شرایط قبولی در رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها

اگر خود یا آَشناهایتان با فوریت های پزشکی آشنایی دارید، حتماً می دانید که این شغل چقدر مهم و با تقاضای بالایی برخوردار است. خوشبختانه رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها و هم آقایان علاقمند وجود دارد که عملکرد آن ها در این رشته با سلامت ما ارتباط مستقیم دارد؛ پس می توان گفت افرادی که در این رشته تحصیل می کنند همگی مسئولیت های بالایی دارند. در این مطلب می خواهیم درمورد فوریت های پزشکی صحبت کنیم و یک بررسی در مورد رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها داشته باشیم.

مقدمه رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها

در زمان هایی که خیلی عادی از خیابان رد می شویم و آمبولانسی با سرعت بالا از خیابان رد می شود، نگران می شویم و آرزو می کنیم اتفاق بدی برای فردی نیوفتد. در چنین مواقع ناگهانی که فردی مصدوم شده است و زندگی و جان او با خبر روبروست، اورژانس از راه میرسد و به کمک پزشکان متخصصی که در صحنه حضور دارند می توان جان فرد آسیب دیده را از خطر احتمالی مرگ نجات داد.

معمولاً اورژانس افرادی با تجربه آماده باش دارد که درجه آن ها می بایست بالاتر از پزشک عمومی باشد. به این افراد تکنسین های اورژانس می گویند که در شیفت های شب نیز در بیمارستان ها حضور دارند تا در صورتی که فردی شبانه دچار مشکل شده و یا صدمه دیده باشد، بتوانند فوراً به این افراد کمک کنند.

فوریت های پزشکی چیست؟

گفتیم که همیشه تکنسین های اورژانس آماده ارائه خدمات شبانه روزی به بیماران هستند. برای مثال زمانی که یک فرد دچار سکته قلبی و یا مغزی می شود، تصادف می کند و یا خانمی باردار در شرایطی خاص می بایست زایمان کند، کادر پزشکی فوراً وارد عمل شده و عملیات نجات یا درمان را شروع می کند. به چنین مواقعی که نیاز به اقداماتی ضروری وجود دارد تا جان بیمار را بتوان نجات داد، فوریت های پزشکی می گویند.

در چنین مواقعی معمولاً جان بیمار در خطر مرگ قرار دارد و در صورتی که اقداماتی نادرست انجام شود و یا درمان فوراً انجام نشود ممکن است بیمار بمیرد! بنابراین افراد تکنسین های اورژانس همیشه در حالت آماده باش قرار می گیرند تا از خطر احتمالی منجر شدن به مرگ بیمار جلوگیری کنند.

شرایط قبولی در رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها

تکنسین های اورژانس افراد آموزش دیده هستند که در رشته فوریت های پزشکی به تحصیل می پردازند و برای مواقع ضروری آماده می شوند. این افراد نقش مهمی در خانواده پزشکان دارند و جان میلیون ها آدم توسط این افراد در مواقع اضطراری نجات پیدا کرده است. اگر می خواهید با آموزش های علوم پزشکی آشنا شده و به فیلم های آموزشی در این زمینه دسترسی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم مجموعه آموزش علوم پزشکی فرادرس را دریافت نمایید.

آشنایی با رشته فوریت های پزشکی

پس از اینکه با تعریف فوریت های پزشکی آشنا شدید، به احتمال زیاد علاقه مند خواهید بود تا در این رشته به تحصیل بپردازید. خوشبختانه در ایران رشته ای با نام رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها و آقایان وجود دارد که برای تحصیل در این رشته می بایست از رشته تجربی در کنکور سراسری شرکت نمایید. به دلیل حساسیت هایی که این رشته دارد، امکان تحصیل در رشته فوریت های پزشکی با ورودی به غیر از کنکور تجربی امکان پذیر نیست؛ پس برای تحصیل در این رشته همانند دیگر رشته های پزشکی باید کنکور تجربی داده باشید. پیش از این تنها مردان در این رشته تحصیلی می توانند تحصیل کنند، اما از سال 1399 خانم ها نیز می توانند در دو مقطع کاردانی و کارشناسی به تحصیل بپردازند. افرادی که در این رشته به تحصیل می پردازند می بایست تعهد دهند که پس از فارغ التحصیلی در مرکز فوریت های پزشکی خدمت خواهند کرد! رشته فوریت های پزشکی از اهمیت های بالایی برخوردار است که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

چرا رشته فوریت های پزشکی مهم است؟

با افزایش تصادفات جاده ای، عدم تغذیه مناسب، ورزش نکردن و عوامل دیگر، مرگ و میر بیش از پیش افزایش یافته است. ممکن است بلایای طبیعی مانند زلزله و یا گیر کردن در بارش تند برف نیز به این مشکلات اضافه شوند و بدین ترتیب نیروی بیشتری برای بخش فوریت های پزشکی اورژانس نیاز خواهیم داشت. از آن جایی که فوریت های پزشکی یک رشته ای است که با جان و زندگی انسان ها در ارتباط است و با نجات لحظه ای بیماران و حفظ سلامتی اشان خلاصه می شوند، بنابراین این رشته بسیار مهم است و برای جامعه یک نیاز اساسی می باشد. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند یا فارغ التحصیل شده اند اساساً باید افراد قوی باشند تا در شرایط بحرانی بتوانند وظایف خود را انجام دهند. جمعیت دنیا روز به روز افزایش می یابد و بدین ترتیب افرادی که دچار سانحه شده و صدمه میبینند نیز افزایش می یابند. برای مدیریت کردن این افراد نیازمند افرادی توانا با آمادگی کامل هستیم تا بتوان شبانه روزی به افرادی که در معرض خطر هستند کمک کرد. پیش از این خانم ها به دلیل داشتن روحیه حساس اجازه تحصیل در این رشته را نداشتند، اما امروزه خانم ها با روحیه قوی و توانایی بالایی قادر هستند در این رشته تحصیل کنند.

شرایط قبولی در رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها

با توجه به اهمیت رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها و اینکه در بیشتر مواقع فرد نیازمند به کمک یک خانم می باشد، داشتن روحیه مسئولیت پذیری و قوی بودن مهم ترین عامل موفقیت در این رشته می باشد. با این حال خانم ها نیز همانند آقایان موظف به گذراندن دوره های سخت و در مواردی طاقت فرسا هستند تا خود را برای زمان اضطراری آماده کنند. با این تعاریف، فوریت های پزشکی تنها به رسیدن آمبولانس و انتقال بیار به بیمارستان ختم نمی شود. یک تکنسین آمبولانس در بسیاری از مواقع باید تصمیم بگیرد و در همان محل حادثه بیمار را درمان کند. در مواردی بایستی به گونه ای عمل کرد که از قطعی نخاع یا موارد مشابه جلوگیری کرد پس برای اینکه بتوانید در این رشته تحصیل کرده و سپس به مردم خدمت کنید، تنها روحیه و کسب نمرات بالا در دروس کافی نیست و هر نیروی فوریت پزشکی می بایست متخصص بوده تا از رخ دادن حوادث ناگوار جلوگیری گردد.

وظایف نیروی فوریت پزشکی

یک نیروی فوریت های پزشکی که تکنسین آمبولانس هم شناخته می شود، با توجه به آن چه در رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها یاد گرفته اند، وظایف مشخصی دارد و نمی تواند خارج از وظایفی که در دوره آموزشی یاد گرفته است عمل کند. یک نیروی فوریت پزشکی قبل از هر چیزی طبق تشخیص خود کمک های اولیه برای بیمار انجام می دهد تا از بدتر شدن وضع بیمار جلوگیری کرده باشد. برای مثال برخی از این وظایف عبارتند از:

  • رساندن خود به محل حادثه یا بیمار
  • معاینه بیمار
  • ارزیابی کلی وضعیت فعلی بیمار
  • تعیین سطح هوشیاری بیمار
  • انجام احیا در صورت نیاز
  • استفاده از دارو و تزریق آمپول در صورت نیاز
  • بررسی علائم حیات بیمار مانند کنترل نبض، فشار خون، بررسی وضعیت تنفس بیمار
  • دادن شوک الکتریکی در صورت نیاز
  • رعایت ادب
  • رانندگی آمبولانس
  • ارتباط با بیمارستان و رسادن به بیمار به بیمارستان
  • ارسال گزارش کامل از عملیات انجام شده به پزشک

شرایط قبولی در رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها

رپورتاژ

علاوه بر اینکه نیروی فوریت های پزشکی بایستی وظایف بالا را انجام دهد، باید از اخلاق و ادب حرفه ای نیز برخوردار باشد و از اقدام خودسرانه هرگونه عملیاتی خودداری نماید. درست است که یک تکنسین اورژانس یک پزشک است، اما بایستی برای هر اقدام خود یک گزارش به پزشک در بیمارستان ارسال نماید و در صورت لزوم راهنمایی و دستور دریافت نماید. از جمله مشکلاتی که ممکن است یک نیروی فوریت های پزشکی در محل حادثه با آن روبرو شور کمبود دارو و تجهیزات است. توجه داشته باشید از جمله وظایف مهم یک نیرو این است که پس از مراجعه مجدد به بیمارستان از شارژ شدن تجهیزات و دارو و آمپول مطمئن شوند. در غیر این صورت ممکن است هنگام عملیات با کمبود تجهیزات و دارو مواجه شوند.

شغل تکنسین فوریت پزشکی

اگر فرد مسئولیت پذیری هستید و فکر می کنید بتوانید بار سنگین و مستولیت ها را به دوش بکشید، به احتمال زیاد این شغل برای شما مناسب خواهد بود. افرادی داریم که به امدادرسانی و انجام عملیات داوطلبانه علاقه مند هستند و می توانند در شرایط سخت به خوبی آرامش خود را حفظ کرده و به بیمار کمک کنند، در این شغل تنها داشتن نمره خوب کافی نیست و باید واجد شرایط لازم باشید. در این شغل که پیش تر برای خانم ها ممنوع بود، ممکن است در موقعیتی همراه با خطر روبرو شوید؛ خانم ها ممکن است از لحاظ روحی صدمه ببینند و بدتر از آن از آن جا که جسمی نسبتا ضعیف تر نسبت به آقایان دارند، خودشان نیز صدمه ببینند، به همین دلیل انتخاب این شغل برای خانم ها توصیه نمی شود. اما اگر اصرار دارید به عنوان یک خانم در این رشته تحصیل کرده، سپس در حوزه امدادرسانی خدمت کنید، در ادامه شرایط کنکور و رشته تحصیلی را برایتان توضیح داده ایم.

شرایط قبولی در رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها

شرایط کنکور رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، برای تحصیل در رشته فوریت های پزشکی، افراد باید (چه خانم چه آقا) در کنکور تجربی سراسری شرکت کرده باشند. به طور معمول، افراد دارای رتبه متناسب با این رشته همانند بسیاری از رشته ها به مصاحبه دعوت می شوند. پس در مرحله اول بایستی رتبه مناسب در کنکور به دست آورید.

پس از اینکه دعوت به مصاحبه شدید، باید بدانید که رتبه کنکور شما تنها 50 درصد قبولی را تضمین می کند، مهم ترین بخش مصاحبه است که 50 درصد دیگر قبولی خواهد بود. پس از پذیرش در کنکور، برای داوطلبان واجد شرایط زمان و مکان مصاحبه ارسال می شود و پس از این ارزیابی نتیجه نهایی قبولی مشخص می شود.

در این رشته هم برای مقطع کاردانی و هم مقطع کارشناسی به صورت ناپیوسته می توانید ثبت نام کنید. علاوه بر آن، برخی شرایط برای داوطلبین این رشته وجود دارد که خالی از لطف نیست به آن ها اشاره کنیم:

  • داوطلبین خانم می بایست از آمادگی جسمانی قوی برخوردار باشند.
  • عدم ابتلاء به بیماری زمینه ای یکی از شرایط انتخاب این رشته می باشد.
  • همانند دیگر رشته های پزشکی، داوطلب نباید به سیگار یا مواد مخدر اعتیاد داشته باشد.
  • همانطور که در ابتدای پست اشاره کردیم، دانشجویان این رشته می بایست تعهد دهند که پس از فارغ التحصیلی در مراکز فوریت های پزشکی مشغول خدمت خواهند بود.
  • قد داوطلب خانم نباید از 165 سانتی متر کمتر باشد.
  • داوطلب بایستی از سلامت کامل چشم و گوش برخوردار باشد.
  • حداکثر سن مجاز برای قبولی در این رشته 24 سال است.
  • دانشجویان این رشته بایستی گواهینامه پایه 2 داشته باشند.
  • داوطلبان نباید سوء پیشینه و یا سابقه کیفری داشته باشند!
  • داوطلبین نباید مشکلی در تکلم (لکنت زبان) داشته باشند.
  • برای کار در شیفت های طولانی مدت 12 یا حتی 24 ساعته قدرت کافی داشته باشد.

در این بخش شرایط قبولی رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها را ذکر کردیم که برخی از آن ها برای آقایان نیز صدق می کند. اگر از روحیه قوی برخوردار هستید و علاوه بر آن واجد شرایط بالا هستید، این رشته می تواند برای شما بسیار عالی باشد زیرا درخواست برای این رشته بسیار زیاد است و می توانید پس از فارغ التحصیلی نیز بلافاصله شروع به کار کنید.

شرایط قبولی در رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها

فرصت های شغلی و درآمد رشته فوریت پزشکی

متاسفانه مقدار مشخصی برای شاغلان رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها اعلام نشده است، اما بانوان عزیز می توانند در یکی از بخش های بیمارستانی یا پیش بیمارستانی مشغول به کار شوند.

مهم ترین بخشی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آن جا خدمت کنند، اورژانس است! شهرهای بزرگ که دارای واحدهای بیشتری از اورژانس هستند تقاضای بالایی برای این شغل دارند. اما چنانچه نتوانستید در این بخش مشغول به کار شوید، موارد زیر را نیز می توانید در نظر بگیرید:

  • آمبولانس های خصوصی
  • سازمان هلال احمر
  • آتش نشانی
  • شرکت های دولتی یا غیر انتفاعی
  • و…

برای مثال چنانچه مایل باشید می توانید مربی آموزش افرادی باشید به صورت داوطلبانه برای یادگیری فوریت های پزشکی به هلال احمر مراجعه می کنند، یا حتی امکان اینکه بتوانید مربی بهداشت در مدارس نیز شوید وجود دارد. اگر هنوز شروع به تحصیل در این رشته نکرده اید، پیشنهاد می کنیم حتماً آموزش کمک های اولیه فرادرس را دریافت و مشاهده کنید، چرا که این آموزش ها حتی در زندگی روزمره می توانند کاربردی باشند. برای دریافت روی لینک زیر کلیک کنید.

سخن آخر درمورد رشته فوریت های پزشکی برای خانم ها

در این مطلب درمورد اهمیت رشته فوریت های پزشکی و بخش هایی که یک فارغ التحصیل این رشته می تواند در آن قسمت ها مشغول به کار شود توضیح داده شد. اگر شما نیز یکی از داوطلبین این رشته هستید، حتماً بر روی مهارت هایی که در بالا ذکر شد تمرین کنید تا بتوانید در مصاحبه قبول شوید.

نوشته‌های مرتبط