مضرات گل کلم: ۷ عارضه جانبی مصرف زیاد گل کلم

گل کلم گیاهی متعلق به خانواده‌ی کلمیان است. از آن به عنوان سبزیجات و همچنین برای تهیه‌ی سالاد استفاده می‌شود. این گیاه خوراکی منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیتون‌ها، فلاونوئیدها، فیتون‌ها و سایر مواد مغذی است که مزایای زیادی برای سلامتی و زیبایی دارند. با این حال، باید به خاطر داشت که مصرف بیش از حد هر گونه مواد غذایی بد است، و این امر در مورد گل کلم نیز صدق می‌کند. در این مقاله با مضرات گل کلم بیش از حد آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

مضرات گل کلم

۱. برای سیستم گوارش ما چندان خوب نیست

ثابت شده که مصرف گل کلم به طور مرتب و در حد اعتدال برای معده بسیار مفید است و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

این فایده عمدتاً به دلیل وجود فیبرهای غذایی در این گیاه خوراکی است.

فیبر غذایی موجود در گل کلم به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند، حرکات روده را بهبود می‌بخشد، از بین بردن یکنواخت مواد زائد از سیستم بدن‌مان را تضمین می‌کند و در نتیجه یبوست را به خوبی درمان می‌کند.

این بیماری نه تنها در درمان یبوست بلکه برای تسکین سایر مشکلات گوارشی مانند درد شکم، نفخ، گاز معده، سوء هاضمه و … مؤثر است.

اگرچه گل کلم برای برای معده خوب است اما باز هم، بهتر است آن را در حد اعتدال بخوریم به این دلیل که مصرف بیش از حد فیبرهای غذایی برای سلامتی گوارشی ما بد است و ممکن است مشکلاتی مانند سوء هاضمه، گاز روده، نفخ روده، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، اسهال، سوء جذب و غیره ایجاد کند.

به غیر از این، ترکیبات گوگردی موجود در گل کلم نیز، در صورت مصرف بیش از حد، می‌توانند باعث ناراحتی معده و مشکل مربوطه شوند.

۲. ممکن است برای زنان باردار چندان خوب نباشد

گل کلم منبع خوب بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فولات، فیتون‌ها و غیره است که فواید بسیاری برای سلامتی دارند. این مزایا باعث می‌شود که این گیاه خوراکی در دوران بارداری بسیار مفید باشد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گل کلم از رحم در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

فولات یا اسید فولیک موجود در گل کلم نیز به رشد کلی کودک کمک می‌کند و همچنین از بروز نقص لوله عصبی و اسپینا بیفیدا و سایر اختلالات پیشگیری می‌کند.

سایر مواد مغذی موجود در گل کلم نیز به حفظ سلامت کلی مادر و کودک کمک می‌کند.

با این حال، هنگام مصرف گل کلم در دوران بارداری، باید به یاد داشته باشید که در مورد عوارض جانبی آن در این دوران اطلاعات زیادی وجود ندارد و به همین دلیل، بهتر است گل کلم را در حد متوسط و طبق توصیه‌ی پزشک مصرف کنید.

و، اگر هر نوع دارویی مصرف می‌کنید یا از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، بهتر است مصرف گل کلم را محدود کنید.

۳. ممکن است باعث افت قند خون شود

ثابت شده که مصرف گل کلم به طور منظم برای بیماران دیابتی یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند بسیار مفید است.

این فواید گل کلم عمدتاً به دلیل پایین بودن شاخص قند آن است.

شاخص گلیسمی گل کلم کم‌تر از ۱۵ است که پایین محسوب می‌شود.

شاخص گلیسمی پایین به این معنی است که قند گل کلم با سرعت کم وارد جریان خون می‌شود و به این ترتیب به مدیریت دیابت کمک می‌کند.

علاوه بر این، فیبرهای غذایی موجود در گل کلم نیز نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون ایفا می‌کنند، زیرا میزان جذب قند در جریان خون را کاهش می‌دهد.

با وجود داشتن این مزایا، بهتر است از گل کلم به صورت محدود استفاده کنید به این دلیل که خوردن گل کلم به میزان زیاد می‌تواند قند خون ما را به حد غیر طبیعی پایین بیاورد و به این ترتیب ممکن است باعث هیپوگلیسمی ‌شود.

هیپوگلیسمی اختلالیب است که در اثر آن قند خون ما تا حد غیر طبیعی پایین می‌آید و سبب بروز مشکلاتی مانند تعریق بیش از حد، گرسنگی بیش از حد، غش، ضعف، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، اضطراب، تاری دید، تپش قلب و غیره می‌شود.

همچنین، در صورتی که دیابت دارید و دارو مصرف می‌کنید، باید گل کلم را به صورت محدود و طبق توصیه‌ی پزشک، مصرف کنید به این دلیل که گل کلم می‌تواند با داروهای دیابتی اختلال ایجاد کند و ممکن است قند خون ما را تا سطحی غیر طبیعی پایین بیاورد.

۴. ممکن است باعث افت فشار خون شود

فشار خون بالا یکی از مشکلات بزرگ سلامتی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را درگیر می‌کند و همچنین عامل اصلی بروز مشکلات مختلف قلبی و عروقی است.

مصرف منظم و متوسط ​​گل کلم برای رهایی از فشار خون بالا بسیار مفید است.

رپورتاژ

این فایده‌ی گل کلم عمدتاً به دلیل وجود “پتاسیم” در آن است.

پتاسیم یک ماده‌ی معدنی حیاتی است که به عنوان یک اتساع‌کننده‌ی عروق عمل کرده، رگ‌های خونی ما را شل، و در نتیجه به تسکین فشار خون بالا کمک می‌کند.

اگرچه گل کلم در کنترل فشار خون بسیار مؤثر است، اما بهتر است آن را در حد متوسط مصرف کنید.

به این دلیل که سطح بالای پتاسیم در بدن ما می‌تواند فشار خون را تا حد خطرناکی پایین بیاورد و باعث افت فشار خون می‌شود.

افت فشار خون اختلالی است که در اثر آن فشار خون ما تا سطح بسیار خطرناکی پایین می‌آید و باعث ایجاد علائمی مانند خستگی، سبک‌سری، سرگیجه، حالت تهوع، سرد شدن پوست، افسردگی، تاری دید و… می‌شود.

همچنین، در صورتی که برای کنترل فشار خون دارو مصرف می‌کنید، باید گل کلم را فقط بعد از مشورت با پزشک بخورید به این دلیل که گل کلم می‌تواند با داروهای فشار خون تداخل ایجاد کند و ممکن است فشار خون را بیش از حد کاهش دهد.

۵. آنتی‌اکسیدان بیش از حد برای سلامتی مضر است

گل کلم منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K و سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند فیتوکمیکال‌ها، فیتون‌ها و غیره است.

این آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات موجود در گل کلم با رادیکال‌های آزاد در بدن ما مبارزه می‌کنند، و در نتیجه مانع بروز آسیب اکسیداتیو در سلول‌های ما می‌شوند.

آنتی‌اکسیدان‌ها با محافظت از سلول‌های ما در برابر آسیب اکسیداتیو، فواید زیادی را به همراه دارند مانند کاهشِ خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف، دور نگه داشتن پیری، تقویت سیستم ایمنی بدن و برخی دیگر.

با این حال، باید به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد آنتی‌اکسیدان‌ها نیز برای سلامتی ما ضرر دارد.

مطابق با مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۶ توسط ژورنال انستیتوی ملی سرطان انجام شد، مشخص شد که احتمال ابتلا به سرطان ریه در سیگاری‌هایی که مکمل‌های بتاکاروتن مصرف می‌کنند، در مقایسه با سیگاری‌هایی که این مکمل را مصرف نکرده‌اند، بالاتر است.

به همین ترتیب، مصرف بیش از حد ویتامین E می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی را افزایش دهد.

دلیل این پیامد، رفتار آنتی‌اکسیدان‌ها در محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب است. آن‌ها در سطح نرمال و متوسط، از سلول‌های سالم ما در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند (و در نتیجه خطر سرطان را کاهش می‌دهند)، اما وقتی بیش از حد باشند، از سلول‌های سرطانی هم محافظت و حتی به رشد آن‌ها کمک می‌کنند.

۶. ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شود

گل کلم منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیتون‌ها و غیره است و وجود این ترکیبات فواید زیادی برای سلامتی دارند.

برخی از مهمترین مزایای بهداشتی که با خوردن گل کلم دریافت می‌کنید عبارتند از: کاهش وزن، حفظ سلامت قلب و عروق، حفط سلامتی سیستم گوارش، پایین آوردن فشار خون، از بین بردن سموم و سایر ناخالصی‌ها از سیستم ما و بسیاری دیگر.

از تمام این فواید گل کلم می‌توان با خوردن آن در حد اعتدال بهره‌مند شد.

با این حال، اگر به گل کلم حساسیت دارید، باید از آن دوری کنید و به هیچ وجه نباید آن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

در برخی از افراد، گل کلم ممکن است واکنش‌های آلرژیک مانند خارش شدید، تورم دست و صورت، مشکل در تنفس و غیره را ایجاد کند.

۷. ممکن است خطر سنگ کلیه را افزایش دهد

ثابت شده که خوردن گل کلم به طور منظم و متوسط ​​ برای از بین بردن سموم و سایر ناخالصی‌های سیستم ما بسیار مفید است و به بهبود سلامت کلیه‌ها نیز کمک می‌کند.

نقشی که گل کلم برای سم‌زدایی بدن دارد عمدتاً به دلیل وجود فیبرهای رژیمی و آب فراوانی است که دارد.

فیبرهای غذایی موجود در گل کلم به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کنند، حرکات روده را بهبود می‌بخشند و در نتیجه رفع مواد زائد از بدن ما را تضمین می‌کند.

این‌که سموم از سیستم ما خارج می‌شوند، به نفع کلیه‌های ماست زیرا بار کلیه‌ها برای از بین بردن مواد زائد و سموم کاهش می‌یابد، روندی که به بهبود سلامت کلیه کمک می‌کند.

با این حال، باید به خاطر داشت که گل کلم منبع خوبی از پورین‌ها است و مصرف بیش از حد آن برای کلیه‌ها ضرر دارد.

به این دلیل که پورین‌ها در بدن تجزیه و تبدیل به اسید اوریک می‌شوند. اسید اوریک در برخی از افراد باعث بروز نقرس می‌شود و حتی ممکن است سنگ کلیه ایجاد کند.

این هم دلیل دیگری برای خوردن گل کلم به میزان محدود است.

منبع goodhealthall
نوشته‌های مرتبط