آموزش سئو؛ تخصصی ترین آموزش سئو رایگان

داستان آموزش سئو چیست؟

ماجرا از این‌ سوال شروع شد که کاربران اینترنت با وجود میلیاردها میلیارد صفحه وب در اینترنت با آدرس‌های مختلف و متنوع چگونه باید محتوای مورد نظر خود را پیدا میکردند؟ راه حل این مشکل با ظهور موتورهای جستجو دست یافتنی شد. موتورهای جستجو ربات‌هایی را راه‌اندازی کردند که با خزش در سرتاسر اینترنت، اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد وب‌سایت‌ها را در یک بانک اطلاعاتی بزرگ ایندکس کردند. این اولین گام برای سهولت دسترسی کاربران به محتوای مورد نظر خود از طریق موتورهای جستجو محسوب می‌شد. در گام بعد وب‌سایت‌ها باید دسته‌بندی می‌شدند تا مشخص شود به چه ترتیبی باید به کاربران نمایش داده شوند. الگوریتم‌ها در این مرحله متولد شدند و مراحل رشد و تکامل خود را آغاز کردند. هدف الگوریتم‌ها این بود تا اطلاعات ایندکس شده به گونه‌ای مرتب شوند که مرتبط‌ترین و بهترین نتیجه را به کاربران نمایش دهند؛ به نحوی که در اولین نتایج به هدف خود برسند. رضایت کاربران از سهولت دسترسی به نتایج مورد نظر خود، شرط حیات موتورهای جستجو بود. امروزه گوگل بعنوان بزرگترین پایشگر اینترنت محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان است و الگوریتم‌های سرّی فوق پیشرفته‌ای را برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها برنامه‌نویسی کرده‌است که هر روز در حال تکامل و پیشرفت است.

الگوریتم های گوگل و نقش آنها در آموزش سئو

یکی از مهم ترین بخش ها برای آموزش سئو رایگان، الگوریتم های گوگل می باشند. این الگوریتم با بررسی بیش از ۲۰۰ معیار مختلف، وب‌سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. بدیهی است این نحوه از رتبه‌بندی سخت‌گیرانه و دقیق، موجب می‌شود تنها وب‌سایت‌هایی شانس نمایش در نتایج اول گوگل را داشته باشند که ملاک‌های الگوریتم گوگل را رعایت کرده‌باشند. گوگل با میانگین ۲۲۸ میلیون جستجو در ساعت، رتبه یک بازدید وب در جهان را داراست و ۷۸ درصد کاربران وب در سرتاسر جهان، جستجوهای خود را در گوگل انجام می دهند. این حجم بالا از بازدیدکنندگان که معادل ۵.۶ billion جستجو در هر ۲۴ ساعت است، تنها به وب‌سایت‌هایی سرازیر می‌شود که جزء ده نتیجه اول هر جستجو باشند. نتایجی که به صفحات دوم به بعد منتقل می‌شوند، تقریبا هیچ شانسی برای دریافت بازدیدکنندگان رایگان گوگل ندارند.

دانش آموزش سئو وارد عمل می‌شود:

سخت‌گیری الگوریتم‌ها هرچند برای کاربران گوگل بسیار خوش‌آیند خواهد بود، برای بسیاری از دارندگان وب‌سایت اما شانس بهره‌مندی از ترافیک بسیار زیاد و البته کاملا رایگان گوگل را از بین می‌برد. به همین دلیل افرادی در سراسر جهان با سعی و خطا تلاش کردند تا راز الگوریتم گوگل را برملا سازند و با منطبق کردن وب‌سایت‌هایشان با ملاک‌ها و معیارهای الگوریتم گوگل، خود را به نتایج اول جستجوها برسانند. این افراد بنیان‌گذار دانشی به نام سئو شدند که مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. سال‌ها تجربه و آزمون و خطا برای کشف اسرار الگوریتم گوگل به ما کمک کرده است که تا حدود زیادی بدانیم امروزه با رعایت چه اصولی می‌توانیم خود را به نتایج اول گوگل برسانیم و با سرازیر شدن ترافیک رایگان گوگل به وب‌سایت خود، تجارت آنلاین خود را رشد دهیم. در ادامه این مقاله، گام به گام با این اصول به صورت کاملا کاربردی آشنا خواهید شد، به گونه‌ای که بتوانید بدون نیاز به رجوع به هیچ منبع دیگری وب‌سایت خود را سئو کنید و تجارت آنلاین خود را گسترش دهید.

3 | آموزش سئو رایگان از مبتدی تا پیشرفته

تکنیک های خوب و بد در آموزش سئو:

در یک تقسیم بندی معروف در دنیا، تکنیک‌ های سئو را به سه گروه تقسیم می کنند. در ادامه ی این آموزش، به صورت خلاصه شما را با آن ها آشنا می کنم.

آموزش سئو کلاه سیاه:

خطرناک‌ ترین روش سئو، روش های کلاه سیاه است. در این روش ها به جای رعایت اصول استاندارد سئو تلاش می شود تا با فریب دادن گوگل رشد سریع تر و بیشتری در نتایج گوگل داشته باشیم. الگوریتم پیشرفته گوگل دائما در تلاش است تا جریمه های سنگینی برای چنین وب سایت هایی اعمال کند و به صورت موقت یا دائمی آن ها را از نتایج جستجوی خود حذف نماید.

آموزش سئو کلاه سفید:

سئوی کلاه سفید در حال حاضر بر محتوای با کیفیت متمرکز است. یک برنامه اصولی برای تولید محتوای خوب و کاربردی از مهم ترین روش های سئوی کلاه سفید امروزی محسوب می شود که با کمک لینک سازی می تواند منجر به رشد آرام ولی پایدار و مطمئن وب سایت ما در نتایج جستجو شود.

آموزش سئو کلاه خاکستری:

رپورتاژ

تکنیک های سئو کلاه خاکستری مانند سئوی کلاه سیاه کاملا توسط گوگل مشخص نشده اند. این روش ها ممکن است منجر به رشد وب سایت ما شود یا باعث جریمه شدنمان شود. در هر صورت این روش ها نه مانند سئوی کلاه سفید کاملا مطمئن هستند و نه مانند سئوی کلاه سیاه کاملا خطرناک اند و نتیجه آن را تنها زمانی می توانیم درک کنیم که از آن ها استفاده کرده باشیم. اکنون که با تکنیک های مختلف آموزش سئو و اجرای آن به طور کلی آشنا شدید حتما می‌دانید که در این دوره آموزش سئو، تمرکز ما بر روش های کلاه سفید سئو است. یعنی روش هایی را به شما یاد خواهیم داد که به طور مطمئن موجب رشد وب سایت تان در نتایج جستجو خواهد شد.

آموزش سئو را از کجا شروع کنیم؟

آموزش سئو به طور کلی شامل دو بخش داخلی و خارجی سایت است. عمده ی کارها در داخل سایت انجام می شود و سپس سئوی خارجی کمک خواهد کرد تا زودتر گوگل تغییرات داخلی را درک کند و رتبه صفحات وب سایت ما را ارتقاء دهد. سئوی داخلی خود مجددا به دو بخش سئوی تکنیکال و سئوی محتوایی تقسیم بندی می شود. در بخش سئوی تکنیکال تمرکز بر کارهای فنی است؛ اما در بخش سئوی محتوایی، تولید محتوا در قالب های مختلف متنی، صوتی، ویدئویی و تصویر مورد نظر است. ترتیب مراحل سئو به همین صورت است. یعنی ما ابتدا، سئوی تکنیکال را انجام می دهیم و سپس به سراغ سئوی محتوا و در نهایت به سراغ سئوی خارجی خواهیم رفت.

آموزش سئو تکنیکال شامل چه مراحلی است؟

سئوی تکنیکال به صورت عمده شامل ۵ موضوع اصلی است:

  1. ایجاد ساختار اصولی سایت
  2. واکنش گرا بودن سایت
  3. بهینه سازی سرعت سایت
  4. ssl
  5. Structured Data

در هر وب سایتی که داشته باشید باید بتوانید این ۵ مورد را رعایت کنید؛ ولی ما در این دوره آموزش سئو به دلیل محبوبیت و تعداد قابل توجه کاربران وردپرس و همچنین به دلیل سئو دوست بودن این سیستم مدیریت محتوا، همه موارد فنی را روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس آموزش خواهیم داد.

آموزش سئو تکنیکال: ساختار سایت

ساختار سایت شامل سه موضوع اصلی است. ساختار منوهای سایت، ساختار دسته بندی‌های سایت و همچنین ساختار لینک‌های سایت. با این حال هر آنچه در ظاهر سایت ما که موجب دسترسی راحت کاربران به محتوای سایت می شود، در ساختار ساخت موثر است. اگر بتوانید در زمان آموزش سئو به حث تکنیکال به خوبی مسلط شوید می توان گفت نیمی از راه یادگیری سئو را گذارنده اید و شما یک متخصص سئو حرفه ای خواهید شد.

آموزش سئو و بهینه سازی ساختار سایت را از کجا شروع کنیم؟

  1. خدمات و محصولات اصلی سایت خود را مشخص کنید.
  2. خوشه های محتوایی خود را طراحی کنید.
  3. دسته بندی های مقالات و محصولات را ایجاد کنید.
  4. منوهای سایت را ایجاد کنید.
  5. نوع ساختار لینک های سایت را تعیین کنید.

خدمات و محصولات اصلی سایت خود را مشخص کنید:

هم اکنون یک قلم و کاغذ بردارید و مشخص کنید روی وب سایت خود دقیقا چه خدمات و یا محصولاتی می خواهید ارائه دهید. ابتدا موضوعات جزئی را مشخص کنید و سپس آن ها را در یک گروه کلی تر دسته بندی کنید. حالا باید یک تصمیم بزرگ به دور از بلند پروازی بگیرید. به این سوال پاسخ دهید که اگر قرار باشد فقط در ده صفحه در نتایج اول گوگل ظاهر شود آن ده صفحه که مهم ترین صفحات شما هستند کدامند؟ این ده صفحه همان ده صفحه اصلی سایت شما هستند که خوشه های محتوایی بر اساس آن طراحی می شود. در مراحل بعدی در این مورد به طور کامل توضیح خواهم داد.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ رزسا

نوشته‌های مرتبط