کار تیمی و شبکه سازی چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟

از جمله تکنیک های مدیریتی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و البته نتایج خوبی هم از آن بدست آمده است کار تیمی می باشد که همراه با شبکه سازی می تواند باعث بهبود کارایی و عملکرد تیم ها و گروه های کاری شد و از این تکنیک و روش ها برای نظم دادن به کارها  و استفاده صحیح از کارکنان در کارهای مختلف یک سازمان بهره برد. هنگامی که افراد با سلایق و علاقه و همچنین نگرش های مختلفی در کنار هم جمع می شوند و برای یک کار مشترک مشغول به فعالیت می شوند در اصل یک تیم سازی و شبکه سازی درست شکل گرفته است.

در کار تیمی اشخاص در انجام کارها میزان مشارکت یکسان و هماهنگی دارند که می خواهند بهترین وجه خود را برای دستیابی به اهداف تیم و همچنین اهداف سازمان ارائه کنند و تمامی وظایفی که بابت آن تعهد داده اند را انجام دهند. همه اینها معرف کار تیمی و شبکه سازی است که تا وقتی می تواند بعنوان یک تیم موفق ظاهر شود که همگی اعضا بر مسئولیت و وظایف خود جدی و متمرکز باشند. در این حالت تمام اولویت اعضا، تیم خواهد بود و موارد دیگر در اولویت های بعدی جای می گیرد و همچنین منافع شخصی جای خود را به منافع تیم می دهد. در ادامه این مطلب نیز می خواهیم با خصوصیات شبکه سازی و همچنین کار تیمی بیشتر آشنا شویم و ویژگی ها و مزایای آنها را بررسی کنیم.

کار تیمی و شبکه سازی چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟

معرفی فرهنگ کار تیمی (Team work)

این ویژگی بدیهی است که برای اینکه یک تیم به موفقیت برسد باید به آن انگیزه بدهیم و در هدایت و تیم سازی نباید به هیچ عنوان از زور و اجبار به دیگران استفاده کنیم و نظرات شخصی را به دیگر اعضاء تحمیل کنیم. به جای اینکه از فشارها استفاده کنیم باید بصورت خودجوش و بطور خودکار ابتکار عمل را در دست بگیریم و افراد نیز باید گام های مثبتی بردارند و تمامی مشکلات و سختی های کار را نیز بپذیرند.

تمامی اینها گوشه ای از فرهنگ کار تیمی است که می بینیم، در اصل کار تیمی به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که جهت ایجاد انگیزه در اعضای تیم و بالا بردن میزان بهره وری و عملکرد کلی تیم انجام می شود. تنها بعنوان کارفرما یا یک مدیر نمی توانیم درخواست داشته باشیم که تیم به تنهایی کارایی خود را داشته باشد و تمامی افراد باید این موضوع را مطالبه کنند. می توانیم این نکته را اشاره کنیم که در کار تیمی همیشه به یک محرک بالقوه نیاز خواهیم داشت.

کار تیمی و شبکه سازی چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟

باید ها و نباید های کار تیمی

در حوزه کار تیمی و شبکه سازی هر شخصی می تواند عملکرد مناسب و فوق العاده خود را داشته باشد که باید در بین تمامی افراد مورد تحسین و تشویق قرار گیرد و از او تجلیل شود تا برای او در کنار ایجاد شادی، انگیزه هم بوجود بیاورد تا در پروژه ها و کارهای آینده با علاقه بیشتری کار کند. به همین صورت اگر هر یک از اعضای تیم ایده و خلاقیت خاصی دارد باید به او اجازه دهیم تا آن را ارائه دهد و از نمایش دادن آن به هیچ وجه خجالت نکشد. مهم این است که این جسارت را به افراد بدهیم که بتوانند آزادانه افکار و ایده های خود را مطرح کنند و بدانند که سایر اعضا برای کمک به آنها آماده هستند. به هیچ وجه نباید از اعضای حاضر در یک کار تیمی به سختی و تندی انتقاد کنیم و در صورت عدم کسب نتیجه و موفقیت طوری رفتار نکنیم که انگیزه و تلاش خود را از دست بدهد و کنار بگذارد. تمامی این موارد را برای فرهنگ کار تیمی تعریف می کنیم.

برای اینکه بتوانیم با تمامی خصوصیات و جزئیات یک کار تیمی آشنا شویم نیاز داریم تا هرچه می توانیم در این زمینه اطلاعات جامع و ارزشمندی را کسب کنیم که برای اولین بار تمامی ابزارهای مورد نیاز یک سازمان برای ارائه کار تیمی توسط مجموعه آموزش های فرادرس تهیه و تدوین شده است که می توانیم از آنها برای افزایش سطح آگاهی و فرهنگ تیم سازی استفاده کنیم. این بسته کامل آموزش سازمانی فرادرس نام دارد که می تواند به کلیه سوالات برای یادگیری کار تیمی پاسخ دهد. صاحبان مشاغل و مدیران سازمان ها برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق لینک زیر با جزئیات این طرح کاملا آشنا شوند؛ همچنین اگر تمایل دارید تا از این طرح استفاده کنید میتوانید با تکمیل فرم موجود در انتهای صفحه منتظر تماس کارشناسان فرادرس بمانید:

آشنایی با فرآیند تیم کاری

امر تیم سازی و تمامی کارهایی که در آن شکل می گیرد قرار نیست بصورت یکبار انجام شود و به اتمام برسد. فرآیند های تیم کاری باید بصورت گام به گام باشد تا به هدف خود یعنی شکل گیری تغییرات مطلوب در سازمان دست پیدا کند. یک تیم کاری عموما برای یک پروژه و کار خاصی تشکیل خواهد شد تا بتواند نتایج سودمند خود را در طول انجام پروژه انجام دهد و البته این تیم سازی بیشتر جهت اهداف کوتاه مدت تشکیل خواهد شد.

لازم است بدانیم مدیر یک سازمان که مسئولیت کار تیمی و شبکه سازی را دارد باید تمامی نقاط ضعف و قوت اعضا را بداند و با توجه به این موضوع افراد حاضر را در تیم های مختلفی جای دهد. از دیگر وظایف مدیر سازمان در فرآیند تیم سازی این است که باید روابط بین افراد حاضر در تیم را توسعه دهد و سعی در ایجاد فضای اعتماد بین اعضای تیم کند. مدیر سازمان باید بتواند تعامل و ارتباط بین افراد و اعضای تیم را بیش از پیش تقویت کرده و همچنین با شیوه های مختلفی میزان استرس و فشار را کاهش دهد.

کار تیمی و شبکه سازی چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟

در ادامه می خواهیم مراحل متعدد برای یک کار تیمی را معرفی کرده و شرح دهیم، این مراحل به ترتیب عبارتند از :

تعیین نیازمندی لازم جهت تیم سازی

مدیر سازمان ابتدا باید بتواند نیازمندی های لازم برای تشکیل یک تیم را بداند و بررسی کند چرا برای یک پروژه و کار خاص به یک تیم احتیاج است؟ البته قبل از ایجاد تیم باید مهارت های مورد نیاز برای پروژه، سختی و پیچیدگی های کار را در کنار هدف از انجام پروژه، تجزیه و تحلیل کند.

تعیین مهارتهای مورد نیاز و اهداف

در گام بعدی باید بتوانیم مهارت های مورد نیاز و اهداف سازمان را برای رسیدن به نتیجه نهایی مشخص کنیم.

تعیین کردن نقش ها در تیم

مدیر سازمان می تواند کارهای مختلفی را از قبیل نوع تعامل افراد با یکدیگر، مسئولیت و نقش های اعضا، نقاط قوت و ضعف آنها و همینطور نوع قرار گرفتن افراد در موقعیت مناسب خود را در تیم مشخص کند.

تعیین راهبرد و استراتژی تیم

در مرحله تعیین استراتژی در یک تیم باید بتوانیم چارچوب های عملیاتی را بدرستی بفهمیم تا بتوانیم بهترین کار تیمی و شبکه سازی را انجام دهیم. با انجام اینکار توانایی لازم را خواهیم داشت تا کلیه اهداف، وظایف، نقش ها، جمع آوری اطلاعات، ایجاد حس اعتماد را در یک تیم بصورت عملی اجرا کنیم.

مشخص کردن اعضای تیم

در این بخش باید افرادی که می خواهیم با توجه به تخصص ها و مهارت هایی که دارند در یک تیم قرار دهیم را جمع کرده و به آنها در مورد قرار گرفتن در یک تیم کاری تخصصی اطلاع رسانی کنیم. هر یک از اعضا هم وظایف و مسئولیت های خاص خود را خواهد داشت.

ابلاغ قواعد و قوانین تیم

رپورتاژ

کاملا مشخص است که در هر تیم و گروهی باید یکسری قواعد و قوانین مشخصی داشته باشیم تا افراد بدانند که هرکسی باید چه کارهایی را انجام دهد و بطبع آن چه کارهایی را انجام ندهد. البته باید فضای باز و راحتی را در تیم ایجاد کنیم تا اعضا بتوانند نقطه نظرات و دیدگاه های خود را آزادانه بیان کنند.

یافتن نقاط قوت اعضای تیم

در مرحله بعدی از فرآیند ایجاد کار تیمی می بایست با استفاده از تست های شخصیت شناسی مانند MBTI نقاط قوت افراد حاضر در تیم را بررسی و تحلیل کنیم. اینکه بدانیم هرکسی در چه زمینه ای اطلاعات بیشتر و کاملتری دارد می تواند به ما کمک کند تا در جایگاه درستی از آن استفاده کنیم.

عضوی از یک تیم باشیم

مدیر سازمان علیرغم اینکه مسئول ایجاد و سازماندهی تیم است ولی باید به عنوان یک عضو در تیم حاضر شود نه صرفا یک رئیس، و در طول انجام پروژه با کار و دیگر اعضای تیم درگیر شود.

نظارت بر عملکردهای تیم

مرحله بعدی بررسی و نظارت بر شیوه عملکردی تیم است تا بتوانیم مشکلات و نقاط ضعف را کشف کنیم و بعد از پیدا کردن آنها سعی در اصلاح و بهبود آنها داشته باشیم.

برنامه ریزی برای جلسات

برگزاری جلسات یکی از مراحل مهمی است که می توانیم جهت بحث در مورد چارچوب و عملکرد تیم ایجاد کنیم که می تواند برخی اشکالات موجود در کار و پروژه را برای مدیران سازمان مشخص کند.

بررسی نتایج به دست آمده

در آخر کار نیز وقتی پروژه کاری با موفقیت انجام پذیرفت، مدیر سازمان باید تمامی نتایج را بررسی و ارزیابی کرده و تمامی حقوق و پاداش افراد را با توجه به عملکردشان پرداخت نماید و در انتهای کار نیز تیمی که برای تحقق اهداف تشکیل شده است منحل خواهد شد.

کار تیمی و شبکه سازی چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟

معرفی مزایای مهم کار تیمی

همانگونه که بطور کامل در مورد فرآیند ایجاد کار تیمی صحبت کردیم، تیم سازی مزایا و ویژگی های مهمی دارد که هر کدام می تواند در کار تیمی و شبکه سازی به مدیران سازمان ها کمک ویژه ای کند و برای رسیدن به اهداف بلند مدت به انها یاری رساند. برخی از این مزایای مهم برای ایجاد کار تیمی در ادامه معرفی شده اند که عبارتست از :

  • معرفی کردن تغییرات و مدیریت کردن آنها
  • انجام آسان و ساده تر پروژه ها
  • افزایش روحیه در سازمان و ایجاد حس اعتماد
  • فراهم کردن فضایی جهت حل مسئله و تفکر خلاقانه
  • برقرار کردن همکاری و ارتباط بین کارکنان
  • مشخص کردن مسئولیت و نقش افراد در سازمان
  • ایجاد گام های مستقیم به سوی ماموریت ها و چشم انداز سازمان
  • شناسایی و بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان
  • انجام و اجرای ساده تر کارها در ساختار تیمی
  • افزایش بازدهی و بهره وری بیشتر

حال که با خصوصیات و جزئیات کار تیمی آشنا شدیم می خواهیم به مفهوم شبکه سازی بعنوان یکی از روش های عملی تیم سازی اشاره کنیم.

آشنایی با مفهوم شبکه سازی (Networking)

در دنیای ارتباطات و دیجیتال کمتر کسی هست که نام شبکه را حتی یکبار هم نشنیده باشد و در مورد شبکه سازی و توانایی های آن اطلاعاتی ندیده باشد. شبکه سازی بعنوان یک مهارت و توانایی مهم در توسعه کسب و کار، فروش محصولات و چندین شغل و صنعت دیگر کاربرد دارد. مهارت هایی که در شبکه سازی وجود دارد از جمله شایستگی هایی هست که باید برای حفظ کردن ارتباطات اجتماعی و حرفه ای در اختیار داشته باشیم.

کار تیمی و شبکه سازی چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟

از مهارت های شبکه سازی می توانیم جهت توسعه روابط با مخاطبین و همچنین ترویج دادن آن استفاده کنیم. بخشی از مهارت های شبکه سازی را می توانیم در گوش دادن و مهارت های اجتماعی ببینیم که داشتن آن در محیط های حرفه ای و همچنین محیط های شخصی بسیار مناسب و ارزشمند است و البته که مورد استقبال و علاقه مدیران سازمان ها هم قرار گرفته است جون اکثر کسب و کارها در حال حاضر به موضوعع شبکه سازی وابسته هستند. با این حال تنها در اختیار داشتن مهارت های شبکه ای خوب کافی نیست و باید بدانیم چطور آنها را در یک رزومه بازاریابی کنیم.

مهمترین مزایای شبکه سازی چیست؟

در ادامه مبحث کار تیمی و شبکه سازی می خواهیم مهمترین مزایای شبکه سازی را بررسی کنیم و برخی از آنها را در ادامه بیان می کنیم‌ :

  • شبکه سازی باعث تقویت ارتباطات تجاری می شود.
  • با استفاده از موضوع شبکه سازی می توانیم ایده و طرح های تازه دریافت کنیم.
  • می توانیم ابتکار بخرج دهیم و پروفایل خود را در رزومه کاری بالاتر ببریم.
  • می توانیم باعث بیشتر دیده شدن و ارتقای حرفه خود شویم.
  • توانایی بیشتری خواهیم داشت تا فرصت های شغلی بهتری را بدست بیاوریم.
  • با شبکه سازی می توانیم فرصتی جهت تبادل یادگیری و دانش داشته باشیم.
  • می توانیم بسادگی پشتیبانی فنی و مشاوره شغلی دریافت کنیم.
  • از جمله مزایای شبکه سازی ایجاد حس اعتماد به نفس می باشد.
  • می توانیم برای هر سوالی پاسخ مناسبی دریافت کنیم.
  • به خواسته اصلی خود برسیم که دست یافتن به شغلی است که دوست داریم.
  • می توانیم روابط شخصی بلند مدتی را ایجاد کنیم.

جمع بندی درباره کار تیمی و شبکه سازی

در این مطلب سعی کردیم درباره موضوع مهم کار تیمی و تیم سازی بصورت مفصل صحبت کنیم و اینکه در مورد فرایند ایجاد کار تیمی چه گام هایی را باید بصورت مرحله به مرحله برداریم تا بتوانیم یک تیم کامل و بدون مشکل را بسازیم. در ادامه مزایای تیم سازی و شبکه سازی را بیان کردیم تا با ویژگی های اصلی این دو بطور کامل آشنا شویم.

حال اگر مدیران سازمان ها بخواهند با تمامی خصوصیات و جزئیات مخصوص کار تیمی و شبکه سازی بطور کامل آشنا شوند و برای سازمان و شرکت هایشان آنها را بکار بگیرند می توانند یکی از بسته های یادگیری مناسب در این حوزه را با نام آموزش سازمانی فرادرس تهیه کنند که سعی داشته بر روی تمامی جوانب کار تیمی و روش های شبکه سازی بصورت تخصصی کار کند و جزئیات و خصوصیات جامع آنها را به شیوه ای نوین به مدیران سازمان ها و کارکنان آنها انتقال دهد. برای کسب اطلاعات در مورد طرح آموزش سازمانی فرادرس میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید:

نوشته‌های مرتبط