اهمیت وکیل داوری برای کسب و کارها

اهمیت وکیل داوری برای کسب و کارها

در گذشته تنها تعداد اندکی از افراد برای حل مشکلات و مسائل خود به سراغ نهادی به نام داوری میرفتند و حل مشکلات خود را بیشتر به دادگاه میبردند.

اما امروزه به دلیل مزیت هایی که از داوری و همچنین شناخته تر شدن این مرجع، شاهد این مسئله هستیم که هر روزه تعداد زیادی از دعاوی به دست داوری حل میشود.

یکی از مهمترین مزیت هایی که برای داوری میتوان نام برد موضوع سرعت در رسیدگی و صدور رای از سوی داور میباشد. در مراحل مختلف مسئله داوری ممکن است سوالاتی برای شما به وجود بیاید یا نیاز به راهنمایی از سوی متخصصین این حوزه داشته باشید برای مثال از طرق مختلفی میتوان دعاوی را به داوری ارجاع داد که پاسخ این سوالات به دست وکلای پایه یک دادگستری میباشد.

پس برای اینکه در نتیجه اقدامی ناآگاهانه متحمل ضررهای هنگفت در کسب و کار خود نشوید بهتر است با راهنمایی از  وکیل داوری متخصص بهترین راهکار را برای مشکلات خود برگزینید.

وکیل برای ارجاع به داوری

یکی از نکاتی که باید به آن توجه نمایید این است که به طرق مختلفی میتوانید حل مسائل و مشکلات را به داوری ارجاع دهید. اولین صورتی که میتوان حل اختلاف را به داروی سپرد استفاده از شرط داوری در قرارداد میباشد.

برای مثال دو تاجر در قراردادهای کاری خود علاوه بر توافقات اصلی که در موضوع عقد ذکر میشود در یکی از شروط قرارداد برای حل اختلافات ناشی از آن قرارداد هم توافقات لازم را انجام میدهند.

همچنین به طور مثال شخصی با شرکتی قرارداد عدم رقابت دارد بدین معنا که  شخص متعهد می‌شود که با  شرکت ، زمانی که رابطه‌ی‌ کاریشان با هم تمام شده است رقابت نکند، در اینجا نیز هنوز مسئله ای میان طرفین قرارداد پیش نیامده و اختلافی سر نگرفته است و تنها برای حل مشکلات آینده مرجع داوری که میتواند یک سازمان یا وکیل یا شخص باشد را پیش بینی میکنند.

دومین صورتی که ممکن است به سراغ داوری برویم زمانی هست که اختلافی رخ داده است و برای سرعت بخشیدن به رسیدگی، صدور و اجرای حکم شخص یا مرجعی را به عنوان داور مشخص میکنیم.

در این صورت پس از بروز مشکل قرارداری میان طرفین به عنوان قرارداد داوری منعقد میشود که موضوع اصلی آن مشخص نمودن داور است.

نکاتی مهم دیگری نیز برای کسب و کار ها وجود داردکه برای رسیدگی صحیح و کامل از سوی داور باید به آن توجه نمود که برای راهنمایی بهتر باید از یک وکیل که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت کرده و تجربه کافی دارد مشورت بگیرید.

وکیل دادگستری برای اجرای رای داور

وکیل یا وکلایی یا مرجعی که به عنوا داور مشخص شده اند پس از اینکه رسیدگی به صورت کامل از سوی آنها انجام شد موظف اند که اقدام به صدور رای نمایند.

میتوانید در قرارداد داروی یا شرط داروی مدت زمان مشخصی برای صدور رای تعیین نمایید تا در اثر تاخیر در صدور رای متضرر نشوید اما میزان معمول این مدت 45 روز میباشد.

درخواست اجرای رای داور نیز مانند اجرای رای دادگاه، باید تنها از سوی ذی نفع صورت بگیرد و در صورتی که بخشی از رای به نفع خواهان و بخشی دیگر به نفع خوانده باشد هر میتوانند درخواست اجرای آنرا از دادگاه داشته باشند.

رپورتاژ

طرفی که در نتیجه رای داور محکوم علیه بوده است باید ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رای داور به وی آنرا اجرا کند در غیر این صورت محکوم له یعنی کسی که حکم به سود او صادر شده است میتواند از طریق دادگاه درخواست اجرائیه نماید.

محکوم له باید مشخصات رای داوری که به نفع او صادر شده است را در دادخواست اجرای رای داوری آورده و از مقام قضایی درخواست صدور اجرائیه را داشته باشد.

نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که در صورت اشاره به آنها میتوان روند این اجرا را سرعت بخشید که میتوانید از وکلای خود در زمان لزوم بپرسید.

وکیل داوری ارجاع و اعتراض

اهمیت مشورت با وکیل داوری

به صورت کلی مشاوره حقوقی با وکیل داوری میتواند مزیت های زیادی برای کسب و کار ها و شرکت ها و افراد داشته باشد.

اولین مسئله ای که در این موضوع حائز اهمیت است این است که مشورت با وکیلی که دارای تخصص در زمینه مشکلات حقوقی شما باشد میتواند با افزایش آگاهی شما نسبت به چالش های پیش رو هم از بروز مشکلات جدی جلوگیری نماید و هم کمی از استرس و اضطراب شما بکاهد.

دیگر میزیتی که میتوان به آن اشاره نمود این است که در روند رسیدگی قضایی ممکن است هزینه های زیاد مادی و معنوی مانند پرداخت هزینه های دادرسی و تلف شدن وقت در پیگیری های دادگاهی به فرد تحمیل میشود.

مشاوره با وکیل پیش از بروز مشکل میتواند از بروز بسیاری از این هزینه ها جلوگیری نماید و یا در هنگام رویارویی با مشکلات از آنها کاسته و مسیر قضایی را کوتاه تر نماید.

نقش وکیل  در اعتراض به رای داوری

رای داور بر خلاف آرایی که از سوی دادگاه صادر میشود قطعی و غیرقابل تجدیدنظر خواهی هست. اما این نکته بدین معنی نمیباشد که رای داور شامل هر محتویاتی بود نمیتوان نسبت به آن اعتراض کرد.

برای اعتراض به این رای بهتر است از وکیل متخصص ابطال رای داوری راهنمایی بگیرید تا او شما را از اقدامات لازم مطلع نماید.

به صورت کلی در چندین مورد رای که از سوی داوری صادر میشود را میتوان به راحتی با ارائه دادخواست ابطال رای داور در دادگاه باطل کرد. یکی از مهمترین مواردی که بسیاری از آرای داوری را در مراجع قضایی باطل کرده است، تصمیم گیری داور خارج از اختیاراتی هست که برای او وجود دارد.

در این صورت اگر داور خارج از موضوعات ارجاع شده به داوری حکمی دهد، حکم وی باطل بوده و نمیتوان برای آن درخواست صدور اجرائیه کرد.

نتیجه گیری

در نتیجه میتوان گفت که انتخاب وکیل داوری برای رسیدن به نتیجه مطلوب و جلوگیری از ضرر مهمترین تصمیمی هست که هر فرد میتواند در زندگی کاری و حرفه ای و شغلی خود بگیرد. کسب و کار ها و شرکت های تجاری و سازمان ها نیز برای این انتخاب مهمترین نکته ای که باید به آن توجه نمایید بحث تخصص و تجربه وکیل مورد نظر است.

نوشته‌های مرتبط