معرفی بهترین روغن های زیتون در بازار ایران

روغن زیتون به عنوان یکی از انواع روغن های محبوب در مناطق مدیترانه ایی از جایگاه ویژه ای برخوردار است وقرن هاست  که اغلب کشورها از این روغن به صورت های مختلفی استفاده می کنند.این ماده ی غذایی به غیراز خواص خوراکی،دارای فواید درمانی ،آرایشی بهداشتی فراوانی می باشد.این روغن صد درصد طبیعی  از میوه‌ی درخت زیتون  استخراج می شود.میوه ی این درخت به عنوان یک اکسیر معجزه گر وجوان کننده می باشد.

برای مشاهده قیمت زیتون فرابکر کافیه به سایت سالماطور مراجعه کنید.

بر اساس پژوهش های صورت گرفته در مناطقی که افراد ساکن در آن از روغن زیتون استفاده می کنند،امید به زندگی بیشتر وخطر ابتلا به انواع بیماری ها به خصوص بیماری ها قلبی عروقی پایین ترمی باشد. روغن زیتون انواع گوناگونی دارد،که هر نوع طعم و ماندگاری متفاوتی دارد. علت تفاوت انواع روغن زیتون به این دلیل است که میوه ی درخت زیتون از بدو وجود تا انتهای  وبلوغ مدام درحال  تکامل می باشد.از زیتون سبز به زیتون بنفش و در نهایت به زیتون سیاه تغییر رنگ می دهد.بنابر این بسته به اینکه زیتون در کدام مرحله فرآوری شود طعم و رنگ متفاوتی به خود می گیرد.

بهترین روغن زیتون بازار

بهترین روغن های زیتون 

اگر شما به عنوان یک خریدار روغن زیتون در حال مطالعه ی این مقاله می باشید،باید این نکته را در نظر داشته باشید که روغن های زیتون موجود در بازار انواع مختلفی دارد،بنابراین زمانی که شما یک پیشینه از انواع روغن زیتون داشته باشید، بالطبع انتخاب صحیح تری نیز خواهید داشت، آگاهی نسبت به نوع خرید،ضامن کیفیت محصول خریداری شده خواهد بود.

اگر بخواهیم انواع روغن زیتون را براساس تعریف انجمن بین المللی روغن زیتون(looc)

تقسیم بندی کنیم به پنج دسته تقسیم می شود که البته پارامتر مهم در این نوع دسته بندی شیوه ی تهیه ی روغن زیتون و مراحل انجام تولید  می باشد. اما بر اساس یک تقسیم بندی کلی این روغن ها به سه دسته تقسیم می شوند:

  • روغن زیتون فرابکر
  • روغن زیتون بکر
  • روغن زیتون تصفیه شده

که البته هر کدام از این انواع روغن های زیتون،دارای خواص منحصر به فرد خودشان می باشند.

روغن زیتون فرابکر

اگر شما به دنبال یک روغن زیتون ۱۰۰درصد خالص،طبیعی وبکر هستید،به شما توصیه می شود از مصرف روغن زیتون فرابکر غافل نشوید،این روغن بدون هیچ گونه دخالتی در ساختار میوه ی زیتون به صورت ۱۰۰درصد طبیعی تولید شده است. روغن زیتون فرابکر به این دلیل که طی فرایند تولید هیچ گونه طعم دهنده یا فزونی دیگری  به آن اضافه نمی شود بنابر این خالص ترین عطر و طعم روغن زیتون را دارا می باشد،توصیه می شود که از روغن زیتون فرابکربرای انواع غذاهای سرد مانند سالاد و پاستا استفاده کنید. اما در کل از انواع روغن های زیتون برای پخت و پز و سرخ کردن نیز استفاده می شود. طعم این نوع روغن زیتون تا حدودی تلخ و می توان گفت: یک مزه ی نزدیک به طعم واقعی خود میوه ی زیتون را می توان احساس کرد. البته ناگفته نماند که روغن فرابکر به دلیل داشتن چربی های تک غیر اشباع و آنتی اکسیدان، گزینه ای مناسب برای پخت و پز می باشد.

روغن بکر

روغن بکر تفاوت چندانی با روغن تصفیه شده ندارد، فقط روغن تصفیه شده به طور کامل تصفیه شده و عاری از هرگونه عطر وبوی تند روغن زیتون می باشد.

روغن زیتون تصفیه شده

این نوع روغن زیتون همانگونه که از عنوانش بر می آید به گونه ایی فرآوری شده که کاملا بی بو می باشد. واینکه درجه حرارت بالاتری را متحمل می شود.واتفاقا یک گزینه ی مناسب برای پخت وپز می باشد.اگر شما از جمله افرادی هستید که روغن زیتون را به دلیل عطر و طعم اصیلش تردد کرده اید،می توانید از روغن زیتون تصفیه شده استفاده نمایید.چرا که هیچ ردی از بووطعم اصیل این نوع روغن وجود ندارد. اگر از این روغن جهت سرخ کردن استفاده کردید،حتما با شعله ی کم سرخ کنید تا طی مراحل سرخ و پخت مواد مغذی خود را حفظ نماید.

خواص روغن زیتون فرابکر (اکسیر سلامتی)

از میان انواع مختلف روغن زیتون،روغن زیتون فرابکر،بیشترین میزان از خلوص و خواص یک روغن زیتون اصل را دارا می باشد.به گونه ایی که حتی به این نوع روغن لقب (اکسیر سلامتی)نیز داده اند.

براساس پژوهش های صورت گرفته،متخصصان تغذیه بر این باورند که روغن فرابکر بهترین محصول در نوع خودش می باشد. روغن زیتون فرابکر سرشار از آنتی اکسیدان های موسوم به فنولیک می باشند.

در نتیجه از بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کرده و حتی میزان آن را کاهش می دهد،این نوع روغن ارزش غذایی بالایی دارد،تا حدی که می توان گفت به دلیل وجود مقادیر بالای پلی فنل ها وسایر آنتی اکسیدان ها و همچنین ویتامین هایE,A,D,kقابل مقایسه با انواع روغن های زیتون موجود در بازار نمی باشد. از خواص این روغن می توان به:

  • خاصیت ضد التهابی روغن فرابکر
  • عامل مهم پیشگیری از سکته ی قلبی
  • کاهش کلسترول بد خون
  • کنترل کننده ی دیابت
  • جلوگیری از آلزایمر
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • سلامت مو و پوست
  • کاهش وزن ولاغری
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • کنترل فشار خون،اشاره نمود

1- عامل مهم پیشگیری ازسکته ی قلبی

آیا می دانستید کمبود برخی ویتامین ها در بدن باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود. شما می توانید با مصرف روغن زیتون فرابکر،که سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده، امگا۳، امگا۶، ویتامینk، ویتامینE، از بروز این گونه بیماری ها جلوگیری کرد.

رپورتاژ

2- کاهش کلسترول بد خون

در صورتی که (LDL)یا همان چربی بد خون در بدن شما وجود داشته باشد به راحتی می تواند جلوی شریان های خونی را گرفته وآن را مسدود نماید در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی  وسکته افزایش پیدا می کند. روغن زیتون فرابکرکلسترول موجود درLDL  را کاهش می دهد ودر نتیجه خطر ابتلا به این بیماری ها سیر نزولی پیدا می کند.

3- کنترل دیابت

رژیم حاوی روغن زیتون فرابکر می تواند به کاهش لیپوپروتئین  های کم چگالی بد کمک کرده ودر نتیجه موجب کنترل قند خون می شود.

4- جلوگیری از آلزایمر 

آلزایمر به عنوان بیماری قرن شناخته شده است. یکی از دلایل بروز آلزایمر در افراد، فاسد شدن سلول های مغز است، وقتی سلول های مغز آسیب دید، پلاک های وجود دارد که موجب بروز آلزایمر و زوال عقل می شود.

در نتیجه روغن زیتون فرابکر می تواند با جمع کردن این پلاک ها از سطح مغز از بروز این بیماری جلوگیری نماید.

5- سلامت مو و پوست

این نوع روغن سرشار از ویتامینEمی باشد،که موجب نرم شدن و ودرخشندگی  مو می شود .ویک وآبرسان خوب برای پوست و تقویت کننده ی بینایی می باشد.

6- کاهش وزن و لاغری

روغن زیتون به دلیل چربی های غیر اشباع و مفید تاثیر بالایی در روند کاهش وزن و لاغری و افزایش ترشح میزان هورمون سروتونین دارد،همین امر سبب افزایش متابولیسم بدن وتقویت حس سیری می شود اما ناگفته نماند روغن زیتون کالری بالایی دارد، اما مصرف به جا می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش وزن داشته باشد.

7- جلوگیری از پوکی استخوان

مصرف روغن زیتون فرابکر به جذب حداکثری کلسیم کمک می کند ودر نتیجه از بروز پوکی استخوان جلو گیری می نماید.

8- کنترل فشار خون

تحقیقات نشان می دهد کسانی که از رژیم سبک مدیترانه ایی استفاده می کنند،فشار خون پایین تری دارند.

خواص روغن زیتون تصفیه شده

این روغن از نظر خواص قابل مقایسه با روغن زیتون فرابکر نیست،اما خارج از انصاف است اگر بخواهیم از خواص این نوع روغن چشم پوشی کنیم،اما باید گفت:وجود مقادیر بالایی از اسید اولئیک، توازن اسیدهای چرب غیر اشباع با یک پیوند دوگانه و اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند دوگانه و همچنین حضور اسکوالن در روغن زیتون تصفیه شده آن را به یک روغن غنی تبدیل کرده است.

قیمت بهترین روغن زیتون

طبع روغن زیتون چیست؟

زیتون به عنوان یک میوه ی گرمسیری می باشد،که در آب وهوای گرم و مرطوب رشد می کند. جالب است بدانید بسته به اینکه زیتون در چه مرحله ایی تبدیل به روغن شده،طبع متفاوتی دارد. مثلا اگر میوه ی زیتون کاملارسیده باشد. به گرمی دارد و از نظر خشکی وتری متعادل است. ولی اگر زیتون نارس باشد طبع سرد و خشکی دارد. اما در کل می توان گفت همه ی افراد با هر نوع سن وجنس و طبعی،می توانند از روغن زیتون استفاده نمایند. البته افراد گرم مزاج در مصرف آن زیاده روی نکنند.

بهترین نوع روغن زیتون

حال که به صورت جامع و کامل خواص انواع روغن زیتون بیان شد،دیگر برای شما واضح و روشن است که بهترین نوع روغن زیتون،روغن زیتون فرابکر می باشد.در خصوص طعم و بوی آن هم زیاد نگران نباشید. بعد از مصرف آن برای چند مدت به عطر وبوی آن عادت خواهی کردید.

اما کلام آخر

در پایان به شما توصیه می شود ،در صورتی که این محصول ارزشمند را از مراکز معتبر خریداری نمو دید آن را در جای خشک  و خنگ و تاریک نگهداری کنید. هرگز آن را ازبطری های اصلی خارج نکنید  این عمل مو جب فرآیند اکسیداسیون می شود. مگر اینکه بطری در ظرف پلاستیکی قرار داشته باشد ،بلافاصله آن را به ظرف شیشه ایی منتقل نمایید.

نوشته‌های مرتبط