خواص ترخون: 30 خاصیت برتر ترخون برای سلامتی

ترخون یک گیاه معطر است که معمولا به عنوان طعم دهنده غذا کاربرد دارد. این گیاه که به نام آرتمیزیا دراکونکولوس نیز شناخته می‌شود، مواد مغذی و مفید بسیاری در خود دارد. این خواص ترخون را نه فقط به عنوان یک طعم دهنده بلکه به عنوان یک گیاه دارویی نیز معروف کرده است. بر اساس پایگاه ملی داده و تغذیه USDA، یک فنجان (۱۰۰ گرم) ترخون خشک، حاوی مواد مغذی زیر است:

حقایق تغذیه‌ای ترخون

% RDA
انرژی ۲۹۵ کیلوکالری ۱۵٪
کربوهیدرات ۵۰.۲۲ گرم ۳۸٪
پروتئین ۲۲.۷۷ گرم ۴۰٪
چربی کل ۷.۲۴ گرم ۲۴٪
کلسترول ۰ میلی گرم ۰٪
فیبر رژیمی ۷.۴ گرم ۱۹٪
فیتواسترول‌ها ۸۱ میلی‌گرم
آب ۷.۷ گرم
اسیدهای چرب امگا۳ ۲۹۵۵ میلی‌گرم
اسیدهای چرب امگا۶ ۷۴۲ میلی‌گرم
فولات ۲۷۴ میکروگرم ۶۸.۵٪
نیاسین ۸.۹۵۰ میلی‌گرم ۵۶٪
پیریدوکسین ۲.۴۱۰ میلی‌گرم ۱۸۵٪
ریبوفلاوین ۱.۳۳۹ میلی‌گرم ۱۰۳٪
تیامین ۰.۲۵۱ میلی‌گرم ۲۱٪
ویتامین A ۴۲۰۰ واحد بین‌المللی ۱۴۰٪
ویتامین C ۵۰.۰ میلی‌گرم ۸۳٪
سدیم ۶۲ میلی‌گرم ۴٪
پتاسیم ۳۰۲۰ میلی‌گرم ۶۴٪
کلسیم ۱۱۳۹ میلی‌گرم ۱۱۴٪
مس ۰.۶۷۷ میلی‌گرم ۷۵٪
آهن ۳۲.۳۰ میلی‌گرم ۴۰۳٪
منیزیم ۳۴۷ میلی‌گرم ۸۷٪
منگنز ۷.۹۶۷ میلی‌گرم ۳۴۶٪
زینک ۳.۹۰ میلی‌گرم ۳۵٪
فسفر ۳۱۳ میلی‌گرم
سلنیوم ۴.۴ میکروگرم

 

این مواد مغذی، دلیل مفید بودن ترخون برای سلامتی هستند. خواص ترخون را در این‌جا آورده‌ایم:

۱. مبارزه با رادیکال‌های آزاد

ترخون دارای آنتی اکسیدان است که با رادیکال‌‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کند. آنتی اکسیدان در برابر بیماری‌ها از بدن محافظت می‌کند.

۲. جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

ترخون به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، توانایی جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی را دارد زیرا آنتی اکسیدان با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

۳. حفظ سلامت قلب

ترخون در برابر بیماری‌های قلبی از قلب محافظت می‌کند. خاصیت ضد التهابی آنتی اکسیدان، از آسیب دیدن رگ‌ها جلوگیری می‌کند. ترخون حاوی ماده معدنی پتاسیم نیز هست که نقش مهمی در تنظیم انقباض قلب دارد.

۴. کاهش قند خون در بیماران دیابتی

ترخون سرشار از فیبرهای رژیمی است که کالری را در تمام اعضاء بدن توزیع می‌کند. این مکانیزم می‌تواند قند خون بیماران دیابتی را پایین بیاورد.

۵. جلوگیری از کم‌خونی

ترخون دارای ماده معدنی آهن است که در تولید سلول‌های قرمز خون دارنده هموگلوبین، اهمیت دارد. این توانایی با ویتامین C که به جذب آهن کمک می‌کند، تقویت می‌شود. بنابراین، ترخون می‌تواند جلوی کم‌خونی را بگیرد.

۶. محافظت از مخاط روده

زینک موجود در ترخون، در محافظت از مخاط روده‌ای نقش دارد و در صورت بروز آسیب‌هایی مانند اسهال، از آن محافظت می‌کند.

۷. جلوگیری از گرفتگی عضلات

ترخون حاوی منیزیم است که مانند شل کننده عضلات عمل کرده و از گرفتگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۸. حفظ سلامت استخوان

ترخون سرشار از کلسیم و فسفر است. این مواد معدنی برای تشکیل استخوان و حفظ سلامت آن ضروری هستند.

۹. تقویت دندان‌ها

کلسیم و فسفر موجود در ترخون به تقویت دندان‌ها و عملکرد درست آن‌ها کمک می‌کنند.

۱۰. تقویت سیستم ایمنی

ترخون سرشار از ویتامین C است که به ساخت پادتن کمک می‌کند. این کار، سیستم ایمنی را تقویت کرده و آن را قادر به مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌کند.

۱۱. کاهش علائم التهاب

آنتی اکسیدان موجود در ترخون، توانایی مقابله با التهاب را دارد. آنتی اکسیدان می‌تواند علائم التهابی مانند ورم یا قرمزی را در ناحیه ملتهب شده کاهش دهد. این توانایی با وجود اسیدهای چرب امگا۳ که تاثیر ضدالتهابی دارند، تقویت می‌شود.

۱۲. حفظ سلامت چشم

ترخون سرشار از ویتامین A است که باعث سلامت چشم‌ها می‌شود. این ویتامین می‌تواند بینایی شما را بهبود بخشیده و در برابر بیماری‌های دژنراتیو (تباهی) چشمی مانند آب مروارید از چشم‌ها محافظت ‌کند.

۱۳. کمک به کاهش علائم نوروپاتی

ترخون حاوی ویتامین B12 است که در فعالیت‌های عصبی نقش دارد. این ویتامین در برابر آسیب‌ها از عصب محافظت کرده و به کاهش علائم نوروپاتی مانند مورمور شدن و بی‌حسی کمک می‌کند.

۱۴. ادرارآور طبیعی

ترخون مانند یک ادرارآور طبیعی عمل می‌کند که می‌تواند مواد اضافی را از بدن دفع کند. این مکانیزم از طریق ادرار کردن انجام می‌شود و بنابراین به تعادل آب بدن کمک می‌کند.

رپورتاژ

۱۵. کاهش درد دندان

ترخون به دلیل داشتن اوژنول می‌تواند درد دندان را کاهش دهد. این ماده، تاثیر مسکن دارد. می‌توانید برای تسکین این درد، ترخون را بجوید یا  دمنوش آن را بنوشید.

۱۶. کاهش علائم بی‌خوابی

ترخون تاثیر آرام بخش داشته که می‌تواند برای کاهش علائم بی‌خوابی به کار رود.

۱۶. کاهش اضطراب

تاثیر آرام‌بخش ترخون، در کاهش اضطراب نیز نقش دارد. این خاصیت باعث آرامش مغز شده و علائم استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

۱۸. بهبود عملکرد شناختی

ویتامین B6 موجود در ترخون،  نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی مرکزی ایفا می‌کند. این ویتامین، از مغز محافظت کرده و عملکرد بازشناختی را بهبود می‌بخشد. در صورت مصرف این گیاه شگفت انگیز، از زوال عقل در امان خواهید بود.

۱۹. کاهش بوی بدن

همان‌گونه که در بالا گفته شد، ترخون یک گیاه معطر است. ترخون، دارای  روغن معطر نیز هست که می‌تواند به کاهش بوی بدن و مقابله با بوی بدن دهان کمک کند، مانند ترکیباتی همچون استراگول، سینئول، اوسیمن و فلاندرن. می‌توانید با این گیاه معطر، دئودرانت (ضد عرق) خود را بسازید.

۲۰. کاهش علائم بی اشتهایی

ترخون می‌تواند با فرستادن پیام تحریک اشتها به مغز ، اشتها را افزایش دهد. می‌توانید برای کاهش علائم بی اشتهایی، ترخون مصرف کنید.

۲۱. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

ترخون می‌تواند ترشح صفرا توسط کبد را تحریک کند. این گیاه به طور طبیعی، عملکرد گوارشی را بهبود بخشیده و به کاهش مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، ناراحتی معده و سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند.

۲۲. جلوگیری از بیماری ایسکمیک قلب

یک ماده شیمیایی گیاهی در ترخون وجود دارد که می‌تواند از تجمع پلاکت جلوگیری کرده و در نتیجه مانع از ایجاد پلاک شود. این ماده در برابر بیماری ایسکمیک قلب از قلب محافظت می‌کند.

۲۳. جلوگیری از یبوست

فیبر رژیمی موجود در ترخون می‌تواند به جلوگیری از بروز یبوست کمک  کند. این فیبر به هضم غذا کمک می‌کند، بنابراین مواد به راحتی از بدن دفع می‌شوند.

۲۴. کمک به ساخت توده ماهیچه‌ای

ترخون با افزایش جذب کراتین به ساخت توده ماهیچه‌ای کمک می‌کند. جذب کراتین، با مصرف کربوهیدرات تقویت می‌شود.

۲۵. تسکین سندرم پیش از قاعدگی

اوژنول موجود در ترخون، علاوه بر تسکین درد دندان می تواند درد قاعدگی را نیز کاهش دهد. این ویژگی، توسط ماده معدنی منیزیم که می‌تواند باعث شل شدن عضلات شود، تقویت می‌شود.

۲۶. حفظ سلامت اعضاء بدن

ترخون سرشار از ماده معدنی پتاسیم است که می‌تواند سلامت اعضاء بدن مانند قلب، کبد و کلیه‌ها را حفظ کند.

۲۷. فشار خون طبیعی

مواد شیمیایی گیاهی موجود در ترخون با جلوگیری از تشکیل پلاک در رگ‌ها، فشار خون طبیعی بدن را حفظ می کنند. این ویژگی توسط تاثیر پتاسیم در حفظ انقباض درست قلب، تقویت می‌شود.

۲۸. کاهش استرس

ترخون به عنوان یک گیاه معطر، برای کاهش استرس و ایجاد محیطی آرام، در عطر درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲۹. سم‌زدایی

ترخون سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که می‌تواند سموم بدن را دفع کند. می‌توانید با نوشیدن یک فنجان دمنوش ترخون -هر صبح- از خواص آن بهره‌مند شوید.

۳۰. حفظ سلامت موها

عصاره ترخون می‌تواند موها را تقویت کند. می‌توانید برای حفظ زیبایی و سلامت موها، از عصاره ترخون به عنوان شامپو استفاده کنید.

۳۰ خاصیت عالی ترخون برای سلامتی را در این‌جا توضیح دادیم. می‌توانید از این گیاه مفید – بسته به نیازتان- استفاده‌های متعددی داشته باشید. می‌توانید آن را بجوید، برای طعم دادن به غذا استفاده کنید، یک فنجان دمنوش درست کنید یا آن را به عنوان دئودرانت، شامپو و صابون مورد استفاد قرار دهید.

نوشته‌های مرتبط