پیدا کردن شغل مناسب: ۱۲ نکته طلایی برای یافتن شغل مناسب تان

آغاز یک شغل و حرفه‌ی جدید هیجان‌انگیز و گاهی کمی دلهره‌آور است. چه برای اولین شغل‌تان آماده می‌شوید یا در اواسط حرفه‌تان تغییر موقعیت شغلی می‌دهید، اولین سوال در پیدا کردن شغل مناسب این است: «چه شغلی برای من مناسب است؟»

احتمالا تا زمانی که ندانید چه کسی هستید، پاسخی رضایت بخش برای این سوال پیدا نخواهید کرد. وقتی خودتان را درک کنید، بدانید از کجا شروع کنید و مقصد سفرتان کجاست، می‌توانید به پیش بروید و مشاغل محتملی را که مناسب‌تان باشند پیدا کنید.

۱. ابتدا خودتان را بشناسید

خودشناسی یعنی چه؟ اگر ویژگی‌های درونی‌تان، استعدادها و مهارت‌های‌تان، و حوزه‌ای که به آن شور و علاقه دارید را تعیین کنید احتمالا پاسخ بسیار پیچیده‌ای برای آن سوال پیدا خواهید کرد. نتیجه ارزش تلاش کردنی را که برای رسیدن به آن پاسخ انجام می‌دهیم خواهد داشت. این کار هر زمان که با خودتان فکر می‌کنید «نمی‌دانم چه شغلی را می‌خواهم» می‌تواند کمک فراوانی به شما بکند.

۲. مهارت‌ها و استعدادهای‌تان را شناسایی کنید

احتمال اینکه همین حالا هم از مهارت‌ها و استعدادهای شغلی برخوردار باشید هست. شما می‌توانید با بررسی کارهای گذشته‌ی مدرسه‌تان، تجربه‌های شغلی، سرگرمی‌ها، و روابط بین شخصی پیدا کنید. چطور این کار را انجام بدهید؟ می‌توانید با یک دوره‌ی تفکر و تعمق شروع کنید. صحبت کردن با یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند روی موفقیت‌های گذشته تمرکز و نقاط قوتی را که به شما کمک کرده بودند به این موفقیت‌ها دست پیدا کنید شناسایی کنید.

۳. در یک آزمون استعدادیابی شرکت کنید

اگر برای‌تان روشن نیست به عنوان یک کارمند چه چیزی باید از خودتان ارائه دهید، یکی دو راه برای پیدا کردن جواب آن وجود دارد. می‌توانید در آزمون‌های استعدادیابی آنلاین یا کالج محله شرکت کنید. آزمون استعدادیابی به شما خواهد گفت در چه زمینه‌ها و موضوعاتی می‌توانید پیشرفت کنید و چه مشاغلی هستند که بیشترین استفاده را از این موضوعات دارند. اگر می‌خواهید به ایده‌ی دقیقی درباره‌ی مشاغلی که باید به آن‌ها بپردازید داشته باشید، می‌توانید به صورت آنلاین در «تست چه شغلی برای من مناسب است» شرکت کنید.

۴. با یک مشاور صحبت کنید

راه دیگر برای یافتن بهترین توانایی‌های‌تان در پیدا کردن شغل مناسب، صحبت کردن با یک مشاور است. او می‌تواند به شما کمک کند به انواع مختلفی از پرسش‌های مفید پاسخ دهید. مانند؛

– مهارت‌های شغلی من کدامند؟

– مهارت‌های مردمی من کدامند؟

– چه ویژگی‌های شخصیتی دارم که مشاغل بخصوصی را برایم آسان‌تر یا چالش برانگیزتر خواهد کرد؟

– آیا لازم است پیش از آغاز یک حرفه روی مدیریت مهارت‌هایم کار کنم؟

– قبلا چه نقاط قوتی را توانسته‌ام در شغلم نشان بدهم؟

– در شرایط غیر کاری از چه استعدادهایی برخوردارم؟

– مهارت‌های ارتباطی من چگونه هستند؟

– آیا استعدادهایی دارم که به من در مشاغل یا حرفه‌های مشخص کمک کند؟

– با توجه به مهارت‌ها و نقاط قوتم، چه شغلی را باید انتخاب کنم؟

مشاور رسمی و معتبر می‌تواند به شما درباره‌ی آنچه می‌خواهید و آنچه باید از خودتان نشان بدهید مشاوره بدهد. این راهی بی‌نظیر برای شروع کردن است آن هم درست موقعی که از خودتان می‌پرسید «بهترین شغل برای من چیست؟»

۵. به تجربه‌ی کاری‌تان از منظری جدید نگاه کنید

درباره‌ی استعدادهایی که می‌توانید از آن‌ها در سایر حوزه‌های شغلی استفاده کنید تفکر خلاقانه داشته باشید. در شغل فعلی و قبلی‌تان چه مهارت‌هایی را در خود پرورش داده بودید که باعث موفقیت‌تان شد؟ به عنوان مثال، کسی که در گذشته حسابدار بوده است ممکن است تصمیم بگیرد دانش و تجربه‌اش را در راه‌اندازی رستوران یا فروشگاه کالاهای ورزشی خودش خرج کند. هدف مالی آن برای‌شان راحتی به همراه خواهد داشت، در نتیجه خواهند توانست بر حوزه‌هایی مانند تولید و فروش، بازاریابی کسب و کارشان، و رضایت مشتری‌ها بیشتر تمرکز کنند.

رپورتاژ

۶. ارزش تحصیلات کنونی‌تان را برای کاری متفاوت مجددا ارزیابی کنید

آیا احساس می‌کنید تحصیلاتی که اکنون دارید همان چیزی است که کارفرمایان به دنبالش هستند؟ این معمولا فقط برای کسانی اتفاق می‌افتد که می‌خواهند شغل عوض کنند، دوباره وارد بازار کار شوند، یا اولین شغل‌شان را در اواخر زندگی آغاز کنند. تحصیلات‌شان ممکن است برای بازار کار به لحاظ فناوری پیشرفته‌ی امروز مناسب نباشد. یا، شاید تازه کارشان را شروع کرده‌اند. اگر می‌خواهند با یک نگرش ایده‌آلیستی به دانشکده بروند، ممکن است تا زمانی که با موضوع پیدا کردن شغل درگیر نشوند به بازارپذیر بودن مدرک‌شان چندان فکر نکنند.

چون نمی‌خواهید احساس کنید تحصیلات قبلی‌تان اکنون به نوعی اتلاف هزینه و زمان به حساب می‌آید، درباره‌ی این فکر کنید که چگونه می‌توانید از آن به شکل جدیدی استفاده کنید. شما ممکن است بخواهید تحصیلات تکمیلی را ادامه دهید تا بر مدرک قبلی‌تان چیزی بیفزایید. گزینه‌ی دیگر آن است که درباره‌ی نحوه‌ی مصداق آن مدرک قدیمی با نیازهای محل کار کنونی‌تان فکر کنید. وقتی ارتباطی پیدا کردید، سعی کنید دلیلی برای سودمند بودن آن پیدا کنید. این تمرین می‌تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس خودتان را بسازید و اطلاعاتی را که برای متقاعد کردن کارفرما جهت استخدام‌تان نیاز دارید به شما می‌دهد.

۷. حوزه‌ی مورد علاقه و اشتیاق‌تان را پیدا کنید

در حالی که دریافتن اینکه نقاط قوت و مهارت‌های‌تان کجا هستند مفید است، معمولا، مهارت‌های ضعیف‌تر می‌توانند تقویت شوند. آنچه حتی برای موفقیت شما در شغل جدید مهم‌تر نیز هست یافتن شغلی است که شما را هیجان زده کند. سعی کنید پی ببرید به چه چیزی شور و اشتیاق بیشتری دارید تا بتوانید جواب این سوال‌تان را پیدا کنید که: «چه شغلی را باید دنبال کنم؟». اگر کسی از شما بپرسد علاقه و اشتیاق شما در زندگی چیست، پاسخ ممکن است بلافاصله به ذهن‌تان نرسد. پرسش‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند پی ببرید چه شغل یا حرفه‌ای ممکن است برای‌تان از همه بیشتر جذابیت داشته باشد.

– ابتدا چه چیزی شما را نسبت به شغل کنونی‌تان هیجان زده کرد؟

– چه فعالیت‌های شغلی و پاداش‌هایی به شما انگیزه می‌داد؟

– چه کارهایی باعث می‌شد احساس سرزندگی کنید؟

– چه کاری می‌خواهید انجام دهید که در شغل فعلی‌تان قادر به انجام آن نیستید؟

۸. گزینه‌های پیش روی‌تان را بشناسید

بدون داشتن دانش درباره‌ی بازار کار، ممکن است پیدا کردن شغل مناسب که به شما کمک کند پاسخ این سوال را – «چه شغلی را باید انتخاب کنم» بیابید دشوار باشد. در حالی که هر شغلی ممکن است، پاسخ این است: «دنبال کردن آن شغل برای من تا چه حد خطر خواهد داشت؟»، «آیا احتمال دارید فوری شغلی پیدا کنم، یا تعداد موقعیت‌های موجود آنقدر محدود هستند که ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا شغل جدیدی را شروع کنم؟»

علاوه بر یادگیری در مورد شغل‌های موجود، ایده‌ی خردمندانه‌ای به نظر می‌رسد که به دنیای کار وارد شوید و ایده‌های مستحکم‌تری درباره‌ی آنچه شغل‌های مختلف در بر می‌گیرند بیابید. یادتان باشد که شغلی که برای یک نفر مناسب است ممکن است برای شما اصولی و مناسب نباشد.

۹. بازار کار را خوب کشف و بررسی کنید

شما واقعا احتیاج دارید خودتان را بشناسید، اما همچنین لازم است بدانید چه نوع شغل‌هایی برای‌تان موجود و میسر است. این به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت، من جمله اینکه چقدر آماده‌سازی می‌خواهید در بدو امر انجام بدهید، کجا می‌خواهید زندگی کنید، چه مقدار حقوق می‌خواهید داشته باشید، و سایر ملاحضات.

شما می‌توانید درباره‌ی صناعی محلی از اتاق بازرگانی شهرتان سوال بپرسید. اما، یک چیز را بادتان باشد که مسیر این مشاغل را خوب بررسی کنید. حتی اگر فرصت‌های زیادی برای یک شغل وجود ندارد، مادامی که چند فرصتی هست، شانس خوبی وجود دارد که بتوانید در آن شغل در صورتی که احساس قدرتمندی و توانایی کنید، راه‌تان را بیابید.

۱۰. در حوزه‌های شغلی جدید وارد شوید

راه‌های مختلف بسیاری وجود دارد که تجارب دست اول و درک و شناخت خوب نسبت به یک شغل پیدا کنید. شما می‌توانید در یک صنعت به صورت داوطلبانه مشغول به کار شوید. در صورت توان دوره کارآموزی بردارید. مربی پیدا کنید که در حال حاضر خودش مشغول انجام آن کار است. به شرکتی سر بزنید که آدم‌ها در آن همین مسیر شغلی را پیموده‌اند. هرآنچه می‌توانید انجام دهید تا واقعیت آنچه را در آن حرفه اتفاق می‌افتد درک کنید و بتوانید به تبیین پاسخ این سوال کمک کنید که: «چه شغلی را باید انتخاب کنم؟»

۱۱. به یک مسیر شغلی جدید متعهد باشید

وقتی تمام اطلاعاتی که برای تصمیم گیری پیدا کردن شغل مناسب لازم است در اختیار داشتید، باید تعهد محکمی در خودتان ایجاد کنید که مسیر رسید به نتیجه‌گیری نهایی را سختکوشانه دنبال کنید. با داشتن گزینه‌های انتخابی مختلف موجود برای شما، تا زمانی که کاری را به انجام نرسانده باشید تغییر تصمیم و نظرتان ممکن است. به سایرین درباره‌ی تصمیم‌تان بگویید و بلافاصله آماده شدن برای آن شغل را آغاز کنید.

۱۲. کمک گرفتن برای پاسخ به سوال «چه شغلی برای من مناسب است؟»

همینکه مسیرهای شغلی مختلف را بررسی می‌کنید کمک نیز برای‌تان وجود خواهد داشت. شما می‌توانید در کشف و پی بردن به ماهیت وجودی‌تان و آنچه شما را به شکل منحصر به فردی برای مشاغل مختلف واجد شرایط می‌کند راهنمایی بگیرید. مشاور می‌تواند به شما کک کند راه انجام رضایت بخش یک شغل را پیدا کنید.

9 گزینه برای شروع کسب و کار جدید زمانی که قصد ترک شغل تان را دارید

منبع betterhelp
نوشته‌های مرتبط