. بنابراین، لزومی ندارد که زنان باردار نگران بروز هر گونه عوارض جانبی باشند.

۱۷. تحریک سلول های پوستی

عرق بهار نارنج شکل گیری سلول های جدید پوستی را تحریک می کند. این ماده می تواند سلول های مرده را از بین ببرد و کمک کند که به جای آن ها سلول های جدید به وجود بیایند و به این ترتیب ظاهر پوست را روشن تر کند. عرق بهار نارنج همچنین می تواند مواد مغذی را به میزان کافی به پوست برساند و از شکل گیری سلول های سرطانی در پوست جلوگیری کند.

بهارنارنج به عنوان یک دیازپام

برای درست کردن چای بهار نارنج، کافی است 10 گرم از گل بهارنارنج را در دو لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف کرده، همراه یک قاشق سوپ خوری عسل میل کنید. با خوردن این چای، خواب خوش و آرامی خواهید داشت.
با توجه به نتایج به دست آمده از یک مطالعه، از بهار نارنج می توان به عنوان یک پیش داروی موثر جهت کاهش اضطراببیماران قبل از عمل جراحی استفاده کرد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر عرق بهار نارنج و دیازپام بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی انجام شد.
در این مطالعه تعداد 60 بیمار 14 تا 48 ساله مراجعه کننده جهت عمل جراحی، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 30 نفره تقسیم شدند. 2 ساعت قبل از عمل به گروه یک 100 سی سی عرق بهار نارنج و به گروه 2 محلول یک قرص 5 میلی گرمی دیازپام در 100 سی سی آب به صورت خوراکی داده شد.
میزان اضطراب موقعیتی، پس از مصرف دارو در هر دو گروه مصرف کننده بهار نارنج و دیازپام کاهش یافت.

عوارض بهار نارنج

استفاده زیاد از عصاره بهار نارنج سبب بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب می شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنند.
بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی بایستی با احتیاط مصرف شود.
زیاده روی در خوردن عرق بهار نارنج بی خوابی ایجاد می کند.
زیاد بوئیدن بهار نارنج سبب بی خوابی می شود، از این خاصیت می توان در مواقع نیاز به نخوابیدن استفاده کرد.

نوشته‌های مرتبط