۶ مرحله برای پایان دادن رابطه و ازدواج سمی

وقتی نمی‌توانید رابطه‌ای را درست کنید، وقت آن فرا رسیده است که به آن پایان دهید. یک ازدواج خوب می‌تواند زندگی‌تان را از راه‌هایی ارتقا دهد که هرگز فکرش را نمی‌کردید برای‌تان ممکن باشد. یک ازدواج بد می‌تواند شما را به یک انسان دل شکسته، افسرده، و بی تفاوت تبدیل کند. آمار روابطی که دارای الگوهایی از سوء استفاده (جسمی یا عاطفی)، آشفتگی، خیانت‌های مکرر، رفتار جنسی نامناسب، سوء مصرف مواد و غیره باشند، بسیار بیش‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. این یک مشکل جدی است، و اثرات آن معمولا باعث ناتوانی در زندگی می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا ۶ مرحله برای پایان دادن رابطه و ازدواج سمی را بشناسید.

این روابط ناسالم و سمی معمولا باعث سوء برداشت و گمراهی سایر آدم‌هایی می‌شوند که در دنیای خارج از رابطه‌ی شما زندگی می‌کنند. مطمئنا اگر کسی شما را عذاب می‌دهد و از لحاظ جسمی و عاطفی به شما آسیب می‌رساند، بدیهی است که باید تصمیم بگیرید به این رابطه پایان دهید، درست است؟ البته، حقیقت معمولا کمی پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. آدم‌ها آن‌چنان به الگوهای رابطه‌ای پیوند می‌خورند که در هم شکستن آن‌ها می‌تواند دشوار باشد. هم‌چنین، بسیاری از آدم‌ها گرفتار وابستگی مالی هستند یا درباره‌ی آینده‌ی فرزندان‌شان نگرانی دارند. در واقع، زنان به طور میانگین هفت بار تلاش می‌کنند تا بتوانند در نهایت به یک رابطه‌ی مخرب پایان بدهند.

برای یافتن راه‌هایی جهت کاهش خطرات ناشی از چنین روابطی یا برای دریافت پشتیبانی یا پناهگاهی خارج این رابطه می‌توانید با یک مشاور یا وکیل خانواده تماس بگیرید و با وی مشورت کنید.

چرا پایان دادن به یک ازدواج سمی دشوار است

در چنین ازدواج‌هایی، احتمالا یکی از طرفین در برخورد با سایر آدم‌ها به شدت فریبکار است. در این وضعیت، چنانچه یکی از طرفین حرفی از پایان رابطه پیش بکشد، ممکن است مرتبا از طرف مقابل در معرض تهدید جسمی، عاطفی، و گاهی اوقات حتی مالی قرار بگیرد. در این شرایط، ترس‌های زیادی در وجود قربانی این رابطه تزریق می‌شود. هم‌چنین، رها شدن از این وضعیت برای زوج‌هایی که دارای فرزند هستند، می‌تواند بسیار چالش برانگیز و دشوار باشد.

اگر به مدت طولانی در رابطه‌ای قرار داشته باشید که به شدت و به سرعت در حال تغییر است، کشف ارزش‌های درونی‌تان که بتوانند شما را به خودتان بیاورند و کمک‌تان کنند از شر این وضعیت خلاص شوید، می‌تواند دشوار باشد. حتی ممکن است به این باور برسید که خود شما عامل اصلی وجود این مشکلات هستید و دائما خودتان را سرزنش کنید. یکی از اثرات شایع ناشی از تحمل چنین روابطی احساس دیوانگی است؛ به خصوص وقتی فرد سوء استفاده‌گر و مقصر در رابطه‌ی ازدواج متخصص فریبکاری و انحراف ذهن آدم‌ها باشد.

به علاوه، بسیاری از آدم‌ها معمولا ماهیت رابطه‌شان را از دوستان، اعضای خانواده، و آشنایان‌شان پنهان می‌کنند. در نتیجه، آن‌ها در سکوت در گوشه‌ای از خانه‌شان رنج می‌برند؛ زیرا بسیار خجالت می‌کشند از دیگران طلب کمک کنند. این آدم‌ها ممکن است برای رسیدن به آرامش به سراغ مشروبات الکلی و مواد مخدر بروند، و این کار عوارض مخرب چنین روابطی را دو چندان می‌کند.

سن ازدواج از جمله مواردی است که می‌تواند در آینده‌ی این رابطه تاثیرگذار باشد، برای جلوگیری از انتخاب نادرست و گرفتار شدن در یک ازدواج سمی، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی بهترین سن ازدواج: ۵ گروه سنی برای ازدواج و مزایا و معایب آن برای بانوان را مطالعه بفرمایید.

۶ مرحله برای پایان دادن به یک ازدواج سمی

پایان دادن به یک رابطه‌ی بد واقعا می‌تواند پیچیده باشد؛ بنابراین، در این مقاله، به مواردی اشاره می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید این فرایند را آسان‌تر کنید.

۱. برای خود حاشیه‌ی امنیت بسازید

اگر به پایان یک رابطه فکر می‌کنید، باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید و برنامه‌ی دقیقی تهیه کنید که در آن بتوانید به خوبی این مرحله‌ی گذار را پشت سر بگذارید. پس از جدایی، قرار است کجا زندگی کنید؟ چه اموالی را می‌توانید برای خود بردارید؟‌ این مسائل را دست‌کم نگیرید و به راحتی از آن‌ها نگذرید. پیش از شروع این فرایند باید به خوبی به عواقب آن فکر کنید.

رپورتاژ

۲. از همین الان تلاش کنید مستقل شوید

اگر شغل مستقل یا منبعی برای پشتیبانی مالی از خود ندارید، وقت آن فرا رسیده است که در این راه قدم بگذارید. به دانشگاه بروید، آموزش‌های لازم را دریافت کنید، و برای خودتان یک شغل پیدا کنید (حتی یک شغل کم درآمد یا نیمه وقت). استقلال مالی یکی از موارد ضروری برای رهایی از این رابطه‌ی سمی است.

۳. قصدتان را با فرد یا افراد دیگر در میان بگذارید

دیگر هیچ رازی وجود ندارد. به یکی از اعضای خانواده یا دوستان‌تان اعتماد کنید، و این موضوع را با وی در میان بگذارید؛ این آدم‌ها می‌توانند شما را در این فرایند یاری دهند. اگر از تهدیدات همسرتان می‌ترسید، این مسئله را به مراجع ذیربط اطلاع دهید تا آن‌ها بتوانند به شما کمک کنند.

۴. از یک متخصص کمک بخواهید

پایان دادن و بازیابی از یک رابطه‌ی سمی نیازمند تلاش و صرف وقت است. به دنبال گروه‌های پشتیبانی یا مشاورانی بگردید که در زمینه‌ی مشکلات خانوادگی تجربه داشته باشند. یک مشاور یا روانشناس منبع بی‌ طرف و قابل اعتمادی است که می‌تواند شما را راهنمایی کند و برای تعیین هدف و رسیدن به آن توانمندتان سازد. هم‌چنین، مشورت با یک مشاور حقوقی خانواده‌ی با تجربه نیز برای این کار لازم است. شما باید به برخی از رفتارهای خودتان نیز در این رابطه عمیقا فکر کنید.

۵. با طرف مقابل صحبت نکنید

آدم‌های سمی می‌توانند بسیار حیله‌گر باشند و از باج‌ خواهی عاطفی برای شکست دادن شما استفاده کنند. وقتی تصمیم می‌گیرید از این آدم جدا شوید یا به ازدواج‌تان پایان دهید، باید هر گونه ارتباط را با وی تمام کنید؛ مگر آن‌که فرزندی میان‌تان باشد و مجبور شوید در مورد مسائل مربوط به فرزندتان با وی همکاری کنید. در این شرایط، فقط در مواردی با وی صحبت کنید که مربوط به فرزندتان باشد. اگر لازم باشد، حتی می‌توانید وی را از لحاظ قانونی مجبور کنید به شما نزدیک نشود.

۶. خودتان را سرگرم کارهایی کنید که به آن‌ها عشق می‌ورزید

گرفتار شدن در یک رابطه‌ی سمی به شدت می‌تواند به عزت نفس‌تان صدمه بزند. مدتی طول خواهد کشید تا بتوانید برای وارد شدن در یک رابطه‌ی جدید آماده شوید. برای این کار اصلا عجله نکنید! به خودتان وقت بدهید. برای آن‌که بتوانید خودتان را باز یابید، زمانی را برای انجام سرگرمی‌هایی اختصاص دهید که در طول ازدواج ناموفق‌تان نتوانستید به آن‌ها بپردازید. مثلا یک حیوان خانگی انتخاب کنید یا کسب و کار خودتان را راه بیندازید؛ یا این‌که به سفری بروید که همیشه آرزوی‌اش را داشته‌اید.

پس از خلاصی از یک رابطه‌ی سمی، لازم است سلامت روان و ذهن‌تان را مجددا به دست بیاورید؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی ۸ راه عالی و موثر برای بهبود سلامت روان و ذهن را مطالعه بفرمایید.

سخن آخر

پایان دادن به یک ازدواج ناسالم و سمی یک فرایند دشوار است که باید تمام مراحل آن را با احتیاط طی کنید. ولی اگر می‌خواهید بار دیگر شادی و آسایش‌تان را در زندگی به دست بیاورید، باید این کار را انجام دهید. آدم‌های خوبی در خارج از خانه و رابطه‌تان وجود دارند که می‌توانند کمک‌تان کنند. اجازه ندهید این تجربه‌ی تلخ راه‌تان را برای رسیدن به شادی مسدود کند. در زمان مناسب، آدم مناسبی را پیدا خواهید کرد که می‌تواند شادی را به زندگی‌تان برگرداند.

نوشته‌های مرتبط