چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم + گام های راه اندازی سایت فروشگاهی

شاید تابه‌حال برای یک‌بار هم که شده به فکر راه اندازی یک فروشگاه افتاده باشید تا بتوانید محصولاتی که می‌خواهید را در قالب یک سوپرمارکت یا فروشگاه لباس و… ارائه کنید ولی هر بار به فکر هزینه‌های اجاره، خرید محصولات و دستمزد کارکنان افتاده باشید و از هدف خود دست کشیده‌اید. با پیشرفت‌هایی که در زمینه انواع وبسایت های اینترنتی شکل گرفته است می‌توانیم فروشگاه‌های فیزیکی را به شکل اینترنتی و در قالب وبسایت های فروشگاهی دربیاوریم تا هرکسی از سراسر کشور و جهان بتواند محصولات و خدمات ما را دریافت کند. ولی واقعاً چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم و در این راه چه کارهایی باید انجام دهیم تا بتوانیم راه اندازی سایت فروش را برای خودمان یا دیگران داشته باشیم؟ در این مطلب می‌خواهیم به شرح چگونگی اجرا و راه اندازی یک وبسایت فروشگاهی بپردازیم.

گام های مهم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در ابتدای راه احتمالاً راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی برای شما سخت و مشکل به نظر می‌رسد و کاری زمان‌بر و پیچیده خواهد بود ولی اگر بتوانیم مراحل اصلی و مهم برای راه اندازی یک وبسایت فروشگاهی را انجام دهیم و با آنها آشنا شویم می‌توانیم با برنامه ریزی خوب و جامع این کار را با موفقیت آغاز کنیم. در این راه برای کسانی که می‌خواهند یک فروشگاه مجازی و اینترنتی کاملی داشته باشند گام‌های مهمی را برای راه اندازی سایت فروش گردآوری کرده‌ایم که با پیروی کردن از آنها می‌توانید در این زمینه به موفقیت‌های خوبی برسید.

در صورتی که تمایل دارید تا دانشتان را در زمینه دیجیتال مارکتینگ افزایش دهید پیشنهاد می‌کنم با مراجعه به لینک زیر مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس را دریافت کنید؛ در این مجموعه آموزشی می‌توانید به شکل کامل و جامع اصولی را بیاموزید که می‌تواند به شما کمک کند در زمان کوتاهی به یک متخصص کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شوید و از این راه درآمد قابل توجه ای را کسب کنید؛ برای دریافت این مجموعه آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

انتخاب نوع محصولات قابل فروش

ابتدایی‌ترین گام برای اینکه چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم تعیین کردن نوع محصولاتی است که می‌خواهیم آنها را به فروش برسانیم. در حقیقت هر فروشگاه فیزیکی هم برای اینکه بخواهد محصولات خاصی را بفروش برساند باید شرایط فروش و آماده سازی آنها را در مغازه خود ایجاد کند. به‌طور مثال اگر محصولات غذایی باشد باید محیط مناسب و بهداشتی برای نگهداری آنها ایجاد کند یا اگر محصولات البسه و پوشیدنی باشید باید اتاق تعویض لباس در اختیار مشتریان قرار داده شود.

شناسایی خلأ های مورد نیاز

از جمله وظایفی که در ابتدای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی باید انجام دهیم شناسایی خلأهای موجود برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی است. شاید شما بخواهید یک دسته بندی خاصی از محصولات را بفروش برسانید که به آن علاقه دارید و با نگاهی به اطراف خود آنها را مشاهده نمی‌کنید. این مورد می‌تواند دلیل خوبی برای شما و هدف راه اندازی وبسایت فروش شما باشد که محصولات کمیاب را بفروش برسانید تا بتوانید فروش موفق‌تری نسبت به رقبای خود داشته باشید. حال برای اینکه بتوانیم نیازهای جامعه و محیطی که در آن هستیم را خیلی خوب بررسی کنیم می‌توانیم از روش‌های شناخته شده‌ی زیر استفاده کنیم:

روش اول: جستجو کردن در وبسایت های فروشگاهی

بله یکی از مواردی که می‌تواند به ما در انتخاب نوع محصولات فروشگاهمان کمک کند جستجو کردن در سایر وبسایت های فروشگاهی است تا در آنها بتوانید به دسته بندی مورد علاقه‌مان از یک فروشگاه اینترنتی برسیم. در این میان یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب نوع محصولات می‌تواند محبوب‌ترین یا پرفروش‌ترین محصولات در یک وبسایت فروشگاهی معروف و معتبر باشد تا بتوانیم نیاز بیشتر مردم را در این زمینه بدانیم.

چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم + گام های راه اندازی سایت فروشگاهی

روش دوم: جستجو کردن در شبکه های اجتماعی

امروزه یکی از مهم‌ترین ابزارهای شناخت محیط اطرافمان استفاده از شبکه‌های مجازی و اجتماعی است که تعداد آنها کم هم نیستند. به‌طور مثال با نگاهی به وبسایت اینستاگرام می‌توانیم در کشور و شهر خودمان محصولاتی که افراد به آن علاقه دارند و بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است را مشاهده کنیم. نظرات و کامنت هایی که کاربران در پست‌های محصولات درج کرده‌اند می‌تواند به بازخورد مورد نظرمان کمک ویژه‌ای کند تا بتوانیم چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم و خدمات مناسبی را ارائه دهیم.

روش سوم: استفاده از جستجوهای برتر گوگل

یکی از ابزارهای دقیقی که می‌توانیم با آن نیازهای افراد در شهر و کشور خودمان را بهتر بشناسیم استفاده از قابلیت جستجوهای برتر گوگل یا Google Trends است. این سرویس به ما کمک کند تا بدانیم کاربران چه عنوان جستجوهایی را برای بخش خرید محصولات انجام داده‌اند و نظر آنها چیست؟ با اطلاعات کافی در این زمینه می‌توانیم نوع دسته بندی مورد نیاز برای یک وبسایت فروشگاهی در محیطی که در آن قرار گرفته‌ایم را بدانیم.

شناسایی شخصیت مشتریان

دومین روش در کنار شناسایی خلأهای موجود استفاده از بررسی و شناسایی شخصیت مشتریان است. در این زمینه باید بتوانیم شناخت خوبی از سلایق مخاطبین و کاربران موجود در جامعه داشته باشیم تا با استفاده از داده‌های آماری مانند محل زندگی، سن افراد، شغل و میزان درآمد بتوانیم اطلاعات مورد نیاز برای راه اندازی یک وبسایت فروشگاهی مناسب با این جامعه و کاربران آن را ایجاد کنیم.

چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم + گام های راه اندازی سایت فروشگاهی

انتخاب نام دامنه وبسایت فروشگاهی

گام بعدی در زمینه راه اندازی یک وبسایت فروشگاهی انتخاب نام آدرس یا دامنه‌ی سایت مورد نظرمان است. البته با استفاده از این انتخاب می‌توانیم نوع محصولاتی که می‌خواهیم بفروش برسانیم را مشخص کنیم. حالا که می‌خواهیم یک وبسایت فروشگاهی معتبر را ایجاد کنیم باید به فکر یک نام مناسب برای آن و برند مورد نظرمان باشیم. نام وبسایت نشان دهنده‌ی هویت و نوع خدمات ما خواهد بود به‌طور مثال وقتی از یک سایت با عنوان وبسایت فروشگاهی مواد غذایی نام می‌بریم می‌توانیم از نام‌هایی در این زمینه استفاده کنیم مانند عبارت Food که به معنی غذا می‌باشد. فاکتورهای مهمی می‌تواند به ما کمک کند تا نام مناسبی را برای وبسایت خودمان انتخاب کنیم که در ادامه معرفی می‌کنیم:

فاکتور اول: استفاده از نام های منحصربفرد

یکی از راه‌هایی که می‌توانیم نام دامنه‌ی خوب و معتبری داشته باشیم استفاده از نام‌های ویژه و بدون تکرار است که دیگران تابه‌حال از آن استفاده نکرده‌اند. با این کار وقتی کاربری عنوان برند و فروشگاه ما را جستجو می‌کند خیلی زود می‌تواند به وبسایت ما منتقل شود و از محصولات ما استفاده کند. البته با انتخاب یک نام بدون تکرار و منحصربه‌فرد می‌توانیم به رتبه‌ی بهتری در ورودی مخاطبین و سئو وبسایت دست پیدا کنیم که این خود می‌تواند موفقیت خوبی برای ما داشته باشد.

فاکتور دوم: استفاده نکردن از عبارات ناآشنا

در کنار منحصربه‌فرد بودن کلمات شاید بخواهید اسمی را استفاده کنید که خاص باشد و کمتر تابه‌حال شنیده شده باشد ولی در کنار این ویژگی باید به موضوع شناخت بهتر آن در ذهن مخاطبین فکر کنید تا با به‌سادگی بتوانند به حافظه خود بسپارند و فراموش نکنند. البته همیشه باید اسم مورد نظر برای وبسایت فروشگاهی را به گونه ای انتخاب کنیم تا به‌راحتی در ذهن مخاطب ما حک شود و املای ساده‌ای داشته باشد تا به‌راحتی بتوانند آن را بنویسند. ولی باید در کنار این مورد باید از نام‌ها و عبارات ناآشنا کمتر استفاده کنیم تا نگارش آن برای کاربران مشکل نداشته باشد که این موضوع می‌تواند به فروش وبسایت ما صدمه بزند و طبیعتاً برای برند فروشگاهی ما خوب نیست.

فاکتور سوم: بهره بردن از عبارات کوتاه

یک روش خوب برای انتخاب یک دامنه‌ی مناسب فروشگاهی استفاده از عبارات کوتاه است تا خیلی راحت‌تر در ذهن افراد به خاطر سپرده شود. این نام باید کمتر از 12 حرف و کاراکتر باشد تا حفظ کردن آن برای مخاطبین و کاربران راحت باشد. حال اگر نام برند شما طولانی است ترجیحاً باید نام‌های مختلف را به‌صورت مخفف و خلاصه شده بکار ببریم.

رپورتاژ

انتخاب قالب مناسب وبسایت فروشگاه

گام مهمی بعدی برای اینکه چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم انتخاب قالب فروشگاهی مناسب برای کسب و کارمان است. جای خوشحالی است که در مقایسه با سال‌های گذشته تعداد قالب‌های فروشگاهی استاندارد و با امکانات بالا در حال حاضر بسیار بیشتر و متنوع‌تر شده است و می‌توانیم برای سیستم‌های مدیریت محتوای مختلفی قالب‌های فروشگاهی را در اختیار داشته باشیم. یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا، وردپرس است که در حال حاضر بسیاری از وبسایت های اینترنتی در ایران و جهان از این CMS استفاده می‌کنند. تعداد قالب‌های فروشگاهی وردپرس به حدی زیاد و متنوع است که اگر بخواهیم تمامی آنها را بررسی کنیم فرصت کافی نخواهیم داشت و هر قالب می‌تواند چند مقاله تخصصی و فیلم آموزشی را به خود اختصاص دهد.

ولی امکاناتی که یک قالب فروشگاهی استاندارد باید داشته باشد کاملاً مشخص است و باید حداقل ابزارهای مورد نیاز برای فروش محصولات را در اختیار داشته باشیم که شامل بخش‌های مربوط به حساب کاربری، صفحه محصول، صفحه فروشگاه، سبد خرید، تسویه حساب، نمایش صورتحساب، فاکتور خرید و… می‌باشد.

چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم + گام های راه اندازی سایت فروشگاهی

استفاده از استایل مناسب برای فروش محصولات

همان‌طور که اشاره شد وقتی قالب فروشگاهی مناسبی را انتخاب کردیم باید به فکر ظاهر و استایل مناسب برای نوع محصولات فروشگاهی‌مان باشیم تا با نوع خدمات فروش ما متناسب باشد. البته در حال حاضر تمامی قالب‌های فروشگاهی این قدرت را دارند که انواع استایل های مختلف را در خود قرار دهند تا کاربران بتوانند بر اساس نیاز خود آنها را انتخاب کنند. این ظاهر می‌تواند تجربه کاربری خوبی را به مخاطبین و مشتریان ما منتقل کند تا با استفاده از رابط کاربری موجود در فضای کار سایت خدمات مورد نیازشان را به‌دست بیاورند.

برای انتخاب ظاهر یک وبسایت باید به موارد مهمی دقت کرد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  1. انتخاب آیکون‌ها و لوگوهای اختصاصی برای هدایت کاربران به بخش‌های مورد نیاز
  2. استفاده از رنگ مناسب با فضای کار وبسایت
  3. بهره بردن از تصاویر جذاب و باکیفیت متناسب با نوع محصولات
  4. بهره بردن از اندازه و نوع فونت مورد استفاده در وبسایت فروشگاهی

تمامی بخش‌های فوق در بخش تنظیمات قالب‌های فروشگاهی به‌صورت کامل موجود است و می‌توانیم به شکل تخصصی آنها را سفارشی سازی کنیم.

افزودن محصولات به وبسایت فروشگاهی

حال که دیگه قالب و استایل مناسب فروشگاهی را انتخاب کرده‌ایم باید محصولات مورد نظرمان را برای راه اندازی سایت فروش اضافه کنیم. برای اینکه با اضافه کردن محصولات به‌صورت استاندارد و کامل آشنایی داشته باشیم باید المان‌های مورد نیاز آن را همراه با عنوان‌های مناسب انتخاب کنید برخی از جزئیات لازم برای افزودن محصولات به وبسایت فروشگاهی در ادامه آورده‌ایم.

بخش توضیحات محصول

هر محصولی طبیعتاً دارای توضیحات مشخصی است که باید در صفحه‌ی معرفی محصول بیاوریم تا به انتخاب بهتر کاربران کمک کنیم. توضیحات محصول می‌تواند به شرح کامل جزئیات آن به کاربران و مشتریان کمک ویژه‌ای کند تا اطلاعات کافی درباره‌ی نوع جنس، رنگ، کیفیت، سایز محصول و… داشته باشند.

بخش دسته بندی محصول

کاملاً مشخص است که هر محصول در دسته بندی معینی قرار خواهد گرفت و هر دسته شامل زیرمجموعه و زیر دسته‌های مختلف است. در واقع دسته بندی محصولات می‌تواند به عنوان رکن اصلی یک وبسایت فروشگاهی باشد تا کاربران بتوانند تجربه کاربری خوبی از مرور کردن صفحات وبسایت شما داشته باشند. دسته‌های دیگر شامل بخش فروش ویژه، محصولات تخفیفی، محصولات پرطرفدار، محبوب‌ترین محصولات و … می‌تواند نوع دیگری از دسته بندی در یک وبسایت فروشگاهی باشد تا مخاطبین را به سمت آنها سوق دهیم.

بخش تصاویر محصول

برای اینکه هرکسی محصولی را خریداری کند ابتدا به تصویر و عکس آن نگاه خواهد کرد و این مورد نشان از اهمیت بالای ویژگی تصاویر محصول دارد. باید دقت کنیم تا تصاویر تنها به یک مورد ختم نشود و عکس‌های باکیفیتی را از جهات مختلف از یک محصول بگیریم تا دید بهتری را به مشتریان نشان دهیم. در حال حاضر با استفاده از برخی ابزارها می‌توانیم نمای 360 درجه را به نمایش تصاویر محصولات اضافه کنیم تا آزادی عمل بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهیم. مطمئناً تصاویر محصولات می‌تواند نقش مهمی در افزایش فروش محصولات داشته باشد.

مشخص کردن نوع ارسال محصولات

مورد مهم بعدی برای اینکه چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم انتخاب نوع ارسال محصولات است که باید به روش‌های مختلفی انجام شود. معمولاً فروشگاه‌های معتبر نوع ارسال رایگان را با استفاده از آیتم‌های مختلفی به کاربران ارائه می‌کنند که خود نقش مهمی در فروش بیشتر خواهد داشت. البته برای اینکه انصاف را در محاسبه‌ی هزینه‌ی ارسال رعایت کنیم باید به حجم، وزن و ابعاد محصولات دقت کنیم و برخی از مواردی که سایز و حجم کمتری دارند را با استفاده از شرکت پست و برخی که ابعاد بزرگ‌تر و سنگین‌تری دارند را با شرکت‌های باربری ارسال کنیم.

چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم + گام های راه اندازی سایت فروشگاهی

ایجاد تبلیغات مناسب و هدفمند

خب حال که تمامی موارد مختلف را برای راه اندازی فروشگاهمان انجام دهیم باید تبلیغات مناسب و هدفمندی را برای وبسایت خود داشته باشیم. همیشه شنیده‌ایم که تبلیغات هزینه نیست و در بسیاری موارد می‌تواند به شناخت هرچه بیشتر شما توسط مشتریان ختم شود. کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی وجود دارند که می‌توانید از وبسایت های ارائه تبلیغات انتخاب کنید تا محصولات خود را به کاربران واقعی‌شان ارائه کنید.

نظارت و تحلیل رفتار مشتریان

حال که تمامی موارد را فروش محصولات فروشگاهی انجام دادیم باید با نظارت‌های مستمر و دقیق رفتار کاربران را تحلیل کنیم و دیدگاه‌های آنها را بررسی کنیم تا ارتباط خوبی را با مخاطبین برقرار کنیم. برخی از این نظارت‌ها می‌تواند به‌صورت ارتباط آنلاین با مشتریان، طراحی بخش‌های تشویقی، مرور نظرات کاربران، ارسال ایمیل‌های روزانه یا هفتگی، طراحی جشنواره‌های مناسبتی و… باشد.

کلام آخر در مورد چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم

در این مطلب سعی کردیم اشاره‌ای به فرآیند فروش محصولات به صورت آنلاین با استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی داشته باشیم و درباره اینکه چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم گام‌های اساسی و مهمی را معرفی کنیم. حال جهت داشتن یک وبسایت فروشگاهی متمایز و حرفه‌ای در رقابت با وب سایت‌های دیگر باید اطلاعات کافی و لازم را برای راه اندازی سایت فروش داشته باشیم که می‌توانیم برای این منظور از فیلم‌های آموزشی فرادرس استفاده کنیم تا موفقیت بالایی را در کسب اعتماد مشتریان به‌دست بیاوریم.

نوشته‌های مرتبط