صابون سازی در خانه را چگونه شروع کنیم؟

صابون سازی در خانه از جمله مشاغل خانگی جدید در ایران می باشد. خانم های خانه دار می توانند در آشپزخانه منزل اقدام به ساخت صابون خانگی کنند و در فضای مجازی به فروش برسانند.

بیشتر مردم از اثرات منفی صابون های تجاری بر روی پوست خود نگران هستند. از این رو هنگامی که از مواد مغذی طبیعی برای پوست خود استفاده می کنید، نه تنها صابون خانگی جایگزین سالم تری است، بلکه هزینه ساخت نسبت به خرید آن کمتر است.

آیا می توانید صابون بدون قلیا درست کنید؟

خیر، بدون قلیا نمی توان صابون درست کرد. همه صابون ها در خود قلیا دارند! هیدروکسید سدیم شکلی از قلیا است که هنگام ساخت صابون جامد از آن استفاده می کنیم.

فرآیند شیمیایی صابون

فرمول صابون:

محلول قلیا + تری گلیسرید (روغن/چربی) = صابون + گلیسرین

هیدروکسید سدیم (قلیا) هنگامی که با روغن ترکیب می شود با انجام فرایند صابونی شدن صابون و گلیسرین تولید می شود.

چرا باید از صابون های فروشگاهی اجتناب کنید؟

بیشتر صابون‌های تجاری موجود در فروشگاه نسبت به صابون واقعی به مواد شوینده نزدیک‌تر هستند، زیرا گلیسیرین را برای فروش (سود بیشتر) حذف کرده‌اند اما چنین صابون هایی حاوی مزایای مرطوب‌کنندگی موجود در گلیسیرین نیستند. آنها همچنین حاوی رنگهای مصنوعی، عطرها و سایر مواد افزودنی هستند که بسیاری از ما می خواهیم از آنها دوری کنیم. صابون خریداری شده در فروشگاه روی پوست خشن‌تر است.  اگر از صابون خانگی استفاده کنید بلافاصله متوجه تفاوت آن با صابون های کارخانه ای می شوید.

صابون سازی در خانه

روش های ساخت صابون در خانه

روش ذوب و قالبگیری- شما از پایه ای استفاده می کنید که قبلاً صابونی شده است.

روش فرآیند سرد – مخلوط کردن قلیا و روغن با هم برای ایجاد فرآیند صابونی سازی، شامل زمان استراحت است.

روش فرآیند گرم – مخلوط کردن قلیا و روغن ها با حرارت برای کوتاه شدن فرآیند صابونی سازی است.

در ادامه روش ذوب و قالب گیری و روش فرایند سرد توضیح داده می شود.

رپورتاژ

کدام روش صابون سازی برای شما مناسب است؟

 روش ذوب و قالبگیری صابون

ذوب و قالبگیری زمانی است که پایه را خریداری می کنید، پس از ذوب می توانید افزودنی های خود را از رنگ های طبیعی، اسانس ها، رایحه ها، گیاهان یا خاک رس بنتونیت اضافه کنید، سپس آن را در قالب خود بریزید و در کمتر از 24 ساعت صابون قابل استفاده داشته باشید.

صابون سازی در خانه

صابون فرآیند سرد

صابون فرآیند سرد مورد علاقه من در حال حاضر است زیرا شما واقعاً می توانید تک تک اجزای صابون خود را سفارشی و کنترل کنید. هر روغن خواص و دلایل خاصی برای استفاده از آن در دستور پخت صابون شما دارد. به طور کلی، صابون فرآیند سرد گزینه‌های زیادی برای سفارشی کردن رایحه، رنگ‌ها و افزودنی‌های آن با گیاهان، ادویه‌ها و اسانس‌ها دارد.

نحوه درست کردن صابون سرد

قلیا خود را با آب مخلوط کنید  .برای جلوگیری از فوران خطرناک، قلیا را همیشه در آب بریزید و نه برعکس.  اجازه دهید تا خنک شود.  روغن های خود را با هم مخلوط کنید (کره هایی را که در دمای اتاق جامد هستند ذوب کنید) و اجازه دهید روغن ها و قلیا تا دمای یکسانی در حدود 120 درجه فارنهایت خنک شوند. محلول قلیا را به روغن های خود اضافه کنید و آنها را مخلوط کنید تا به نقطه تریس (Trace) برسد. تریس جایی است که می‌توانید صابون را روی لایه بالایی چک کنید و یک خط روی آن ببینید. در این مرحله، گیاهان، ادویه ها، رایحه های طبیعی را به آن اضافه می کنید (من از رنگ های مصنوعی، رنگ یا عطر استفاده نمی کنم) .آن را در قالب خود بریزید، آن را با یک پتو یا حوله به مدت 24 ساعت بپیچید تا عایق بماند تا خیلی سریع خنک نشود در 24 تا 48 ساعت، صابون خود را برش بزنید و اجازه دهید تا استراحت کند . صابون های برش خورده را به مدت 4 تا 6 هفته در یک لایه روی یک کاغذ قنادی خشک کنید، صابون ها را هفته ای یکبار برگردانید تا یکنواخت شوند.

همانطور که صابون استراحت می کند، به فرآیند صابونی شدن ادامه می دهد و صابون سفت تر و صابون ملایم تر می شود.

موارد ایمنی را رعایت کنید! مطمئن شوید که با پوشیدن یک پیراهن آستین بلند، شلوار، کفش، عینک ایمنی و دستکش به خوبی محافظت می‌شوید. دست های شما نزدیک ترین قسمت به قلیا است زیرا آن را هم می زنید.  باید تهویه خوبی داشته باشید. مخلوط کردن آن در خارج از خانه بهترین است، اما اگر در داخل خانه مخلوط می کنید، مطمئن شوید که زیر یک فن و در جایی با تهویه عالی باشد، هیچ بچه یا حیوانی از داخل یا اطراف آن رد نمی شود!

خواص روغن ها برای ساخت صابون دست ساز

بیایید در مورد خواص مختلفی که هر نوع روغن به صابون خانگی شما می دهد و نحوه انتخاب نوع روغن برای استفاده در صابون خود صحبت کنیم. صابون خانگی باید سوپر فت شده باشد. سوپرفت به این معنی است که مقداری روغن اضافی برای ایجاد یک صابون مغذی تر، به جای اینکه در طول فرآیند صابون سازی استفاده شود، باقی می ماند.

بهترین انتخاب روغن برای صابون سازی روغن زیتون و روغن نارگیل است . روغن نارگیل پاک کننده است و به ایجاد یک صابون سخت کمک می کند. روغن کرچک به ماندن کف در هنگام استفاده از آن کمک می کند و به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند و به جذب رطوبت به داخل پوست کمک می کند.

برای تهیه صابون در خانه، به وسایل زیر نیاز دارید

  • روغن انتخابی
  • قلیا
  • پارچ یا ظرف پلاستیکی برای ساخت محلول قلیا
  • آب مقطر
  • روغن‌های ضروری، گیاهان، رنگ‌ها یا افزودنی‌ها (اختیاری)
  • ظرف استیل برای روغن ها و احیانا ذوب کردن کره ها
  • وسایل حفاظتی (عینک و دستکش)
  • گوشکوب برقی مناسب
  • دماسنج
  • قالب صابون (یا جعبه مقوایی قدیمی با سلفون یا کاغذ قنادی)
  • چاقوی تیز جهت برش قالب صابون

در صورتی که علاقه کند به ساخت صابون به روش فرایند سرد هستید می توانید از آموزش صابون سازی آکادمی کسب و کار تک ایده با پشتیبانی حسن بسطامی مولف کتاب آموزش صفر تا صد صابون سازی استفاده کنید.

نوشته‌های مرتبط