درد بازو: 26 درمان خانگی بازو درد + علل درد شدید در بازو

آسیب‌دیدگی یا درد بازو بسیار شایع است اما نباید آن را ساده گرفت. درد در هر بخشی از بازوهای شما می‌تواند مانعی برای انجام فعالیت‌های روزانه‌ی شما باشد. شما از بازوهای‌تان تقریبا برای انجام هر کاری استفاده می‌کنید، مانند بلند کردن، نگه داشتن، گرفتن و پرتاب کردن. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۲۶ درمان خانگی بازو درد به همراه علل درد شدید در بازو را بشناسید.

درد خفیف در بازوها معمولا ناشی از وضعیت نامناسب بدن در هنگام خواب، گردش خون ضعیف، ورزش و بازی کردن یا حرکات تکراری است.

برخی از علل احتمالی درد شدید در ناحیه‌ی بازو عبارتند از آسیب دیدن عصب، رگ به رگ شدن، تاندونیت، آسیب روتاتور کاف شانه، شکستگی استخوان، آرتریت روماتوئید، آنژین و حتی حمله‌ی قلبی.

درد بسته به علت ایجادکننده‌ی آن ممکن است ناگهان شروع شود و از بین برود یا ممکن است به تدریج افزایش بیابد.

به غیر از درد، سایر علائم مربوط به مشکلات بازو عبارتند از تورم یا گرفتگی، قرمزی، سفتی و تورم غدد لنفاوی زیر بغل. علائم ممکن است در یک یا هر دو دست باشد و می‌تواند بر مچ دست، آرنج و شانه نیز تاثیر بگذارد.

درد خفیف بازو معمولا به صورت خود به خود حل می‌شود. همچنین، تعدادی از داروهای طبیعی وجود دارند که می‌توانند به شما در تسکین و درمان مشکلات بازو و درد ناشی از آن کمک کنند و اختلال موجود را التیام بدهند.

درمان‌های خانگی برای تسکین درد بازو

نکته‌ی احتیاطی: اگر درد شدید باشد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در این‌جا با 10 درمان خانگی برتر برای تسکین درد بازو آشنا خواهید شد.

۱. استراحت کنید

برای درد خفیف بازو، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، استراحت است.

استراحت کافی و مناسب یک درمان کلیدی برای ترمیم آسیب ایجادشده در بافت نرم است که اغلب با درد جزئی رخ می‌دهد. از سوی دیگر، فشار مداوم سبب بروز التهاب و درد بیش‌تر می‌شود و زمان بهبودی را به تاخیر می‌اندازد.

به مدت 24 تا 72 ساعت اول، اجازه بدهید که بازوی دچار درد به بیش‌ترین حد ممکن استراحت کند و از انجام تمرینات ورزشی و حرکات شدید پرهیز کنید. همچنین، چیزی تایپ نکنید و هیچ کاری انجام ندهید که آسیب دیدگی بدتر نشود. به این ترتیب کاهش سریع تورم این ناحیه تضمین می‌شود.

۲. کمپرس سرد

درد بازو را می‌توان با  کمپرس سرد درمان کرد. با این حال، این روش درمانی در مراحل اولیه‌ی بروز مشکل در این ناحیه اولیه موثر است.

برای کاهش درد بازو از کمپرس سرد استفاده کنید:

دمای پایین باعث می‌شود که بافت در ناحیه‌ی دچار درد بی‌حس شود، و به این ترتیب درد کاهش می‌یابد. کمپرس سرد در عین حال باعث کاهش التهاب می‌شود.

۱. در مرحله‌ی اول یک چند تکه یخ را در یک کیسه‌ی پلاستیکی قرار دهید و کیسه را لای یک حوله نازک بگذارید.

۲. سپس آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه در منطقه‌ی آسیب‌دیده قرار بدهید.

۲. چند بار در روز و به مدت چند روز این روش درمانی را تکرار کنید.

شما همچنین می‌توانید یک حوله را در آب سرد خیس کنید و آن را روی بازوی دچار درد قرار دهید.

* نکته‌ی احتیاطی: یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید. این کار می‌تواند باعث بروز یخ‌زدگی شود.

۳. کمپرس داغ

کمپرس داغ هم درست مانند کمپرس سرد، می‌توانند به درمان درد بازو کمک کند. با این حال، برای این‌که کمپرس گرم موثر واقع شود، آن را در طول 48 ساعت از زمانی که آسیب‌ ایجاد شده یا درد آغاز شد، استفاده کنید.

گرما جریان خون را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده افزایش می‌دهد و به این ترتیب سبب کاهش سفتی و درد می‌شود. برای انجام این درمان به شیوه‌ی زیر عمل کنید:

۱. یک کیسه‌ی آب گرم را با آب داغ پر کنید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی بازوری دچار درد قرار بدهید. این روش درمانی را چند بار در روز تکرار کنید تا به طور کامل تسکین بیابید.

۲. روش دیگر این است که می‌توانید زیر دوش بایستید و به مدت 5 تا 10 دقیقه آب گرم روی بازوی‌تان بگیرید. این روش درمانی را دو بار در روز انجام دهید.

۴. اعمال فشار

بستن ناحیه‌ی آسیب‌دیده با یک باند سفت یا باند الاستیک می‌تواند به کاهش تورم و ترویج روند بهبودی کمک کند.

این روش درمانی حتی روی ناحیه‌ی دچار درد و آسیب فشار ایجاد می‌کند. در عین حال بستن بازو با باند به نوعی از این ناحیه حمایت می‌کند و حتی سبب می‌شود تا راحت‌تر حرکت کنید.

با بستن منطقه‌ی آسیب‌دیده به وسیله‌ی یک باند الاستیک، که می‌توانید از داروخانه‌ها بخرید،‌ روی آن فشار اعمال کنید . این ناحیه را به مدت چند روز یا تا زمانی که درد و تورم به طور کلی از بین برود،‌ با باند ببندید.

* نکته‌ی احتیاطی: منطقه را بیش از حد محکم نبندید. این کار می‌تواند به ضعیف شدن گردش خون در این ناحیه منجر شود و شرایط را بدتر کند. علائمی که نشان می‌دهند باند بیش از حد تنگ است عبارتند از بی‌حس شدن، سوزن سوزن شدن، افزایش درد، احساس سردی یا تورم در ناحیه‌ی زیر باند.

۵. قرار دادن بازو روی بلندی

گاهی بهترین راه برای کاهش درد بازو این است که سطح دچار درد را روی بلندی قرار بدهید. بالا نگه داشتن بازو جریان خون را به این ناحیه افزایش می‌دهد و به حذف مواد زائد برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی کمک می‌کند.

این کار همچنین فشار را از روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده کم می‌کند، بازو را پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب باعث می‌شود شما راحت‌تر باشید.

در حالی که در حال استراحت یا خواب هستید، از یک یا دو بالش زیر دست‌تان استفاده کنید. در صورت لزوم، از یک دستمال یا باند برای بالا نگه داشتن بازوی‌تان استفاده کنید.

* نکته‌ی احتیاطی: دست خود را بیش از حد بالا نگیرید زیرا در این صورت جریان خون به این ناحیه کاهش می‌یابد.

۶. ماساژ

ماساژ دادن ناحیه‌ی آسیب‌دیده با استفاده از فشار ملایم می‌تواند به تسکین درد کمک کند. ماساژ گردش خون را بهبود می‌دهد، و به نوبه‌ی خود کمک می‌کند که بافت آسیب‌دیده سریع‌تر ترمیم شود.

یک ماساژ ملایم در عین حال  به کم شدن و از بین رفتن فشار در ناحیه‌ی آسیب‌دیده کمک می‌کند.

۱. کمی روغن ‌کنجد، خردل، نارگیل یا روغن زیتون را چند دقیقه در مایکروفر گرم کنید.

۲. روغن گرم را در قسمت دردناک بازوی‌تان مالش بدهید.

رپورتاژ

۳. ناحیه را به آرامی با اعمال فشار کمی برای افزایش گردش خون و از بین بردن درد ماساژ بدهید.

۴. چند بار در روز و به مدت چند روز این روش درمانی را انجام دهید.

شما همچنین می‌توانید ماساژ را از یک فرد حرفه‌ای دریافت کنید که احتمالا مفیدتر خواهد بود.

* نکته‌ی احتیاطی: اگر ماساژ بیش از حد درد ایجاد می‌کند، درمان را ادامه ندهید تا زمانی که دردتان کاهش بیابد.

۷. زنجبیل

زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی که دارد،‌ برای کاهش درد بازو، موثر است.

این ریشه‌ی خوراکی به از بین بردن هر نوع التهاب، از جمله التهاب در بازو و شانه کمک می‌کند. زنجبیل در عین حال گردش خون را برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی افزایش می‌دهد.

مطالعه‌ای که در سال 2010 در ژورنال درد منتشر شد، نشان داد که مصرف زنجبیل به طور روزانه می‌تواند به کاهش درد عضلانی ناشی از آسیب دیدن عضلات در اثر ورزش کمک کند.

* برای استفاده از این ریشه به صورت خوراکی، می‌توانید حداکثر 3 فنجان چای زنجبیل را در روز بخورید. برای تهیه چای زنجبیل، 1 قاشق چایخوری زنجبیل خرد شده را در 2 فنجان آب گرم بریزید، در آن را بگذارید و اجازه بدهید به مدت 5 تا 10 دقیقه روی حرارت پایین بجوشد. سپس ترکیب را صاف کنید، کمی عسل برای بهبود طعم و مزه به دمنوش‌تان اضافه کنید و آن را در حالی که هنوز گرم است بنوشید.

* برای استعمال زنجبیل به صورت خارجی، 3 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه و رنده شده را در یک تکه پارچه‌ی درشت‌باف بپیچید. بسته را به مدت 30 ثانیه در آب داغ قرار دهید. کمی صبر کنید خنک شود، سپس آن را در منطقه‌ی دچار درد به مدت 15 دقیقه قرار بدهید. چند بار این روش درمانی تکرار کنید تا زمانی که تسکین بیابید.

۸. زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از درمان‌های مناسب برای تسکین درد بازو است. ترکیبی معروف به نام کورکومین که در زردچوبه موجود است، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد و به خوبی برای کاهش تورم و درد عمل می‌کند.

محققان در یک مطالعه که در سال2011 در ژورنال شیمی بیولوژیک منتشر شد، به این نتیجه رسیدند که ترکیب کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند برای سرکوب مکانیسم‌های بیولوژیکی که موجب بروز التهاب در بیماری‌های تاندون می‌شود مورد استفاده قرار بگیرد.

* برای استفاده از زردچوبه به صورت خارجی، با مخلوط کردن 2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل یک خمیر آماده کنید. خمیر به دست آمده را در ناحیه‌ی دچار درد یا تورم بمالید و اجازه بدهید خشک شود. زمانی که خمیر خشک شد آن  را با آب گرم بشویید. دست کم دو بار در روز این روش درمانی را انجام دهید.

* برای استفاده از زردچوبه به صورت خوراکی، 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را به یک فنجان شیر جوشیده اضافه کنید. ترکیب را با عسل شیرین کنید و بعد آن را دو بار در روز بنوشید.

۹. سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از درمان‌های موثر خانگی است که می‌تواند به کاهش درد در بازوی شما کمک کند.

این ماده‌ خواص قلیایی و ضد التهابی دارد و به همین دلیل به کاهش تورم و درد کمک می‌کند. علاوه بر این، خواص معدنی قدرتمندی را به بدن می‌رساند که ممکن است به تسکین درد عضلات و سایر اختلالات عضلانی کمک کنند.

* 2 فنجان سرکه سیب تصفیه‌نشده را به یک وان حاوی آب گرم اضافه کنید. بدن‌تان را، به ویژه بازوی دچار درد را در این آب به مدت 20 تا 30 دقیقه خیس کنید. به مدت چند روز و روزی یک بار از این حمام آرامش‌بخش لذت ببرید.

* روش دیگر این است که می‌توانید یک لیوان آب گرم را با یک قاشق غذا خوری سرکه سیب خام و تصفیه‌نشده و کمی عسل مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را دو بار در روز به مدت یک هفته برای بهبودی سریع مصرف کنید.

۱۰. فلفل کاین

فلفل کاین یکی دیگر از داروهای مناسب برای تسکین هر گونه درد، از جمله درد بازو است.

کپسایسین موجود در این فلفل دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است که به کاهش درد و همین‌طور تورم و التهاب کمک می‌کند.

* نصف قاشق چایخوری پودر فلفل کاین و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون ولرم را خوب مخلوط کنید. ترکیب حاصل را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید و به آرامی به مدت 20 یا 30 ثانیه ماساژ بدهید. بعد از 10 دقیقه آن را بشویید. از این روش درمانی دو بار در روز استفاده کنید تا زمانی که درد از بین برود.

* روش دیگر این است که می‌توانید از کرم‌های حاوی کپسایسین که بدون نسخه به فروش می‌رسند، برای ماساژ منطقه‌ی آسیب‌دیده استفاده کنید.

* نکته‌ی احتیاطی: هرگز فلفل کاین را در پوست دچار پارگی یا تحریک‌شده استفاده نکنید.

سایر درمان های و روش های پیشگیرانه برای درد بازو

۱- برای درد ناشی از التهاب، داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها را برای کاهش درد، مصرف کنید.

۲- دقت کنید که در رژیم غذایی‌تان مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم را به میزان کافی دریافت می‌کنید.

۳- برای درد و تورم خفیف، داروهای ضد درد مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسین و استامینوفن می توانند به درمان ناراحتی‌تان کمک کنند.

۴- به سراغ درمان‌های فیزیکی بروید، به ویژه هنگامی که دارای دامنه‌ی حرکتی محدود هستید.

۵- به طور مرتب، به ویژه قبل از تمرین، برای کاهش درد در بازوها به تمرینات کششی بپردازید.

۶- برای جلوگیری از آسیب دیدن اطمینان حاصل کنید که بدن‌تان در هنگام انجام تمرینات ورزشی فرم صحیحی دارد.

۷- هنگام ورزش، از تجهیزات حفاظتی استفاده کنید.

۸- هنگام بلند کردن اجسام سنگین، مراقب باشید.

۹- همیشه دقت کنید تجهیزاتی که برای ورزش یا بازی‌های ورزشی استفاده می‌کنید، به لحاظ سایز و سطح برای شما مناسب هستند.

۱۰– میوه‌هایی مانند گیلاس و بلوبری را برای کمک به تسکین عضلات دچار درد مصرف کنید.

۱۱- رژیم غذایی غنی از پروتئین داشته باشید تا عضلات شما پس از تمرین یا مسابقه بتوانند به خوبی بازیابی شوند.

۱۲- به دلیل وجود درد، بازو، دست و انگشتان ممکن است به میزان زیادی ورم کنند. اطمینان حاصل کنید که انگشتر، دستبند، ساعت و همه‌ی زیروآلات‌تان را دربیاورید.

۱۳- اگر درد ناشی از گرفتگی عضلات دارید، حتما به میزان کافی آب بنوشید. گاهی اوقات، کم شدن آب بدن می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی عضلانی شود که ممکن است در بازوهای‌تان احساس شود.

۱۴- هنگام رنج بردن از هر نوع دردی، از مصرف کافئین و الکل اجتناب کنید.

۱۵- استرس را کنترل کنید، زیرا استرس بیش از حد می‌تواند سیستم دفاعی بدن شما را تضعیف کند و بدن‌تان برای ترمیم اختلالات موجود دچار دشواری شود.

۱۶- هنگام ورزش کردن، از موقعیت‌ها و حرکات مناسب استفاده کنید تا از اعمال فشار روی عضلات، مفاصل، یا تاندون‌ها جلوگیری کنید.

نوشته‌های مرتبط