درمان کم خونی سالمندان در خانه

کم خونی در سالمندان

کم خونی در سالمندان بیماری شایعی است که با کاهش سطح هموگلوبین یا گلبول قرمز در خون ایجاد می‌شود. برخلاف باور عموم، کم خونی در سالمندی را نباید به عنوان یک پیامد اجتناب‌ناپذیر پیری پذیرفت؛ چرا که اگر کم خونی شدید در سالمندان به موقع تشخیص داده نشود، عواقب جدی به دنبال خواهد داشت. بیشتر بیماری‌ها در دوران سالمندی با بروز اختلال کم خونی تشدید می‌شوند؛ مانند نارسایی قلبی، اختلال شناختی و سرگیجه.

در ادامه‌ مقاله به علائم و علل کم خونی در سالمندان، عوارض کم خونی و راهکارهای درمانی این اختلال خونی می‌پردازیم.

علائم و دلایل کم خونی در سالمندان

کم خونی در سالمندان به طور کلی زمانی اتفاق می‌افتد که سطح هموگلوبین در خون کاهش یابد. علت این اتفاق ممکن است به دلیل تولید نشدن مقدار کافی گلبول قرمز در بدن، خونریزی، عدم رعایت رژیم غذایی صحیح و کمبود آهن، اختلال در کلیه و کمبود ویتامین مانند ویتامین B12 باشد؛  دلیل دیگر این بیماری از بین بردن سلول‌های قرمز توسط بدن می‌باشد.

آقایان کمتر از خانم‌ها به اختلال کم خونی دچار می‌شوند. برای مردان بالغ، هموگلوبین کمتر از 13 gr/dl نشانه کم خونی است. شایع‌ترین علت کم خونی در مردان سالمند، کم خونی ناشی از فقر آهن می‌باشد.

برای زنان بالغ نیز مقدار هموگلوبین کمتر 12 gr/dl در خون نشانه کم خونی است. علت کم خونی در زنان سالمند بیشتر به دلیل دفع آهن و کمبود دریافت آهن می‌باشد. بیشتر خانم‌ها متوجه نمی‌شوند در دوران عادت ماهیانه خود ممکن است بیش از حد معمول خونریزی داشته باشند و در نتیجه به مشکل کمبود آهن بر بخورند.

از علائم کم خونی در مردان و زنان سالمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف
  • رنگ پریدگی
  • ضربان نامنظم قلب
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه خفیف
  • مشکلات شناختی
  • بی حسی
  • سردرد
  • رنگ پریدگی پوست
  • زخم دهانی
  • خستگی مداوم و کمبود انرژی
  • ریزش مو
  • بی خوابی در شب
  • در کم خونی شدید موجب ضعف شدید و حرکات بی اراده پاها در خواب می شود.

البته کم خونی در مراحل اولیه علائم خفیفی دارد که ممکن است افراد متوجه آن نشوند، برای تشخیص قطعی به آزمایش خون نیاز است.

انواع کم خونی در سالمندان

انواع کم خونی در سالمندان به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

1- کم خونی ناشی از فقر آهن: ممکن است به دلیل از دست دادن حجم زیادی از خون بر اثر عواملی مانند خونریزی معده یا روده و خونریزی متوالی در دوران قاعدگی طولانی و… به وجود بیاید.

2-  کم خونی بر اثر فقر ویتامین (مگالوبلاستیک): به دلیل کمبود ویتامین B12 یا فولیک اسید به وجود می‌آید.

3- کم خونی آپلاستیک: عواملی مانند شیمی درمانی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی، داروهای خاص و عفونت‌های ویروسی ممکن است باعث شود بدن به مقدار کافی گلبول قرمز تولید نکند.

4- بیماری‌های زمینه‌ای خاص: برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های کلیوی، عوارضی از جمله کم خونی را از خود به جا می‌گذارند.

5- بیماری‌های خونی ارثی: داشتن سابقه بیماری اختلال خونی در خانواده.

تشخیص کم خونی در سالمندان

شناخت علائم کم خونی در سالمندان و تشخیص به موقع آن در پیشگیری از ایجاد مشکلات و بیماری‌های جدی که ممکن است باعث مرگ و میر در سالمندان شوند، بسیار حائز اهمیت است. همانطور که در بالا ذکر کردیم، علائم اولیه کم خونی ممکن است بسیار خفیف باشند و قابل تشخیص نباشد. در این شرایط وجود فردی که با این نشانه‌ها آشنا باشد و بتواند به موقع علائم را تشخیص دهد و اقدام به درمان کند بسیار کمک کننده خواهد بود.

رپورتاژ

پرستار سالمند در منزل با دانش و تجربه‌ای که دارد، زودتر از موعد، کم خونی را در سالمند تشخیص می‌دهد و می‌تواند به موقع اقدام به درمان کند. در نتیجه از بروز خطرات احتمالی بر اثر کم خونی در سالمند جلوگیری می‌کند. پرستار سالمند در منزل می‌تواند در زمان مناسب، به پزشک و خانواده‌ی فرد سالمند مبتلا به کم خونی علائم و نشانه‌ها را اطلاع دهد.

برای تشخیص کم خونی معمولا پزشک مجموعه آزمایش‌های تشخیصی را درخواست می‌دهد که بر اساس نتایج جواب تعداد گلبول‌های قرمز خون، میزان هموگلوبین خون، میزان ذخیره آهن و میزان هماتوکریت بتواند وجود کم خونی و نوع کم خونی را تشخیص دهد.

عوارض و درمان کم خونی سالمندان

کم خونی در سالمندان وابسته به نوع کم خونی ممکن است عوارض متفاوتی داشته باشد. بدن فرد سالمندی که به کم خونی مبتلا است به مرور زمان ضعیف و ناتوان می‌شود و به مرور باعث نقص سیستم ایمنی بدن می‌شود. کم خونی در دراز مدت قابلیت فعالیت‌های بدنی سالمند را محدود می‌کند و ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های مزمن قلبی عروقی در فرد شود. همچنین از عوارض کم خونی در سالمندی می‌توان به بروز اختلالات شناختی و افسردگی اشاره کرد.

برای جلوگیری از عوارض شدید کم خونی در سالمندان به کمک و حضور پرستار خصوصی سالمند در منزل نیاز است. پرستار سالمند با تهیه رژیم غذایی برای سالمند کم خون و راهکارهای درمان خانگی از طریق تغذیه سالم در منزل می‌تواند از بروز عوارض کم خونی در فرد سالمند جلوگیری کند.

همچنین با اطلاع به موقع نشانه‌های اختلال کم خونی به پزشک می‌تواند به درمان کم خونی شدید در سالمند کمک شایانی کند.

پرستار خصوصی سالمند در منزل با توجه به مصرف غذاهای حاوی آهن زیاد از جمله گوشت قرمز، ماهی، مرغ، میوه های خشک شده، عدس و لوبیا، سبزیجات سبز و غله‌های حاوی آهن می‌تواند رژیم غذایی صحیحی برای سالمند تهیه کند.

علاوه بر این، پرستار سالمند با استفاده از مواد خوراکی در رژیم غذایی سالمند مانند آب پرتقال، کلم، سبزیجات حاوی ویتامین C و میوه ها که جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهند، اطمینان از مصرف کافی ویتامین B12 در برنامه غذایی و همچنین جلوگیری از نوشیدن قهوه و چای که جذب آهن را در بدن دشوار می‌کنند، می‌تواند به روند درمان سالمند کم خون کمک کند.

درمان کم خونی سالمندان در خانه

برای درمان کم خونی توسط پزشک ابتدا باید نوع کم خونی در سالمند و علت بروز آن تشخیص داده شود تا متناسب با آن درمان صورت گیرد. همچنین پزشک با توجه به شدت بیماری داروهای متفاوتی را تجویز می‌کند.

برای مثال، راهکار درمان کم خونی که بر اثر فقر آهن به وجود می‌آید با اختلالی که به دلیل وجود بیماری‌های مزمن ایجاد شده است با یکدیگر متفاوت هستند.

نشانه‌های کم خونی در سالمند باید به موقع مورد شناسایی قرار بگیرد و به پزشک جهت انجام آزمایش‌های تشخیصی لازم اطلاع داده شود تا به موقع فرآیند درمان آغاز شود.

دریافت خدمات نگهداری و مراقبتی سالمندان با کیفیت ایده‌آل از آسانیسم

آسانیسم یک پلتفرم خدمات بالینی و مراقبتی و پرستاری در منزل است که با کادری مجرب، آموزش دیده و متخصص که همگی احراز هویت شده‌اند، آماده‌ی ارائه‌ی با کیفیت‌ترین خدمات پرستاری در منزل است.

پرستارانی که توسط آسانیسم به منظور مراقبت و نگهداری از سالمند به منزل یا بیمارستان اعزام می‌شوند:

  • متخصص هستند و سابقه کار بالایی دارند.
  • خدمات را در بالاترین سطح کیفیت ارائه می‌دهند.
  • خدمات با کیفیت را با قیمت مناسب ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، استخدام پرستار سالمند از آسانیسم نیز مزیت‌های زیادی دارد از جمله:

  • نیروی درخواستی از نزدیک‌ترین منطقه اعزام می‌شود.
  • عملکرد نیروها به صورت دوره‌ای ارزیابی می‌شود.
  • کارشناسان آسانیسم پس از اعزام نیرو به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته از شما پشتیبانی می‌کنند.
  • پس از استخدام پرستار سالمند، به هر دلیلی از نیرو رضایت نداشته باشید، در سریع‌ترین زمان ممکن نیرو توسط کارشناسان ما تعویض می‌شود.

آسانیسم علاوه بر ارائه‌ی خدمات در مناطق 22 گانه تهران، شهر کرج و همه مناطق آن از جمله عظیمیه، گوهردشت، مهرشهر، گلشهر، جهانشهر و… را تحت پوشش خدمات دارد و شما ساکن هر منطقه‌ای از کرج که باشید می‌توانید از سرویس پرستار سالمند در کرج آسانیسم استفاده کنید.

بنابراین اگر برای مراقبت و نگهداری از سالمند عزیز خود به نیرویی متعهد، متخصص، با تجربه و با مهارت بالا نیاز دارید و همچنین به دنبال قیمتی مناسب و مقرون به صرفه هستید، می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن آسانیسم و همچنین شماره تلفن 02189514141 با کارشناسان آسانیسم در ارتباط باشید. کارشناسان ما مشتاقانه منتظر ارتباط با شما هستند.

نوشته‌های مرتبط