خواص دانه چیا برای زنان: 22 خاصیت دانه چیا برای خانم ها

دانه چیا یک دانه کوچک و غنی از مواد مغذی است که سرشار از فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است. این دانه سرشار از آنتی‌اکسیدان است که برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، پیری و سرطان مفید است. هم‌چنین پروفایل آنتی‌اکسیدان بالا به این دانه کمک می‌کند پوسته‌اش ماندگاری بالایی داشته‌باشد. این دانه های ریز فواید بی شماری برای سلامتی زنان دارند. در اینجا مهمترین خواص دانه چیا برای زنان آمده است. با ما همراه باشید..

خواص دانه چیا برای زنان

۱. کلاژن ساز قوی و طبیعی پوست است. زنان مطمئنا با کلاژن آشنا هستند، زیرا معمولا در محصولات زیبایی و مکمل‌ها موجود است. اعتقاد بر این است که کلاژن به داشتن پوستی سفت‌تر، محکم‌تر و لطیف‌تر کمک می‌کند. هرچند کلاژن، بیش‌تر برای خواص ضد پیری‌اش استفاده می‌شود، اما زنان جوان نیز به آن علاقه دارند. کلاژن از پروتئین است و توسط اسید آمینه تشکیل می‌شود. این همان چیزی است که دانه‌های چیا برای بدن شما فراهم می‌کنند، گرچه مواد غذایی زیادی وجود دارند که پروتئین بالاتری دارند. اما جالب این است که پروتئین دانه‌های چیا آسان‌تر جذب می‌شوند، بنابراین شما می‌توانید آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بدن‌تان شانس بیش‌تری برای داشتن کلاژن بیش‌تر به دست بیاورد.

۲. قند خون را کاهش می دهد: دانه های چیا می توانند به کاهش سطح قند خون کمک کنند و آنها را به گزینه ای عالی برای زنان مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین تبدیل می کند.

۳. انرژی را افزایش می دهد: دانه های چیا سرشار از پروتئین و چربی های سالم هستند که می توانند انرژی پایدار را در طول روز مخصوصا برای زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی تامین کنند.

۴. باعث کاهش وزن می شود: لاغری مووضع روز بحث اکثر بانوان است. محتوای فیبر بالای دانه های چیا می تواند با کاهش اشتها و افزایش احساس سیری به کاهش وزن کمک کند.

۵. التهاب را کاهش می دهد: دانه چیا حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش التهاب در بدن کمک می کند، که می تواند برای زنان مبتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت یا آسم مفید باشد.

۶. از سلامت استخوان ها حمایت می کند: زنانی که نگران پوکی استخوان هستند باید بدانند که دانه های چیا منبع خوبی از کلسیم، منیزیم و فسفر هستند که همگی مواد مغذی ضروری برای حفظ استخوان های قوی هستند.

خواص دانه چیا: ۲۸ فایده دانه چیا برای سلامتی و زیبایی+ ۹ عوارض جانبی

۷.علائم PMS را کاهش می دهد: خواص ضد التهابی دانه چیا می تواند به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی از جمله گرفتگی عضلات و نفخ معده کمک کند.

۸. هورمون ها را تنظیم می کند:مشکلات هورمونی یکی از مشکلا رایج بسیاری از خانم ها است و دانه های چیا حاوی لیگنان هستند که ترکیباتی هستند که می توانند به تنظیم هورمون ها و کاهش خطر سرطان های مرتبط با هورمون کمک کنند.

۹. باعث سلامت و زیایی موها می شود: دانه چیا منبع خوبی از پروتئین است که برای رشد موی سالم و جلوگیری از موخوره و شوره سر ضروری است.

رپورتاژ

۱۰. خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد: لیگنان موجود در دانه چیا می تواند با مسدود کردن اثرات استروژن بر بافت سینه، به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نیز کمک کند.

۱۱. خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد: دانه چیا همچنین ممکن است با تنظیم سطح هورمون به کاهش خطر سرطان تخمدان کمک کند.

۱۲. التهاب روده را کاهش می دهد: دانه چیا می تواند به کاهش التهاب در روده کمک کند، که می تواند برای زنان مبتلا به مشکلات گوارشی مانند IBS یا بیماری کرون مفید باشد.

۱۳. باعث بهبود سلامت پوست میشود: دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و اشعه UV کمک کند.

۱۴. سلامت قلب را بهبود می بخشد: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه چیا می تواند با کاهش التهاب و کاهش سطح کلسترول به بهبود سلامت قلب زنان کمک کند.

۱۵. عملکرد مغز را تقویت می کند: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه چیا همچنین می تواند به بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر زوال شناختی کمک کند.

۱۶.عامل  کاهش اضطراب است: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه چیا می تواند به کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو کمک کند.

۱۷. عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند: دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است که می تواند به تقویت عملکرد ایمنی و کاهش خطر عفونت کمک کند.

۱۸. خواب را بهبود می بخشد: دانه های چیا حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ای است که می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

۱۹. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد: فیبر موجود در دانه چیا می تواند با ترویج حرکات منظم روده و کاهش التهاب در روده، خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.

۲۰. پیری همراه با سلامتی و شادابی به ارمغان می آورد: آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی موجود در دانه چیا می تواند به محافظت در برابر بیماری های مرتبط با افزایش سن کمک کند و پیری همراه با سلامتی را تقویت کند.

۲۱. مقدار دریافت آهن‌تان را افزایش می‌دهد. کمبود آهن مشکل رایج بانوان است. رساندن آهن به بدن‌تان بسیار آسان است. خیلی ساده در حدود دو قاشق غذاخوری از دانه‌های چیا را به طور روزانه بخورید و ۱۲ درصد آهن مورد نیاز بدن‌تان را پوشش بدهید. با مصرف درست آهن، گلبول‌های قرمز که برای حمل اکسیژن مفید هستند، در بدن شما تشکیل می‌شوند.

۲۲. سلامت متابولیک بدن را بهبود می‌دهد. کلسترول و فشار خون بالا برای سلامت شما خطرناک هستند، اما خوردن دانه‌های چیا که امگا ۳، پروتئین و فیبر دارند، می‌تواند به کاهش سطح LDL و بالا بردن HDL کمک کند. با این حال، این تاثیر باید همراه با سایر غذاهای سالم اتفاق بیفتد؛ زیرا دانه‌های چیا نمی‌توانند تاثیر زیادی روی فشار خون بالا داشته باشند. کاهش این خطرات با استفاده از دانه‌های چیا ممکن است، اما درمان یا بهبودی بیماری بدون کمک سایر داروها یا غذاها امکان پذیر نخواهد بود. برخی مطالعات حتی نشان داده‌اند که استفاده از دانه‌های چیا برای کاهش فشار خون یا کلسترول تاثیری ندارد، بنابراین فراموش نکنید که نباید صرفا به مصرف این دانه‌ها تکیه کنید.

نوشته‌های مرتبط