درمان درد کمر و درد سیاتیک با توپ تنیس!

عصب سیاتیک بزرگ‌ترین عصب بدن است. سیاتیک از ناحیه‌ی کمر آغاز می‌شود و پس از گذشتن از باسن به انتهای پا می‌رسد. درد سیاتیک به دلیل فشار یا تحریکِ عصب سیاتیک به وجود می‌آید. درد سیاتیک به خودیِ خود بیماری یا اختلال نیست، بلکه نشانه‌ای برای مشکلات عصبیِ دیگری از قبیل فتق دیسک، پیریِ دیسک یا تنگیِ کانال نخاعی است. درد کمر و درد سیاتیک معمولا در طول مسیر عصب سیاتیک احساس می‌شود: پایین کمر، باسن، پشتِ ران و/یا ساق پا، روی پاها، و پاشنه. هم‌چنین ممکن است در این نواحی ضعف یا کرختی یا سوزن‌سوزن شدنِ عجیبی احساس کنید.

در مقاله‌های ۳۱ خاصیت سیر که تا به حال نمی‌دانستید و کلید حفظ سلامتی در پاهای‌تان نهفته است، روش‌هایی برای تسکین درد سیاتیک عنوان کردیم. در این مقاله قصد دارم به افرادی که از درد سیاتیک یا کمردرد رنج می‌برند، درمانِ توپ تنیس را معرفی کنم.

درمان درد کمر و درد سیاتیک با توپ تنیس

درمان توپ تنیس از اصول و آموزه‌های ماساژدرمانی، طب فشاری و بازتاب‌درمانی استفاده می‌کند که این راه‌ها به تسکین دردها و گرفتگی ماهیچه کمک می‌کنند. در درمان درد سیاتیک، عملکرد توپ تنیس معطوف به ماهیچه‌ی گلابی‌شکلی است که در نزدیکیِ عصب سیاتیک قرار دارد. این ماهیچه ممکن است عصب سیاتیک را به سمت تاندون‌های زیرین‌اش فشار دهد، که همین مسئله باعثِ ایجاد دردهای رایج در باسن و ران می‌شود.

توپ تنیس روی نقاط تحریک‌کننده در ماهیچه‌ی گلابی‌شکل فشار می‌آورد، انقباض و سفتیِ ماهیچه را کاهش می‌دهد، حرکت‌اش را آسان‌تر می‌کند و گردش خون را در آن ناحیه بهبود می‌بخشد.

نه تنها درمان توپ تنیس برای درد سیاتیک مفید است، بلکه کمر درد را نیز کاهش می‌دهد. توپ تنیس نقش یک ماساژور را بازی می‌کند که ماهیچه را از انقباض خارج می‌کند و این‌گونه، دردهای پایین کمر را کاهش می‌دهد.

مزایای این درمان این است که نه تنها ساده و ارزان است بلکه به راحتی در خانه نیز قابل اجرا است. در ادامه توصیه می‌کنیم حتما مزایای شگفت‌انگیز بازتاب‌درمانی را نیز مطالعه کنید.

رپورتاژ

نکات مهم

  • باید به خاطر داشته باشید اکثرِ دردهای سیاتیک ناشی از مشکلات ستون فقرات نظیر فتق دیسک یا تنگی کانال نخاعی است که باعثِ ایجاد درد عصبی می‌شود، بنابراین هدف‌گیریِ ماهیچه‌ی گلابی‌شکل تنها یکی از راه‌های تسکین دردهای سیاتیک است. با وجود این، همچنان لازم است به دنبال دلیل اصلی این عارضه در ستون فقرات‌تان بگردید، بنابراین در کنار درمان توپ تنیس، لازم است حتما به پزشک معالج‌تان مراجعه کنید و کارهای درمانی دیگری نظیر فیزیوتراپی، دارو یا برنامه‌های ورزشی را نیز به کار ببرید.
  • اگر درد سیاتیک یا کمردرد ناشی از تحت فشار قرار گرفتن عصب باشد، هرگز توپ تنیس را نزدیک محل فشار قرار ندهید، زیرا ممکن است با آسیب و صدمات بیش‌تری مواجه شوید.
  • توصیه می‌شود پیش از آن‌که بخواهید درمان توپ تنیس را انجام دهید، برای این‌که از هرگونه محدودیت یا شرایط خاص دیگر باخبر شوید، حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

نحوه‌ی انجام درمان توپ تنیس برای درد سیاتیک

می‌توانید بسته به میزان درد و تواناییِ حفظ تعادل‌تان از یک تا چند توپ تنیس استفاده کنید. ابتدا روی زمین بشینید یا دراز بکشید، سپس توپ تنیس را زیر ماهیچه‌ای که در آن ناحیه احساس درد می‌کنید، قرار دهید. اگر فقط از یک توپ استفاده کنید، ممکن است به دلیل فشار زیاد در آن ناحیه احساسِ درد کنید. اگر از دو یا چند توپ استفاده کنید، فشار روی توپ‌ها تقسیم می‌شود،‌ بنابراین درد کم‌تری احساس می‌کنید.

به آرامی وزن‌تان را روی توپ یا توپ‌ها بیندازید و دنبال نواحی بگردید که در آن نواحی بیش از جاهای دیگر احساس درد می‌کنید؛ این‌ها همان نقاط تحریک‌کننده هستند. با نیروی ملایم و کنترل‌شده‌ای به مدت 15 تا 20 ثانیه روی نقاط درد فشار بیاورید، و سپس مکان توپ‌ها را عوض کنید. هم‌چنین می‌توانید با حرکت‌های آرام و ملایم روی توپ‌ها به عقب و جلو بلغزید.

دردی که از فشار توپ‌ تنیس ایجاد می‌شود، نباید خیلی زیاد باشد. اگر درد زیادی احساس می‌کنید، کمی جایِ توپ را عوض کنید یا برای پخش کردن فشار، از چند توپ استفاده کنید. به آرامی و آهستگی حرکت کنید، زیرا فشار زیاد باعث می‌شود به جای این‌که دردتان تسکین یابد، شرایط‌تان تشدید شود. اگر درد شدیدی احساس کردید، این درمان را به سرعت متوقف کنید، زیرا ممکن است به ماهیچه یا اعصاب‌تان آسیب وارد شود.

اگر پایین کمرتان درد می‌کند، بهتر است فشار را روی بخش بالایی و میانی کمرتان نیز پخش کنید.

 

نوشته‌های مرتبط