روش موثر برای برخورد با انتقاد

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا برخورد با انتقاد باید به صورت اصولی انجام گردد تا دو طرف از رفتار یکدیگر ناراحت نشوند. این مسئله که چطور انتقاد نماییم و چگونه با انتقاد برخورد کنیم یکی از مهم ‌ترین مسائلی است که در زندگی روزمره اهمیت دارد. برخی از انتقادها را به عنوان انتقاد محترمانه و برخی دیگر از آنها را به عنوان انتقاد غیر منصفانه می ‌شناسند. در صورتی که انتقاد به عمل آمده محترمانه باشد شما می ‌توانید آن را جدی بگیرید و برای رفع مشکل به وجود آمده اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتی که انتقاد به عمل آمده غیر منصفانه باشد باید روش مقابله با این انتقاد را یاد بگیرید. انتقاد برای محیط کار و زندگی روزمره ضروری می‌ باشد. انتقاد سازنده می‌ تواند شما را برای موفقیت در کارهایتان آماده کند.

روش های متنوع برخورد با انتقاد

برخی از روش‌ هایی که جهت برخورد با انتقاد باید از آنها استفاده کنید عبارت هستند از :

1- کنترل کردن واکنش

از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا طبق نظریات انتقاد پذیری در روانشناسی یکی از مهمترین نکاتی که زمان برخورد کردن با انتقاد اهمیت دارد کنترل کردن واکنش تان است. نحوه واکنش شما با انتقادی که انجام می ‌شود باید بسیار اصولی باشد. پاسخ شما به انتقاد وارد شده نشان دهنده میزان بلوغ تان می‌ باشد. حالت بدن و چهره خود را با لحن صحبت هماهنگ کنید تا فرد منتقد متوجه میزان حرفه ‌ای بودن شما شود. بین ارتباط غیر کلامی و کلامی، بسیاری از افراد ارتباطی که غیر کلامی است را درست‌ تر می‌ دانند.

بر همین اساس شما باید حالت خود را جهت برخورد کردن با انتقاد محترمانه حفظ نمایید. اولین واکنشی که جهت مقابله با انتقاد باید ابراز نمایید این است که واکنشی نشان ندهید. در واقع پیش از اینکه پاسخ دهید بهتر است که نفس عمیق بکشید و حدود چند ثانیه مکث نمایید. این کار بسیار ساده است و شما را از گفتن چیزی که درست نیست پشیمان نمی ‌کند. طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا در واقع شما با انجام دادن این کار فرصتی خواهید داشت تا صحبت کردن و حالت چهره ‌تان را به درستی کنترل نمایید.

2- انتقاد را به عنوان خصومت نشناسید

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا یکی دیگر از روش‌ های موثر جهت برخورد با انتقاد این است که انتقاد به وجود آمده را مربوط به خصومت شخصی ندانید. بسیاری از افراد شخصیت شان را از کاری که انجام داده‌ اند جدا نمی ‌بینند. به همین دلیل زمانی که انتقاد از آنها صورت می ‌پذیرد عملکرد خود را به عنوان حمله به شخصیت در نظر خواهند گرفت. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که اشتباهات به وجود آمده بازتابی از شخصیت تان نخواهد بود. انتقاد به طور معمول مربوط به کار شما می‌ باشد و شامل خود شما نمی‌ گردد.

رپورتاژ

بر همین اساس طبق نظریات انتقاد پذیری در روانشناسی بهتر است که انتقاد به وجود آمده را ناشی از خصومت شخصی ندانید. در صورتی که انتقاد به وجود آمده را مربوط به خصومت شخصی بدانید نمی ‌توانید در برابر انتقاد رفتار مناسبی داشته باشید. این مسئله که زبان و حالت بدن خود را کنترل کنید تا پاسخی مناسب دهید بسیار مهم است.

3- زمان برخورد با انتقاد باید انتقاد را پردازش کنید

یکی از مهمترین روش‌ های انتقاد پذیری در روانشناسی این است که نقد به وجود آمده را پردازش نمایید. در واقع شما برای اینکه انتقاد مورد نظر را بررسی کنید باید از بهانه ‌گیری خودداری نمایید. بهتر است که به دنبال بهبود شرایط باشید و تغییرات را دنبال کنید. با دنبال کردن تغییرات می‌ توانید اوضاع به وجود آمده را به خوبی مدیریت نمایید. در واقع پردازش کردن نقد به وجود آمده نشان دهنده قدرت شما برای پردازش کردن مسائل گوناگون است. واکنش شما در برابر نقد به وجود آمده نشان می ‌دهد که شما بالغ هستید. این مسئله که بتوانید انتقادات را مدیریت کنید و آنها را پردازش نمایید تاثیر زیادی روی رشد فکری و نحوه زندگی تان دارد.

4- به خودتان اهمیت دهید

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا یکی دیگر از روش ‌هایی که جهت برخورد با انتقاد باید به آن توجه داشته باشید این است که به خودتان اهمیت دهید. در واقع باید به خوبی بدانید که تمامی افراد اشتباه می‌ نمایند و هیچ فردی همه چیز را در مورد مسائل متفاوت نمی ‌داند. این مسئله مهم نیست که شما چقدر در عملکرد خود حرفه‌ ای هستید همیشه باید برای یادگیری چیزهای بیشتر زمان بگذارید. در صورتی که انتقاد را به عنوان یک راه مناسب جهت حرکت کردن رو به جلو می‌ شناسید باید به آن اهمیت دهید. اگر انتقاد به وجود آمد غیرمنتظره باشد امکان دارد جهت پردازش کردن آن زمان بیشتری را صرف کنید. از شخصی که انتقاد کرده است بپرسید آیا می ‌توانم در مورد انتقادی که بیان کرده ‌اید فکر کنم. پس از فکر کردن یک بار دیگر با او صحبت کنید و پاسخ مناسبی برای انتقاد وارد شده آماده نمایید.

5- در انتقاد محترمانه باید قدردانی خود را نشان دهید

یکی از مهمترین روش ‌های انتقاد پذیری در روانشناسی این است که قدردانی خود را نشان دهید. با اینکه امکان دارد شما از انتقاد به وجود آمده ناراحت شده باشید ولی بهتر است که رفتار مناسبی از خود نشان دهید. این مسئله که بدانید انتقاد به وجود آمده برای بهبود عملکرد شما صورت پذیرفته است یا نه بسیار مهم می ‌باشد. اگر متوجه شدید که انتقاد بیان شده توسط منتقد برای بهبود عملکردتان بوده است باید از او قدردانی کنید. در صورتی که فرد منتقد متوجه مهربانی شما شود بدون شک برای بهبود عملکرد شما نکات زیادی را ارائه خواهد داد.

منبع اصلی: مقاله برخورد با انتقاد وبسایت دکتر آریا پارسا

نوشته‌های مرتبط