لیبل چیست؟ معرفی انواع لیبل و کاربردهای آنها

هر کسی که محصولی را تولید یا توزیع می‌کند، اهمیت داشتن برچسب یا لیبل مناسب را درک می‌کند. اما لیبل چیست که تصمیمات خرید بسیاری از افراد به آن وابسته است؟

به هر حال، 85 درصد از خریداران می‌گویند که تصمیمات خرید آن‌ها با خواندن بسته‌ی یک محصول در حین خرید انجام می‌شود و برچسب گذاری سفارشی نقش بسیار زیادی در میزان اطلاعاتی که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد ایفا می‌کند. این تنها بخشی از مفهوم لیبل چیست، است! در ادامه به شما توضیحات کاملی درباره مهم‌ترین اصول طراحی ست اداری و مزیت‌هایی که هر کدام از آن‌ها دارند، می‌پردازیم.

لیبل چیست؟

به زبان ساده، برچسب یا Label چیزی است که حاوی اطلاعاتی در مورد کالای مورد نظر برای شناسایی بهتر است. این می‌تواند یک برچسب آموزنده، توصیفی یا تصویر، علامت یا نام تجاری باشد که به یک محصول یا هر موردی چسبانده شده است. اطلاعات دقیق و مرتبطی را در مورد محصول ارائه می‌دهد تا به راحتی توسط مشتریان قابل تشخیص باشد.

برچسب‌ها نه تنها برای برچسب‌گذاری محصولات، بلکه برای برچسب‌گذاری محموله‌ها، اقلام خانگی، جعبه‌های متحرک و موارد دیگر برای شناسایی آسان و اهداف ایمنی استفاده می‌شوند. تطبیق پذیری آن‌ها مزایای زیادی را به همراه دارد زیرا تقریباً می‌توانید آن‌ها را روی هر نوع سطحی اعمال یا بچسبانید کنید. شرکت‌ها و تولید کنندگان بزرگ برچسب‌های از پیش ساخته شده‌ای دارند که به طور خودکار به محصولات آن‌ها چسبانده می‌شود. علاوه بر آن شرکت‌ها و وب سایت‌های زیادی هستند که به چاپ لیبل در تهران می‌پردازند.

بررسی انواع لیبل:

چهار نوع عمده از برچسب‌ها وجود دارد که شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای محصولات و عملیات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند: برچسب‌های برند، برچسب‌های اطلاعاتی، برچسب‌های توصیفی و برچسب‌های درجه‌دار که کیفیت محصول را نشان می‌دهند.

اما داشتن یک برچسب کافی نیست. محصولات شما شایسته برچسب‌های منحصر به فردی هستند که آن‌ها را در قفسه‌های فروشگاه برجسته می‌کند. با این اوصاف، تعیین اینکه کدام نوع برچسب برای محصولات خاص بهتر عمل می‌کند، همیشه آسان نیست. کمی درک بیشتر در مورد انواع مختلف برچسب گذاری سفارشی در دسترس شما و نحوه استفاده از آن برچسب‌ها معمولاً می‌تواند به محدود کردن رقبا و تعیین مسیر مناسب برای بسته بندی محصول شما کمک کند.

1.    لیبل بارکدی

لیبل بارکدی از طریق اسکن کردن تمامی اطلاعات آن محصول را در اختیار شما قرار می‌دهد. برچسب‌های بارکد برای اقدامات فراخوانی به منظور یافتن سریع محصولات معیوب استفاده می‌شود تا بتوان آن‌ها را از گردش خارج کرد و در نتیجه از استفاده آن‌ها جلوگیری کرد و هرگونه آسیب احتمالی را محدود کرد. این به تولید کنندگان اجازه می‌دهد تا فراخوان محصول را به طور موثرتری مدیریت کنند. این لیبل‌ها در سایزها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. برچسب‌های بارکد نحوه عملکرد کسب‌وکارها را تغییر داده است، کارایی را افزایش داده، هزینه‌ها را کاهش داده و عملیات تجاری را بهبود بخشیده است.

چاپگرهای لیزری و جوهرافشان کیفیت چاپ بالایی دارند، اما باید بارکد را به صورت تصویر چاپ کنند که از حافظه بیشتری استفاده می‌کند و سرعت چاپ را کاهش می‌دهد؛ به همین خاطر برای چاپ لیبل بارکدی ترجیحا از چاپگرهای لیزری استفاده نمی‌شود. با توجه به اهمیت این کدها، ضروری است که کسب‌وکارها از مناسب‌ترین روش‌ها و ماشین‌آلات برای اعمال آن‌ها استفاده کنند؛ هم در زمینه برچسب‌گذاری محصول و هم در زمینه حمل و نقل.

کارایی و دقت، صرفه جویی در زمان و هزینه، قابلیت مشاهده داده‌های پیشرفته و بسیاری از موارد دیگر از مزایای استفاده از لیبل بارکدی است.

2.    لیبل کاغذی

رپورتاژ

برچسب‌های کاغذی، درست حدس زدید، از کاغذ ساخته شده‌اند! رنگ، ضخامت و پوشش‌های زیرلایه‌های کاغذی می‌تواند متفاوت باشد. لیبل کاغذی به 3 دسته تقسیم می‌شود:

  • لیبل گلاسه
  • لیبل مات
  • لیبل آرت (نیمه گلاسه و نیمه براق)

از لیبل‌های کاغذی در موارد مختلفی مثل نساجی، داروسازی، پوشاک و … نیز استفاده می‌شود. یکی از معایب لیبل کاغذی این است که سریع‌تر از دیگر لیبل‌ها خراب می‌شود؛ به همین خاطر نباید در کنار مواد شیمیایی و مناطق مرطوب قرار گیرد. لیبل‌های کاغذی باید بر روی محصولات و محیط‌های خشک چسبانده شوند.

استفاده از آن‌ها آسان و ارزان است؛ همچنین به شما کمک می‌کنند سازماندهی شده باشید و از هویت و برند شما پشتیبانی می‌کنند. این نوع لیبل‌ها را می‌توان به راحتی با دستگاه‌های چاپگر به چاپ رساند. لیبل‌های کاغذی ارزان‌ترین لیبل در بازار است.

3.    لیبل پشت چسب دار

برچسب چسب (که به آن برچسب چسبنده نیز می‌گویند) نوعی برچسب است که در آن یکی از لایه‌ها با چسب پوشانده شده است. چسب اجازه می‌دهد تا برچسب روی یک سطح (به عنوان مثال روی یک محصول) اعمال شود.

برچسب‌های پشت چسب دار، دارای چندین مزیت از جمله راحتی، تطبیق پذیری و مقرون به صرفه بودن هستند. استفاده از آن‌ها آسان است و می‌توان آن‌ها را بدون باقی ماندن پسماند جدا کرد و برای طیف وسیعی از کاربردها ایده آل است.

لایه‌هایی که یک برچسب از آن‌ها تشکیل شده است عبارتند از: آستر یا پایه سیلیکونی که لیبل روی آن قرار دارد. و قسمت چسب آن که بسته به مقاومت مورد نیاز پایه‌ی آن می‌تواند، اکریلیک یا لاستیک باشد. برچسب‌های لاستیکی چسبندگی طولانی مدت عالی دارند و به خوبی با سطوح پلاستیکی جفت می‌شوند.

اگر چاپگر شما از پس چاپ لیبل‌های پشت چسب دار برآید، می‌توانید از چاپگرها استفاده کنید.

4.    لیبل متالایز

لیبل جامد متالیز یک محصول خاص است که  به دلیل ضخامت کاغذ مواد جامد آلومینیومی و ترکیب آلومینیومی کاغذ، بزرگترین جایگزین برای لیبل‌های آلومینیومی است. لیبل‌های متالایز جامد دارای سطح فلزی نقره‌ای براق هستند که در صورت طراحی صحیح می‌توان از آن برای ساخت لیبل‌های چشم نواز استفاده کرد.

برچسب‌های متالایز به 2 صورت فیلم (فیلم‌های متالیزه فیلم‌هایی هستند که از پوشش یک لایه پلیمری با یک لایه نازک فلز، معمولاً آلومینیوم ساخته می‌شوند.) و کاغذی چاپ می‌شوند. لیبل کاغذی مقاومت بیشتری نسبت به لیبل‌های فیلمی دارد و به راحتی دچار پارگی یا آسیب نمی‌شود. از این لیبل برای صنایع مربوط به مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، صنعت خودرو سازی و … استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

با انواع لیبل، کاربردها و ویژگی‌های هر کدام آشنا شدید. بسته به کسب‌وکار و نیازی که دارید می‌توانید هر یک از این لیبل‌ها را انتخاب و چاپ کنید. برای طراحی و چاپ لیبل نیاز است با یک شرکت یا وب سایتی که در این زمینه سوابق و تجربه بالایی دارد، هماهنگی‌های لازم را انجام دهید؛ چرا که مشخصات محصول، هویت برند شما را مشخص و تعیین می‌کند و کوچک‌ترین خطا ممکن است برای شما گران تمام شود. چنانچه قصد دارید در زمینه لیبل و برچسب محصولات، خودتان و برندتان را از هر گزند و آسیبی دور نگه دارید بهتر است از طریق وب سایت چاپ بازار به طراحی و تولید برچسب‌‌های برندتان اقدام کنید.

 

نوشته‌های مرتبط