خواص عرق کاسنی برای پوست چیست؟

خواص عرق کاسنی برای پوست بی‌نظیر است. یکی از مهم‌ترین دغدغه افراد، داشتن پوستی شفاف، زیبا و سالم است. برای دستیابی به چنین هدفی، روش‌ها و راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی است. از بین این مواد غذایی، برخی از عرقیجات گیاهی خواص بسیاری برای پوست دارند. عرق کاسنی از جمله این عرقیجات گیاهی است. این گیاه دارای گل‌های ارغوانی و آبی بوده که به صورت پراکنده در نواحی مختلف کشور مانند آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان یافت می‌شود. کاسنی دارای طبع سرد بوده و خرید عرق گیاهی در زمانی که دمای بدن از حالت تعادل خارج می‌شود، مفید عمل می‌کند. در ادامه مطالب مفیدی در رابطه با خواص عرق کاسنی برای پوست و بدن عنوان خواهد شد.

عرق کاسنی چیست؟

یکی از گیاهان علفی و چند ساله از خانواده آستراسی، سیکوریوم اینکوبوس بوده که با نام کاسنی در هند معروف است. گیاه کاسنی تنها یک متر رشد می‌کند. برگ‌های گیاه کروی شکل هستند و طعم تلخی دارند و همچنین شاخه‌های کاسنی محکم بوده و گل‌های آبی یا ارغوانی دارد. گل‌های کاسنی دارای 15 تا 20 گلبرگ است که در صبح‌های زود باز شده و در پایان روز بسته خواهند شد. همچنین گیاه کاسنی، میوه‌هایی با رنگ روشن و زاویه‌دار داشته و ریشه آن به بلندی دم گاو است. برگ‌های کاسنی کمی تلخ هستند ولی می‌توان آن‌ها به سالاد اضافه کرده و یا از عرق این برگ‌ها برای مصارف مختلف بهره‌مند شد.

تاریخچه کاربرد کاسنی

تمامی خواص عرق کاسنی برای پوست نبوده و با توجه به تاریخچه کاربرد این گیاه، خواص بی‌نظیر دیگری نیز دارد. بارب کاپوچین و ویتلوف دو نوع برگ گیاه کاسنی هستند که در طول پاییز و زمستان رشد کرده و به عنوان سبزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین برگ‌های جوان این گیاه برای آبغوره نیز کاربرد داشته و یا مانند اسفناج آن‌ها را پخته و مصرف می‌کنند. در زمان سفید شدن برگ‌های مسن‌تر، آن‌ها را مانند کرفس خورد کرده و مصرف می‌شود. ریشه کاسنی نیز دارای خواص خاص خود بوده و بعد از جوشاندن آن، با کره مصرف شده و همچنین به صورت برشته در قهوه و چای کاربرد دارد. همچنین می‌توان ریشه برشته کاسنی را جایگزین قهوه کرد. در متون تاریخی هندی، کاسنی گیاهی برای تقویت قلب، معده، گوارش، کبد کاربرد داشته و همچنین ادرارآور و ضدالتهاب است. استفاده از کاسنی و عرق این گیاه، برای سوهاضمه مناسب بوده و به عنوان یک محرک اشتها شناخته می‌شود.

ارزش غذایی عرق کاسنی

برای اطلاع کامل از خواص عرق کاسنی برای پوست، باید ارزش غذایی این عرق گیاهی را دانست. گیاه کاسنی منبع بسیار خوبی از مواد معدنی نظیر روی، منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم، پتاسیم و اسید فولیک است. همچنین انواع ویتامین‌های A، B6، C، E و K در عرق کاسنی موجود بوده و افراد می‌توانند با مصرف این گیاه و عرق آن از خواص این ویتامین‌ها بهره‌مند شوند. دانه کاسنی یک منبع غنی از اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع است که بسیار برای بدن مفید هستند.

خواص عرق کاسنی برای پوست

خواص عرق کاسنی برای پوست

استفاده از عرق کاسنی و خواص آن برای پوست، از دیرباز در طب سنتی رواج زیادی داشته است. به طوریکه در حال حاضر، این عرق در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود. در ادامه انواع خواص عرق کاسنی برای پوست عنوان خواهد شد؛

1. درمان اگزما

رپورتاژ

یکی از روش‌های درمان اگزما و حساسیت‌های پوستی استفاده از عرق کاسنی است. برای این کار کافی است، گیاه کاسنی را کوبیده و آب آن را گرفته و با سفیده تخم‌مرغ مخلوط نمود. همچنین می‌توان به جای کوبیدن گیاه از عرق کاسنی نیز استفاده کرد. ماسک آماده شده را به مدت 15 دقیقه بر روی محل اگزما گذاشته و سپس شسته می‌شود.

2. شادابی و روشن شدن پوست با عرق کاسنی

استفاده از عرق کاسنی برای شادابی پوست نیز مفید است. عرق کاسنی بسیار برای کبد مفید بوده و با پاکسازی کبد، پوست نیز به مراتب روشن‌تر خواهد شد. یکی از ماسک‌های مناسب ترکیب عرق کاسنی با برگ گیاه شاه‌تره است. این ترکیب، یکی از بهترین ماسک‌ها برای شادابی پوست بوده است.

3. درمان جوش‌های پوستی

از مهم‌ترین خواص عرق کاسنی برای پوست، درمان جوش‌های پوستی است. ارتباط عرق کاسنی با درمان جوش، تقریباً ثابت شده و از جمله دلایل این استفاده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • رفع مزاج گرم: بسیاری از جوش‌های موجود بر روی صورت و بدن به علت گرمی مزاج به وجود می‌آیند. عرق کاسنی با طبع سرد خود می‌تواند مزاج فرد را معتدل کرده و این نوع جوش‌ها را از بین ببرد.
  • کاهش غلظت خون: غلیظ شدن خون نیز می‌تواند دلیلی برای به وجود آمدن جوش باشد. مصرف عرق کاسنی بر روی عملکرد کبد تأثیرگذار بوده و موجب پاکسازی آن می‌شود. در نتیجه غلظت خون رفع شده و همین امر از دلایل اصلی در درمان جوش خواهد بود.
  • تنظیم هورمون‌ها: جوش‌هایی که به علت به هم ریختن تنظیم هورمون‌ها در بدن و بر روی صورت به وجود می‌آیند با مصرف عرق کاسنی درمان می‌شوند. کبد وظیفه تنظیم هورمون‌ها را بر عهده دارد. اختلال در کبد موجب مشکلات زیادی شده که یکی از این موارد، اختلال هورمونی است. خواص عرق کاسنی برای پوست در درمان جوش‌های هورمونی با دفع صفرا از بدن و بهبود عملکرد کبد اتفاق می‌افتد.
  • خاصیت ضدمیکروبی: همانطور که گفته شد، عرق کاسنی با خاصیت سم‌زدایی خود، میکروب‌های موجود در بدن را از بین برده و موجب پاکسازی بدن می‌شود. جوش‌های میکروبی با مصرف عرق کاسنی به طور منظم از بین خواهند رفت.

برای درمان جوش‌ها با عرق کاسنی، می‌توان این عرق با عرق شاه‌تره به نسبت دو به یک مخلوط کرده و روزی سه لیوان را قبل از هر وعده غذایی مصرف نمود.

خواص عرق کاسنی برای بدن

از دیگر خواص عرق کاسنی برای بدن

خواص عرق کاسنی برای پوست گفته شد. در ادامه انواع دیگر خواص این عرق گیاهی برای بدن عنوان خواهد شد؛

  1. کاهش وزن: کاسنی یکی از منابع غنی فروکتوز و فیبر طبیعی است. فیبر موجود در کاسنی موجب افزایش حرکات روده شده و یبوست را درمان می‌کند. همین امر کمک زیادی به کاهش وزن خواهد کرد. همچنین مصرف عرق کاسنی موجب کاهش میزان ترشح هورمون گرسنگی شده و پرخوری را کنترل می‌کند. در نتیجه افراد احساس سیری بیشتری کرده و غذای کمتری می‌خورند.
  2. پیشگیری از سرطان: با توجه به نتایج بدست آمده از گیاه کاسنی، مصرف عرق کاسنی موجب کاهش تومورهای سرطانی می‌شود. در واقع گیاه کاسنی دارای شهد به خصوصی است که در برخورد با تومورهای سرطانی، اجازه رشد به آن‌ها نداده و موجب از بین رفتن آن‌ها خواهد شد. همچنین عرق کاسنی دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بوده و رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین می‌برد. به طور کلی پلی‌فنول‌های کاسنی در پیشگیری از سرطان‌های مختلف مانند سرطان سینه و سرطان روده موثر هستند.
  3. کاهش درد مفاصل: علاوه بر خواص عرق کاسنی برای پوست، با خرید عرق گیاهی کاسنی، می‌توان درد مفاصل را نیز کاهش داد. این گیاه خاصیت ضدالتهابی داشته که همین امر دردهای مفصلی و استخوانی را کاهش می‌دهد.
  4. درمان زردی کودکان: زردی در کودکان تازه متولد شده بسیار رایج است. یکی از راه‌های جلوگیری از زردی نوزادان، مصرف عرق کاسنی توسط بانوان در دوران بارداری خواهد بود. این گیاه با پاکسازی کبد و دفع سموم، نقش بسیار موثری در زردی نوزادان دارد. همچنین پاکسازی خون مادر در زیبایی نوزاد نیز تأثیرگذار است که این خود یکی دیگر از خواص عرق کاسنی برای پوست و بدن به حساب می‌آید.

برای خرید عرقیات گیاهی کافیه به فروشگاه اینترنتی سالماطور مراجعه کنید.

 

نوشته‌های مرتبط