تمرین خوشبینی: 20 راه برای خوشبین بودن و انرژی مثبت داشتن

تقریبا همه آرزو دارند خوشبین بودن و انرژی مثبت داشتن را در زندگی تجربه کنند. در جهان امروز و چشم انداز سیاسی جاری در آن، غلبه بر تمام عوامل استرس‌زا و منفی برای رسیدن به خوشبینی می‌تواند دشوار باشد. اما، اگر بتوانید تمرین خوشبینی را به عنوان بخش مهمی از زندگیتان قرار دهید، می‌توانید از مزایای عالی آن بهر‌ه‌مند شوید.

به همراه خوشبینی، هم به لحاظ روانی و هم جسمی، قطعا فواید و مزایایی وجود خواهد داشت. مطالعات نشان داده‌اند که خوشبین‌ها هم به لحاظ ذهنی و هم جسمی سالم‌تر هستند. درحالی که خوشبینی زوری بیش از حد ناسالم است و می‌تواند باعث شود تصمیمات غلطی بگیرید، اندازه‌ی مناسبی از خوشبینی می‌تواند به اندازه‌ی شگرفی زندگی‌تان با بهبود ببخشد.

فارغ از میزان منفی‌نگر بودن‌تان، یا کند به نظر رسیدن روال پیشرفت زندگی‌تان، می‌توانید خوشبینی را بیاموزید. همه چیز به تغییر ذهنیت‌ و طرز فکرتان بر می‌گردد. همچنین به کنترل محیط‌تان و آنچه در معرضش قرار دارید بر می‌گردد. اکثرا، برای یادگیری خوشبینی، باید واقعا بخواهید بر جنبه‌های مثبت دنیا و زندگی تمرکز کنید.

تمرین خوشبینی

۱. ببینید چه کاری یا موضوعی خوب پیش رفته است

می‌توانید تمرین خوشبینی را با شروع بعضی عادت های روتین آغاز کنید. در انتهای روز، خوب بررسی کنید ببینید چه چیزهایی خوب پیش رفته است. به روزی که پشت سر گذاشته‌اید فکر کنید و برای هر چیزی که مطابق برنامه یا به بهترین شکل ممکن پیش رفته است شکرگزار و قدر دان باشید.

به خودتان اجازه ندهید روی چیزهای منفی که در طول روز اتفاق افتاده متمرکز شوید. این چیزهای منفی ممکن است به افکار شما موقع مرور روز رخنه کنند، اما نباید در این تمرین چنین اجازه‌ای به آن‌ها بدهید. آن افکار منفی را از ذهن خود دور نگه دارید و فقط بر روی جنبه‌های مثبت تمرکز کنید.

۲. روی اهداف و انتظارات‌تان تمرکز کنید

عادت دیگر شروع به تمرکز بر روی اهداف و انتظارات در هر روز صبح است. به خودتان اجازه ندهید چنین فکرهایی به سرتان بزند که «اگر این … به مشکل بخورد چه؟» یا «اگر این مورد منفی اتفاق بیفتد چه؟». در عوض، درباره‌ی آنچه می‌خواهید در روز به اتمام برسانید فکر کنید.

تعیین اهداف و انتظارات معقول برای طول روزتان نیز می‌تواند به پرثمتر بودن‌تان کمک کند. تعین انتظارات واقع بینانه برای نحوه‌ی موفقیتی که در طول روز خواهید داشت نیز به شما کمک می‌کند مثبت تر و خوش بین‌تر باشید. دیدن خوبی‌ها وقتی انتظارات معقول تعیین کنید و نه اینکه انتظار داشته باشید همه چیز کامل و بی نقص باشد، آسان است.

روش های مثبت اندیشی: ۲۰ شیوه ایجاد انرژی مثبت در زندگیتان

۳. پیشرفت روزانه‌تان را ثبت کنید

همچنین بهتر است میزان پیشرفت و موفیت‌تان را در روز ثبت کنید. هر زمانی که می‌خواهید تغییر چشمگیری در روش فکر کردن و پردازش اطلاعات بدهید، بهتر است یادداشت بردارید. یادداشت برداری به شما کمک می‌کند دوباره به تغییرات مثبتی که قرار است اعمال شود فکر کنید، و به شما کمک می‌کند مسیر موفقیت‌تان را پیگیری کنید. هر روز صبح و عصر در این دفترچه یادداشت مطالب را بنویسید.

۴. حق‌شناسی و شکرگزاری را تمرین کنید

عادت دیگری که باید شروع کرد تمرین حق شناسی است. وقتی تعمدا چیزهایی برای حق شناسی پیدا می‌کنید این کار به شما کمک می‌کند در یک جهان آشفته و درهم و برهم چیزهای مثبت را ببینید. هر روز صبح و عصر، دست کم یک بار در روز، بنشینید و به این فکر کنید که باید قدردان چه چیزی باشید.

نوشتن حق‌شناسی‌های‌تان در یک دفترچه یادداشت نیز ایده‌ی خوبی است. اما، می‌توانید با پست گذاشتن قدردانی‌های هر روزه‌تان در رسانه‌ی اجتماعی نیز این عادت را در خود تقویت کنید. هر روز یک پست درست کنید که شامل آنچیزهایی است که قدردان‌شان هستید، یا فقط خیلی ساده بگویید «من شکرگذار هستم». این عادت حق‌شناسی‌تان را تقویت میکند. این کار عادت شما را قوی‌تر می‌کند، مثبت گرایی را افزایش می‌دهد، و حتی ممکن است به دیگران کمک کند آن‌ها نیز خوشبین‌تر بشوند.

۵. به راه حل هایی دست پیدا کنید

وقتی مشکلی پیش می‌آید، حفظ خوشبینی دشوار می‌شود. معمولا وسوسه می‌شویم به جنبه‌ی منفی نگاه کنیم و روی این تمرکز کنیم که چرا اوضاع آن طور که باید پیش نرفته است. اما، وقتی دارید سعی می‌کنید خوشبینی را بیاموزید، این بدترین کاری است که می‌توانید انجام بدهید.

وقتی مشکلی پیش می‌آید، روی نکات منفی تمرکز نکنید. بلکه، تلاش‌های‌تان را روی پیدا کردن راه حل متمرکز کنید. وقتی به راه‌حل‌هایی برای مشکلات به وجود آمده دست پیدا می‌کنید، می‌توانید تمرکزتان را به جای چیزهای منفی روی یکی از اقدامات مثبت معطوف کنید.

۴ شیوه که انرژی منفی دیگران را جذب نکنیم

۶. در موقعیت‌های دشوار نکات مثبت را پیدا کنید

دیدن جنبه‌های مثبت در موقعیت‌های دشوار نیز حائز اهمیت است. وقتی مشکلی پیش می‌آید یا کاری طبق نقشه پیش نمی‌رود، به جنبه‌های مثبت این وضعیت فکر کنید. مثلا، ممکن است برنامه‌ی بیرون رفتن‌تان به خاطر بارش باران به هم ریخته باشد، اما در عوض باغچه‌تان که از کم آبی رنج می‌برد سیراب شده پس گل‌ها و سبزیجات لذت زیادی برده‌اند.

همیشه می‌توانید در هر وضعیتی جنبه‌های مثبت را ببینید اگر به اندازه‌ی کافی خوب نگاه کنید. فارغ از اینکه اوضاع چقدر بد به نظر می‌رسد، می‌توانید در هر وضعیتی چیز مثبتی پیدا کنید. حتی اگر آن چیز مثبت فقط به سادگی این باشد که «چیز دیگری دچار مشکل نشده است»!

۷. در رابطه با چیزی که می‌توانید کنترلش کنید اقدامی انجام دهید

یکی از بهترین راه‌های یادگیری خوشبینی و توقف بدبینی یا نگرانی آن است که در زمینه‌ی آنچه بر آن کنترل داریم کاری انجام بدهیم. هر زمان که وضعیت بغرنجی پیش می‌آید که کمی مثبت نیست، فکر کنید ببینید چه چیزی تحت کنترل‌تان است. چه اقداماتی برای بهتر شدن اوضاع می‌توانید انجام دهید؟

یک مطالعه‌ی تحقیقاتی برای تعیین تاثیر خوشبینی بر سازمان‌ها در محیط کار انجام شد. آن‌ها دریافتند آدم‌های خوشبین بازدهی بیشتری دارند چون در زمینه‌ی کارهایی که در کنترل‌شان است دست به اقدام می‌زنند. آن‌ها همچنین دریافتند این مکان کارها با خوشبینی بالا و فرهنگ آرام‌تر، کارکنان از علائم مربوط به استرس کمتر رنج می‌برند.

۸. دور خودتان را از آدم‌های خوشبین پر کنید

این که هر کسی شبیه به کسانی است که با آن‌ها همنشین است واقعا درست است. وقتی خودتان را با آدم‌های خوشبین محاصره کنید، یادگیری خوشبین بودن برای‌تان آسان‌تر است. متوجه خواهید شد وقتی کنار آدم‌های خوشبین وقت می‌گذرانید، داشتن نگرشی مثبت برای‌تان طبیعی و بدیهی می‌شود.

۹. از آدم‌های نالان منفی نگر دوری کنید

همزمان، بهتر است از آدم‌های منفی نگر و بدبین دوری کنید. همان اصل در اینجا نیز صادق است. اگر زمان زیادی را کنار آدم‌های منفی و بدبین سپری کنید، پیدا کردن نکات مثبت زندگی برای‌تان دشوار می‌شود. باید بتوانید از چنین آدم‌هایی دوری کنید تا به فردی خوشبین تبدیل شوید.

رپورتاژ

۱۰. از اخبار و رسانه‌های منفی اجتناب کنید

یادگیری خوشبینی و حفظ دیدگاه مثبت وقتی مدام به دنبال آن باشید که در جهان چه اتفاقات بدی در جریان است نیز مشکل خواهد بود. اخبار می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد، و فقط پنج دقیقه خبرهای کشور می‌تواند کاری کند درباره‌ی آینده‌ی دنیا دچار بدبینی شوید.

بعضی از رسانه‌ها نسبت به بقیه منفی‌تر هستند. نباید به هیچ وجه سرتان را داخل خبرهای اندوه بار فرو کنید و به فکر این باشید که در جهان چه می‌گذرد. اما، باید خیلی مراقب دریافت اخبار باشید. واقعیت‌ها را بشنوید، و اخبار یا کانال‌هایی که روی اخبار منفی تمرکز دارند نگاه نکنید.

۱۱. با هیجان و امید به آینده چشم بدوزید

این روش یادگیری خوشبینی تماما به تغییر ذهنیت مربوط می‌شود. فکر کردن به آینده و انتظار رویدادها و موقعیت‌های آتی را کشیدن طبیعی است. اما، نحوه‌ی فکر کردن شما به آینده است که تفاوت را ایجاد می‌کند.

هر زمان به آینده فکر می‌کنید، با هیجان و انتظار این کار را انجام دهید. به چیزهای مثبتی که آینده برای‌تان رقم خواهد زد فکر کنید. هر بار می‌بینید نگران آینده هستید یا به چیزهای منفی که ممکن است رخ بدهد فکر می‌کنید، کانون توجه‌تان را عوض کنید. منتظر چیزهای خوب باشید، تا وقتی اتفاق می‌افتند احتمال درک‌شان برای‌تان بیشتر باشد.

۱۲. نگرش را عوض کنید

همه چیز به تغییر نگرش مربوط می‌شود. باید به موقعیت‌ها به طرز جدید و از زاویه‌ای جدید نگاه کنید. هیچ چیز سیاه و سفید نیست. همیشه راه‌های متعددی برای نگاه کردن به وضعیت‌های مختلف وجود دارد، و نگرشی که دارید سطح خوشبینی‌تان را تعیین خواهد کرد.

آگاهانه هر بار که می‌بینید به چیزهای منفی تمرکز کرده‌اید نگرشتان را عوض کنید. وقتی درباره‌ی چیزهای منفی فکر می‌کنید که اتفاق افتاده‌اند، نگرش‌تان را عوض و از زایویه‌ای متفاوت به آن نگاه کنید. اگر این وضعیت درست شود چه اتفاقی می‌افتد؟ جنبه‌های مثبت ماجرا کدامند؟

۱۳. یادتان باشد هیچ چیز ماندگار و همیشگی نیست

بگذارید با آن درست روبرو شویم، چیزهای بد گاهگاهی اتفاق می‌افتند. مهم نیست چقدر خوشبین هستید، گاهی برای‌تان اتفاق‌های بدی رخ خواهد داد، و کاری نمی‌توانید برای آن انجام دهید. نکته‌ی مهمیآن است که روی آن موقعیت‌ها و شرایط منفی نمانیم و تمرکز نکنیم.

یادتان باشید هیچ چیز در زندگی پایدار و همیشگ نیست . هر اتفاق بدی که افتاده باشد، نهایتا دیگر مهم نخواهد بود. اثرات آن وضعیت برای همیشه طول نخواهد کشید. وقتی پی ببرید حالت منفی بودن اوضاع موقتی است، این به شما اجازه می‌دهد نگاه خوشبینانه‌ای به حال و آینده داشته باشید.

۱۴. از فکر و خیال بپرهیزید

فکر و خیال دشمن شما است وقتی که سعی دارید خوشبینی را تمرین کنید و یاد بگیرید. فکر و خیال زمانی به سراغ‌تان می‌آید که به رویدادها، موقهیت‌ها یا حتی آدم‌های منفی بارها و بارها فکر می کنید. از طرف و زوایای مختلف دیگری به ماجرا نگاه می‌کنید و همچنان با اینکه از این نگرش‌ها خسته هستید درباره‌ی آن باز هم فکر می‌کنید.

وقتی اتفاق منفی و بدی می‌افتد، طبیعی است که مدت کوتاهی درباره‌ی آن فکر کنید. اما، اگر می‌خواهید خوشبینی را یاد بگیرید، نمی‌توانید روی این فکر تمرکز کنید. اگر متوجه شدید فکر و خیال می‌کنید، بلافاصله تمرکزتان را به موضوع دیگری معطوف کنید، ترجیحا موضوعی که بسیار مثبت‌تر است.

۱۵. در زمان حال زندگی کنید

زندگی کردن در حال، بهترین روش برای خوشبین ماندن است. وقتی در حال زندگی می‌کنید، نگران آینده نیستید. منتظر آینده و آنچه در بر خواهد داشت می‌مانید، اما تمرکزتان روی آنچیزهایی است که اکنون و در حال حاضر در حال وقوع هستند.

زندگی در زمان حال همچنین به شما کمک خواهد کرد و اجازه می‌دهد واقعا از زندگی تان لذت ببرید. وقتی در حال زندگی می‌کنید، می‌توانید تمام چیزهای خوبی را که در زندگی‌تان و اطراف‌تان اتفاق می‌افتد ببینید. روی چیزهای مثبت زندگی‌تان تمرکز می‌کنید و خاطرات ماندگاری رثم می‌زنید که می‌توانید سال‌ها برگردید و با لذت به آن نگاه کنید. وقتی در حال زندگی نمی‌کنید، ممکن است چیزهای خوب بسیاری را از دست بدهید.

۱۶. چیزهای منفی را ببینید اما روی آن‌ها تمرکز نکنید

حتی با اینکه سعی می‌کنید خوشبینی را بیاموزید، همچنان باید به نکات منفی زندگی هم اذعان و آگاهی داشته باشید. مدام تمرکز کردن بر چیزهای مثبت و هرگز اذغان نکردن به چیزهای منفی زندگی و دنیا هم کار درست و سالمی نیست. این امر می‌تواند نگرش‌هایی ناسالم درباره‌ی چیستی و چگونگی زندگی در شما ایجاد کند، و باعث شود تصمیمات ناقص و نادرستی بگیرید.

همزمان، نباید روی مسائل منفی هم بیش از حد بمانید و تمرکز کنید. به منفی‌ها اذعان داشته باشید، درباره‌ی اینکه در صورت رفع آن‌ها اوضاع چگونه و چقدر متفاوت خواهد بود فکر کنید و از آن بیاموزید، سپس فراموشش کنید و به چیزهای مثبت‌تر فکر کنید.

۱۷. واقع‌بین باشید

در انتظارات و اهداف زندگی‌تان واقع‌بین باشید. اگر انتظارات‌تان به طرز غیر ممکنی بالا باشند، احتمال اینکه وقتی اوضاع طبق برنامه پیش نرود جنبه‌های منفی را ببینید بیشتر است. اما، اگر توقعات و انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید، متوجه خواهید شد که اغلب انتظارات‌تان برآورده می‌شوند یا به پیش می‌روند. این امر به شما اجازه می‌دهد نقطه نظر بسیار مثبت تری داشته باشید.

۱۸. اغلب لبخند بزنید

اثبات شده است لبخند زدن به توقیت روحیه و افزایش مثبت اندیشی کمک می‌کند. حتی وقتی اوضاع طبق برنامه پیش نمی‌رود یا اتفاق منفی رخ می‌دهد، خودتان را مجبور به لبخند زدن کنید. زمانی را استراحت کنید و به تماشای فیلم‌های طنز بپردازید. چیزی برای خندیدن پیدا کنید، و دلیلی برای لبخند زدن.

وقتی همیشه بتوانید چیزی برای خندین پیدا کنید، این کار به تقویت روحیه‌تان کمک خواهد کرد. وقتی روحیه‌ی خوبی داشته باشید، احتمال اینکه در آینده خوشبین‌تر باشید بیشتر خواهد بود. اگر برای پیدا کردن دلیل لبخند با دشواری روبرو هستید، سعی کنید چشم‌های‌تان را ببندید و روی خاطره‌های مثبت تمرکز کنید.

۱۹. عشق را دریابید

مثبت‌ترین احساسات و عواطفی که یک نفر می‌تواند احساس کند عشق است. در هر گوشه و کناری از جهان به دنبال عشق باشید. وقتی اتفاق منفی مانند زلزله می‌بینید، به دنبال آدم‌هایی باشید که عشق می‌ورزند و دست یاری به سوی دیگران دراز می‌کنند. وقتی درباره‌ی چیزهایی که در زندگی‌ خودتان می‌گذرد احساس منفی دارید، برای کمک و توجه به آدم‌هایی پناه ببرید که شما را دوست دارند. عشق‌ را، هر کجا و در هر چیزی بیابید.

۲۰. به یک درمانگر مراجعه کنید

اگر در رسیدن به خوشبینی دچار مشکل هستید، ممکن است بهتر باشد از یک درمانگر کمک بگیرید. اگر متوجه شدید که همیشه در هر موقعیتی چیزهای منفی را می‌بینید و زمان زیادی را با نگرانی درباره‌ی آینده سر می‌کنید، ممکن است از مشکلات روانی منفی مانند اضطراب و افسردگی در رنج باشید. درمانگر می‌تواند مشکلات ریشه‌ای را تشخیص دهد و به شما کمک کند بر آن‌ها غلبه کنید.

نوشته‌های مرتبط