۵ روش تعیین هدف برای غلبه بر اختلال اضطراب اجتماعی

تعیین هدف برای غلبه بر اختلال اضطراب اجتماعی می تواند مفید باشد. در این نوشتار چند نکته برای کمک به شما در تعیین و دستیابی به اهداف با وجود SAD خواهیم دید.

بهترین انواع اهداف

اهداف شما در شرایطی بهترین محسوب می‌شوند که ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

– مشخص

– قابل اندازه‌گیری

– قابل دستیابی

– واقع بینانه

– دارای محدودیت زمانی

به عنوان مثال، شما ممکن است هدفی را برای ایجاد پنج دوست جدید امسال تعیین کنید. هدف شما مشخص است (5 دوست)، قابل اندازه‌گیری است (خواه به این هدف برسید و خواه نه)، قابل دستیابی است (اگر برای آشنا شدن و ملاقات با افراد جدید سخت تلاش کنید)، واقع بینانه است (بسیاری از افراد حداقل 5 دوست دارند) و زمان محدودی (در 12 ماه آینده تحقق می‌یابد) هم دارد.

یک مثال از یک هدف غیر واقعی این است که هرگز در موقعیت‌های اجتماعی و عملکردی احساس اضطراب نکنید. چنین تفکر سیاه و سفیدی شما را برای شکست آماده می‌کند، زیرا ممکن است در چنین شرایطی احساس اضطراب کنید.

در اینجا چند گام عالی برای تعیین اهداف آورده شده‌است.

۱. اهداف خود را مشخص کنید

دوست دارید با توجه به اضطراب اجتماعی خود چه چیزی را تغییر دهید؟ اهداف کوتاه، متوسط ​​و بلند مدت را در زمینه‌هایی مانند موارد زیر تعیین کنید:

– پیدا کردن دوستان جدید

– به دست آوردن شغل

– رسیدن به سلامت ایده‌آل

رپورتاژ

مراقب باشید اضطراب شما مانع انتخاب اهداف نشود. اهداف را بدون توجه به میزان اضطرابی که ممکن است در شما ایجاد کنند، شناسایی کنید.

اهداف خود را حتماً یادداشت کنید تا مطمئن شوید که به آنها پایبند هستید

۲. اهداف را به چند بخش تقسیم کنید

به عنوان مثال، اگر هدف شما برقراری هر روزه یک تماس تلفنی است، با انتخاب شخصی که قرار است با او تماس بگیرید شروع کنید و مطمئن شوید که شماره تلفن مناسب را دارید.

۳. موانع را شناسایی کنید

چه عاملی می‌تواند مانع ایجاد پنج دوست جدید شود؟ این چالش‌ها را شناسایی کنید و راه‌هایی برای برای از بین بردن آنها به دست بیاورید. به باشگاهی بپیوندید یا در یک دوره آموزشی شرکت کنید. به این ترتیب می‌توانید آدم‌های جدیدی را ملاقات کنید که ممکن است روزی دوست شما شوند.

۴. برای رسیدن به اهداف‌تان برنامه‌ریزی زمانی داشته باشید

یک برنامه زمانی مشخص داشته باشید و بر اساس همان برای رسیدن به هدف‌تان تلاش کنید. به عنوان مثال برای داشتن پنج دوست جدید، فعالیت‌های منظمی را برنامه‌ریزی کنید که شما را در تماس با دوستان احتمالی قرار دهد. به عنوان مثال، شما می‌توانید هر هفته در یک زمان مشخص و ثابت به باشگاه سر بزنید به این امید که هر بار با همان افراد یکسان روبرو شوید.

۵. هدف خود را کامل کنید

شاید لازم باشد مراحل دقیق برداشتن برای رسیدن به هدف خود را یادداشت کنید. برای مثال پیدا کردن دوستان جدید؛ این ممکن است به معنای نوشتن مراحلی مانند شروع مکالمه، نحوه ادامه مکالمه و غیره باشد.

انگیزه برای دستیابی به اهداف

داشتن اهدافی برای کار روی اضطراب اجتماعی و از بین بردن آن اگر انگیزه کافی نداشته باشید کارایی چندانی نخواهد داشت. دقت کنید و موانعی را که مانع از ایجاد انگیزه می‌شوند شناسایی کنید، از جمله اینکه باور کنید چیزها هرگز خود به خود تغییر نمی‌کنند و این سد و موانع را به چالش بکشید.

پاداش بدهید یا تجدید نظر کنید

اگر در اهداف خود موفق بوده‌اید، به خود پاداش دهید. اگر اینگونه نبوده، پس تجدید نظر کنید و رویه‌تان را تغییر بدهید تا موفقیت بعدی احتمال بیش‌تری داشته باشد.

کلام پایانی

اختلال اضطراب اجتماعی می‌تواند دستیابی به اهداف شما را به چالش بکشد. اگر در انجام این کار به تنهایی مشکل دارید، به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. یک درمانگر ممکن است به شما کمک کند از موانع و سدهایی که سر راه شما قرار دارد عبور کنید. اگر مراجعه حضوری نزد یک درمانگر برای‌تان جالب نیست و تمایلی به انجام آن ندارید، می‌توانید آنلاین درمانی را امتحان کنید.

منبع verywellmind
نوشته‌های مرتبط