کسب درآمد از تدریس آنلاین – مزایا و معایب درآمدزایی با آموزش های مجازی

امروزه آموزش های آنلاین از کاربردهای مهم بسترهای ارتباطی دنیای امروز و فناوری اطلاعات محسوب می شوند. شیرازه اصلی این روش آموزشی در واقع بر بسترهای اینترنتی و کامپیوتری استوار است و تمامی محتواهای آموزشی اعم از جلسات ویدئویی دوطرفه، فایل های صوتی آفلاین، ویدئو و یا پیام ها از طریق این بستر به هنرجو یا دانشجو منتقل می گردد. آموزش آنلاین یا آموزش مجازی پس از رونق اینترنت و افزایش نفوذ آن میان مردم، اهمیت زیادی پیدا کرد. در این مقاله نحوه کسب درآمد از تدریس آنلاین و راه هایی که برای درآمدزایی با برگزاری کلاس های آموزشی اینترنتی پیش رویتان دارید را بررسی می کنیم.

تفاوت تدریس مجازی و حضوری

برای شروع باید بدانیم تفاوت تدریس درس در آموزشگاه مجازی و حضوری در چیست؟ کلاس مجازی درست مانند کلاس حضوری، یک محیط آموزشی است، با این تفاوت که در این کلاس دیگر خبری از انواع محدویت‌های مکانی و زمانی نیست و افراد می‌ توانند در هر کجا که باشند، به راحتی به شکل آموزش از راه دور، شروع به یادگیری کنند. این نوع آموزش معمولا توسط آموزشیار یعنی فردی که دارای درجه علمی مناسب و قابل قبولی است، ارائه می ‌شود. این محیط آموزشی می‌ تواند تعداد شرکت کننده متفاوتی داشته باشد. در واقع آنچه باعث می ‌شود دو نفر از دو نقطه مختلف کشور در یک کلاس حضور داشته باشند و از مزایای آموزش از راه دور استفاده کنند، فضای مجازی است! شاید در کشور ما قدمت آموزشگاه مجازی چندان طولانی نباشد و خیلی جدی ‌تر بتوان از زمان ورود کرونا روی آن حساب باز کرد، اما تدریس آنلاین روشی است که در کشورهای پیشرفته، سال‌ های زیادی کاربرد دارد و اثرات خوب خود را به وضوح در سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته نشان داده است.

اگر قصد تدریس آنلاین را دارید، پیشنهاد می کنیم از مجموعه آموزش علوم انسانی فرادرس استفاده کنید تا مهارت های عمومی خود را برای این کار بالا ببرید. این مجموعه شامل آموزش روش ها و فنون تدریس، روش تحقیق کیفی، طراحی آموزشی و بسیاری موارد دیگر است:

انواع تدریس آنلاین

آموزش یا تدریس آنلاین یا مجازی می ‌تواند در دو مدل کلی ارائه شود که عبارتند از:

  • آموزش آنلاین بدون حضور استاد که اصطلاحا ویدئو محور نامیده می ‌شود.
  • آموزش آنلاین با حضور استاد یا آموزشگاه مجازی با استاد که اصطلاحا کلاس زنده نامیده می‌ شود.

اگر بخواهیم فضای مجازی و کلاس سنتی را با هم ادغام کنیم و روشی را ابداع کنیم که از مزایای هر دو سیستم بهره ببرد، باید آموزشگاه مجازی با استاد را نام ببریم. این نوع تدریس هم باعث ایجاد تعامل بین دانش آموز و معلم می‌ شود و هم اینکه کسب درآمد از تدریس آنلاین مزایای زیادی را به همراه دارد که در ادامه به آن‌ ها به صورت موردی اشاره خواهیم کرد. اما معمولا در روش تدریس آنلاین بدون حضور مدرس یا استاد، تعاملی بین دانش آموز و معلم برقرار نمی ‌شود و اگر دانش آموز دچار مشکل شود و یا در قسمتی از درس دچار ابهام یا اشکال شود، نمی ‌تواند آن را به راحتی رفع کند و شاید نشاط و سرزندگی کلاس زنده را به دلیل تعامل کمتر نداشته باشد.

مزایای شرکت در کلاس های آنلاین 

بیایید یک بار برای همیشه با هم مزایای استفاده از آموزشگاه های مجازی یا آنلاین را با هم بررسی کنیم. این مزایا عبارتند از:

  • عدم محدودیت مکانی و زمانی؛ بدین معنا که در هر ساعت از طول روز و یا هر جایی (برای مثال در یک پارک و یا یک کافی شاپ و یا در منزل) می‌توانید در کلاس آموزش آنلاین خود شرکت کنید. همچنین با استفاده از فضای مجازی و آموزشگاه مجازی با استاد، امکان سفر به دنیای اطراف خیلی راحت‌تر از کلاس سنتی و یا حضوری است و محدود به زمان و مکان کلاس نیستید.
  • منعطف بودن برنامه کلاس مجازی؛ بدین معنا که با توجه به شرایط دانش آموز و مدرس قابل تغییر است. در واقع قوانین کلاس مجازی به راحتی و به دلخواه دانش آموز و مدرس قابل تنظیم، اصلاح و تغییر است.
  • گزینه بسیار مناسبی برای افراد پرمشغله است.
  • به راحتی و بدون اینکه دچار اضطراب شوید، می توانید با سایر دانش آموزان ارتباط برقرار کنید و تعامل داشته باشید. این گزینه به خصوص برای افرادی که در این گونه موارد خجالتی هستند، تاثیر بسیار خوبی دارد.
  • از منابع مختلف در تدریس آنلاین استفاده می ‌شود. همچنین می ‌توان منابع مختلف را با هم ترکیب کرد، مانند: منابع تصویری، فایل‌های صوتی، کلیپ‌ها، مثال‌های عینی و …
  • کاهش انواع هزینه ‌ها مانند هزینه ‌های گزاف کلاس های حضوری، رفت و آمد، خوراک، پوشاک
  • کاهش استرس دانش آموزان به دلیل برقراری ارتباط راحت ‌تر با استاد و درگیر نشدن با مشکلاتی نظیر ترافیک، تاخیر و …

کسب درآمد از تدریس آنلاین - مزایا و معایب درآمدزایی با آموزش های مجازی

البته روش تدریس آنلاین در کنار تمام مزایایی که دارد، دارای نقاط ضعفی نیز خواهد بود که به راحتی و از طریق اجرای تدابیر خاصی قابل انجام است. مانند مشکلاتی که در ارائه درس‌های عملی و آزمایشگاهی وجود دارد و یا مشکلات قطع و وصل شدن اینترنت. در کنار تمام این ‌ها چرت زدن دانش آموزان و یا دانشجویان را در کلاس درس باید به آن اضافه کنید، البته این موردی است که در کلاس ‎‌های سنتی نیز به وفور قابل مشاهده است! برای یادگیری اصول پایه ای که باید برای تدریس بلد باشید، به آموزش زیر مراجعه کنید:

مزایای کسب درآمد از تدریس آنلاین

برگزاری کلاس‌های آنلاین مزایای مختلفی را برای اساتید به همراه دارند که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیرند:

رپورتاژ
  • امکان ادامه آموزش و تداوم آن، ارتقای سطح دانش اساتید در استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی مجازی و آشنایی با به کارگیری آموزش‌های مجازی و آنلاین وجود دارد.
  • تجربه ارزشمندی برای اساتید در خصوص آموزش مجازی ایجاد می شود که به احتمال زیاد از ترم آینده در بسیاری از دانشگاه‌ها شاهد ارائه بعضی از دروس به خصوص تئوری، به صورت کاملاً مجازی و آنلاین باشیم.
  • انعطاف‌پذیری زمان کلاس برای اساتید از دیگر مزایای این نوع از آموزش است و نیازی به حضور فیزیکی استاد نیست و تردد در سطح شهر و دانشگاه را کاهش می‌دهد.
  •  کاهش هزینه‌های حمل و نقل از جمله مزایایی است که برای اساتید در این نوع از آموزش به شمار می‌رود که برای دانشجویان نیز این موضوع مصداق پیدا می‌کند.
  • آموزش مجازی بهره‌وری زمان را ایجاد می‌کند و زمان تلف شده بین کلاس‌ها که معمولاً برای دوره‌های کارشناسی با تعداد واحدهای بالا در هفته اتفاق می‌افتد را حذف می‌کند.
  • مستندسازی دروس توسط اساتید برای دانشجویان این امکان را فراهم می‌کند که جلسات گذشته تکرار و رفع اشکال را برای دانشجویان آسان‌تر کند و این امر برای آموزش به صورت آنلاین و آفلاین صادق است؛ چراکه دروس آنلاین ذخیره می‌شوند و قابلیت مراجعه و شماهده مکرر را دارند.

کسب درآمد از تدریس آنلاین - مزایا و معایب درآمدزایی با آموزش های مجازی

  • یکی دیگر از مزیت‌های آموزش مجازی، بیشتر در دسترس بودن استاد است.
  •  آموزش مجازی صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌ها از جمله انرژی، تعمیر، نگه‌داری، استهلاک، حمل و نقل، غذا، خوابگاه و. . . را برای دانشگاه‌ها به همراه دارد. همچنین آموزش مجازی گزینه جدید و بسیار کارآمدی برای دانشگاه‌ها از نظر بودجه خواهد بود و در آینده نزدیک دانشگاه‌ها می‌توانند برای درآمدزایی از این گزینه استفاده کنند.
  •  اکنون بسیاری از کارگاه‌ها، کنفرانس‌ها، سمینارها، جلسات و… به صورت آنلاین برگزار می‌شود و تقریباً زیرساخت‌های آن نیز فراهم است؛ بنابراین همه این برنامه‌ها می‌توانند به صورت آنلاین برگزار شود تا هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد. همچنین اعضای هیأت علمی می‌توانند به صورت نیمه وقت و تمام وقت از سراسر دنیا در دانشگاه حضور داشته باشند.
  • جذب دانشجویان خارجی یکی دیگر از مزایای این نوع از آموزش است. دانشجویان خارجی می‌توانند به صورت کاملاً غیرحضوری و از راه دور مدارک خود را اخذ کنند. با برنامه‌ریزی می‌توان با انجام این اقدام، به درآمد دانشگاه و اعتبار آن‌ها کمک کرد

معایب تدریس مجازی

در کنار مزایای بی شماری که کسب درآمد از تدریس آنلاین برای اساتید رقم می زند، تعدادی معایب هم می توان برای این روش در نظر گرفت. این معایب هم روی اساتید و هم روی دانش آموزانی که در این کلاس ها شرکت می کنند، تاثیر می گذارد. البته این مشکلات هیچ گاه نمی توانند مانع تصمیم شما برای تدریس آنلاین شوند.

  • تسلط ناکافی یا کمتر از حد متعارف اساتید بر روی برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آموزش مجازی در آموزش‌های آنلاین آن‌ها اثر می‌گذارد. اساتید از بعضی برنامه‌های مناسب و کارآمد نمی‌توانند استفاده کنند و متأسفانه در شرایط حاضر ابتدا به ساکن بوده، امکان آموزش هم آن طور که باید فراهم نشده است. همچنین این اجباری هم که در ارائه فراگیری کلاس‌ها توسط دانشگاه‌ها و وزارت‌خانه بوده، درکیفیت کلاس‌ها اثر گذاشته است.
  •  محدودیت دسترسی و فیلتر بودن بعضی از برنامه‌ها برای اساتید هم در برنامه‌های کاربردی مشکل ایجاد می‌کند. متأسفانه آموزش لازم در رابطه با انواع شیوه‌های آموزش مجازی برای اساتید وجود نداشته و این آموزش‌ها آغاز شده و مسلماً در ارائه اساتید و آموزش آنلاین تاثیر داشته است.

کسب درآمد از تدریس آنلاین - مزایا و معایب درآمدزایی با آموزش های مجازی

  • چالش‌های کلاس‌های پر جمعیت یکی دیگر از معایب آموزش آنلاین است و نمی‌توان بسیاری از کلاس‌های کارشناسی را به صورت مجازی به دلیل سرعت پایین اینترنت برگزار کرد. خیلی از دانشجویان علی رغم اینکه اسم‌شان در لیست کلاس است اما عملاً حضور واقعی ندارند و این موضوع برای اساتید چالش‌برانگیز است.
  • فضای نامناسب در برگزاری کلاس‌های مجازی برای اساتید هم وجود دارد و متأسفانه بسیاری از این کلاس‌ها در فضاهای نامناسب اجرا می‌شود که جزء معایب به شمار می‌رود. حداقل امکانات آموزشی حتی برای استاد هم وجود ندارد و کامپیوترهای مجهز و با شرایط مناسب توسط اساتید به کار گرفته نمی‌شود.

آموزش کسب درآمد از تدریس آنلاین

اگر می خواهید از طریق برگزاری دوره های آنلاین به درآمد برسید، باید اول از همه یک صفحه در شبکه های مجازی بسازید و مدت ها وقت و هزینه کنید تا بتوانید تعداد دنبال کننده های خود و یا فالور هایتان را افزایش دهید و بتوانید از این طریق کسب درامد کنید. خب این مورد دارای مشکلات خاصی است؛ اول اینکه بالا آوردن تعداد دنبال کنندگان کمی سخت، زمان بر، و حتی دارای هزینه های سنگین برای تبلیغات است. اما ما برای شما عزیزان بستری بزرگ را انتخاب کردم که در ان می توانید بدون هیچ گونه هزینه اولیه و تلاش برای فروش دوره ها یا فیلم های آموزشی خود، خیلی ساده شروع به تولید فیلم های آموزشی کنید و به کسب درامد بلند مدت و بالا برسید. فرادرس یک بنگاه فیلم های آموزشی است که با مراجعه به آن می توانید بسیاری فیلم آموزشی با زمان طولانی و با کیفیت بسیار بالا مشاهده کنید. همچنین برای کسانی که توانایی تدرس در زمینه های مختلف را دارند، فرادرس امکانات بی نظیری فراهم کرده است که مدرسین می توانند در آن به اسانی به یک درامد بالا و بلند مدت برسند.

کسب درآمد از تدریس آنلاین - مزایا و معایب درآمدزایی با آموزش های مجازی

مزیت های تدریس درفرادرس

  • یک منبع درآمد پایدار برای مدرسین با همکاری مشارکت در فروش
  • همکاری ادامه دار و طولانی مدت با فرادرس
  • فراهم آوردن تجهیزات ضبط آموزش (ارسال میکروفن و دوربین و امکان استفاده از استودیوهای ضبط فرادرس)
  • کسب اعتبار و ارتقای سطح رزومه در میان مدرسین و صاحب نظران آن رشته
  • دیده شدن آموزش ها با توجه به تبلیغات گسترده در تبلیغات کلیکی کاپریلا و سایر شبکه ها (تنها در کاپریلا هر آموزش 2,000,000 بار در سطح وب ایران برای 30,000,000 ایرانی نمایش داده می شود. )
  • بدست آوردن فرصت های تدریس بزرگتر و بیشتر در سایر جوامع دانشگاهی

نحوه استخدام در فرادرس

جهت استخدام در فرادرس کافی است وارد لینک زیر شوید و روی قسمت حوزه کاری خود کلیک و رزومه خود را ارسال کنید:

تیم فرادرس فورا رزومه های ارسال شده را برسی کرده و با شما تماس می گیرد. در نظر داشته باشید که جهت همکاری و تدریس در فرادرس فقط کافی است که شما فیلم های آموزشی با کیفیت بسازید و در سایت فرادرس قرار دهید و باقی کار را به تیم پر قدرت فرادرس بسپارید تا فیلم های آموزشی شما به بیش از 30 میلیون نفر نمایش داده شود و شما بتوانید به یک درامد پایدار برسید. توجه کنید همانطور که در بالا اشاره کردیم، بسیاری از ابزار های مورد نیاز شما برای ضبط فیلم های آموزشی توسط خود فرادرس در اختیارتان قرار می گیرد؛ به این معنا که می توانید با مراجعه  به استودیوی این مجموعه، فیلم های آموزشی خود را ضبط کنید و بعد منتظر انتشار آن در فرادرس و کسب درآمد از تدریس آنلاین باشید!

نوشته‌های مرتبط