جاهای دیدنی ارمنستان: ۱۷ کار مهم که باید در ارمنستان انجام دهید

اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید بد نیست نگاهی به جاهای دیدنی ارمنستان و کارهایی که در ارمنستان می توانید انجام دهید، داشته باشید. با این مقاله در سایت کسب و کار بازده همراه باشید.

ایروان، پایتخت جمهوری ارمنستان یکی از قدیمی‌ترین شهرهایی است که به‌طور مداوم سکنه داشته‌است. قدمت این شهر به قرن ۸‌ام برمی‌گردد، زمانی که شاه آرگیشتی اول دژ اربونی را ساخت. این شهر به خاطر رنگ سنگ‌هایی که برای ساختن بخش اعظم مرکز شهر استفاده شده‌است، که منطقه‌ای متراکم به نام کنترون است، اغلب ”شهر صورتی“ نامیده می‌شود. این منطقه نسبت به سایر مناطق شهر در طول دهه‌ی گذشته توسعه‌ی چشمگیری یافته‌است، در نتیجه رستوران‌ها، کافه‌ها، مغازه‌ها و هتل‌های بیش‌تری دارد.

این پایتخت به لطف پیشینه‌ی تاریخی غنی، زندگی شبانه‌ی گسترده، موزه‌های فوق‌العاده و پارک‌های دوست داشتنی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری مهم و سرشار از جاهای دیدنی ارمنستان است.

یک توصیه: ایروان کارت بگیرید. ایروان کارت، کارت رسمی تردد در ایروان است که به شما امکان دسترسی رایگان به ۴۰ موزه، بسیاری از تورها و جاذبه‌های گردشگری، بین ۱۰ تا ۴۰ درصد تخفیف در بیش از ۱۵۰ فروشگاه وابسته به دولت، و استفاده‌ی رایگان از حمل و نقل عمومی را می‌دهد.

بیایید بهترین کارهایی را که می‌توان در ایروان انجام داد و بهترین جاهای دیدنی ارمنستان را کشف کنیم:

۱. به تور پیاده‌روی مرکز شهر بروید

یک تور پیاده‌روی بهترین راه است تا واقعا در فرهنگ، تاریخ، و آشپزی ایروان غوطه‌ور شوید. البته مرکز شهر بهترین جا برای پیاده‌روی است، چون آثار تاریخی مانند میدان بزرگ جمهوری، تالار شگفت‌انگیز اپرا، مسجد کبود متعلق به قرن ۱۸ام، و مجموعه‌ی مشهور کاسکاد را در خود جای داده‌است.

قدم زدن در گوشه و کنار مرکز شهر روشی فوق‌العاده برای دیدن تاریخ این شهر، از دوران پارس تا دوره‌ی اتحاد جماهیر شوروی است. هم‌چنین چشم‌اندازی به بخش مدرن ایروان نیز خواهیدداشت و معماری معاصر، کافی شاپ‌ها و رستوران‌های به‌روز در حاشیه‌ی کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی به چشم می‌خورد.

۲. شهر را از بالای کاسکاد تماشا کنید

کاسکاد

کاسکاد یک پلکان عظیم است که دقیقا در مرکز شهر قرار دارد و یکی از بناهای تاریخی مهم است. این پلکان در دوره‌ی شوروی در ۱۹۷۱ ساخته، و در ۲۰۰۹ کاملا بازسازی شد.

این پلکان عظیم منطقه‌ی کنترون را به محله‌ی مانیومنت وصل می‌کند. این پلکان ۸  طبقه دارد که همه‌ی آن‌ها از طریق بالا رفتن از پله‌ها قابل دسترسی است، البته کسانی که پیاده‌وری را ترجیح نمی‌دهند می‌توانند از آسانسور استفاده کنند.

منظره‌ی شهر هنگام بالا رفتن از پله‌ها واقعا حیرت‌انگیز است، خصوصا شب‌ها که لامپ‌های شهر روشن است. قطعا نباید این منظره را از دست بدهید.

۳. در خیابان شمالی ویترین مغازه‌ها را تماشا کنید

این خیابان که تماما پیاده‌رو است در منطقه کنترون قرار دارد و خیابان آبوویان را به میدان آزادی (خیابان تامانیان) وصل می‌کند. این خیابان پهن که در ۲۰۰۷ افتتاح شد، ۴۵۰ متر طول و ۲۷ متر عرض دارد.

خیابان شمالی ۱۱ ساختمان و ۴ میدان کوچک را در خود جای داده‌است. هم‌چنین یک مرکز خرید و پارکینگ زیرزمینی دارد.

برخی از لوکس‌ترین فروشگاه‌های ایروان، از جمله آرمانی، استیو مدن، دسیگوال، و بربری در امتداد این پیاده‌راه به چشم می‌خورد. هم‌چنین تعدادی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای پرطرفدار وجود دارد که برای استراحت و تماشای آدم‌ها عالی است.

۴. در به یک پیک‌نیک در پارک بروید

در سرتاسر شهر پارک‌های زیادی وجود دارد که برای لم دادن، درآوردن کفش‌ها و لذت بردن از پیک نیک عالی است. پارک عاشقان پرطرفدارترین پارک، و اتفاقا قدیمی‌ترین پارک در شهر است.

پارک عاشقان دارای منظره‌ای سنتی به سبک ژاپنی است، که بعد از بازسازی اخیر کمی تغییر کرده‌است. این پارک با برکه‌ها، آبشارها و فضایی آرام مکانی عالی برای پیک‌نیک‌های رمانتیک عاشقان است.

پارک انگلیسی یک مکان فوق‌العاده‌ی دیگر برای پیک‌نیک است و اغلب محلی برای عکاسی عروسی است. پارک تومانیان و پارک بوئنوس آیرس نیز برای پیک‌نیک عالی است.

۵. آب بازی کنید

در یک روز داغ تابستانی به دنیای آب ایروان بروید تا کمی خنک شوید. این پارک ۳ هکتاری ۱۲ سرسره‌ی آبی، ۷ استخر روباز، ۳ استخر داخلی و ۲ جایگاه بازی کودکان دارد.

دنیای آب ایروان برای همه‌ی خانواده عالی است، چون همه‌ی اعضای خانواده با هر سنی می‌توانند در این پارک آبی بی‌نظیر خوش بگذرانند. پارک آبی روباز این مجموعه ۲ استخر شنای بزرگ، ۳ استخر با سرسره‌های آبی، یک استخر VIP، و یک استخر کودکان، و نیز غرفه‌های خوراکی و رستوران دارد.

به آکواتک، پارک آبی داخل سالن بروید و از آکواتک اسپا هتل لذت ببرید. آکواتک دارای چشمه‌های آب گرم، یک اسپا، و یک باشگاه بدنسازی است.  هم‌چنین ۲ استخر بزرگ، یک استخر مخصوص کودکان و یک دیواره‌ی سنگ‌نوردی در این بخش از پارک آبی وجود دارد.

۶. به پاتیناژ بروید

در ماه‌های زمستانی یکی از استخرهای روباز بزرگ در دنیای آب ایروان به یک آیس رینگ ۵۰۰ متر مربعی تبدیل می‌شود. پاتیناژ تفریح بسیار جالبی است و تمام کسانی که در زمستان از ایروان بازدید می‌کنند باید آن را تجربه کنند.

دریاچه‌ی قو گزینه‌ی دیگری است که برای اسکیت‌بازی با محلی‌ها می‌توانید انتخاب کنید. این دریاچه دقیقا کنار تالار اپرا قرار گرفته و مکانی زیبا برای اسکیت روی یخ، تنفس هوای تازه و لذت بردن از منظره‌ی اطراف است. امکان اجاره‌ی کفش اسکیت نیز وجود دارد که یک مزیت بزرگ برای گردشگرانی است که از این شهر بازدید می‌کنند.

۷. در کوچه‌ها و خیابان‌های پر پیچ و خم گردش کنید

میدان کوند یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های شهر است که قدمت آن به قرن ۱۷ام برمی‌گردد. این میدان در کنار تپه‌ای مشرف به مرکز شهر قرار دارد.

این میدان تعداد زیادی از خانه‌های عثمانی/ فارسی/ مسلمانان را در خود جای داده که دارای دیوارهایی به قطر ۵/۱ متر است. این دیوارها در اصل از گل رس و سنگ‌های کوچک ساخته شده‌است. این خانه‌ها در امتداد خیابان‌ها و کوچه‌های باریک قرار گرفته‌اند که عرض آن‌ها بیش‌تر از ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر نیست.

قدم زدن در اطراف میدان کوند ، خیره شده به معماری باستانی و یافتن گوهرهای پنهان تجربه‌ای شگفت‌انگیزی است. حتما یک بعد از ظهر را به چرخیدن در کوچه و خیابان‌های پر پیچ و خم کوند سپری کنید چون هرگز نمی‌دانید ممکن است آن‌جا چه چیزهایی پیدا خواهیدکرد.

۸. با تاریخ شهر آشنا شوید

ایروان شهری بسیار قدیمی است و تاریخی کهن دارد که برخی از آن‌ها مخوف است و برخی دیگر نیست. یک روش عالی برای آشنایی با گذشته‌ی این شهر رفتن به موزه‌ها است.

موزه‌ی تاریخ ارمنستان مجموعه‌ای از ۴۰۰۰۰۰ شئ دارد و مسلما می‌توان گفت بهترین موزه برای کسانی است که می‌خواهند درباره‌ی این شهر و کل کشور چیزهایی بدانند. این موزه دارای بخش‌های مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، سکه‌شناسی، و تاریخ مدرن است و برای هر کدام کلکسیون‌هایی دارد.

می‌توانید بزرگ‌ترین کلکسیون هنر ارمنستان را در گالری ملی ارمنستان پیدا کنید، البته در این گالری آثار بسیاری از هنرمندان اروپایی و روس نیز به نمایش گذاشته شده‌است. برای بررسی گذشته‌ی نه چندان خوب این کشور موسسه-موزه‌ی نسل‌کشی ارمنی‌ها را ببینید.

رپورتاژ

۹. از هنرهای بومی سوغات بخرید

ورنیساژ آخر هفته‌ی ایروان یک بازار بزرگ در فضای باز است که در امتداد خیابان‌های آرام و بوزند، در نزدیکی متروی میدان جمهوری قرار دارد. گروهی از هنرمندان بومی در دهه‌ی ۱۹۸۰ این بازار را راه‌اندازی کردند تا آثارشان را به نمایش بگذارند و بفروشند.

ورنیساژ ایروان به قدری بزرگ و پرطرفدار شد که از مکان اصلی‌اش به کنار میدان شارل آزناوور، یعنی جایی که اکنون برگزار می‌شود، منتقل شد. این بازار از ایستگاه متروی میدان جمهوری تا مجسمه‌ی وارتان مامیکونیان امتداد دارد.

این بازار بهترین جایی است که می‌توانید انواع آثار هنری سنتی ارمنستان را، از قبیل قالیچه، مجسمه‌های چوبی، نقاشی، آلات موسیقی و جواهرات پیدا کنید. یک محل عالی دیگر برای خرید تابلوی نقاشی پارک ساریان است. تماشای این بازار را به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارمنستان از دست ندهید.

۱۰. در میدان جمهوری گردش کنید

میدان جمهوری، که محلی‌ها آن را میدان هراپاراک می‌نامند، در مرکز شهر در محله‌ی کنترون قرار گرفته‌است. ساخت این میدان زیبا تقریبا ۵۰ سال طول کشید و بخش اعظم آن در دهه‌ی ۱۹۵۰ ساخته شد.

شما می‌توانید به آسانی تمام روز و عصر را در میدان جمهوری سپری کنید، چون آثار تاریخی زیادی را، مانند موزه‌ی تاریخ، گالری ملی و خانه‌ی دولت، هم‌چنین هتل شناخته‌شده‌ی ماریوت ارمنستان، در خود جای داده‌است. این میدان در روز و هم‌چنین شب که لامپ‌ها روشن است، زیبا است.

یکی از ویژگی‌های بسیار جالب این میدان آب‌نمای موزیکال آن است. از اوایل بهار تا اواخر پاییز این آب‌نمای شگفت‌انگیز به همراه رقص نور و بهترین قطعات موسیقی روشن است.

۱۱. صومعه نوراوانک را ببینید

صومعه نوراوانک

در کشور ارمنستان صومعه ها و بناهای تارخی بسیاری را می توانید مشاهده نمایید که یکی از مهمترین آنها صومعه نوراوانک می باشد. این صومعه در فاصله 120 کیلومتری شهر ایروان واقع شده است و هر ساله بازدید کنندگان بسیاری برای دیدن از این صومعه به محل احداث آن می روند. در این منطقه همچنین کلیسایی بنام آستواتساتین نیز وجود دارد که معنای آن الاهه مقدس می باشد و قابل ذکر است که از تمامی نقاط در صومعه می توانید این کلیسای زیبا با معماری چشم نواز را مشاهده نمایید.

۱۲. حس چشایی‌تان را خشنود کنید

آشپزی ارمنی، که نوعی آشپزی قفقازی است، بسیار خوشمزه است و تازگی و کیفیت نسبت به طعم و ادویه در اولویت است. منظور این نیست که غذاهای ارمنی خوشمزه نیست، به‌ویژه غذاهایی مانند خاش (نوعی خورش)، کباب و پیلاف (برنج و گوشت) بسیار خوشمزه است.

در غذاهای ارمنی همیشه از سبزیجات تازه مانند جعفری، کرفس، گشنیز، ریحان، پونه و ترخون استفاده می‌شود. طعم غذاهای ارمنی تحت تاثیر کشورهای همسایه از جمله ترکیه و ایران قرار دارد.

بهترین جا برای امتحان غذاهای اصلی مانند کباب و ماهی رستوران‌های تم‌دار در  هرازدان گورگ است. هم‌چنین رستوران‌هایی وجود دارد که غذا را به همراه موسیقی سنتی زنده سرو می‌کنند، و نیز چند مکان لوکس و گران‌قیمت که غذاهای ترکیبی ارمنی را ارئه می‌کند.

۱۳. به قرون وسطی برگردید

صومعه‌ی گغارد متعلق به قرون وسطی یک سازه‌ی تماشایی است و یونسکو نیز با این موافق است. بخشی از این میراث جهانی یونسکو در دل کوه کنده شده‌ و درخت‌ها و صخره‌ها آن را احاطه کرده‌اند.

کلیسای اصلی مجموعه در ۱۲۱۵ ساخته شده‌است، اما مجموعه‌ی صومعه در قرن ۴ام تاسیس شد. صخره‌هایی که این مجموعه‌ی عظیم را احاطه کرده بخشی از حریم رودخانه‌ی آزات است که برخی از کلیساها کاملا درون صخره‌ها کنده شده‌اند و برخی دیگر بیش‌تر شبیه غار هستند.

این صومعه در خود ایروان نیست، بلکه درست بیرون گغارد قرار دارد. بازدیدکنندگان و علاقمندان جاهای دیدنی ارمنستان باید حتما سفری یک روزه به این صومعه داشته‌باشند.

۱۴. از موسیقی لذت ببرید

در ایروان گزینه‌های متعددی برای دوست‌داران موسیقی وجود دارد، خواه اپرا، موسیقی سنتی، راک یا حتی موسیقی رقص باشد. رستوران‌ها، پارک‌ها، سالن‌های کنسرت، بارها و کلوپ‌های شبانه، همه‌ی این‌ها در شهر موسیقی اجرا می‌کنند.

کاسکاد و پارک عاشقان اغلب در ماه‌های بهار و تابستان محل برگزاری کنسرت‌هایی است که ارزش شرکت کردن را دارند. تئاتر اپرای ایروان و خانه‌ی موسیقی کامیتاس چمبر اغلب برای اپراها، سمفونی‌ها، و نمایش‌های باله بلیت‌های لحظه‌آخری ارزان دارند.

و بعد از آن کلوب‌های شبانه، بارها، کافه جازها و بارهای کارائوکه در سطح شهر وجود دارد. همه‌ی این‌ها برای جغدهای شب جذاب است و روشی عالی برای معاشرت با محلی‌ها است.

۱۵. به تماشای فوتبال بروید

ایروان در لیگ فوتبال ارمنستان ۵ تیم دارد: اف‌سی آرارات ایروان، اربونی اف‌سی، اف‌سی پیونیک، اف‌سی بانانتز، و آلاشکرت اف‌سی. علاوه بر این‌ها، چندین تیم نیز در لیگ‌های کوچک‌تر هستند.

البته ایروان چندین استادیوم فوتبال نیز دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها استادیوم هرازدان است. این استادیوم برای تیم اف‌سی آرارات ایروان است. زمین اصلی تیم ملی فوتبال ارمنستان استادیوم جمهوریت وازگن سارگسیان است.

طرفداران فوتبال می‌توانند وقتی در حال بازدید از شهر هستند، به آسانی برای هر مسابقه‌ای بلیت‌های لحظه‌آخری را بگیرند. همه‌ی مسابقات بسیار جالب هستند و این برای فوتبال‌دوستان روشی عالی برای گذراندن عصر است.

۱۶. قلعه امبرد را ببینید

قلعه امبرد

یکی از بناهای محبوب، معروف و شناخته شده در روستای بیورکان کشور ارمنستان می باشد که در ارتفاعی حدود دو هزار و سیصد متری سطح دریا واقع شده است. فاصله این قلعه تاریخی از مرکز شهر یعنی ایروان با ماشین و رانندگی یک ساعت می باشد. با رفتن به این منطقه می توانید علاوه بر اینکه از این بنای زیبا و تاریخی بازدید می نمایید همچنین از طبیعت سرسبز و فوق العاده اطراف آن نیز لذت ببرید.

۱۷. از معبد گارنی دیدن کنید

این معبد در دره رود آزات و در 30 کیلومتری ارمنستان قرار دارد. این معبد تنها 9 کیلومتر با صومعه کغارد فاصله دارد و شما با دیدن این صومعه می‌توانید به راحتی سری به معبد گارنی نیز بزنید. معبد گارنی یکی از بناهای منحصر به فرد به سبک معماری هلنی در ارمنستان است. بنای گارنی سرنوشت عجیبی را در طول تاریخ پشت سر گذاشته و در ادوار مختلف کاربری‌های متفاوتی نیز داشته است.

معبد گارنی به دلیل اهمیت زیادی که در جهان باستان دارد در سال 1969 میلادی با صرف هزینه‌های سنگین و توسط همان بقایای ساختمانی که در اطراف بنا از گذشته به جای مانده بودند، بازسازی شده است. اگر به ارمنستان سفر می‌کنید و از علاقمندان به تاریخ و آثار به جای مانده از گذشته هستید، حتما بازدید از معبد گارنی را در برنامه خود قرار بدهید.

۴ نکته طلایی برای شروع کسب و کار در ارمنستان

منبع thecrazytourist
نوشته‌های مرتبط