دیجیتال برندینگ با دیجیتال مارکتینگ چه تفاوت هایی دارد؟

فرض کنید مدت زمان طولانی در هوای گرم تابستان و در محیط بیرون در حال فعالیت بوده اید و حال قصد دارید خود را به یک بستنی یا آبمیوه خنک مهمان کنید. از یک سو، مغازه جدیدی را در نزدیکی خود می بینید که دکوراسیون جذاب و خوراکی های دلفریبی دارد، اما پیش از این نام آن را نشنیده اید و هیچ شناختی از کیفیت آن ها ندارید. از سوی دیگر، مغازه دیگری را می بینید که نام آن را به دفعات شنیده اید و افراد زیادی از آن تعریف کرده اند. کدام را انتخاب می کنید؟

در چنین شرایطی، بهترین اتفاق این است که همان مغازه نام آشنا و شناخته شده، سفارشات مشتریان خود را با ظاهری دلفریب ارائه دهد و از این طریق، مثال «آنچه خوبان همه دارند، تو یکجا داری!» را تحقق ببخشد. در فضای دیجیتال، اصطلاحا گفته می شود که «دیجیتال برندینگ» و «دیجیتال مارکتینگ» را با هم همراه کرده باشد. اما هر یک از این مفاهیم به چه معنا هستند و تفاوت دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ در چه مورد است؟

دیجیتال برندینگ چیست؟

دیجیتال برندینگ مجموعه اقداماتی است که در فضای دیجیتال انجام می شود تا منجر به وفاداری مشتریان شده و آن ها را به برند شما در این فضا متعهد کند. در مثال بالا، مغازه شناخته شده و نام آشنا در واقع فرایند برندینگ را به خوبی انجام داده و موفق شده مشتریانش را به خود وفادار کند. این کار در طول زمان و تنها با داشتن استراتژی اصولی امکان پذیر است.

هر یک از برندهای ایرانی مثل چی توز، بانک شهر، دیجی کالا، ایران رادیاتور و … با رنگ و شخصیت خاصی در ذهن ما تداعی می شوند؛ تصویری که در ذهن همه افراد یکسان بوده و در نتیجه فرایند برندینگ ایجاد شده است. همین امر موجب شده تا در زمانی که یکی از محصولات این برندها در کنار محصول مشابه از برند ناشناخته دیگری قرار بگیرد، حتی با وجود ویژگی های برتر در محصول متفرقه، باز هم اغلب افراد برند نام آشنا را ترجیح دهند. در چنین شرایطی تصور افراد این است که چنین برندی شناخته شده تر است و احتمالا کیفیت بالاتری را هم به مشتریان خود ارائه می دهد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال برندینگ

در کفه دیگر ترازو، دیجیتال مارکتینگ را داریم که هدف اصلی آن، جلب توجه و جذب مشتریان جدید از طریق بازاریابی در فضای دیجیتال است. در مثال بالا، مغازه ای که دکوراسیون جذابی دارد و پیش از این نامش را نشنیده اید اما خوراکی هایی با ظاهر دلفریب تحویل مشتریانش می دهد، در واقع مسیر فرایند مارکتینگ یا بازاریابی خود را به خوبی پیموده و توانسته توجه شما را به عنوان یکی از مشتریان بالقوه به خود جلب کند.

تمام کسب و کارهایی که در فضای دیجیتال از قبیل شبکه های اجتماعی، وب سایت ها، تیزرهای تلویزیونی، تبلیغاتی کلیکی و … به معرفی محصولات و خدمات خود می پردازند، در حال انجام فرایند دیجیتال مارکتینگ هستند.

5 تفاوت دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ

دیجیتال مارکتینگ

در واقع می توان گفت که مارکتینگ همواره زیرمجموعه برندینگ است و برای موفقیت در وفادار کردن مشتریان، ابتدا باید بتوانید مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل خود تبدیل کنید که این، همان دیجیتال مارکتینگ است. به طور کلی می توان تفاوت های دیجیتال برندینگ و مارکتینگ را در پنج دسته زیر خلاصه کرد:

رپورتاژ

1.       هدف از انجام کار

هدف اصلی کسب و کارها در دیجیتال مارکتینگ، تبدیل مصرف کنندگان به مشتری و در نتیجه دریافت سود بیشتر است. این در حالی است که برندینگ هدف دیگری دنبال می کند و ایجاد ارتباطات موثر و مستحکم با مشتریان را در اولویت قرار داده تا از این طریق آن ها را به خود وفادار کند.

2.       تمرکز و هسته اصلی فرایند

تفاوت دیگر دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ، به تمرکز فرایندها مربوط می شود. استراتژی برندینگ به گونه ای تدوین می شود که تمرکز اصلی روی برند و عناصر اصلی آن باشد تا مشتریان شناخت بیشتری از برند کسب کنند و نام آن در ذهنشان حک شود. این در حالی است که بازاریابی برای پیدا کردن مشتریان جدید و افزایش آمار فروش در تلاش است.

3.       قدرت هر فرایند

برای دیجیتال مارکتینگ لزوما به عناصر اصلی برندینگ نیاز نیست و بدون وجود آن ها هم پیمودن این مسیر با قدرت کافی امکان پذیر است. اما برای برندینگ باید حتما مشتریان را به برند وفادار کنید و با ایجاد فروش دنباله دار، این مسیر را با قدرت طی کنید.

4.       وظیفه برندینگ و مارکتینگ

از دیگر موارد تفاوت دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ جا دارد به وظیفه هر یک از این دو اشاره کنیم که تابعی از اهداف آن هاست. برندینگ وظیفه دارد هویت برند شما را به ذهن مخاطبانتان انتقال داده و در خاطر آن ها حک کند، اما مارکتینگ وظیفه معرفی خدمات و محصولات شما را بر عهده دارد تا از این طریق مشتریان جدیدی برای شما پیدا کند.

5.       پیام تبلیغاتی

در پروسه دیجیتال برندینگ باید یک پیام تبلیغاتی واحد در تمام پلتفرم ها ارائه شود تا با تکرار مداوم، مخاطب آن را به ذهن بسپارد. با توجه به دیگر تفاوت های برندینگ و مارکتینگ که پیش از این گفتیم، پیام تبلیغاتی در فرایند دیجیتال مارکتینگ با برندینگ متفاوت است و می تواند در هر پلتفرم، متناسب با مخاطبانش از تبلیغات متنوع استفاده کند.

ایران وب لایف، بهترین همراه شما

همان طور که پیش از این هم ذکر کردیم، علی رغم تفاوت دیجیتال مارکتینگ و برندینگ، وجه اشتراک زیادی هم میان این دو وجود دارد؛ تا جاییکه می توان گفت مارکتینگ زیرمجموعه ای از برندینگ است. با توجه به این نکته، بهترین راه برای موفقیت کسب و کارها این است که در ابتدا نیاز برند خود را مشخص کرده و سپس از مجموعه ای معتبر و کاربلد برای پیشبرد اهداف خود کمک بگیرند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف یکی از کامل ترین مجموعه هایی است که در این زمینه فعالیت دارد و هم اکنون به عنوان از برترین شرکت ها توسط مشتریان شناخته شده است. شما می توانید با دریافت مشاوره تخصصی از این مجموعه، خدمات مورد نیاز کسب و کار خود را شناسایی کنید و به بهترین نحو ممکن در این مسیر گام بردارید.

نوشته‌های مرتبط