راش پوشک: 12 درمان خانگی ادرار سوختگی نوزاد و کودک

هیچ مادری دوست ندارد که کودک‌اش از مشکلی رنج ببرد، اما راش پوشک یا ادرار سوختگی نوزاد شایع‌ترین مشکل در میان کودکان است که مادران باید با آن مقابله کنند. راش پوشک نوعی قرمزی پوست است که به علت پوست ملتهب در ناحیه پا و دستگاه تناسلی که پوشک‌شده ایجاد می‌شود. این راش ممکن است در اثر دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله تغییر در رژیم غذایی، در واکنش به رژیم غذایی مادر که به فرزندش شیر می‌دهد، مواد شیمیایی موجود در لوسیون، دستمال مرطوب بچه، صابون‌ها، و عوض نکردن پوشک به مدت طولانی.

پوست بعضی از کودکان نسبت به سایر کودکان حساس‌تر است. اصطکاک به علت مالیده شدن پوشک روی پوست نیز باعث بروز راش می‌شود. اگر این مشکل را سرسری بگیرید، ممکن است راش‌ها دچار عفونت باکتریایی شوند. در این نوشتار برخی از ساده‌ترین روش‌های خانگی را برای از بین بردن راش ناشی از پوشک خواهید دید:

روش‌های خانگی برای درمان راش پوشک

۱. درمان  با سرکه

خواص اسیدی سرکه، راش ناشی از پوشک را درمان می‌کند زیرا باکتری‌هایی که باعث پدیدار شدن راش می‌شوند، قلیایی هستند. اگر از مواد قابل استفاده‌ی مجدد (پارچه) برای پوشک کردن بچه استفاده می‌کنید، به جای به کار بردن مواد شوینده، آن‌ها را در محلول سرکه شستشو دهید. برای تهیه‌ی این محلول یک و نیم فنجان سرکه را به نصف سطل آب اضافه کنید.

۲. وازلین

وازلین یک درمان خانگی مناسب برای راش ناشی از پوشک است. هر وقت که پوشک کودک‌تان را عوض می‌کنید، یک لایه‌ی نازک از وازلین را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. دقت کنید که باید باسن نوزاد را با آب گرم بشویید و قبل از استفاده از وازلین، آن را با یک حوله‌ی نرم کاملا خشک کنید.

۳. جوش شیرین

جوش شیرین یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان راش ناشی از پوشک است. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از این پودر را به ۳ تا ۴ لیوان آب اضافه کنید. یک تکه پارچه را در این محلول غوطه‌ور کنید و پوست کودک‌تان را با آن بشویید. سپس تکه پارچه‌ی خشک دیگری را بردارید و به آرامی بدن کودک را خشک کنید. حالا کودک را پوشک کنید.

– برای درمان راش‌های شدید ناشی از پوشک، مخلوطی از ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری نمک اپسوم یا بلغور جوی دوسر کلوئیدی را با آب گرم تهیه کنید و نوزادتان را در ترکیب حاصل حمام کنید. این روش عفونت قارچی را کاهش می‌دهد.

۴. درمان  با نشاسته‌ی ذرت

استفاده از نشاسته‌ی ذرت روی راش‌های پوستی باعث کاهش التهاب و اصطکاک ناشی از پلاستیک پوشک می‌شود. وان کودک را با آب گرم پر کنید. نشاسته‌ی ذرت (۲ قاشق چایخوری) را به آن اضافه کنید. نوزاد خود را با ترکیب حاصل شستشو دهید تا راش‌های روی بدن‌اش به خوبی درمان شود.

توجه داشته باشید که اگر بند ناف نوزاد هنوز نیفتاده است، از این درمان استفاده نکنید.

۵. روغن نارگیل

خواص مرطوب کننده و ضد قارچ روغن نارگیل سبب شده که این ماده به عنوان یک درمان طبیعی عالی برای راش ناشی از پوشک عمل کند. هر بار که پوشک کودک‌تان را عوض می‌کنید، روغن نارگیل را روی بدن او استعمال کنید. اجازه دهید روغن کاملا جذب شود.

– برای درمان راش شدید، چند قطره روغن درخت چای را با روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس ترکیب حاصل را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

۶. جوی دوسر

استفاده از جوی دوسر یک راه طبیعی و مقرون به صرفه برای درمان راش ناشی از پوشک است. بلغور جوی دوسر غنی از پروتئین است. حمام جوی دوسر پوست کودک را تسکین می‌دهد. ۴/۳ فنجان بلغور جوی دوسر را آسیاب کنید تا تبدیل به پور شود. پودر حاصل را به آب گرم داخل وان اضافه کنید. اجازه بدهید نوزاد‌تان به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این آب غوطه‌ور باشد.

۷. تغذیه با شیر مادر

تا زمانی که کودک با شیر مادر تغذیه می‌کند، احتمال پدیدار شدن راش روی پوست او بسیار کم است. بنابراین، مادر نباید تغذیه‌ی کودک را با شیر خود متوقف کند.

– چند قطره شیر مادر را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. اجازه دهید که شیر در معرض هوا خشک شود. سپس کودک‌تان را پوشک کنید.

۸. شستشوی دست‌ها

برای جلوگیری از بدتر شدن راش‌های روی پوست کودک، هر بار که پوشک او را عوض می‌کنید، دست‌های‌تان را بشویید تا باکتری‌ها در سایر قسمت‌های بدن کودک پخش نشود.

مطلب مرتبط: یبوست نوزاد: ۱۴ درمان خانگی یبوست نوزادان

۹. درمان با آب کرنبری

آب کرنبری با مهار کردن باکتری‌هایی که باعث بروز راش می‌شوند، ‌به رفع این مشکل کمک می‌کند. ۶۰ تا ۹۰ میلی‌لیتر از این آب‌میوه را به طور منظم به کودک‌تان بدهید.

* توجه – کودک شما باید برای مصرف این آب به اندازه‌ی کافی بزرگ شده باشد.

رپورتاژ

۱۰. سفیده‌ی تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یک درمان بسیار قدرتمند برای بسیاری از مشکلات است، از جمله راش ناشی از پوشک. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که ۳ تا ۴ تخم‌مرغ را بشکنید. سفیده‌های آن‌ها را جدا کنید و آن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. راش ناشی از پوشک در عرض چند روز از بین می‌رود.

۱۱. روغن زیتون

خواص مرطوب‌کننده‌ی روغن زیتون اثر تسکین‌دهنده روی پوست دارد و به طور موثری به درمان راش ناشی از پوشک کمک می‌کند. ۱ تا ۲ قاشق چایخوری روغن زیتون را با یک قاشق چایخوری آب مخلوط کنید. ترکیب حاصل را روی بدن‌ کودک‌تان استعمال کنید.

۱۲. روغن کبد ماهی

اگر چه این درمان چندان معروف نیست، اما برای درمان راش ناشی از پوشک شگفتی می‌آفریند. خیلی ساده ۳ تا ۴ کپسول روغن کبد ماهی را بردارید و روغن آن را روی پوست کودک‌تان بمالید و به آرامی مالش دهید.

۱۳. روغن ماساژ

روغن‌هایی مانند روغن بادام، روغن کنجد و روغن جوجوبا در درمان تاول‌های راش ناشی از پوشک بسیار مفید هستند. پس از حمام کردن نوزاد، ناحیه‌ی پوشک را به خوبی خشک کنید و یکی از این روغن‌ها را روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

درمان‌های گیاهی برای از بین بردن راش ناشی از پوشک

بیایید نگاهی به درمان‌های طبیعی برای برطرف کردن راش ناشی از پوشک داشته باشیم:

۱۴. درمان راش پوشک با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا برای همه‌ی انواع مشکلات پوستی مناسب است و یکی از بهترین روش‌های درمان بثورات پوشک است. ژل آلوئه‌ورا را روی ناحیه آسیب‌دیده استعمال کنید تا راش‌ها به سرعت درمان شوند.

۱۵. عصاره دانه گریپ فروت برای درمان ادرار سوختگی

دانه‌ی گریپ‌فروت دارای ویژگی ضد قارچی است، بنابراین پوست کودک شما را به نحو موثری تسکین می‌دهد. ۳ تا ۴ قطره عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت را با یک قاشق چایخوری آب حل کنید و ترکیب حاصل را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

* توجه – آن را مستقیما روی پوست کودک‌تان استعمال نکنید.

۱۶. درمان راش پوشک با چای کیسه‌ای

چای کیسه‌ای می‌تواند راش ناشی از پوشک را در عرض ۲ ساعت درمان کند. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که ۳ تا ۴ کیسه‌ی چای را در پوشک بچه قرار بدهید. کیسه‌های چای هنگامی که با ادرار تماس پیدا می‌کنند، به معالجه‌ی راش ناشی از پوشک کمک می‌کنند. شما می‌توانید آن را با استفاده از توپ پنبه‌ای نیز استعمال کنید یا فقط بدن کودک‌تان را به طور منظم با چای شستشو دهید.

مطلب مرتبط: از شیر گرفتن کودک: ۶ مرحله و روش خیلی عالی که نوزاد را از شیر بگیریم

بایدها

– آن ناحیه از بدن کودک را که پوشک می‌کنید همواره تمیز نگه دارید و اجازه بدهید برای مدتی در معرض هوا بماند. به محض این‌که پوشک خیس شد، آن را عوض کنید.

– هر گاه پوشک کودک‌تان را عوض می‌کنید، ناحیه را با آب گرم تمیز کنید و آن را کاملا خشک کنید.

– از پارچه‌های نرم به جای دستمال‌های آماده استفاده کنید.

– با پودر تالک خداجافظی کنید زیرا ممکن است به ریه‌های کودک‌تان آسیب برساند چرا که کودک می‌تواند آن را استنشاق کند و همین به نوبه‌ی خود سبب بروز آلرژی پوستی می‌شود.

– یکی از دلایل به وجود آمدن راش ناشی از پوشک ممکن است این باشد که محصولات (مانند شامپوها، کرم‌ها، مواد شوینده و لوسیون‌ها) مورد استفاده‌ی شما برای نوزادتان مناسب او نیست. حتی پوشک‌های یک برند خاص ممکن است بر روی پوست برخی از نوزادان سبب بروز راش شود. بنابراین چنین محصولاتی را با محصولات مناسب پوست کودک‌تان عوض کنید.

نبایدها

– از دستمال مرطوب بودار استفاده نکنید.
– به شورت‌های پلاستیکی یک «نه» بزرگ بگویید، چرا که آن‌ها فقط می‌توانند شرایط را بدتر کنند.
– از پوشک‌های بیش از حد تنگ استفاده نکنید زیرا آن‌ها هم مانند شورت‌های پلاستیکی، اجازه‌ی ورود هوا را به این ناحیه نمی‌دهند و در نتیجه محیطی مرطوب ایجاد می‌کند. آن‌ها همچنین بین پوست و پوشک اصطکاک ایجاد می‌کنند که همین باعث بروز راش روی پوست می‌شود.
– از نرم‌کننده‌ی پارچه یا مواد شوینده‌ی حاوی عطر برای شستشوی پوشک‌های پارچه‌ای استفاده نکنید.

نوشته‌های مرتبط