ویزای شینگن: شرایط و هزینه‌های اخذ آن

ویزای شینگن اقامت کوتاه مدت اروپایی یا مجوز ورود به منطقه شینگن است که به شما اجازه میدهد تا در سراسر منطقه شینگن به مدت 90 روز سفر کنید. این ویزا توسط یکی از کشورهای شینگن صادر میشود. 26 کشور در منطقه شینگن وجود دارد. این کشورها موافقت کرده اند که یک سیاست روادید مشترک داشته باشند اگر چه ممکن است تفاوت های جزئی در مورد رویه ها و مدارک مورد نیاز داشته باشند.

شهروند هر کشور که بخشی از منطقه شینگن نیست و کشورش موافقتنامه تسهیل روادید با اتحادیه اروپا را ندارد برای ورود به هر یک از کشورهای عضو نیاز به ویزای شینگن دارد. افرادی که نیاز به ویزا ندارند از نوامبر 2023 باید برای ETIAS درخواست دهند.

ویزای کوتاه مدت یا ویزای شینگن چیست؟

ویزای کوتاه مدت همان ویزای شینگن است. شما با داشتن این ویزا میتوانید در یک دوره 180 روزه حداکثر 90 روز در منطقه شینگن بمانید. ویزای شما برای یک دوره خاص معتبر خواهد بود. این مدت ممکن است کمتر از 90 روز باشد. تا زمانی که ویزای شما معتبر است میتوانید آزادانه بین 26 کشور شینگن سفر کنید.

اگر میخواهید در بازه زمانی 180 روز منطقه شینگن را ترک کرده و دوباره وارد شوید هنگام درخواست خود گزینه ورود چندگانه را انتخاب کنید.

با ویزای شینگن از چه کشورهایی میتوانم بازدید کنم؟

با ویزای شینگن میتوانید از تمام کشورهای عضو شینگن دیدن کنید:

سوئیس دانمارک چک بلژیک اتریش
یونان استونی آلمان فرانسه فنلاند
مجارستان سوئد لتونی ایتالیا ایسلند
اسپانیا لیختن اشتاین هلند مالتا لوکزامبورگ
اسلونی

 

نروژ لیتوانی اسلواکی پرتغال
لهستان

 

مدارک سفر و شرایط لازم برای اتباع غیر اتحادیه اروپا

اگر تبعه کشوری غیر از اتحادیه اروپا باشید صرف نظر از اینکه معاف از ویزا هستید یا خیر باید برخی مدارک را حین ورود به حوزه شینگن ارائه دهید.

مدارکی که باید هنگام ورود به منطقه شینگن ارائه دهید به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر: پاسپورت باید در 10 سال گذشته صادر شده باشد و حداقل 3 ماه پس از تاریخی که قصد خروج از اتحادیه اروپا دارید معتبر باشد.
  • ویزای شینگن: اگر تبعه یکی از کشورهای ثالثی هستید که نیاز به ویزا دارد. مقامات مرزی اتحادیه اروپا/ شینگن همچنین ممکن است اطلاعات و مدارکی مانند بودجه کافی، مدرک اقامت، مدت زمان اقامت، بلیط هواپیما رفت و برگشت، هدف از ورود، بیمه مسافرتی، دعوت نامه و غیر را درخواست کنند.

لطفا دقت کنید که افسر مرزی هنگام ورود به منطقه شینگن مهر ورود را در گذرنامه شما ثبت کند. بدون مهر ممکن است جریمه یا بازداشت شوید.

چگونه برای ویزای شینگن اقدام کنیم؟

برای درخواست موفق ویزای شینگن باید این مراحل را طی کنید:

  • فرم درخواست ویزای شینگن را پر کنید.
  • قرار مصاحبه بگذارید.
  • فایل مدارک را تکمیل کنید.
  • در قرار مصاحبه حاضر شوید.
  • بیومتریک ارائه دهید.
  • بررسی مدارک
  • هزینه‌های ویزا را پرداخت کنید.

فرم درخواست ویزای شینگن را پر کنید.

رپورتاژ

فرم درخواست را به صورت آنلاین با دقت و به درستی تکمیل کنید، دو بار پرینت بگیرید و در پایان آن را امضا کنید. این فرم حاوی سوالاتی برای اطلاعات اولیه مانند نام، تاریخ تولد، کشور محل تولد، شماره پاسپورت و ملیت شما است. همچنین باید به سوالات مربوط به سفر خود پاسخ دهید مانند مدت زمانی که قصد دارید در هر کشوری بمانید، جایی که در آن اقامت دارید و غیره.

تعیین قرار مصاحبه

از طریق وب سایت کنسولگری یا سفارت کشوری که قصد بازدید از آن را دارید در کشور محل اقامت خود قرار مصاحبه تعیین کنید.

فایل مدارک را تکمیل کنید.

دقت کنید که دو نسخه از تمام مدارک لازم برای ویزای شینگن را دارید. آنها را طوری مرتب کنید که در روز ملاقات بهم ریخته نباشند. شما باید پاسپورت خود را در کنسولگری کشور شینگن که برای ویزا درخواست میکنید بگذارید. اگر پاسپورت خود را در زمانی که درخواست شما در حال بررسی است پس بگیرید درخواست ویزای شینگن لغو خواهد شد.

در قرار مصاحبه حاضر شوید.

به موقع در مرکز ملاقات حاضر شوید. به یاد داشته باشید که اگر حتی برای چند دقیقه تاخیر داشته باشید احتمالا قرار ملاقات شما را لغو خواهندکرد. جلسه مصاحبه حدود 10 دقیقه طول میکشد.

بیومتریک ارائه دهید.

اگر قبلا برای ویزای اروپا درخواست نداده اید باید اثر انگشت خود را در دفتر کنسولگری اسکن کنید. اگر دارید دیگر لازم نیست این کار را انجام دهید چون کنسولگری میتواند به آن دسترسی داشته باشد.

بررسی جزئیات

پس از تایید درخواست شما اطلاعات شما وارد سیستم آنلاین میشود و یک نسخه پرینت شده از درخواست خود را دریافت خواهید کرد که معمولا حدود 10 تا 15 دقیقه طول میکشد. پس از دریافت فرم پرینت شده لطفا دقت کنید که تمام جزئیات درست است و فرم را امضا کنید. برای متقاضیان زیر سن قانونی حضور مادر، پدر یا سرپرست قانونی ضروری است.

هزینه را پرداخت کنید.

برای دریافت ویزا باید هزینه های مربوط به ویزای شینگن را بپردازید. پس از پرداخت هزینه ها رسیدی برای شما صادر میشود که باید آن را نگه دارید تا درخواست پردازش شده خود را دریافت کنید. در صورت رد درخواست ویزا هزینه ای بازپرداخت نمیشود. اگر دوباره برای ویزا درخواست دهید باید دوباره هزینه ها را پرداخت کنید.

هزینه ویزای شینگن

هزینه استاندارد ویزای شینگن 80 یورو (80 دلار آمریکا) است. کودکان بین سنین شش تا دوازده سال باید 40 یورو پرداخت کنند اما کودکان زیر شش سال به طور کامل از پرداخت هزینه معاف هستند.

شما باید هزینه را هنگام ارسال درخواست ویزای شینگن در سفارت/کنسولگری یا مرکز درخواست ویزا پرداخت کنید. در صورت عدم پرداخت هزینه ویزا درخواست شما رد خواهد شد.

هزینه درخواست ویزا شینگن به شرح زیر است:

هزینه ویزا به دلار آمریکا هزینه ویزا به یورو نوع ویزای شینگن
80 دلار 80 یورو بالغ
40 دلار 40 یورو کودکان بین6 تا 12 سال
رایگان رایگان کودکان کمتر از 6 سال

چگونه هزینه ویزای شینگن را پرداخت کنیم؟

روش های پرداخت قابل قبول برای هزینه ویزای شینگن شامل پول نقد، کارت اعتباری، چک یا حواله بانکی است که اگر نمیتوانید این موارد را تامین نمایید میتوانید از آژانس‌های مسافرتی معتبری مانند آژانس آبرنگ سفر که صفر تا صد پروسه صدور ویزای شینگن شما را انجام  میدهند، کمک بگیرید. معمولا همزمان یا قبل از تحویل درخواست باید هزینه را پرداخت کنید و سپس رسید را به بقیه مدارک مورد نیاز پیوست کنید. روش پرداخت بستگی به سفارت یا کنسولگری دارد که درخواست شما را پردازش میکند. هنگامی که قرار مصاحبه را تعیین میکنید از روش پرداخت مورد نیاز مطلع خواهید شد.

نوشته‌های مرتبط