آموزش خیاطی را چگونه شروع کنیم؟

برای افرادی که دوست دارند حرفه خیاطی را یاد بگیرند، اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که آموزش خیاطی را چگونه شروع کنیم؟ آموزش خیاطی در عین حال که ساده به نظر می‌رسد کار آسانی نیست، ولی با تمرین و ممارست می‌توانید تبدیل به یک خیاط حرفه‌ای شوید.

در اصل خیاطی هنر برش و دوخت لباس است که خیاط با هنر، طراحی و تجربه خود لباس را آماده می‌کند. خیاط باید شناخت کافی از تمام پارچه‌ها داشته باشد. آنچه بیش از هر چیز دیگر باعث موفقیت شما در حرفه خیاطی می‌شود، تجربه‌ای است که در این شغل کسب می‌کنید. یک خیاط باید بتواند لباس را بر حسب فرم بدن مشتری آماده کند.

اگر تصمیم گرفته‌اید آموزش خیاطی را شروع کنید به شما پیشنهاد می‌کنم تا آخر این مطلب با ما همراه باشید. ما تمامی مراحل را به صورت کامل و جامع برای شما بیان می‌کنیم.

مراحل آموزش خیاطی

برای داشتن یک کار تمیز باید تمامی کارها را مو به مو اجرا کرده تا بتوانید کار خوبی را ارائه دهید. مراحل آموزش خیاطی به شرح زیر است:

·         مرحله اول: تعیین هدف

قبل از شروع کار خیاطی باید اول هدف خود را مشخص کنید. یعنی اینکه اگر فقط برای رفع نیازهای شخص خود می‌خواهید خیاطی را یاد بگیرد، گذراندن مرحله نازک دوزی برای شما کافی خواهد بود. اما اگر دوست دارید به صورت حرفه‌ای به یادگیری این رشته بپردازید، باید گام به گام مراحل آموزش خیاطی آسان را طی کنید. در گام اول باید دوره مقدماتی یا نازک دوزی را طی کرده و سپس مراحل تخصصی (ضخیم‌دوزی، لباس شب و لباس عروس) این رشته را طی خواهید کرد.

·         مرحله دوم: وسایل ضروری برای شروع خیاطی

شروع هر کاری به ابزار و وسایل مخصوص همان حرفه نیاز دارد. ممکن است شما کم و بیش با این ابزار خیاطی آشنا باشید؛ ولی باز هم به معرفی این ابزار می‌پردازیم تا دچار مشکل نشوید. لوازم لازم برای شروع خیاطی:

  • چرخ خیاطی
  • قیچی
  • بشکاف
  • سوزن
  • قرقره
  • سوزن ته گرد یا سنجاق
  • متر خیاطی
  • کاغذ الگو
  • صابون یا مل خیاطی
  • خط‌کش بلند و منحنی
  • رولت خیاطی
  • اتو (سرد و گرم)
  • میز اتو
  • انواع لایی

·         مرحله سوم: متدهای خیاطی و شروع کار الگوها

در این مرحله هر مدرسی که خیاطی را آموزش می‌دهد، متد مخصوص به خود را آموزش خواهد داد. شما بر حسب علاقه خود یکی از این روش‌ها را انتخاب خواهید کرد. هرکدام از این متدها پیش زمینه شروع خیاطی است، زیرا کشیدن الگوی لباس از روی همین آموزش‌ها انجام می‌شود. مهم‌ترین متدهای خیاطی عبارت‌اند از:

روش متریک

این روش بر اساس جدول سایزبندی انجام می‌شود. مثلاً بر اساس سایز ۳۶ یا ۳۸ الگوی مورد نظر کشیده خواهد شد. زمانی که شما برای کشیدن الگو در این روش می‌گذارید، لباس مطابق سایز مشتری آماده خواهید کرد.

روش گرلاوین

در این روش تمامی قسمت‌های بدن اندازه‌گیری می‌شود. الگوی آماده شدن در روش گرلاوین بسیار دقیق بوده و لباس خوش فرمی دوخت خواهد شد. الگوی کشی به روش گرلاوین ساده‌تر از متریک بوده و برای افراد مبتدی که علاقه‌مند هستند حرفه‌ای در این حیطه فعالیت کنند گزینه بسیار مناسبی است.

رپورتاژ

برای کشیدن الگو در این روش باید اندازه دور گردن را مبنا قرار دهید و سپس نواقص الگو را رفع کنید. در اصل رفع این نواقص (گرفتن پنس زیر سینه، پنس سرشانه، لقی یقه) باعث خوش فرم لباس در اندام مشتری می‌شود.

روش مولر

روش مولر برای افراد مبتدی مناسب است. دقت بالای این متد باعث شده که دیگر به پرو لباس نیازی نباشد. تنها مشکلی که در این روش وجود دارد محاسبات دقیقی است که به کشیدن الگو مربوط شده و وقت زیادی برای آن صرف می‌شود، اما در نهایت کیفیت کار عالی خواهد بود.

روش ABM (سایز بندی)

این روش که یک متد آمریکایی است نیاز به هیچ گونه اندازه‌گیری و الگو کشی ندارد. الگو از قبل آماده شده و فقط برش و دوخت آن باید انجام شود. اکثر تولیدها و برندهای مطرح از این روش استفاده می‌کنند.

·         مرحله چهارم: کشیدن الگو

رسم الگو با توجه به اندازه گیری‌هایی که انجام داده‌اید صورت می‌گیرد. در این مرحله باید تمامی نکات را با توجه به متدی که فرا گرفتید، بر روی کاغذ الگو رسم کنید. در مرحله کشیدن الگو باید تمامی ایرادات اندامی بر روی الگو گرفته شود. اگر جزو افرادی هستید که تازه می‌خواهید خیاطی را یاد بگیرد به هیچ عنوان خیاطی بدون الگو را به شما توصیه نمی‌کنیم. رسم الگو کمک می‌کند تا از مشکلاتی که ممکن است در هنگام برش و دوخت به وجود آید جلوگیری شود.

·         مرحله پنجم: برش زدن پارچه

همان‌طور که کشیدن الگو نیاز به تمرین زیادی دارد، برش الگو روی پارچه هم نیازمند یادگیری تکنیک‌های خیاطی است.‌ ابتدا باید راه پارچه را مشخص کنید، سپس الگو را راسته پارچه قرار دهید. در غیر این صورت هنگام پرو دچار مشکل می‌شوید. الگو باید با سوزن ته گرد بر روی پارچه فیکس شود.

انتخاب پارچه مناسب باعث می‌شود که برش خوبی داشته باشیم. استفاده از پارچه‌های کشی و حریر شما را دچار مشکل می‌کند. بهتر است اگر مبتدی هستید از پارچه‌های گران قیمت برای شروع کار استفاده نکنید. پارچه‌های ارزان قیمت مناسب‌ترین متریال برای شروع کار شماست.

·         مرحله ششم: دوخت لباس

بعد از برش پارچه نوبت به دوختن پارچه می‌رسد. شما می‌توانید قبل از این که چرخ‌کاری اصلی را انجام دهید، تمام درزها را با دست کوک بزنید تا مشتری بتواند آن را پرو کند. در زمان پرو بقیه نواقص رفع می‌شود و لباس آماده است.

دوخت نادرست درزها و اتو نکردن درست، می‌تواند باعث بد فرم شدن لباس شود. شما به عنوان یک خیاط باید انواع چرخ‌های خیاطی را بشناسید. چرخ‌های صنعتی، خانگی، سر دوز، میان دوز و غیره نمونه‌های هستند که باید کار با آن‌ها را بلد باشید.

کلام پایانی

آموزش خیاطی نیازی به هیچ گونه پیش‌زمینه خاصی ندارد. همین که برای یادگیری دورهای مختلف ثبت نام کنید می‌توانید صفر تا صد این حرفه را بیاموزید به شرطی که پشتکار داشته باشید. برای شرکت در دوره‌های آموزش طراحی لباس می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://saatemode.com/product-category/fashion-design/

نوشته‌های مرتبط