ایده سرگرمی شب یلدا: 10 بازی و سرگرمی آسان و جذاب شب چله

شب یلدا که همه اعضای خانواده و دوستان و نزدیکان گرد هم می آیند بهترین زمان برای کمی تفریح و سرگرمی و شاد بودن است. انجام بازی های گروهی ساده و بدون نیاز به وسیله یکی از بهترین کارهایی است که می توانید دورهم انجام دهید. در مجموعه مقالات ویژه شب یلدا بازده با ما همراه باشید تا چند ایده سرگرمی شب یلدا را به شما معرفی کنیم و با ۱۰ بازی و سرگرمی آسان و جذاب شب چله آشنا شوید.

ایده سرگرمی شب یلدا

۱. بازی تشخیص لهجه ها

در چالش لهجه، شرکت‌کنندگان سعی می‌کنند با صحبت کردن به لهجه‌های مختلف بامزه‌بازی در بیاورند. وقتی یک نفر از گروه کلمه‌ای را روی پیشانی آن‌ها می‌گذارد، دیگری سعی می‌کند به آن لهجه صحبت کند. شخص دیگری باید حدس بزند آن‌ها به چه لهجه‌ای صحبت می‌کنند. این بازی نام دیگری هم دارد در ادامه به آن بازی بامزه هم اشاره میکنیم.

۲. سرگرمی اسم روی پیشانی

در این بازی می توانید اسم فرد یا شخصیتی معروف را روی کاغذ بنویسید. سپس کاغذ را به پیشانی فرد بچسبانید به طرفی که نتواند روی آن را بخواند. حالا به دو گروه تقسیم شوید ، هر بازیکن می تواند از هم گروهیش سوال بپرسد ، مثلا : آیا این فرد زن است؟ بازیگر خارجی است؟ و … و آن ها تنها می توانند جواب های بله و خیر بدهند. در نهایت بازیکن باید حدس بزند چه اسمی روی کاغذ نوشته شده است. هر بازیکن تا ده بار می تواند حدس بزند که اسم فردی که روی پیشانی اش نوشته شده چیست.

۲۵ چالش هیجان انگیز و باحال که حتما با دوستان‌تان امتحان کنید

۳. بازی سایکو

یکی از بازی‌های جذاب و محبوب دورهمی است که به صورت گروهی انجام می‌شود. در این بازی یک نفر نقش روان‌پزشک یا سایکایِتریست را برعهده می‌گیرد و باقی افراد نقش بیمارانی با بیماری روانی مشترک را بازی می‌کنند. ا صل در بازی این است که روانپزشک نباید از بیماری خبر داشته باشد درحالی‌که بیماران باهم در انتخاب نوع بیماری به توافق رسیده‌اند.

پس یک حلقه تشکیل می‌شود. روانپزشک خارج می‌شود که صدای صحبت بازیکنان را نشنود. سپس به میان حلقه می‌آید و شروع به پرسش از بیماران می‌کند. او می‌تواند از علائم بیماری و آنچه به‌گمانش او را به پاسخ نزدیک می‌کند، بپرسد. در بازی سایکو برخلاف مافیا دروغ‌ها پنهان نخواهند ماند. اگر یک بیمار در برابر پرسش روان‌پزشک پاسخی بدهد که با علائم بیماری هم‌خوانی ندارد، سایر بازیکنان به محض این‌که متوجه شوند، باید روان‌پزشک را صدا کنند.

برای ما که این بازی را به زبان فارسی تجربه می‌کنیم، کلمه‌ای که در این مواقع باصدای بلند گفته می‌شود، «سایکو» است.

بعد از این اتفاق، روان‌پزشک جای کسی را که دروغ گفته با کسی که اول از همه فریاد «سایکو!» را سرداده، عوض می‌کند. چنان‌که متوجه شدید دروغ‌گو از بازی اخراج نمی‌شود زیرا یکی از راه‌های به پاسخ رسیدن روان‌پزشک می‌تواند بررسی همین دروغ‌ها و علت آن‌ها باشد.

برای مثال شاید بیماری روانی که انتخاب کرده‌اید، این باشد که «خود را یک شیء خاص می‌دانید» یا همه «گمان می‌کنید یکی از سوپراستارهای معروف هستید».
در این صورت اگر روان‌پزشک در همان ابتدای بازی نام یکی از شما را بپرسد، بر مبنای بیماری و اختلال انتخاب شده فرد باید نام شیء یا سوپراستار را بگوید و بیماری لو می‌رود؛ به‌همین‌دلیل به صورت داوطلبانه دروغ را انتخاب می‌کند.

۴. داستان سازی

نوع پیشرفته جمله سازی ، بیشتر سرگرمی آدم هایی است که فیلم و داستان را با جدیت بیشتری دنبال می کنند. منطق بازی از این قرار است که نفر اول یک جمله می گوید که کشش و ظرفیت ادامه دار شدن را دارد. نفر بعدی یک جمله با ربط به آن می گوید و همین داستان همینطوری دست به دست می شود.

شرط ادامه بازی ، هوشمندی در به کار گیری جملاتی است که بتوان داستان را با آنها ادامه داد و در ادامه منطقی جمله قبلی باشد. دیده شده که این بازی در بین اعضای یک اتوبوس از تهران تا خرم آباد جواب داده و از دل آنها داستان های شیرینی درآمده که حتی اعضای ادبیات فهم اتوبوس هم از درک خلق چنین داستان جذابی انگشت به دهان مانده اند.

۵. پانتومیم

پانتومیم از ساده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین بازی‌هایی است که می‌توانید در یک مهمانی و دورهمی به ویژه شب یلدا ترتیب دهید. توانایی لغوی، توانایی جسمی و مشخصا تلاش دوستان شما برای حفظ ظاهر، با پانتومیم کاملا به چالش کشیده می‌شود. مثل همیشه، جمعیت خود را به دو دسته تقسیم کنید و انتخاب لغت را به آن افرادی بسپارید که چهار عدد کتاب بیشتر از شما خوانده‌اند.

رپورتاژ

اتفاقات غیرمنتظره، پای ثابت پانتومیم بازی هستند. اگر می‌بینید که مدتی است مشغول پانتومیم بازی هستید و هنوز حرکات عجیب و غریبی از سمت دوستان‌تان ندیده‌اید، بازی را عوض کنید که پانتومیم مناسب جمع‌تان نیست! بازی در واقع از زمانی شروع می‌شود که برای توصیف لغات، یکی دو آسیب جسمی و آبرویی به خود وارد کرده باشید.

بد نیست این موضوع را هم در نظر بگیرید که پانتومیم بازی کردن معمولا با مجموعه‌ای از فریادهای عجیب و غریب همراه است، در نتیجه قبل از این که ایده‌ی پانتومیم بازی کردن را ارایه کنید، نیم نگاهی هم به مکانی که در آن قرار دارید و دور و اطراف خود بیندازید.

۶. بطری بازی

«بطری بازی» یا بازی «جرئت یا حقیقت» یک بازی گروهی بسیار جذاب است که معمولاً به صورت گروهی و در مهمانی‌ها اجرا می‌شود. این بازی، بازی مفرح و هیجان‌آوری است که باعث خوش گذراندن بیشتر در مهمانی‌ها می‌شود. بازی «جرئت یا حقیقت» یا «بطری بازی» یک بازی گروهی بسیار جذاب است که معمولاً در مهمانی‌ها اجرا می‌شود. همه ما حتماً یک بار این بازی را انجام داده‌ایم یا حداقل آن را دیده‌ایم. بازی به این صورت است که در این بازی، همه افراد دایره‌وار می‌نشینند و یک بطری در وسط جمع قرار داده می‌شود، سپس افراد به نوبت بطری را می‌چرخانند. بالای بطری به سمت هر شخصی باشد آن شخص می‌تواند از بین گزینه‌های «حقیقت» و یا «شجاعت» یکی را برگزیند که در این صورت باید به یک سوال در مورد حقیقت زندگی‌اش پاسخ دهد و یا کاری سخت را انجام دهد. بطری بازی در بین نوجوانان و حتی بزرگسالان بسیار محبوب است.

این بازی قرن‌ها موجود بوده و تاریخ آن ممکن است به یونان باستان برسد. این بازی به روش دیگری نیز انجام می‌شود. در این روش بازی، دو ظرف وجود دارد که در آن‌ها تعدادی تکه کاغذ قرار داده شده‌است. در ظرف حقیقت تعدادی سؤال نوشته شده که فرد پس از خواندن آن باید به آن پاسخ دهد و در صورتی که نخواهد به آن سؤال پاسخ بدهد باید آن کاغذ را تا کرده و به ظرف حقیقت بازگرداند، سپس به سراغ ظرف جرأت می‌رود و کاغذی را انتخاب کرده و باید کاری که در آن کاغذ نوشته شده انجام بدهد.

۷. مشاعره

مشاعره هم از آن بازی‌های نوستالژیک است. یک بازی خانوادگی یا دوستانه که در هر جمعی می‌توانید آن را بازی کنید، فقط کافی است کمی ذوق شعر داشته باشید. اگر هم خیلی اهل شعر نیستید یا حافظه خوبی برای به‌خاطر سپردن اشعار ندارید، می‌توانید شعر را با اسم جایگزین کنید: اسم خاص، اسم پسرانه یا دخترانه، اسم شهر یا کشور و جایگزین‌های متنوع دیگر.

۸. گل یا پوچ

گل یا پوچ (یا پُر تا پیک) یک بازی دسته جمعی است که معمولاً دونفره نیز انجام می‌شود. دراین بازی یک شی گرد کوچک مانند نخود، کاغذ، سنگ ریزه یا هر چیز کوچک مشابه را داخل یکی از دستان قرار داده به طوری که افراد دیگر آن را نبینند، سپس افراد مقابل باید به اصطلاح گل را پیدا کنند.

براي شروع يكي از سرگروه ها دکمه يا ساچمه اي كوچك كه در بازی ( گل ) ناميده مي شود، برداشته و به سر گروه ديگر پيشنهاد مي كند كه گل را در مقابل چند امتياز مي خواهي (گل را می فروشد). بنا بر انتخاب او يكي از گروه ها، در شروع بازی چند امتياز دارد و گروه ديگر گل را دارد و مي تواند با آن امتياز بگيرد. سرگروه صاحب گل، گل را به يكی از دست ها مي سپارد، بعد همه مشت گره كرده ی خود را در مقابل ديد گروه مقابل قرار مي دهند.

نفرات گروه دوم با كنجكاوی و دقت و هوشياري از حركت دست سرگروه و نفرات نگاه ها و حالت چهره ها حدس مي زنند و به سرگروه مي گويند سرگروه بنا بر حدس خود و ياران، دست هاي مشكوك را كنار گذاشته و بقيه را يكی يكی با گفتن واژه ( پوچ يا خالي ) كنار مي گذارد و به اين ترتيب به گل نزديك تر مي شوند، چنانچه آن را پيدا كنند با كسب يك امتياز صاحب گل شده و در دور بعدی، آنها گل را مخفی خواهند كرد و چنانچه نتوانند، باز گروه مقابل با احتساب يك امتياز گل را ميان دست ها پخش خواهند كرد.

در ابتدای بازی اگر حدس قوي باشد كه به يقين مبدل مي شود، سرگروه مي تواند با يكسره گرفتن گل 2 امتياز بگيرد ولی اگر نتواند بنا به قراردادی كه دارند 1 يا 2 امتياز از دست مي دهند. در خاتمه برنده بازی ، گروهی است كه تعداد امتيازاتش زودتر به 21 برسد.

۹. مافیا

شرکت‌کنندگان در این بازی به دو دسته اصلی مافیا (یا دزدها) و شهروندان تقسیم می‌شوند. بسته به تعداد افراد، شهروندان نقش‌های مختلفی شامل پلیس و پزشک می‌گیرند. در آغاز بازی یک نفر به عنوان حاکم یا کدخدا انتخاب می‌شود. با پخش کردن کارت‌ها بین افراد نقش‌ها مشخص می‌شود. کسی نباید نقش خود را فاش کند.

سپس کدخدا اعلام می‌کند که شب شده و همه باید چشم‌ها را ببندند. با اعلام کدخدا مافیا چشم‌ها را باز می‌کنند، یکدیگر را می‌شناسند، تصمیم به حذف یکی از شهروندان می‌گیرند و به خواب می‌روند. همه این‌ها را با زبان اشاره و بدون اینکه شهروندان متوجه شوند، انجام می‌دهند. با اعلام کدخدا روز می‌شود. در هر روز شرکت‌کنندگان باید با بررسی سرنخ‌ها و واکنش‌های افراد یکدیگر را قانع کنند که اعضای مافیا را شناسایی کرده‌اند و برای حذف آنها به توافق برسند. در این بین اعضای مافیا هم با در پوست شهروند هدف خود را پیش می‌برند! بازی تا جایی ادامه دارد که یکی از دو گروه مافیا یا شهروندان برنده شوند.

این بازی دارای کارت‌های مخصوصی است که نقش افراد را تعریف کرده‌اند. اما شما می‌توانید خودتان نقش‌ها را روی کاغذی نوشته و ویژگی‌ آنها را مشخص کنید.

۱۰. اسم-فامیل

اسم فامیل یک بازی لذت بخش و سرگرم‌کننده است که نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. هدف از بازی اسم فامیل در درجه اول سرگرمی و تفریح است. تعداد نفرات برای شرکت در این بازی بیش از 2 نفر بوده و نامحدود است. در بازی اسم فامیل باید یک جدول توسط شرکت کنندگان ترسیم شود که در این جدول مواردی چون اسم، فامیل، میوه، رنگ، شهر، کشور، ماشین، حیوان، اشیا، نام اعضای بدن، نام گل، ورزش، شغل، مشاهیر، فیلم و کارتون نوشته می‌شود.

در مرحله دوم شرکت‌کنندگان به ترتیب یکی از حروف الفبا را برای نوشتن در جدول انتخاب می‌کنند. انتخاب حروف الفبا نباید تکراری باشد. پس از شروع بازی شرکت‌کنندگان سعی می‌کنند که به حالت کاملا مخفیانه و به سرعت ستون‌های جدول را پر کرده و برنده بازی شوند. فردی که بتواند ستون‌های جدول اسم فامیل را سریع‌تر از همه پر کند و دستور به توقف بازی دهد، بازی را برده است. سایر شرکت‌کنندگان باید در آن زمان دست از نوشتن بکشند.

 

نوشته‌های مرتبط